Ik wil afvallen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 10:26

Nuvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 10:29

Toothless schreef:
nuvel schreef:
3 keer per dag een gezonde maaltijd en daar tussen in steeds een kleinigheidje als in fruit, rijstewafel etc..
Zou nog meer kunnen sporten maar daar heb ik de energie niet voor.

Mocht je geen complicaties hebben ligt dit toch echt naar jezelf. Ik heb ook weleens geen zin maar ik sleep me wel naar de sportschool omdat ik mijn doel wil behalen.

Kijk daar zit het in er zijn wel complicaties, een zwaar schildklier probleem.
Daarom is er geen energie meer om op mijn normale sport na nog extra te sporten. ;)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 10:33

ik ben een tijdje geleden naar een dieetiste geweest. in je ziekenfondspakket zit dit er vaak bij in dat er wat vergoed word.
heb daar veel tips gekregen.dus zou kijken of je dat kunt doen?

Drunksheep

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 10:38

Je moet gewoon zorgen dat je minder calorieën binnen krijgt dan je verbrandt. Ook met veel fruit en groente eten kan je alsnog over de benodigde calorieën heen gaan, dus het is belangrijk dat goed - en vooral eerlijk! - bij te houden voor jezelf :)

500 calorieën per dag onder je 'onderhoud', dus je BMR + de calorieën die je met beweging e.d. verbrandt, eten zorgt voor een halve kilo per week afvallen. Dit gaat om vet. Eet je 1000 calorieën per dag minder verlies je ook spieren, maar val je ook per week een hele kilo af.

Een makkelijke manier om minder onnodige calorieën binnen te krijgen is geen calorieën te 'drinken'. Meestal drink je namelijk onzin, even niet uitgaande van verse sappen/smoothies. Die calorieën kun je veel beter uit eten halen, omdat je daar veel meer voedingswaarde uithaalt dan bijvoorbeeld cola of ijsthee. Water of thee is een goed alternatief, daar raak je ook wat voller van als je voldoende drinkt.

Ook is het het beste om zo min mogelijk uit pakjes en zakjes te maken, hier zit vaak veel onzin in t.o.v. een helemaal vers bereide maaltijd. Groente bevat ook weinig calorieën, maar zorgt wel voor een vol gevoel door de voedingswaarde die groente bevat. Eet maar eens een kilo broccoli, je zit vast en zeker vol, en je hebt maar 290 calorieën binnen gekregen. Maar dat is maar een voorbeeldje hoor ;)

Sporten zorgt natuurlijk voor het verbranden van calorieën, dus daarmee kan je voor dat 'tekort' aan calorieën zorgen. Intensieve krachttraining zorgt voor naverbranding vooral uit vet. Cardio verbrandt vooral tijdens de activiteit. Ook als je dus meer spieren kweekt, zal je meer calorieën per dag verbranden. Spierweefsel verbrandt 15 keer meer dan vetweefsel.

Niet eten na 20 uur is echt een fabeltje trouwens. http://eerlijkoverbuikspieren.nl/feit-f ... -ongezond/

[Edit]Even wat info toegevoegd.
Laatst bijgewerkt door Drunksheep op 03-03-15 10:44, in het totaal 2 keer bewerkt

WinSel

Re: Ik wil afvallen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-15 10:43

Heel erg bedankt voor alle tips. Ik ben nu aan het werk dus zal later wat uitgebreider reageren.

M_aaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 11:04

Naar aanleiding van dit topic heb ik ook eens myfitnesspal gedownload. Ik wil graag de laatste 5 kilo kwijt. Ben 1.62 en 55 kilo. Als ik myfitnesspal moet geloven mag ik dan maar 1050 kcal per dag?! Dat is toch echt super weinig?

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 11:09

M_aaike schreef:
Naar aanleiding van dit topic heb ik ook eens myfitnesspal gedownload. Ik wil graag de laatste 5 kilo kwijt. Ben 1.62 en 55 kilo. Als ik myfitnesspal moet geloven mag ik dan maar 1050 kcal per dag?! Dat is toch echt super weinig?

Dat is inderdaad te weinig. Misschien moet je eerst gewoon bij houden wat je eet. Zo heb ik het in ieder geval wel gedaan. Dan kun je kijken waar je "fout" gaat en waar je dus moet verminderen.

Wat heb je dan eigenlijk ingevuld als ik onder de 1200 calorieën zit krijg ik gelijk een melding dat ik minimaal 1200 moet hebben dus apart dat hij bij jouw zo weinig aangeeft.

Flowery

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 11:13

Ik ben zelf afgelopen maanden 4 kg kwijtgeraakt door iedere dag minstens een half uur te wandelen of fietsen (sportschool trekt mij totaal niet).
Daarnaast heb ik enkele weken bijgehouden wat ik at, en daar schrok ik erg van. Dus ik eet nu fruit als tussendoortjes en geen junk food meer :)

Ik denk dat dat een goed begin is, succes!!

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-15 11:15

Flowery schreef:
Ik ben zelf afgelopen maanden 4 kg kwijtgeraakt door iedere dag minstens een half uur te wandelen of fietsen (sportschool trekt mij totaal niet).
Daarnaast heb ik enkele weken bijgehouden wat ik at, en daar schrok ik erg van. Dus ik eet nu fruit als tussendoortjes en geen junk food meer :)

Absoluut een goed idee ! En dan gewoon stevig door lopen ?

Drunksheep

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 11:16

M_aaike schreef:

Ligt eraan hoeveel je wilt afvallen per week natuurlijk. Als jouw BMR laag is én je wilt heel veel per week afvallen dan gaan je calorietjes flink omlaag :)

Toothless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 11:18

nuvel schreef:
Kijk daar zit het in er zijn wel complicaties, een zwaar schildklier probleem.
Daarom is er geen energie meer om op mijn normale sport na nog extra te sporten. ;)

Dan heb ik niks gezegd :o

Toothless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 11:21

bigone schreef:
Van sporten val je niet af, je word er wel gezonder van. Elk pondje gaat door het mondje dus daar zit de oplossing. Schrijf eens op wat je op een dag eet en kijk waar je valkuil zit.

Dit is niet waar? Van sporten val je wel degelijk af. Als je beweegt verbrand je callorieeën. , waardoor je dus af valt. En inderdaad, elk pondje gaat door het mondje. Maar als je goede resultaten wilt zien is het beter om erbij te gaan sporten. Snap niet waar je het vandaan hebt dat je van sporten niet af valt.

M_aaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 11:24

Drunksheep schreef:
M_aaike schreef:

Ligt eraan hoeveel je wilt afvallen per week natuurlijk. Als jouw BMR laag is én je wilt heel veel per week afvallen dan gaan je calorietjes flink omlaag :)

Klopt. :+ Had de instelling staan op 5 kg per week afvallen. :Y) Nu heb ik de instelling veranderd naar 0,5 kg per week en mag nu 1240 kcal eten, vind ik nog steeds erg weinig.

Rekent myfitnesspal ook automatisch uit dat je meer kcal mag hebben wanneer je gesport hebt?

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 11:35

M_aaike schreef:
Klopt. :+ Had de instelling staan op 5 kg per week afvallen. :Y) Nu heb ik de instelling veranderd naar 0,5 kg per week en mag nu 1240 kcal eten, vind ik nog steeds erg weinig.

Rekent myfitnesspal ook automatisch uit dat je meer kcal mag hebben wanneer je gesport hebt?

haha klein foutje :P.
Ja dat kan, je kan het apart invullen of als je de app runtastic gebruikt doet hij dat automatisch. Doe ik ook altijd heel erg fijn en makkelijk dat het automatisch gaat.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 11:39

Als je invult wat je sport rekent MyFitnessPall dat inderdaad uit.
Persoonlijk ben ik geen voorstander van het rekenen van MFP, en zou ik je adviseren om gewoon even zelf op internet te zoeken naar een BMR meter, daarna te vermenigvuldigen met je activiteiten (google op PAL-waarde) en dat gewoon in te voeren in MyFitnessPall. Dan eet je gewoon iedere dag evenveel, of je nou een rustdag hebt of niet. Je hoeveelheid kcal mag iig niet onder je BMR terecht komen, dan eet je gewoon te weinig om gezond te blijven :)

Flowery

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 12:13

WinSel schreef:
Flowery schreef:

Absoluut een goed idee ! En dan gewoon stevig door lopen ?

Ja nu wel haha! Ik kan nu zo 7 km doorstappen :) Maar ik begon met een blokje om, conditie was 0 :')

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 18:12

Hier op MWS kun je vele specifieke topics vinden die gaan over bepaalde diëten. Ook is er via MWS een Huiskamer-topic over afvallen: [HK] Diëten en afvallen deel 5!, evenals een topic over 'Gezond Leven' meer in het algemeen: [HK] Motivatie topic - Gezond eten/afvallen/goede leefstijl

Omdat er zoveel topics bestaan over dit onderwerp, plaats ik hier een slotje. Je bent van harte welkom om in een van de bovengenoemde topics, of andere topics die je kunt vinden via de zoekfunctie, je aan te sluiten. :)