tampon na spiraaltje

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

TamaraFloor

Re: tampon na spiraaltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-15 23:15

Ja is ook wel zo slina.
Wel vervelend al die verschillende informatie. Wijs word je er niet uit Dan heb je informatie van ziekenhuizen en die wisselen nog aan alle kanten!

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 23:18

TamaraFloor schreef:
Ja is ook wel zo slina.
Wel vervelend al die verschillende informatie. Wijs word je er niet uit Dan heb je informatie van ziekenhuizen en die wisselen nog aan alle kanten!

Kan heel goed voorstellen dat dat frustrerend is.
Ikzelf ben dan zo'n muts die dan de uiterste datum pakt, zit ik in ieder geval altijd goed.

enny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 23:26

Milord schreef:
De eerste paar dagen geen tampon gebruiken. Dit in verband met infectie gevaar. Ze hebben tenslotte je baarmoederhals moeten openen om die spiraal er in te krijgen. Als je nu dus die tampon inbrengt heb je het risico dat je ook bacteriën mee naar binnen schuift die verder door kunnen naar je baarmoeder. Liever een paar dagen vies voelen dan dat je een ontstoken baarmoeder hebt toch? Bij je volgende ongesteldheid kan je wel weer tampons gebruiken.

Je baarmoedermond staat al open door de menstruatie, daarom wordt het spiraal (over het algemeen) juist dan geplaatst.
Ik heb hem nu twee keer laten plaatsen in twee verschillende ziekenhuizen en beide keren is er niets gezegd over het niet mogen gebruiken van tampons. Allebei de keren is het spiraal meteen gecontroleerd en was er geen probleem mbt veilig vrijen :)

Loeky01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 23:30

Ziekenhuizen controleren meestal direct inderdaad. Hun protocollen zijn heel anders vergeleken met een huisartsenpraktijk, dat maakt vaak veel verschil. Zkh is duurder dan een Ha, dus daar speelt al een groot deel een rol qua controle.
Wat ze wel doen met de baarmoedermond wat betreft infectiegevaar, ze nijpen er met een tangetje in. Hierdoor lijkt het vloeien erger, maar dit is eigenlijk een klein wondje omdat de baarmoedermond wordt vastgepakt. Dan kunnen ze deze makkelijker bewegen waardoor het plaatsen van de spiraal makkelijker is.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 23:36

Ik zie het probleem van een paar daagjes maandverband eigenlijk niet zo? Ben net zo'n muts als Slina: altijd het zekere voor het onzekere :')

Enneh dit topic heeft er echt voor gezorgd dat ik nooit een spiraaltje wil laten zetten %)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 23:38

Thesserd schreef:
Ik zie het probleem van een paar daagjes maandverband eigenlijk niet zo? Ben net zo'n muts als Slina: altijd het zekere voor het onzekere :')

Enneh dit topic heeft er echt voor gezorgd dat ik nooit een spiraaltje wil laten zetten %)

Dat laatste wou ik net zeggen :') Tangetjes in mijn baarmoederwond en dagen platliggen van de kramp? Thanks but no thanks :=

Ga overigens met de rest ook mee. Zou voor de zekerheid een paar dagen maandverband gebruiken en ook geen seks hebben tot je dokter zegt dat het mag. Je wilt echt niet met een infectie rondlopen of straks wel onbedoeld zwanger raken. Lijkt me niet dat je een spiraal hebt laten zetten omdat je een dringende kinderwens hebt.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 23:42

Tangetje en kramp is wel het minste waar ik me zorgen om kon maken _O-

Ze hebben hem bij mij buiten mn ongesteldheid om moeten zetten en mijn hemel. Had altijd al ontzettend veel last van pijn bij krampen bij een normale ongesteldheid maar dit was nog wel even 3x zo erg :')
Plus 2/3 maanden ongesteld is ook niet alles :')
Laatst bijgewerkt door Blacky94 op 02-03-15 23:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 23:44

Ik ken vanuit mijn directe omgeving ook allerlei horror verhalen over die dingen die ingegroeid raakten in de baarmoeder en dat soort meuk.. Die van mijn moeder hebben ze operatief moeten verwijderen... Laaaaaaater :')

TamaraFloor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-15 00:17

Wat een leuke verhalen allemaal :P
Het zetten deed amper pijn. Pas toen het echt vervelend werd was het al klaar!
Dus als het bloeden stopt en alles gewoon goed gaat is het een ideaal ding. Geen nare bijwerkingen van de pil, niet of bijna niet meer ongesteld, niet meer aan de pil hoeven denken en dat voor 5 jaar!
En bovendien, als ik besluit wel te willen proberen zwanger te worden ben je sneller weer vruchtbaar dan met andere anticonceptie.

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 08:42

Ik heb het ook twee x geprobeerd.. de eerste keer kwam hij er zelf weer uit (!). Gebeurt feitelijk nooit maar bij mij wel. De tweede x bleef ik maarvloeien en was ik na zes weken er helemaal klaar mee. Ook niet een beetje vloeien. Ik was continue erg heftig ongesteld. Vreselijk. Ik begin er niet weer aan.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 08:57

Laat je verder niet gekmaken, door horrorverhalen, TS!
Ik zit inmiddels aan mn derde Mirena, zonder noemenswaardige klachten!

Eerste keer heb ik ook na het plaatsen 1,5 dag kramp gehad, daarna alleen nog een tijdje een wat zeurderig gevoel bij actieve beweging.

Het wisselen van 1 naar 2 heb ik s morgens gedaan en daarna s middags gewoon gewerkt (liep toen post, dus relatief inspannend lichamelijk werk) en nergens last van gehad!

Wissel van 2 naar 3 weet ik niet meer hoe dat verlopen is, dus was iig niet bijzonder, anders had ik het vast onthouden!

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 09:07

Ik heb m 4 jaar gehad en ben in die tijd niet ongesteld geworden.

Ik kan niet tegen maandverband dus dan is 3 dagen maandverband best een issue.
Volgens mij heb ik zelfs in het kamertje van de gyn direct een tampon ingedaan nadat de spiraal was gezet. Hij/zij zei er niks van!

Ik heb de spiraal na 4 jaar laten verwijderen ivm andere klachten/bijwerkingen ervan. 24/7 hoofdpijn, stemmingswisselingen, vermoeid en altijd een zenuwachtig gevoel en trilhandjes.

TamaraFloor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-15 11:39

Bedankt voor die nieuwe reacties!
Ik ben juist met de pil gestopt ivm heel vaak migraine hebben!
Dus ik hoop niet dat het nu weer terug komt...
Ik ga vandaag niet zelf naar me paard dus houd het nog even bij maandverband. Morgen als ik ga rijden toch dan maar een tampon in want anders rijd ik mezelf stuk denk ik.
Voel me vandaag niet lekker en heb ook hoofdpijn. Maar verlies nog weinig bloed tot nu toe.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 11:43

Ik rijd al 6 jaar met maandverband en 99% van de tijd voel ik het geen eens :P

TamaraFloor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-15 11:48

Met gewoon lopen voel ik het al schuren helaas.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 11:52

Maar de maandverband/tampon discussie is een eindeloze :P Sommige mensen zweren bij maandverband, heb ik ook heel lang gedaan. Anderen vinden het een vies gevoel of reageren er niet goed op en lopen de hele dag met tampons, is maar net afhankelijk van wat je lekkerder vindt zitten.

TamaraFloor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-15 11:57

Ja dat is zo.
Nu gaat het er om of het mag. Ik ga straks nog wel even van die iniemie tampons halen denk ik in plaats gewone. Omdat ik nu weinig bloed verlies.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 12:01

TamaraFloor schreef:
Met gewoon lopen voel ik het al schuren helaas.

Heb je wel eens verschillende merken geprobeerd? Met always heb ik dat namelijk ook heel erg terwijl ik het bij andere merken na 5 min niet meer voel zitten.

Lijkt me inderdaad dat je na het plaatsen van een spiraaltje toch wat kleine wondjes kan hebben daar binnen en dat je echt niet wilt dat die geïnfecteerd raken %) .

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 12:25

Heb je echt maandverband nodig of zou je ook met een inlegkruisje uitkunnen?
Ik ben allergisch ofzo voor maandverband maar inlegkruisjes willen altijd wel en dat was voor mij voldoende na het plaatsen van mijn spiraaltje.
Die voel je ook stukken minder zitten en schuren vind ik.

Verder heeft mijn dokter zelfs gezegd 2 weken geen seks/tampons om de boel van binnen te laten helen.
Verder zou het na mijn eerste menstruatie veilig zijn, alhoewel daar de meningen blijkbaar over verschillen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 12:28

Ik moet er een super in gooien hoe veel bloed ik ook verlies :') Anders gaat hij aan het begin heel erg schuiven en dat is echt een heel rottig gevoel. Als je er toch voor kiest om tampons te gebruiken zou ik persoonlijk gewoon voor het formaat gaan wat je normaal ook gebruikt.

TamaraFloor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-15 12:53

Nu verlies ik zo weinig dat inlegkruisje genoeg is.
Maar als ik ga paardrijden verlies ik meestal een stuk meer.
Het is even aankijken denk ik.
Als ik weinig bloed verlies gaan de tampons een stuk lastiger naar binnen, ook die speciale van OB.
Dus haal denk voor zekerheid gewoon die extra kleine.

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 18:19