ernstige opperarm breuk (5delige breuk), wat met rijden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anniek22

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 10:23

Oh help... Echt superveel beterschap ik leef met je mee, hoop echt dat je weer kan rijden (binnenkort) <3

Aco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-15 10:31

Morganlefay schreef:
O ja, je paard heeft voorlopig vakantie.

nee niet echt :D Mijn lesgever zal er om de 2 weken mee rijden denk ik (misschien deze zomer een maandje rust maar zeker niet de volle revalidatie).
Maar het zal wel minder worden ja. Reed 6/7 met haar. Ze begon nu juist mooi in bespiering en gewicht te staan. Maar dat stampen we er wel weer in als ik mag rijden :D

Aco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-15 10:31

Anniek22 schreef:
Oh help... Echt superveel beterschap ik leef met je mee, hoop echt dat je weer kan rijden (binnenkort) <3

dankje! :D doet me goed die lieve woorden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 10:32

Heb je een roundpenn tot je beschikking Aco? Met grondwerken kun je al supersnel weer beginnen dan, en dan hou je 'r wel lekker in de spiertjes.

Aco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-15 10:38

Sonja schreef:
Heb je een roundpenn tot je beschikking Aco? Met grondwerken kun je al supersnel weer beginnen dan, en dan hou je 'r wel lekker in de spiertjes.

Neen enkel een buitenpiste :( Longeren kan ze ook niet. Maar vriendin zal het haar aanleren want dan kan ik haar ook longeren en dan ben ik inderdaad ook bezig met haar...
Enja anders een veulentje? :D

darkadia

Re: ernstige opperarm breuk (5delige breuk), wat met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 10:42

Ook geen paddockje? Anders (mits ze daar respect voor heeft en je los mag gooien in de bak) een deel afzetten? Hoewel je op zich zelfs in gewone bak kan grondwerken, maar is wel meer lopen voor jou dan als je echt in vrijheid werkt ;)
En bijv vrijheidsdressuur oefeningen: voetje optillen, kusje geven, spagaat, voedsel weigeren, een voorwerp aanraken op commando zijn de wat simpelere oefeningen. En voor de lastigere zijn ook echt wel spieren nodig :)

Aco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-15 11:12

Ja kan de piste wel afzetten met der tijd. Enkel nu nog niet. Kan nog niet lang rechtstaan...
Maar inderdaad misschien kleine oefeningen van vrijheidsdressuur. Dank je darkadia!

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 11:18

Pfoe, serieuze smakkerd heb jij gemaakt zeg!!

Mijn zus heeft een gecompliceerde polsbreuk gehad, ook een operatie en het plaatje moet er ook altijd in blijven. Zij rijdt weer terug na de revalidatie :j Eerlijk: ze zegt dat ze soms nog wel pijn voelt, vooral van het plaatje zelf heeft ze last. Ze rijdt vooral met vrij losse teugel en dan is het prima te doen.

kevinsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 11:31

zo!! Wat ben ik dan goed van mijn val afgekomen vorig jaar.. Bij mij ging het precies zoals bij jou, alleen ik vloog dwars door een paal vanuit een volle rengalop. Hij had alleen mijn rug licht gekneusd.. thank god voor mijn val trainingen tijdens mijn turn trainingen.

Zit nu alleen al 2 maanden thuis met de ziekte van pfeiffer.. En mag van de dokters niet rijden, doordat mijn lever en mild vergroot zijn. En kan tot een jaar duren.. En tot die tijd mag ik niet op het paard. Ik ben ook gewoon zo zwak als het maar kan, maar mijn hoofd wil niks liever dan weer te kunnen rijden. Ik weet hoe irritant het is!

Sterkte!! Het komt vast allemaal wel goed :D En tot die tijd gewoon rustig op de grond met je paardje knuffelen.

Aco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-15 11:52

kevinsky schreef:
zo!! Wat ben ik dan goed van mijn val afgekomen vorig jaar.. Bij mij ging het precies zoals bij jou, alleen ik vloog dwars door een paal vanuit een volle rengalop. Hij had alleen mijn rug licht gekneusd.. thank god voor mijn val trainingen tijdens mijn turn trainingen.

Zit nu alleen al 2 maanden thuis met de ziekte van pfeiffer.. En mag van de dokters niet rijden, doordat mijn lever en mild vergroot zijn. En kan tot een jaar duren.. En tot die tijd mag ik niet op het paard. Ik ben ook gewoon zo zwak als het maar kan, maar mijn hoofd wil niks liever dan weer te kunnen rijden. Ik weet hoe irritant het is!

Sterkte!! Het komt vast allemaal wel goed :D En tot die tijd gewoon rustig op de grond met je paardje knuffelen.

Wow, van jouw is het ook wel niet zo leuk dan! Ook heel veel beterschap! Kan je er nog naartoe als je zo zwak bent?

Inderdaad vanaf de grond veel doen. Je kunt niet geloven hoe gelukkig ik was dat ik haar gisteren alleen heb uitgehaald en geborsteld heb... Het gaf me gewoon weer moed in de toekomst.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 12:57

Poeh schrikken zeg! Heftige breuk! Ik heb 10 jaar geleden mijn arm en rug gebroken na een val van n paard, en heb van beide nog wel last (rug zitten inmiddels schroeven in), maar m'n arm valt erg mee.. Ik zat ook al vrij snel weer op t paard, en de schroeven zijn er pas veel later in gekomen. Heel veel beterschap, komt wel goed meid!

diesel83

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 13:02

Jeetje sterkte meid pak echt je rust hoor anders belemmerd het de genezing ik zit op dit moment al 3 weken met een gebroken been en ben vorige week geopereerd (plaat en schroeven) mag nu nog 5 weken niks :-(. Zit je dan met 2 eigen paarden en eigen pensionstal......gelukkig hoop meiden die alles doen nu....

Aco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-15 13:36

Wow diesel83, das ook balen van je pension!

Ik neem echt wel me tijd en doe niets waarvan de dokter zei dat het niet mocht. Eet extra veel calciumproducten om de botaanmaak te bevorderen. Maar wil geen 'trunte' zijn zoals we hier zeggen. Ik kan op mijn tanden bijten en wil gewoon nog iets bereiken in mijn leven. Dat die kur op muziek misschien niet meer gaat lukken, het zij zo maar wil wel nog dressuur rijden want ik ben geen wandelruiter, haal daar geen voldoening uit enja je hebt dan een afstamming van Sandro Hit staan :D

We doen alles op zijn tijd maar doen wel ons best!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 13:46

Joh waarom zou je die kur op muziek nu niet meer kunnen? Deze blessure komt heel veel voor bij ruiters, en de meesten komen gewoon weer terug.
Koppie d'r op en goede moed d'r in hoor!

diesel83

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 14:01

Oh nee natuurlijk niet komt echt wel goed hoor als het genezen is maar de hersteltijd is gewoon lang ook als de breuk genezen is moet je opnieuw je armspieren trainen dat heb ik ook met mijn enkel maar ik ga straks ook gewoon weer lekker paardrijden hoor :-)

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 15:21

En kijk eens naar de paralympics, zijn ook mensen met beperking die toch op nog behoorlijk hoog niveau sport uitoefenen, is echt niet t einde van de wereld ;) Gaat helemaal goedkomen met jou!

Wat betreft die platen trouwens, ik lees hier idd meerdere mensen die er soms nog last van hebben, ik heb dat een heel enkele keer ook bij verkeerde zware belasting, maar doe verder eigenlijk alles weer. Zijn wel iets minder krachtig als dat ze waren, maar hoef er niks om te laten.

Aco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-15 17:16

pfff Darkadia :( ben geen mens met een beperking hé :( (of dit wil ik nog niet aanvaarden) maar je hebt wel gelijk!!

En voelen jullie die plaat dus echt constant zitten of niet? En kunnen jullie je arm nog volledig strekken enzo? Dokter zei dat dit een twijfel geval zal zijn bij mij. Misschien morgen meer uitleg, dan moet ik naar de dokter.

Ja wie weet... Maar ik ben niet echt de beste ruiter uit en mocht ik dit niveau ooit willen behalen met deze merrie was het echt werken werken werken. Maar ja misschien moet ik het niet uitsluiten, maar kdenk dat het nu wel verstandig is om even me dromen wat rustiger aan te pakken. Er is niets mis met een mooi niveau in klasse M zeker (WVUR) :D

renateeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 17:19

Pff jeetje, sterkte!

Je breuk lijkt precies op de mijne toentertijd. Na ongeveer een half jaar is de plaat eruit gehaald omdat ik er last van kreeg. M'n arm kan ik bijna helemaal strekken al is het wel gevoelig.

Een goede fysio is mijn advies bijzet herstellen!

Aco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-15 17:23

renateeee_ schreef:
Pff jeetje, sterkte!

Je breuk lijkt precies op de mijne toentertijd. Na ongeveer een half jaar is de plaat eruit gehaald omdat ik er last van kreeg. M'n arm kan ik bijna helemaal strekken al is het wel gevoelig.

Een goede fysio is mijn advies bijzet herstellen!

Oei was dus ook minder! Maar je bent dus wel praktisch volledig herstelt?
Plaat zouden ze het liefst erin houden want 9/10 zullen ze anders pezen beschadigen maar als het moet, dan moet het natuurlijk!

En nu ook terug een gelukkige ruiter?

renateeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 17:26

Ja zeker! Af en toe tintelen m'n vingers een beetje na het eruit halen van de plaat. Maar dat was een van de risico's waar de arts voor gewaarschuwd heeft, of blijvende irritatie van de plaat of af en toe tintelingen in de vingers. Nouja die keuze was snel gemaakt haha.

Het rijden gaat gewoon weer als daarvoor gelukkig!

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 17:33

Aco, nee zo bedoelde ik t ook niet hoor :) Meer van de positieve kant, zelfs als er misschien iets van restschade is, zegt dat niet dat je je droom op hoeft te geven!
Wat betreft t strekken enzo zal idd echt afhangen van waar de plaat zit. En bij iedereen heelt t anders, dus snap wel dat de dokters daar voorzichtig in zijn met uitstpraken.

Aco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-15 19:41

Tha is niets hoor darkadia ;)
Het zal altijd me grote droom zijn maar zet deze nog even opzij voor later misschien maar ga misschien voor nu even om een realistische droom op dit moment.

Hoop morgen wat meer antwoorden te krijgen op al me vragen van de dokter... en misschien krijg ik al te horen dat ik goed bezig ben :D of juist slecht nieuws :( dan zoek ik weer me steun bij bokt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 19:46

Aco schreef:
En voelen jullie die plaat dus echt constant zitten of niet? En kunnen jullie je arm nog volledig strekken enzo? Dokter zei dat dit een twijfel geval zal zijn bij mij. Misschien morgen meer uitleg, dan moet ik naar de dokter.

Ik voel niets zitten, alleen als iemand me bv een vriendschappelijke por op m'n bovenarm geeft en die zit recht op 1 van de schroeven, dan voel ik dat wel.
Mijn elleboog heeft iets aan mobiliteit ingeleverd, waarschijnlijk doordat die pen aan de elleboogkant ingebracht is. Maar ik kan 'm minder ver buigen dan voor dat ongeluk.

Enige wat ik van die pen en schroeven merk, is dat het een uitstekende barometer is, als het weer omslaat in koud en nat :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 19:59

Doe voorzichtig morgen en vraag de chirurg wat je wel mag. Als het goed is maken ze controle foto's.

Aco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-15 15:15

Juist terug van de dokter. Hij zei dat het een goed teken is dat ik haast geen pijn had. Mag vanaf nu mijn vingers gebruiken (kon dit voorheen niet door mijn ander plaaster) en me arm mag opheffen op eigen kracht. Dit lukt nu nog niet maar dat komt nog zegt hij.

Mijn arm en vingers tintelen wel, is ook normaal zei hij. Na 5-6 weken moet dit weg zijn.

Qua revalidatie zal de tijd niet ingekort kunnen worden, daar ging me motivatie van 5 maand i.p.v. 6maand. Gewoon enkel en alleen mocht er tot die tijd iets gebeuren met me arm, dan mag ik me arm vergeten zegt hij. Dan kunnen ze hem haast niet meer redden.

Dokter heeft ook al in Amerika gezeten en heeft al enorme breuken gezien maar deze breuk heeft hij nog maar 1 keer gezien voor mij. Dus is echt een lelijke breuk.