Verschoven ruggenwervel Ervaringen??

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-15 23:12

Ik begrijp hieruit dus dat een verschoven wervel dus niet kan, dan rijst mij de vraag wat ik dan wel had?

Neem niet aan dat ze er totaal naast zit?

Rindin

Re: Verschoven ruggenwervel Ervaringen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 23:14

Dat is zonder lichamelijk onderzoek natuurlijk niet zomaar te zeggen. Maar ik zou zeggen dat je een minder functionerend bewegingsmechanisme had, of om het makkelijker te zeggen een "blokkade" of "vastzittend" gewricht.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 23:15

Dit snap ik niet.
Niet wat 'je moet het je goed kunnen voorstellen/ weten hoe het in elkaar steekt' (dat weet ik) en niet je opmerking over millimeters.
Volgens mij ben ik de enige geweest die iets heeft gezegd over waarneembare afstand - dat is geobjectiveerd. (In een tijd dat nog niets gedigitaliseerd werd, dus ik kan geen foto uploaden.)(tenminste geen foto van mijn eigen wervelkolom.)
En een "verschuiving", om dat woord te gebruiken kan bij zo'n subtiel systeem als de wervelkolom van een enkele millimeter kan heel goed pijnklachten, bewegingsbeperking etc geven.

Het zal wel vrijdagavond zijn, ik ga te bedde.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-15 23:22

Hoe ontstaan die blokkades als ik vragen mag? Heb heel vaak dat mijn rug blokkeert, een tijdje zelf een paar keer per maand. Dan kon ik net weer een beetje lopen en dan was het weer zo ver.

Nu ging het toch al zeker een half jaar goed maar is het weer zover.

Core stability oefeningen doen we al anderhalf jaar maar lijken dus helaas niets te voorkomen.

Ohja, en ik ben geen pieper. Mijn pijngrens ligt verschrikkelijk hoog. Toen ik maandag bij de fysio kwam was ze verbaasd dat ik uberhaubt nog kon lopen. De meeste mensen waren allang ingestort zei ze...

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 23:36

Janneke2 schreef:
Dit snap ik niet.
Niet wat 'je moet het je goed kunnen voorstellen/ weten hoe het in elkaar steekt' (dat weet ik) en niet je opmerking over millimeters.
Volgens mij ben ik de enige geweest die iets heeft gezegd over waarneembare afstand - dat is geobjectiveerd. (In een tijd dat nog niets gedigitaliseerd werd, dus ik kan geen foto uploaden.)(tenminste geen foto van mijn eigen wervelkolom.)
En een "verschuiving", om dat woord te gebruiken kan bij zo'n subtiel systeem als de wervelkolom van een enkele millimeter kan heel goed pijnklachten, bewegingsbeperking etc geven.

Het zal wel vrijdagavond zijn, ik ga te bedde.

Als je niet begrijpt wat ik bedoel met het verschil tussen verschuiven en blokkeren, dan weet je (m.i.) niet erg veel van vorm en functie van de wervelkolom.
Als er op een Rx met het blote oog te zien is dat een wervel "uit het lood" staat, dan is er al flink wat gaande in die rug.

Een gewricht wat in je rug niet goed functioneert, niet zijn volledige bewegingsuitslag heeft, kan absoluut zorgen voor pijn (van dat gewricht zelf, maar ook reagerende spieren eromheen) en een bewegingsbeperking. Je hebt mij nergens zien zeggen dat dat niet zo is.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 23:42

pluisje88 schreef:
Hoe ontstaan die blokkades als ik vragen mag? Heb heel vaak dat mijn rug blokkeert, een tijdje zelf een paar keer per maand. Dan kon ik net weer een beetje lopen en dan was het weer zo ver.

Nu ging het toch al zeker een half jaar goed maar is het weer zover.

Core stability oefeningen doen we al anderhalf jaar maar lijken dus helaas niets te voorkomen.

Ohja, en ik ben geen pieper. Mijn pijngrens ligt verschrikkelijk hoog. Toen ik maandag bij de fysio kwam was ze verbaasd dat ik uberhaubt nog kon lopen. De meeste mensen waren allang ingestort zei ze...

Tuurlijk mag je dat vragen. Ik vind het echter erg moeilijk om precies uit te leggen wat er dan gebeurt. In real life zou ik je dat uitleggen met een skelet erbij, zodat je ook kon zien om welke gewrichten het specifiek gaat.

In het kort; de facetgewrichten (even googlen voor een beeld ;) ) in je rug zijn voor een groot deel verantwoordelijk voor het goed verlopen van de bewegingen van je rug. De gewrichtsvlakken van je facetgewrichten moeten goed over elkaar kunnen glijden. Als dat glijvermogen afneemt of helemaal stokt, dan kun je dat zien als de blokkade die ik bedoel. Dit kan veel pijn geven! Mede doordat spieren in de buurt flink kunnen verkrampen.

Mag ik vragen wat voor oefeningen voor core-stability je doet? Alleen horizontaal of ook rechtop (zittend of staand?)?

blondies

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 00:07

Rindin schreef:
geerke schreef:

Iejj, mijn haren gaan hier zo van overeind staan.
Hoe komt iedereen er toch bij dat je verschoven wervels kunt hebben? Godzijdank komt dat niet zo gauw voor, want dan zouden we allemaal dwarslaesies hebben.
De boel zit zo goed vast, dat verschuiven van wervels eigenlijk onmogelijk is... Kan best zijn dat de boel blokkeert waardoor je pijn krijgt, maar verschuiven..?

Je haalt me de woorden uit de mond...
Hoe vaak ik mensen wel niet zie waarbij een chiropractor of manueel therapeut heeft gezegd dat bijvoorbeeld hun bekken schots en scheef staat en dat zij het wel even rechtzetten. Erg knap dat zij een gewricht wat 0-2mm beweegt zover kunnen verplaatsen.
Neemt niet weg dat er bij een manipulatie (kraken) een neuro-reflectoir mechanisme op gang komt wat zorgt voor pijndemping en verbeteren van weefsel kwaliteit en, wat al eerder aangehaald werd, twee spaaklopende wervel kun je weer soepeler laten bewegen.
Mijn frustratie is dan ook niet de handeling die ze doen, want effect heeft het zeker, maar de overtuigingen die ze bij de mensen inprenten. Het klinkt immers veel spectaculairder dat er een wervel helemaal verschoven is en men die even rechtzet dan wanneer men zegt dat er een kleine positiefout is.
Het mooie van al is dat men de persoon die zegt dat alles schots en scheef staat een 'kundigere' therapeut vindt. Vaak omdat ze hierin de ultieme verklaring voor hun klachten vinden.

Edit: zelf ben ik manueel therapeut

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 00:26

Rije schreef:
Ik heb een tussenwervelschijf die een paar keer per jaar z'n eigen leven gaat leiden en denkt dat het leuker is om 's tussen die wervels uit te zijn. De rest van mijn wervels probeert dat op te vangen door juist vast te gaan zitten. Word je niet echt vrolijk van nee. Bij mij resulteert dat in helse stekende pijnen bij specifieke bewegingen omdat die tussenwervelschijf tegen de zenuwbaan drukt. Plus spieren die gaan overcompenseren en de boel daardoor juist extra kromtrekken :))

Ik ga als het weer zover is naar een manueel therapeut. En tussendoor moet ik eigenlijk oefeningen doen om de boel stabiel te houden (maar vergeet ik vaak :o), maar ik merk wel dat paardrijden in mijn geval heilzaam is omdat je dan je hele core en je rugspieren traint die bij mij zo nodig zijn om alles op z'n plek te houden.

Dit is bij mij ook het geval. Manueel therapeut is heilig, al wou ik dat ik mijn vorige had kunnen behouden. Mijn heupen gaan dan ook scheef staan. Erg vervelend, vooral omdat enkele fysiotherapeuten toen niet de juiste diagnose hebben gesteld waardoor ik jaren met klachten rond heb gelopen.

Gaat nu gelukkig al een tijd goed. *klopt af

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 00:44

Ben gelukkig niet de enige (vooral andere ft's) die zich verbaast over de verschoven ruggenwervels.. Die dingen zitten gelukkig veel te goed vast om zomaar te kunnen verschuiven. Zoals Rindin al verteld is dat inderdaad eerder een kwestie van wervels die onvoldoende t.o.v. elkaar bewegen, hierbij kan een keer 'kraken' helpen maar is vooral oefentherapie ook zeer belangrijk. Ben daarom zelf niet zo'n fan van een chiropractor die alleen 'even kraakt' , je ziet dat patiënten daar constant terug moeten blijven komen omdat ze eigenlijk alleen maar de symptomen bestrijden maar niet de oorzaak. Moet zeggen dat ik dit als fysiotherpeute in opleiding best wel interessant vind, bewijst nogmaals hoe belangrijk het is om onze patiënten goede uitleg te geven over wat er nu precies aan de hand is. Zeker iets dat ik mee ga nemen in m'n stage.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 01:01

Ha, hier ook een tussenwervel met een eigen willetje.
Ik heb hier toch echt een verslag van een radioloog liggen, adhv een mri, waarin staat dat dat ding niet meer zo heel netjes in het rijtje staat. (Ja, dat voel ik want hij zit gezellig tegen een zenuw aan te duwen. :+ )
Maar mijn arts heeft mij toch ook wijsgemaakt dat hij op termijn weer rechter kan komen. Als ik op pas met de bewegingen die ik maak en braaf oefeningen doe voor buik-en rugspieren.
Is dat dan ook niet mogelijk volgens jullie?

Ik ben momenteel ook heel afhankelijk van mijn fysio op de boel te manipuleren en de spieren los te houden. Pijn heb ik altijd, maar zonder fysio is het nog een stuk erger.
Die tape heb ik ook wel eens gehad. Hielp wel een beetje, maar niet noemenswaardig.

Ivm scheef bekken. Ik heb al jaren een verschil in mijn bekken van enkele cm. Dat is gewoon zichtbaar met het blote oog en heb ik altijd ook zelf geweten. De eerste keer nadat mijn fysio gewrichten gemanipuleerd heeft, was dat verschil in mijn bekken toch echt zo goed als weg.
Heel gek, vond ik dat. Hoe verklaar je zoiets?

pluisje88

Re: Verschoven ruggenwervel Ervaringen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-15 08:05

Het mag dan volgens jullie niet kunnen maar mijn bekken stond maandag wel scheef. En goed ook. Ruim een cm verschil. Maar moet wel zeggen dat ik altijd wat beweeglijker ben dan de gemiddelde. Ze heeft het geprobeerd een beetje losser te krijgen door beweging (ze manipuleert niks aan mij) en toen zei ze dat ik zelfs toen beweeglijker was dan de gemiddelde patiënt zonder of met minder klachten die ze op de bank kreeg.

Toen ik bij de fysio weg ging had ze alles los maar inmiddels merk ik dat ik weer scheef sta. De linkerkant van m'n bekken komt daadwerkelijk weer omhoog....

Ik heb horizontale oefeningen en staande oefeningen. De oefeningen die ze mij geeft zijn heel specifiek omdat mijn lichaam nogal goed is in compenseren. Hierdoor hebben sommige oefeningen geen of zelfs het tegenovergestelde effect.

Ik ben absoluut geen voorstander van kraken. Er wordt niet "gekraakt" aan mijn lijf. Mijn fysio raadt trouwens af om het ooit te doen omdat de bewegelijkheid die ik heb en de hoge pijngrens ervoor kan zorgen dat het meer kapot zal maken dan goed zal doen.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 08:14

Ik hoef met dit soort klachten echt niet herhaaldelijk bij mijn manueel therapeut op de stoep te staan als ik mijn oefeningen niet braaf doe......die wijst me aan de telefoon al af.....

Als ik weer klachten krijg omdat de boel weer gammel op elkaar gestapelt is weet ik dat ik meer moet trainen op1. Beweeglijkheid, bewust bepaalde bewegingen maken
2. Spieren om de boel in de juiste banen te leiden.

Vaak kan ik de klachten dan zelf voorblijven of weer weg sturen. Zo niet ga ik pas naar een therapeut. En ik schijn een te losse rug te hebben met als gevolg iets te vel slijtage op mijn tussenwervelschijven. Maar kan wel klachten vrij blijven voorlopig.

Klagen over je rug en dan geen oefeningen doen.... :(

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-15 08:47

pol013 schreef:

Euhm... Wat is dit voorn aanname? Ik set toch dat ik hierop al meer dan anderhalf jaar aan het trainen ben??? Als je een oordeel wilt hebben prima maar lees dan wel wat er staat aub.....

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 10:08

Kasmir schreef:
Ben gelukkig niet de enige (vooral andere ft's) die zich verbaast over de verschoven ruggenwervels.. Die dingen zitten gelukkig veel te goed vast om zomaar te kunnen verschuiven. Zoals Rindin al verteld is dat inderdaad eerder een kwestie van wervels die onvoldoende t.o.v. elkaar bewegen, hierbij kan een keer 'kraken' helpen maar is vooral oefentherapie ook zeer belangrijk. Ben daarom zelf niet zo'n fan van een chiropractor die alleen 'even kraakt' , je ziet dat patiënten daar constant terug moeten blijven komen omdat ze eigenlijk alleen maar de symptomen bestrijden maar niet de oorzaak. Moet zeggen dat ik dit als fysiotherpeute in opleiding best wel interessant vind, bewijst nogmaals hoe belangrijk het is om onze patiënten goede uitleg te geven over wat er nu precies aan de hand is. Zeker iets dat ik mee ga nemen in m'n stage.

Absoluut, de uitleg bij je bevindingen en handelingen zijn van onschatbare waarde! In dit topic wordt heel mooi duidelijk hoe een verkeerde uitleg/verkeerde interpretatie kan zorgen voor misvattingen.
Ik krijg ook regelmatig mensen die eens in de x-aantal weken even door de chiropractor "rechtgezet" worden... Dar krijg ik altijd zo de kriebels van :\

@Polo13; toffe therapeut heb jij :D

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 10:14

Luckystory schreef:
Ha, hier ook een tussenwervel met een eigen willetje.
Ik heb hier toch echt een verslag van een radioloog liggen, adhv een mri, waarin staat dat dat ding niet meer zo heel netjes in het rijtje staat. (Ja, dat voel ik want hij zit gezellig tegen een zenuw aan te duwen. :+ )
Maar mijn arts heeft mij toch ook wijsgemaakt dat hij op termijn weer rechter kan komen. Als ik op pas met de bewegingen die ik maak en braaf oefeningen doe voor buik-en rugspieren.
Is dat dan ook niet mogelijk volgens jullie?

Ik ben momenteel ook heel afhankelijk van mijn fysio op de boel te manipuleren en de spieren los te houden. Pijn heb ik altijd, maar zonder fysio is het nog een stuk erger.
Die tape heb ik ook wel eens gehad. Hielp wel een beetje, maar niet noemenswaardig.

Ivm scheef bekken. Ik heb al jaren een verschil in mijn bekken van enkele cm. Dat is gewoon zichtbaar met het blote oog en heb ik altijd ook zelf geweten. De eerste keer nadat mijn fysio gewrichten gemanipuleerd heeft, was dat verschil in mijn bekken toch echt zo goed als weg.
Heel gek, vond ik dat. Hoe verklaar je zoiets?

De "tussenwervel met een eigen willetje" is ook een mooi voorbeeld van misinformed zijn. Een tussenwervel bestaat niet; het is een wervel, of een tussenwervelschijf. Die laatste willen idd nog wel eens uitpuilen en daardoor een zenuw raken. Met rug- en buikspiertraining kun je in ieder geval voorkomen dat het erger wordt, dus daar kan ik mij zeker in vinden!

Jouw scheve bekken wat al jaren bestaat; dat kan best. Misschien heb je een beenlengteverschil, of ben je van jezelf gewoon niet helemaal recht. Maar volledig recht zijn en eens in de x-aantal weken een scheef bekken dat je weer even recht kunt zetten bestaat niet. Als er in dat gebied een scheefheid zit, dan zit dat niet in de bekkengewrichten, maar bijvoorbeeld in de rug (pijn -> compensatie -> veranderde spierspanning -> veranderde voorkeurshouding)

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 19:15

pluisje88 schreef:
pol013 schreef:

Euhm... Wat is dit voorn aanname? Ik set toch dat ik hierop al meer dan anderhalf jaar aan het trainen ben??? Als je een oordeel wilt hebben prima maar lees dan wel wat er staat aub.....

Of jij moet je dit gewoon niet persoonlijk aantrekken? Ik doel op andere mensen hier in het topic en daar buiten die klagen over hun rug en vervolgens toegeven dat ze de oefeningen van hun therapeut niet opvolgen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 20:49

Rindin schreef:
Als je niet begrijpt wat ik bedoel met het verschil tussen verschuiven en blokkeren, dan weet je (m.i.) niet erg veel van vorm en functie van de wervelkolom.

????
Als ik niet begrijp wat jij aan het betogen bent, dan. ...
Citaat:
Als er op een Rx met het blote oog te zien is dat een wervel "uit het lood" staat, dan is er al flink wat gaande in die rug.

Klopt: daar was stevig geweld op uitgeoefend - maar daar krijg je echt geen dwarslaesie van.

Citaat:
Een gewricht wat in je rug niet goed functioneert, niet zijn volledige bewegingsuitslag heeft, kan absoluut zorgen voor pijn (van dat gewricht zelf, maar ook reagerende spieren eromheen) en een bewegingsbeperking. Je hebt mij nergens zien zeggen dat dat niet zo is.

Prima - dat was het stuk dat ik niet begreep in jouw betoog. Ik wil graag en grif geloven dat jij dat telkens zei - maar ik heb het jou wel "horen" beweren.

*\o/*

Probleem opgelost!

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 09:36

Rindin schreef:
De "tussenwervel met een eigen willetje" is ook een mooi voorbeeld van misinformed zijn. Een tussenwervel bestaat niet; het is een wervel, of een tussenwervelschijf. Die laatste willen idd nog wel eens uitpuilen en daardoor een zenuw raken. Met rug- en buikspiertraining kun je in ieder geval voorkomen dat het erger wordt, dus daar kan ik mij zeker in vinden!

Ik weet perfect hoe een wervelkolom in elkaar zit hoor. Was eerder een manier van uitdrukken. ;)
Het ging mij vooral over het feit of het inderdaad zo is dat die ook weer terug beter op zijn plek kan gaan zitten of niet. Want tot nu toe merk ik daar weinig van.