Hoe omgaan met de pijn van een ander?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 20:57

Coentjuh schreef:
"Eindpunt van de behandeling"?

De mevrouw is toch al 55 jaar! Als dit bij haar wel zou werken, zou dat toch een uitkomst zijn om de rest van haar leven met minder pijn te leven. 55 is toch niet te jong om eens een gokje te wagen of dit iets op kan lossen, al is het maar een beetje. (ik was 25 toen ik naar de pijnpoli ging, helaas zonder resultaat). Als zij niet wil, dan moet het toch niet een soort van 'jouw probleem' worden..

Dit is verder niet aanvallend bedoeld, maar als je pijn hebt, en je wilt er vanaf, dan laat je daar toch iets aan doen als er nog opties zijn om te proberen of moet het dan NOG erger worden...

Als laatste optie heb je nog psychosomatische therapie, welke haar leert om de pijn te accepteren...

....nog even verder afdwalen over iemand die we niet kennen en van wie we niet weten wat de artsen gezegd hebben over de pijnpoli.

Als oma van 54 die ook zo haar ervaringen heeft met artsen, chronische pijn en gedoe hieromtrent, valt mij iets op. Namelijk het volstrekt begrijpelijke jeugdige ongeduld van 'je wilt dat er iets aan wordt gedaan, dus je probeert het uit'.
Groot gelijk, daar niet van.
Maar nogal wat leeftijdgenoten van mij zijn niet meer zo strijdbaar, zeker diegenen die ziek zijn en/of pijn hebben. Dat heeft niets te maken - ik spreek over mijn vrienden en kennissenkring - met zwelgen in zelfmedelijden, het niet meer willen, etc.
Een oude vriendin van mij (91) kreeg een verwijzing naar de pijnpoli en haakte af omdat de vragenlijsten haar te veel waren. Motivatie? Daar had het niets mee te maken, ze wilde graag, maar deze pijnpoli was gericht op jonge, frisse types die ongetwijfeld barsten van de pijn, maar ook barsten van de energie. Wie uitgeput en oud is, kan niet terecht bij de pijnpoli in X.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 08:55

Janneke2 schreef:
maar deze pijnpoli was gericht op jonge, frisse types die ongetwijfeld barsten van de pijn, maar ook barsten van de energie. Wie uitgeput en oud is, kan niet terecht bij de pijnpoli in X.

Zonde! Je hebt idd mensen met pijn die maar door blijven vechten (en veel energie lijken! te hebben) maar je er minstens zo veel die juist helemaal moegestreden zijn.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 08:58

Joolien schreef:
Kijk eens of dry-needling wat voor haar kan betekenen of een osteopaat. Die laatste wordt overigens maar deels vergoed dus ik weet niet of ze dat kan betalen...

Hier ga ik in mee. Eventueel magnesium erbij kan ook helpen. Ik had bij vit d tekort oom spierproblemen. Neemt ze dit erbij of niet want bij oudere leeftijd is dat wel aan te raden.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Re: Hoe omgaan met de pijn van een ander?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 09:07

Wat betreft jezelf: Zorg dat je zelf een uitlaadklep houdt en dat haar lijden, niet jouw lijden wordt. Wat is jullie relatie? Het klinkt alsof het over je moeder gaat, maar dat hoeft natuurlijk niet. Maar de relatie is wel redelijk bepalend in wat je zou kunnen doen.
Zorg in elk geval goed voor jezelf en als je merkt dat haar pijn je te veel wordt, neem afstand. Zelf hulp zoeken is ook geen overbodige luxe, je huisarts kan je daar bij helpen.

Qua klachten, ik moest ook onmiddellijk aan dry needling denken. Juist omdat massage helpt, maar slechts kort. Er zijn genoeg fysiotherapeuten die dit aanbieden. Het valt onder fysio, dus als je daar aanvullend voor verzekerd bent wordt het vaak gewoon vergoed.
Verder kan je haar vragen waarom ze de pijnpoli als eindpunt ziet. Voor een diabetici is de internist toch ook geen eindpunt, maar simpelweg de arts (of het team) die diegene kan helpen zo comfortabel te kunnen leven.

Anoniem

Re: Hoe omgaan met de pijn van een ander?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 11:25

Ik ben wel zo dat iemand mag zeuren, als ze er wat aan doet. Als ze blijft zeuren maar geen oplossing zoekt, zou ik zeggen 'ik wil je gezeur niet aanhoren totdat je iig hulp zoekt of iets probeert, want mij worddt het te zwaar zo'. Ook als ze zo aan het werk blijft en daarna pijn heft, mag je best zeggen dat het ook niet slim is van haar. Haar de hand boven het hoofd houden is niet handig, ook al heft ze veel pijn en is ze 'zielig'.

Je mag pas zeuren als je er alles aan hebt gedaan ;)

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 12:54

Joolien schreef:
Ik ben wel zo dat iemand mag zeuren, als ze er wat aan doet. Als ze blijft zeuren maar geen oplossing zoekt, zou ik zeggen 'ik wil je gezeur niet aanhoren totdat je iig hulp zoekt of iets probeert, want mij worddt het te zwaar zo'. Ook als ze zo aan het werk blijft en daarna pijn heft, mag je best zeggen dat het ook niet slim is van haar. Haar de hand boven het hoofd houden is niet handig, ook al heft ze veel pijn en is ze 'zielig'.

Je mag pas zeuren als je er alles aan hebt gedaan ;)

_/-\o_