Hele heftige hoofdpijn

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 22:04

Klinkt idd wel als migraine achtige hoofdpijn. Ik heb sinds 2013 volgens mij ineens migraine. Of iig, twijfelgevalletje cluster/migraine.

Heb meestal ook pijn in m'n neus en zou het liefste m'n ogen uit m'n hoofd trekken, maar ben tegelijk ook supermisselijk (ook overgeven) en overgevoeligheid op licht of geluid. Ben ermee naar de HA geweest en heb Sumatriptan tegen de hoofdpijn en Domperidon tegen de misselijkheid gekregen. Enige nadeel is dat ik van de Sumatriptan enorme pijn in m'n nek krijg. Maar als het dan 's ochtends op komt zetten kan ik tegen de middag iig weer wat...

Zou de HA gewoon even bellen, desnoods voor volgende week ofzo. Excedrin helpt hier niet zo goed. Dan blijf ik alles uitspugen en hoofdpijn houden :o

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 22:04

LadyMadonna schreef:
Bedoel je niet propanolol?

Dat denk ik ook! ;)

Lady24

Re: Hele heftige hoofdpijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 22:15

Klinkt mij toch meer als migraine, ik heb dat precies hetzelfde. En dan ook uitvalsverschijnselen in arm en gezicht. Ik heb hier almogran (?) voor en dat helpt bij mij, mits ik het gelijk inneem als ik vlekken ga zien. Mijn moeder heeft ook migraine en neemt dezelfde medicatie :).
Ik heb er nu dit jaar nog geen last van gehad, eind vorig jaar wel meerdere aanvallen per maand. Verder is er geen pijl op te trekken wat het bij mij triggert.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 07:11

Ik heb het wel drukker dan gewend maar ondervind voor mijn gevoel geen stress. Ik maak nu op ma en di ineens dagen van 08:30-17:00 en dan om 6:00 opstaan.

Temperatuur is goed, en voel me (naast die vreselijke koppijn) gewoon goed!

Wel heb ik tijdens zo'n hoofdpijn aanval last van dat ik ineens kleine dingen vergeet. Heb ik wel gedoucht vanochtend of heb ik de deur wel goed dicht getrokken? Ook kan ik niet snel omschakelen van beeld. Als ik naar een punt kijk en ik draai mn hoofd een kwartslaf dan is het net alsof dat vorige beeld nog even kort blijft staan voor ik het volgende zie.

Ik woon nog thuis bij mn ouders en die zeiden ook dat ik snel naar de HA moet. Alleen verdenken zij geen migraine.

Edit; inmiddels begint het voorzichtig weer op te spelen (links), en zit nu in de trein naar Amsterdam.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 09:13

Kun je niet naar een spreekuur? Zou er niet te lang mee wachten. Je hersenen zijn wel vrij belangrijk zeg maar :))

ittheclown

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 09:19

simodi schreef:
LadyMadonna schreef:
Bedoel je niet propanolol?

Dat denk ik ook! ;)

hahah die bedoelde ik ja, ik onthoud altijd alleen het Lol gedeelte, hahaah

picobello

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 16:17

Klinkt erg als migraine, ik heb het ook. Immigran werkt goed bij mij, mits ik op tijd inneem. Ik heb het regelmatig. Soms links achter mijn oog, vaak rechts.. ook uitstraling naar mijn neus en kaak. Ik ben soms erg misselijk met braken, maar heb dan weer totaal geen last van licht en geluid. Ook soms erg warm en zweten....

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 16:28

als het komt en gaat en verspringt (dus niet 1 langdurige aanval).

dan klinkt het eerder als clusterhoofdpijn

Clusterhoofdpijn kenmerkt zich dat het zeer lokaal begint (vaak hoor je dat het begint achter het oog of rondom de slaap) en slechts enkele uren duurt.. Je kunt echter wel 4-5 aanvallen van 3 uur op een dag krijgen.. Clusterhoofdpijn in tegenstelling tot migraine voel je ook niet aankomen.

nog een groot verschil.. Bij migraine wil je je oprollen in een donkere kamer.. bij clusterhoofdpijn wordt de persoon onrustig en krijgt bewegingsdrang (lees, in mijn geval, ik krijg de neiging om met mijn hoofd tegen de muur te gaan bonken, vanzelfsprekend doe ik dit niet.. maar loop over het algemeen rondjes door de kamer te drentelen met mijn hand stevig tegen de plek waar de pijn zich bevind)..

nog een kenmerk is dat misselijkheid meestal ontbreekt en naarmate een aanval langer duurt of bij meerdere aanvallen er uitstraling plaats kan vinden naar de nek/oor/kaaklijn. Trilspiertjes rond het oog, loopneus, traanoog, verkleinde pupil aan de kant van de hoofdpijn komen ook voor.

pijnstillers werken slecht of kort..

vaak wordt het omschreven als 'het lijkt migraineachtig'.

zelf hier jaren gedacht dat ik met migraine te maken had, omdat soms donkere stilte even hielp (maar liep eigenlijk altijd weer snel te drentelen), ook bevestigd door Huisartsen.. totdat mijn nieuwe huisarts kwam met dat ik dus geen migraine aanvallen had maar duidelijk gevalletje clusterhoofdpijn.

Prutsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 21:50

_Dominique schreef:
Ik heb het wel drukker dan gewend maar ondervind voor mijn gevoel geen stress. Ik maak nu op ma en di ineens dagen van 08:30-17:00 en dan om 6:00 opstaan.

Wel heb ik tijdens zo'n hoofdpijn aanval last van dat ik ineens kleine dingen vergeet. Heb ik wel gedoucht vanochtend of heb ik de deur wel goed dicht getrokken? Ook kan ik niet snel omschakelen van beeld. Als ik naar een punt kijk en ik draai mn hoofd een kwartslaf dan is het net alsof dat vorige beeld nog even kort blijft staan voor ik het volgende zie.

Ik woon nog thuis bij mn ouders en die zeiden ook dat ik snel naar de HA moet. Alleen verdenken zij geen migraine.

Edit; inmiddels begint het voorzichtig weer op te spelen (links), en zit nu in de trein naar Amsterdam.

je schrijft nu dat het voorzichtig opspeelt. Een duidelijk kenmerk van CH is dat het vanuit het niets opkomt en in enkele minuten op zijn hoogtepunt is.

Tijdens een aanval van CH een berichtje typen zal je ook nevernooitniet lukken, althans dat is mij nog nooit gelukt;-)
Dus denk dat het geen CH is...

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 23:40

Prutsmuts schreef:
_Dominique schreef:

je schrijft nu dat het voorzichtig opspeelt. Een duidelijk kenmerk van CH is dat het vanuit het niets opkomt en in enkele minuten op zijn hoogtepunt is.

Tijdens een aanval van CH een berichtje typen zal je ook nevernooitniet lukken, althans dat is mij nog nooit gelukt;-)

bij mij is dat niet het geval.. ik voel het niet aankomen, maar het begint wel lichter, of 'anders'..
vaak druk achter het oog hier.. en heel in het begin toen het net spelde, zelfs zonder uberhaupt 'hoofdpijn' te krijgen, een 'knetterende zenuw boven mijn oog' (achteraf begreep ik dat dit ook al 'clusterhoofdpijn is, zonder dat je hoofdpijn ervaart zelfs). Sinds het frequenter voorkomt is de knetterzenuw overigens helemaal verdwenen..

Soms kan de druk op mijn oog, enkele uren volhouden, soms veranderd het in een knallende koppijn achter het oog, of verplaatst het naar de zijkant na een tijdje. In ieder geval duurt het hier altijd even een tijd voor het het hoogtepunt bereikt..

wel zakt het niet af, het is in 1x weg aan het einde van de aanval.

Je moet sowieso even langs de huisarts ermee.. Want migraine kun je bijvoorbeeld bestrijden met pijnstilling, rust en donker.. Clusterhoofdpijn moet eigenlijk uit zichzelf wegtrekken en bij erge overlast helpt zuivere zuurstof. daarnaast zijn er natuurlijk ook nog veel andere oorzaken die tot hoofdpijn kunnen leiden, die veel ernstiger van aard zijn dan chronische hoofdpijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 23:46

Clusterhoofdpijn is wel wat heftiger toch? Ik heb hele ernstige migraine aanvallen maar ik ken iemand die aan de zuurstof gekoppeld moet worden als hij zo'n clusterhoofdpijn aanval krijgt := En ook niet eenmalig, maar elke keer.

Ik vind het als migraine klinken, heb zelf ook dit soort aanvallen. Soms wat heviger dan andere keren, maar heb periodes dat ik drie keer per week in een volledig donkere en geluidsdichte kamer moet liggen omdat ik anders helemaal gestoord word van de pijn. Het nare aan migraine is dat geen enkele pijnstiller die over de counter verkrijgbaar is ertegen helpt, behalve Excedrin. Dat heeft bij mij nog een minimaal verschil gemaakt. zou even praten met m'n huisarts, die kan bepalen wat het nou precies is en verder kijken hoe je er in de toekomst mee omgaat :)

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 23:49

De zuurstof is gelukkig niet voor ademnood..

maar omdat pijnstilling niet of nauwelijks effect heeft,
bij een groot deel van de mensen met clusterhoofdpijn heeft zuurstof wel een effect en nemen de klachten zeer snel af zodra men aan de zuurstof lurkt.

zelf hoef ik daar gelukkig niet aan..
Ben meestal enkele weken klachten vrij en dan twee of drie perioden van enkele dagen met aanvallen.

heel soms ben ik 1-2 maanden klachtenvrij, jammer genoeg komen die lange perioden niet heel vaak voor.
Mijn geluk is wel dat de aanvallen hier vooral in de avonduren (vanaf einde van de middag) of direct na het opstaan voorkomen, waardoor functioneren overdag nog kan functioneren.. De ochtend aanval bestaat zelden uit meerdere aanvallen achter elkaar.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 23:57

moonsparkle schreef:
Zit migraine altijd aan een kant? Ik heb soms ook barstende hoofdpijn waarbij ik echt mn ogen dicht knijp van de pijn. Dit duurt vaak een paar (meestal 2)dagen achter elkaar en t komt dan dus in een soort aanvallen waarbij t soms weer dragelijk is en soms kan ik er heel even niet mee functioneren.

Maar bij mij is t mn hele voorhoofd terwijl migraine erom bekend staat dat je t aan een kant hebt.

Ik denk dat dit van jou dan eerder cluster - of spanningshoofdpijn is.
Migraine zit inderdaad altijd aan één hersenhelft per aanval...

Fenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 00:06

Klinkt als migraine, heb er zelf ook last van, maar mijn aanvallen duurden altijd minimaal 1 dag. Gelukkig heb ik nu medicijnen waardoor het met een paar uurtjes weer over is. Vooral de vlekken en pijn aan een kant is typisch migraine. Ik heb zelf ook altijd last van dubbelzien en het zien door een tunnel zegmaar, daarmee bedoel ik dat mijn zicht aan de zijkanten is uitgevallen. Maar die symptomen zullen ook wel per persoon verschillen natuurlijk. Even een bezoekje aan de HA kan nooit kwaad natuurlijk, en dan heb je ook even zekerheid van wat het nou is. In ieder geval sterkte, behoorlijk vervelend als je er zo veel last van hebt..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 09:30

Ts ben je al naar de huisarts geweest?

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 09:38

Zelf migrainelijder hier, en het klinkt erg alsof jij het ook hebt.
Maar hoe duidelijk het ook lijkt, ik zou toch langs de huisarts gaan. Die kan je waarschijnlijk beter helpen, vooral met pijnstillers/doorverwijzing naar de neuroloog/dat soort zaken.
In ieder geval veel sterkte.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 09:41

Waarom komt iedereen meteen met migraine? Dit is een verzamelnaam voor verschillende hoofdpijnen.

Zelf heb ik hetzelfde aan de hand. Vaak hoofdpijn links of rechts. Vooral aan de slapen wat resulteert in wazig zicht en zwarte vlekjes af en toe. Ook snel misselijkheid en soms zelfs enorm ziek ervan waardoor mijn lichaamstemperatuur daalt naar 34 graden(!!!).

Ben bij een huisarts voor een mri-scan en 2 neurologen geweest. Ik kreeg 3 verschillende resultaten.
Cluster hoofdpijn
Spannings hoofdpijn
Stress

Dus maak daar eens iets van als elke dokter wat anders zegt?

Nu ga ik mijn ogen laten testen. Komt daar niks uit zoek ik een andere neuroloog die heel bekend is.
Editie:
Als ik druk geef met mijn hand op mijn slaap waar dan de pijn zit voel ik de hoofdpijn niet meer.
Op de wei bij de paarden is het ook minder hard aanwezig.

Prutsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 11:06

elenaMM77 schreef:
Prutsmuts schreef:

bij mij is dat niet het geval.. ik voel het niet aankomen, maar het begint wel lichter, of 'anders'..
vaak druk achter het oog hier.. en heel in het begin toen het net spelde, zelfs zonder uberhaupt 'hoofdpijn' te krijgen, een 'knetterende zenuw boven mijn oog' (achteraf begreep ik dat dit ook al 'clusterhoofdpijn is, zonder dat je hoofdpijn ervaart zelfs). Sinds het frequenter voorkomt is de knetterzenuw overigens helemaal verdwenen..

Soms kan de druk op mijn oog, enkele uren volhouden, soms veranderd het in een knallende koppijn achter het oog, of verplaatst het naar de zijkant na een tijdje. In ieder geval duurt het hier altijd even een tijd voor het het hoogtepunt bereikt..

wel zakt het niet af, het is in 1x weg aan het einde van de aanval.

Je moet sowieso even langs de huisarts ermee.. Want migraine kun je bijvoorbeeld bestrijden met pijnstilling, rust en donker.. Clusterhoofdpijn moet eigenlijk uit zichzelf wegtrekken en bij erge overlast helpt zuivere zuurstof. daarnaast zijn er natuurlijk ook nog veel andere oorzaken die tot hoofdpijn kunnen leiden, die veel ernstiger van aard zijn dan chronische hoofdpijn.

Godzijdank is het echt flauwekul dat CH uit zichzelf weg moet trekken!! Als dat zo zou zijn was ik al lang en breed voor de trein gesprongen!
Leve de zuurstof, spuiten en vele andere medicatie.

Mliiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 11:17

Ik slik dagelijks metoprolol voor migraine, ik had eerder zo'n 3 tot 5 aanvallen per week. Nu ik preventief metoprolol neem heb ik misschien nog eens in de 2 maanden een aanval. Mijn huisarts nam me eerst ook niet serieus, maar was al een aantal weken in mijn agenda aan het bijhouden wanneer ik een aanval had, dus hij kon er eigenlijk niet onderuit met toegeven dat het migraine was.
Hopelijk kan je snel bij de huisarts terecht!!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 12:47

Migraine wordt te pas en te onpas aan hoofdpijn gegeven, maar is medisch gezien zéker geen verzamelnaam. Je hebt wel verschillende vormen van migraine.

Dallista

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 13:06

LadyMadonna schreef:
Migraine wordt te pas en te onpas aan hoofdpijn gegeven, maar is medisch gezien zéker geen verzamelnaam. Je hebt wel verschillende vormen van migraine.

+ 1
Dit dus.

En eerder werd hier gezegd dat migraine altijd aan 1 kant van het hoofd zit. Dat is niet waar. Dat betekent het letterlijk wel, maar dat maakt het (helaas) niet de enige waarheid. Het kan ook aan beide kanten tegelijk en zelfs in andere delen van het hoofd of nek.

Het vervelende is nou juist dat er geen kant en klare definitie is voor een migraine aanval. Als een aanval altijd en bij iedereen hetzelfde was en medicijnen op dezelfde manier werkten voor iedereen, was het niet zo'n groot probleem. ;-(

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 13:19

Prutsmuts schreef:
Godzijdank is het echt flauwekul dat CH uit zichzelf weg moet trekken!! Als dat zo zou zijn was ik al lang en breed voor de trein gesprongen!

misschien moet ik dan toch opnieuw eens met de huisarts gaan kletsen hier, met name voor de zwaardere perioden.. heb hier gewoon te horen gekregen, probeer pijnmedicatie en anders uitrijden van de rit. zal wel zijn omdat ik naast de dagen van klachten relatief 'langdurig (gemiddeld anderhalve week tussen de peiroden)' zonder klachten ben of zo. Maar als er andere medicatie beschikbaar is die aanslaat voor clusterhoofdpijn, dan wil ik daar wel graag beschikking over hebben.. Met name voor de nachtelijke aanvallen, want die kunnen echt gekmakend zijn, om maar te zwijgen dat je de dag erop weer moet opstaan en aan de slag moet. Ben hier echt vanaf mijn jeugd aan het lijntje gehouden met 'migraine, leer er maar mee leven'. En dat heb ik dan ook maar gedaan, tot ik dus een tijd geleden voor iets anders moest en toch maar weer eens mijn 'migraine' aangekaart had..

De huisarts die ik tot anderhalf jaar geleden had, kwam door de zichtbaren symptomen (verkleinde pupil en eenzijdig verstopt) plus controle van de oogdruk die normaal was, terwijl ik mijn oog probeerde tegen te houden om te voorkomen dat ie uit mijn hoofd zou springen, met de diagnose clusterhoofdpijn.. Ben echter nooit naar de neuroloog ervoor geweest, misschien moet ik dat hier maar eens aankaarten of dat zinvol is (ben inmiddels twee maal verhuisd).

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 15:35

MaricoGraphy schreef:
Waarom komt iedereen meteen met migraine? Dit is een verzamelnaam voor verschillende hoofdpijnen.

Zelf heb ik hetzelfde aan de hand. Vaak hoofdpijn links of rechts. Vooral aan de slapen wat resulteert in wazig zicht en zwarte vlekjes af en toe. Ook snel misselijkheid en soms zelfs enorm ziek ervan waardoor mijn lichaamstemperatuur daalt naar 34 graden(!!!).

Ben bij een huisarts voor een mri-scan en 2 neurologen geweest. Ik kreeg 3 verschillende resultaten.
Cluster hoofdpijn
Spannings hoofdpijn
Stress

Dus maak daar eens iets van als elke dokter wat anders zegt?

Nu ga ik mijn ogen laten testen. Komt daar niks uit zoek ik een andere neuroloog die heel bekend is.
Editie:
Als ik druk geef met mijn hand op mijn slaap waar dan de pijn zit voel ik de hoofdpijn niet meer.
Op de wei bij de paarden is het ook minder hard aanwezig.

Clusterhoofdpijn is niet te zien op een MRI heb ik mij laten vertellen. Het zijn ook wel 3 hele andere dingen... Stress kan een veroorzaker zijn van hoofdpijn maar er is vooralsnog niet bekend waardoor je clusterhoofdpijn krijgt. Hooguit dat het erfelijk kan zijn.

Ik denk als je clusterhoofdpijn hebt dat je dan niet op een wei bij paarden kan staan. Daarvoor doet het écht teveel pijn

@elenaMM77,
Ik zou zeker een verwijzing naar een neuroloog vragen. Ik zit ook in een facebookgroep voor mensen met CH, ik weet alleen niet of ik die zomaar door kan sturen. Iemand heeft me daarvoor uitgenodigd namelijk. Daar kun je ook vragen stellen en ik ben er ook een stuk wijzer van geworden. Ik kan het je evt in pb sturen, laat maar weten

Prutsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 16:20

elenaMM77 schreef:
Prutsmuts schreef:

misschien moet ik dan toch opnieuw eens met de huisarts gaan kletsen hier, met name voor de zwaardere perioden.. heb hier gewoon te horen gekregen, probeer pijnmedicatie en anders uitrijden van de rit. zal wel zijn omdat ik naast de dagen van klachten relatief 'langdurig (gemiddeld anderhalve week tussen de peiroden)' zonder klachten ben of zo. Maar als er andere medicatie beschikbaar is die aanslaat voor clusterhoofdpijn, dan wil ik daar wel graag beschikking over hebben.. Met name voor de nachtelijke aanvallen, want die kunnen echt gekmakend zijn, om maar te zwijgen dat je de dag erop weer moet opstaan en aan de slag moet. Ben hier echt vanaf mijn jeugd aan het lijntje gehouden met 'migraine, leer er maar mee leven'. En dat heb ik dan ook maar gedaan, tot ik dus een tijd geleden voor iets anders moest en toch maar weer eens mijn 'migraine' aangekaart had..

De huisarts die ik tot anderhalf jaar geleden had, kwam door de zichtbaren symptomen (verkleinde pupil en eenzijdig verstopt) plus controle van de oogdruk die normaal was, terwijl ik mijn oog probeerde tegen te houden om te voorkomen dat ie uit mijn hoofd zou springen, met de diagnose clusterhoofdpijn.. Ben echter nooit naar de neuroloog ervoor geweest, misschien moet ik dat hier maar eens aankaarten of dat zinvol is (ben inmiddels twee maal verhuisd).

Verwijzing naar een neuroloog lijkt me zeer verstandig. Huisarts weet er veel te weinig van. Sterker nog, het grootste gros van de neurologen weet weinig over CH.
Sinds ik bij dé arts op CH gebied loop is er een wereld voor me open gegaan!

Dallista

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 16:35

Tip voor een ieder die zich naar een huisarts of neuroloog gaat begeven: breng je hoofdpijndagboek mee (en als je die nog niet hebt, waar wacht je op?). Je wordt veel serieuzer genomen als je schriftelijk "bewijs" hebt, en het helpt echt met diagnose stellen.