Dwangmatig aan gezicht krabben, hoe kom ik er vanaf?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 00:28

Ik zet ook even een stipje. Heb hier ook al jaren last van, ook in mijn slaap, niet alleen gezicht maar ook benen/armen.

Heb ook al eens naar Dermatillomanie gekeken en je kan er dus 'hulp' voor krijgen. Zie ook http://www.huidinfo.nl/dermatillomanie.html

Ik probeer het alleen zelf op te lossen maar ben ook nog naar de gouden tip(s) op zoek.

Eydis

Re: Dwangmatig aan gezicht krabben, hoe kom ik er vanaf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 00:44

Ah stipje

LhinnOlijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 00:55

Al eens nagedacht om een setje acryl of gel nagels te laten zetten? Je nagels zijn dikker en niet scherp waardoor je geen schade meer kan aanbrengen. Voor mij hielp het met mijn, toenmalige, ernstige acne huid. De huid kreeg toen rust en kon herstellen--> had geen neiging meer om te krabben, omdat mijn huid niet zo zeer deed.

Of een kleimasker opdoen? Dan krab je eerst dat weg ipv direct je huid open. En verder... Weet je ook welke dingen of situaties dit triggeren bij jou? Als je dat weet kan je er gericht tegen trainen om de stress te herkennen en iets in je handen te stoppen als het te erg word.
Al eens een (oven)want aangetrokken als je met 1 hand bezig bent?

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 01:54

Doe je het altijd met 1 hand tegelijk?

Dan zou je dmv een elastiek je armen met elkaar kunnen verbinden namelijk. Gaat 1 arm onbewust omhoog om te krabben, dan heb je dat direct door.

Tutti_Frutti

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 02:06

Ik heb last van huidallergie in mn gezicht en nek en ben dus ook vaak aan het krabben... vaak kan ik het nog wel onderdrukken maar soms wordt ik echt gek van de jeuk. Dan pak ik een handdoek of mn sjaal oid en doe die om mn hand en ga dan krabben. Heb werkelijk alles geprobeerd om het te onderdrukken. 24/7 handschoenen aan, elastiekjes op mn pols om mezelf te 'straffen', vieze vette zalfjes op mn vingers, nepnagels... Gelukkig ben ik er grotendeels uitgegroeid, maar het blijft een beetje hangen als gewoonte.

Wat voor jou denk ik zou helpen is inderdaad jezelf bezig houden met beide handen dmv stressballetjes oid. Heb je handschoenen al geprobeerd?

Paloedie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 02:51

Ik heb het ook, vooral als ik moe of boos ben. Als ik een oneffenheid voel moet ie eraf. Krabben krabben krabben. Als ik moe ben krijg ik ook allemaal bultjes in mn gezicht, dus das een fijne cirkel. Nog geen oplossing gevonden!

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 06:28

Ik heb een beetje hetzelfde, maar dan anders. Ik krab niet mijn gezicht open, maar ik bijt/kauw onbewust de binnenkant van mijn lippen kapot. Dat zie je niet van de buitenkant, maar ik voel het wel aan de binnenkant. Alleen als ik bezig ben is het onbewust (voornamelijk bij stress idd) en ik heb het vaak pas door als er al een groot deel van de lip kapot en weg is..

Dat krabben op je gezicht lijkt me een lastig iets om op te lossen. De meeste zinvolle tips zijn al gegeven. Ik denk dat het voornamelijk een bewustwordings-iets is. Je moet je bewust worden dat je dat doet, dan kan je er iets aan gaan doen. Maar als het al een tic/gewoonte is geworden, is het lastig om dat te doorbreken. Volgens mij heeft "het" ook een naam, weet alleen zo gauw niet meer welke naam..

Erin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-15 07:48

Dankjewel allemaal! :D

Volgens internet heeft het te maken met stress en spanning, maar bij mij gebeurd het ook als ik me totaal niet gespannen voel. :o
Ze zeggen ook dat het vaak samen gaat met een psychische stoornis en dat ik het best meteen naar een psycholoog kan stappen. Dat vind ik een beetje radicaal... ;)

myandalusier

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 07:58

Desty schreef:
Ik hier ook, maar dan vooral mijn lippen. Het heet skinpicking en is echt een 'disorder'. Het enige voor mij zou de verslaving verplaatsen zijn.
Vind dit onschuldiger dan de meeste andere dwangmatige obsessies.
Al ziet het er soms wat minder mooi uit haha :D

Make-up dragen en andere oplossingen werken voor mij averechts, dan heb ik een poos niet gekrabt en dan valt er nog meer te krabben :')
Die pijn is/vind ik ook verslavend op een of andere manier, endorfines.

Ik trek mijn lippen ook open haha. Niet echt bewust is gekomen nadat ik ben gestopt met nagelbijten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 08:11

Erin schreef:
Dankjewel allemaal! :D

Volgens internet heeft het te maken met stress en spanning, maar bij mij gebeurd het ook als ik me totaal niet gespannen voel. :o
Ze zeggen ook dat het vaak samen gaat met een psychische stoornis en dat ik het best meteen naar een psycholoog kan stappen. Dat vind ik een beetje radicaal... ;)

Het kan ontstaan Door stress en dan een gewoonte worden. Als iets eenmaal een gewoonte is doe je het ook zonder de stress. ;)

Erin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-15 08:13

Oke, dat zou inderdaad goed kunnen.

Ik heb nu rinkelende armbandjes om gedaan, ben benieuwd of het helpt!

Anouska15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 11:17

Zijn handschoenen niet een oplossing en dan niet perse van die hele dikke winterhandschoenen maar leren paardrijden handschoenen ofzo dat je ook nog gewoon andere dingen kan doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 11:24

Anouska15 schreef:
Zijn handschoenen niet een oplossing en dan niet perse van die hele dikke winterhandschoenen maar leren paardrijden handschoenen ofzo dat je ook nog gewoon andere dingen kan doen.

Dit dus, gewoon dunne handschoentjes. Ik heb zelf eczeem, en soms krap ik mezelf dan als ik slaap, dus dan doe ik handschoenen aan en krap ik niet alles open.

Erin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-15 11:45

Dunne handschoenen is ook een goede :D

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 11:50

Hier nog zo iemand, maar dan op mijn hoofdhuid/in mijn haren.
Zoek ook nog de goude tip dus ik lees mee :)

NailB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 11:54

Ik volg dit topic ook mee. Misschien zitten er wel een paar handige tips tussen. Ik ga sowieso morgen even langs de BoerenBond om paardrijdhandschoentjes te kopen.
Ik kauw op mijn vingers (helaas onbewust) tot bloedens toe... Hebben jullie ook dat wanneer mensen er iets over zeggen dat je dan helemaal geïrriteerd raakt?

Erin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-15 12:02

Ik schaam me vooral heel erg als mensen er iets over zeggen... :o

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 12:03

Oh dat geirriteerd herken ik zeker. Moet dan ook echt terug snippen over iemand z'n slechte gewoontes. (Joh moet jij nodig zeggen, jij rookt/tikt met pennen/wiebelt met je voeten)

Handschoentjes werken voor mij trouwens niet. Ik blijf dan krabbelen en in me slaap doe ik ze gewoon uit.

NailB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 12:47

snippen=snibben ;)
Ik zeg altijd zoiets zeer arrogants terug. Bijvoorbeeld: Jij was al gewend geraakt aan het idee dat ik perfect ben? Dan heb je daarna gewoon een bekgevecht, en tadaaaaa; ander onderwerp *\o/*

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 13:08

Ik schaam me er ook voor, zo ver zelfs dat ik me er dagen slecht kan over voelen tot het er wat beter uit ziet. Maar juist doordat ik me slecht voel ga ik meer krabben...
Vandaar de make up, dan maak ik me minder zorgen daarover.

Een positieve mindset wil ook helpen :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 13:11

Ik ben meestal erg positief, maar dat helpt me niet om te stoppen met krabben :')
Make up veroorzaakt bij mij puistjes, die ik dan vervolgens weer tot littekens toe open blijf krabben *zucht*
Handschoenen werken hier ook niet, trek ze ook onbewust uit, ook in mn slaap.

Zou er eigenlijk een straf op moeten zetten voor mezelf, maar wat :')

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 13:30

Denk ook niet dat krabben altijd negatief hoeft te zijn, ik doe het soms uit verveling of irritatie of gewoon omdat ik er zin in heb of ik heb het niet eens door :+ en dan denk ik altijd ach, een stukje maakt toch niet uit? Zo vervelend, ik wil er ook graag vanaf :o

HellowKitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 13:35

Ik doe dit ook, het maakt niet uit waar ik ben of ik nou op m'n paard zit of slaap, ik moet altijd ergens aan krabbelen en vaak is mijn gezicht de pineut.
Mijn ouders hebben al geprobeerd om elke keer als ik aan het krabbelen ben mij erop te wijzen, ik stop er dan voor een paar minuutjes mee, maar ga er daarna weer vrolijk mee door helaas..
Ik hou nu mijn nagels goed kort zodat ik mijzelf tenminste niet helemaal open kan krabbelen.
Ik hou dit topic zeker even in de gaten, misschien komt voor mij ook de perfecte tip voorbij!

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 13:35

Haha ja vooral dat laatste Chimello, tot je dan voor de spiegel staat :')

Paloedie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 13:43

Mij helpt het hebben van een vriendje trouwens wel. Als ik niet aan mijn bultjes mag krabben dan moeten zijn bultjes er maar aan geloven }> helaas al een jaar vrijgezel haha

'Waarom krab je me?'
'Ik heb daar jeuk'
'Maar t is mijn rug..'
'Dus?'

Kwam met mn ex regelmatig voor :D