acceptatie mensen met overgewicht

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 23:13

purny schreef:
Daar gaan we weer met topic nummer zoveel over mensen met een maatje meer....
Gezond eten is in tegenstelling tot ander voedsel vrij prijzig en we leven in een maatschappij waar veel gehaast is

Kun je me een voorbeeld geven of reden waarom gezonder eten duurder is dan ongezond?
Ik hoor het veel vaker maar ik kan niet inzien waarom :+

Ik zie namelijk dit als voorbeeld;

Pizza 2.50 ongeveer, goed voor 1 keer avondeten 1 persoon.
Of, zakje aardappels 3 euro + bijv broccoli 80 cent/halve kilo. Goed voor wel 2 x avondeten voor 1 persoon en dus 1.90 euro per avond.

Pakje koekjes 1 euro tot 1.50 die ik meestal in 1x leegvreet
Of, banaan ong. 28 cent en 2 appels 60 cent...

sowieso snacks frikandellen etc vind ik best wel duur..
dan nog frituurvet, om de frituur er maar bij te halen..

Dan spreek ik wel over 1 winkel..

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 23:14

Als je er zo over gaat denken, wordt je spontaan gemoedsbezwaard :')

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 23:15

Ik heb juist een artikel gelezen dat je beter wat dikker bent en veel beweegt dan slank te zijn en niks doet.
Het schijnt dat mager zijn helemaal niet zo gezond is ,je hebt minder weerstand.Mensen die ernstig ziek worden en slank zijn hebben ook helemaal geen reserve's om ziekte's te overwinnen.
Het is natuurlijk maar welke artikels je lezen wilt :-)

Er zijn verschillende grote studies gedaan waaruit bleek dat dikke mensen een gezondheidsvoordeel hadden. In 2012 was er een Zweeds onderzoek onder ruim 64.000 mensen die acute hartproblemen hadden gehad. Mensen met een flink overgewicht hadden een betere overlevingskans dan normale of te magere mensen. Bij extreem overgewicht schoot het overlijdensrisico wel omhoog.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 23:15

nuvel schreef:
precies wat listiglistje en bruintje zeggen.

Mijn vader was hartpatient, nou op de ziekenhuisafdeling ligt het juist vaak vol met goedgebouwde
gezonde mannen van rond de 35/40, welke regelmatig sporten...dus tja zeg het maar!

Dik staat niet voor medische ellende en slank staat niet voor een lang gezond leven....was het maar zo simpel!

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 23:17

Gezond zijn moet -lijkt mij- toch een prioriteit zijn, boven 'een half uur langer op de bank hangen 's avonds'. Duurder hoeft het absoluut niet te zijn. Een zak aardappelen is even duur als een zak friet. Een zak boontjes is goedkoper dan een pizza.

We zijn allemaal dol op zoet, op vet. Waarom is eigenlijk heel logisch: vroeger toen we nog echt moesten werken en jagen voor ons voedsel was het voordelig om calorie rijk voedsel te nuttigen. Dat was dus vooral fruit, nootjes. Die zorgden ervoor dat we goed konden jagen en een voorsprongen hadden. Zuren smaken zoals kool en sla vinden we niet lekker: daar zitten nauwelijks koolhydraten in. Bovendien waren zure planten vaak giftig.

Nu we allemaal hele dagen op ons kantoortje zitten, is het waarschijnlijk dat over de loop van de jaren onze smaak gaat veranderen naar een voorkeur voor zuur, en een afgunst voor zoet.

Ik snap dus dat ongezond eten lekkerder is, maar je wilt toch nog een heel tijdje doen met je lijf!? Daar wil je toch in investeren? Als je gezond eet, voel je je ook gezonder.

Mensen die zich volduwen met zoetigheid en tussendoortjes en vervolgens zich afvragen hoe het toch komt dat ze dik zijn... Daar heb ik echt geen medelijden mee. Het is een houding die je jezelf aanwent. Dat het makkelijk is zegt niemand.
Laatst bijgewerkt door Tillie20 op 20-02-15 23:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Soetekind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-15 23:18

nuvel schreef:
Hier iemand met over gewicht.
Nee ik heb geen ziekte waardoor ik dik word.
Ik weeg 95 kilo en dat misstaat me niet.

Waarom doe je zo veroordelend over mensen met over gewicht?
Zelf al eens gekampt met over gewicht? :)

Zoals je kunt lezen wil ik niet veroordelen, maar probeer ik te begrijpen waarom mensen te zwaar zijn of worden. Waarom zorgen mensen niet goed voor hun lijf dmv gezonde voeding. Het hoeft helemaal niet duurder te zijn. Ik weet dat de voedselindustrie ons zoveel mogelijk voor de gek houdt en dat daar ook een deel van het probleem ligt. Maar mensen maken wel zelf de keuze om het te eten en het aan hun kinderen te geven. Ik heb inderdaad niet te kampen met overgewicht maar wel met een aangeboren afwijking in mijn heupen. Als ik overgewicht zou hebben zou ik waarschijnlijk helemaal niet kunnen bewegen. Dus ja, daarom pas ik extra goed op mijn lijf en zorg ik dat ik niet te zwaar ben. Het zorgsysteem word al gigantisch belast door onze ongezonde levensstijl. Daarom denk ik ook dat het een maatschappelijk probleem is dat zoveel mogelijk zou moeten worden opgelost. Ipv te denken, jammer voor die ander. En dan de veel te dikke kinderen nog, het is toch doodzonde van hun jeugd en zelfbeeld. Ze hebben vaak geen flauw benul van wat goed voor ze is en wat niet. Omdat ze niet geleerd hebben om normale en gezonde porties te eten.
Laatst bijgewerkt door Soetekind op 20-02-15 23:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Nina_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 23:21

Ik ben het hier zo mee eens. Ik heb zelf mijn hele kindertijd redelijk overgewicht gehad(86/87 kilo). En heb 2 jaar geleden op mn 18de verjaardag het roer helemaal omgegooid. Ik snap echt niet dat mijn ouders zo blind konden zijn.
Tuurlijk is het moeilijk om te veranderen, maar ik vind dat mensen met overgewicht haast aan de maatschappij verplicht zijn om af te vallen. Het brengt zoveel ongemakken met zich mee. Niet alleen voor de persoon zelf, maar ook voor andere mensen. Denk aan stoelen in bijvoorbeeld bioscopen, langzaam lopen(ja dat is een persoonlijke ergernis), verhoogd risico op hoge ziekte kosten etc.
Daarbij heb ik (persoonlijk) soms ook wat moeite om mensen met erg veel overgewicht serieus te nemen, want als je niet de discipline en de tijd kunt opbrengen om voor jezelf te zorgen, wie zegt dan dat die persoon wel op de juiste manier omgaat met een andere situatie.
En om even in te gaan op eerdere reacties, een appel of een banaan is als tussendoortje net zo makkelijk als bijvoorbeeld een pakje koekjes. Daarbij kunnen een paar kleine aanpassingen in de normale maaltijden al een wereld van verschil maken. Je kunt mij niet vertellen dat dat teveel moeite is.

Weilanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 23:22

Jasmijn159, wil/heb jij kinderen? / rook je/ rijd je paard?/ doe je wel eens een gevaarlijke sport/ heb je een stress-job/ etc.

Kan je een of meerdere van deze vragen met ja beantwoorden? Dan betaald een ieder (indirect) ook mee aan jouw (eventuele) zorgkosten. In jouw ogen kunnen we dus beter de zorgverzekering afschaffen.. maar dan krijg je van die Amerikaanse situaties (geen levensreddende operaties kunnen betalen, voor altijd schulden hebben). Ik ben blij dat wij een verplichte zorgverzekering hebben, ik vind het geen probleem dat ik wat voor een ander betaal, ook al heeft die persoon misschien ongezond geleefd. Die persoon betaalt namelijk ook voor mij, mocht ik morgen per ongeluk van mijn paard vallen. (paardrijden; waar ik dus zelf voor heb gekozen)

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 23:22

Hou oud ben je Tinaaz....tot mijn 32e was ik ook en slanke den, maar nu met 40 :o
ondanks dat ik nooit vette hap of tussendoortjes eet en let op mijn koolhydraten en genoeg groente en fruit eet ;)

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 23:23

beatje schreef:
Ik heb juist een artikel gelezen dat je beter wat dikker bent en veel beweegt dan slank te zijn en niks doet.
Het schijnt dat mager zijn helemaal niet zo gezond is ,je hebt minder weerstand.Mensen die ernstig ziek worden en slank zijn hebben ook helemaal geen reserve's om ziekte's te overwinnen.
Het is natuurlijk maar welke artikels je lezen wilt :-)

Er zijn verschillende grote studies gedaan waaruit bleek dat dikke mensen een gezondheidsvoordeel hadden. In 2012 was er een Zweeds onderzoek onder ruim 64.000 mensen die acute hartproblemen hadden gehad. Mensen met een flink overgewicht hadden een betere overlevingskans dan normale of te magere mensen. Bij extreem overgewicht schoot het overlijdensrisico wel omhoog.

:Y)

Ok, fijn dat je twee voordelige artikels hebt gevonden. Zal ik even de 10.000 artikels opsommen waarbij is bewezen dat er ook nádelen aan zitten?

Je formuleert het alsof dik zijn gezonder is, maar eigenlijk is bewezen dat het je minder kans op acute hartproblemen hebt als je flink overgewicht hebt. Dat is iets heel anders. Dat dik zijn ongezond is, is gewoon een feit.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 23:25

Weilanden schreef:
Jasmijn159, wil/heb jij kinderen? / rook je/ rijd je paard?/ doe je wel eens een gevaarlijke sport/ heb je een stress-job/ etc.

Kan je een of meerdere van deze vragen met ja beantwoorden? Dan betaald een ieder (indirect) ook mee aan jouw (eventuele) zorgkosten. In jouw ogen kunnen we dus beter de zorgverzekering afschaffen.. maar dan krijg je van die Amerikaanse situaties (geen levensreddende operaties kunnen betalen, voor altijd schulden hebben). Ik ben blij dat wij een verplichte zorgverzekering hebben, ik vind het geen probleem dat ik wat voor een ander betaal, ook al heeft die persoon misschien ongezond geleefd. Die persoon betaalt namelijk ook voor mij, mocht ik morgen per ongeluk van mijn paard vallen. (paardrijden; waar ik dus zelf voor heb gekozen)

Zo is het, en betalen moeten we toch :7

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 23:25

Ach. Iedereen komt aan de beurt. Dik, dun, rokend, drinkend, autorijdend, paardrijdend, drugsgebruikend, hardlopend, biodynamisch levend...
Kortom; bij mensen die leven gaat wel eens wat mis en zodra we 'dikke' mensen gaan uitsluiten van bepaalde zorg (of ze meer laten betalen) krijg je ook de vraag of rokers uitgesloten moeten worden. Of automobilisten en hardlopers (want weet je wat een nieuwe knie kost?!) dan? Over ruiters nog maar te zwijgen.

Het zorgverzekeringsstelsel is er om samen te zorgen voor goede zorg. Iedereen in Nederland heeft recht op goede zorg, óók rokers, dikke mensen, vluchtelingen (die in feite niets mee betalen/ betaald hebben) ruiters, automobilisten, treinreizigers, waaghalzen en drugsgeruikers.

Kijk naar de situatie in bijvoorbeeld Amerika; wij mogen maar verdomt blij zijn dat we er nog relatief goedkoop afkomen en dat we allemaal recht hebben op goede zorg.

Oh by the way om op jouw vraag te antwoorden TS; ik ben 10 kilo 'te zwaar' volgens... Tsja, volgens wie? (1.72 lang 80kg) ik heb maat 40/42.
Mijn uithoudingsvermogen is prima en ik wandel dagelijks (buiten mijn werk om) zo'n 5km.
Ik wéég dit gewoon. Al 10 jaar. Moet ik dan stoppen met normaal eten om dunner te worden en daarna in een jojo effect te belanden?

Soetekind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-15 23:26

Top nina_love, erg knap dat je het inziet en het dan ook nog volhoud!

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 23:27

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 23:28

Ik vraag me dus altijd af of mensen bepaalde dingen denken als ze mij zien lopen die in dit topic voorbij komen. :)

- Zij is zo'n wijf waarvoor ík betaal
- Ze kan vast haar kaken niet op elkaar houden
- Als zij gezond ging eten, zou ze wel afvallen.
- Die hangt vast de hele avond op de bank.

Als ik de reden vertel waarom ik zo zwaar ben, wordt er gereageerd met:"Ja, maar JOUW geval bedoelen we niet!"
Maar dan denk ik;"Hoe weet jij nou wie er wel of niet iets aan kan doen?"
Hoe durf je zo te reageren naar je medemens?

En ja, over het algemeen doet de groep mensen die wél zichzelf te barsten eet en daardoor kilo's aankomt dat ook niet omdat ze dat nou zo fijn vinden of omdat ze moddervet willen worden.
Héél vaak spelen er psychische oorzaken een enorme rol.

Dus hou alsjeblieft op met aanstellen over dat je voor die mensen betaald en dat het zo ongezond is, dat weten we allemaal wel!

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 23:29

Tinaaz als je zo'n topic opent ben je natuurlijk al erg bevooroordeeld.Persoonlijk vind ik dit altijd over komen als ik ben beter als de rest.
Simpelweg omdat dik zijn niet altijd te maken heeft met te veel eten.
Ons zorgsysteem word door wel meer te veel belast dan die paar extreem dikke mensen.

Ik stond eens bijhet ziekenhuis te kijken naar iemand die buiten hing in haar rolstoel met zuurstofmasker voor en flessen aan haar stoel,ze ademde zwaar en iedere keer nam ze dat masker af om een teug van haar sigaret te nemen.Dat was ook zonde van het geld vd zorg.Maar goed wat wil je dan,zulke mensen dan maar zo laten overlijden.
Och oordelen over een ander is zo makkelijk.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 23:30

KoudbloedKim schreef:
Ik vraag me dus altijd af of mensen bepaalde dingen denken als ze mij zien lopen die in dit topic voorbij komen. :)

Als ik de reden vertel waarom ik zo zwaar ben, wordt er gereageerd met:"Ja, maar JOUW geval bedoelen we niet!"

En ja, over het algemeen doet de groep mensen die wél zichzelf te barsten eet en daardoor kilo's aankomt dat ook niet omdat ze dat nou zo fijn vinden of omdat ze moddervet willen worden.

Dus hou alsjeblieft op met aanstellen over dat je voor die mensen betaald en dat het zo ongezond is, dat weten we allemaal wel!

Ik heb niks tegen dikke mensen, als in: persoonlijk. Wel principieel. Ik zou nooit zo denken bij een dikker iemand, laat staan een dikker iemand anders behandelen.

Area51

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 23:32

Moeilijk onderwerp haha. Ik weet wel uit eigen ervaring dat als ik bv net een paar kilo minder weeg (zeg van 68 naar 63) me veel beter en fitter voel... vind het wel heel bizar, die hele gewichtsdiscussie, zeker omdat het bij mij overkomt alsof "te" dunne mensen, direct anorexia hebben en dus super ongezond zijn en daar bovenop is dat "magere" ook nog is heel "lelijk". Mensen met overgewicht kunnen dan weer wel opeens "curvy" en "gewoon vrouwelijk rondingen" zijn... dat verschil gaat er bij mij niet helemaal in.
Maar goed, daar gaat deze discussie niet helemaal over. Ik ben wel van mening dat een gezond gewicht gewoon belangrijk is, omdat het, juist ja, gezond is. Je hebt een beter conditie, komt sneller over griepjes heen etc.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 23:33

Ik werk bij de seh.
En zie allemaal mensen binnen komen die hulp nodig hebben.

Verassing. De meeste zijn niet te dik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 23:34

Cyella schreef:
[naam] schreef:

Ik heb niks tegen dikke mensen, als in: persoonlijk. Wel principieel. Ik zou nooit zo denken bij een dikker iemand, laat staan een dikker iemand anders behandelen.
Persoonlijk of principieel maakt geen bal uit als je uitspraken doet hierover, ze komen beide even kwetsend aan als je daar gevoelig voor bent. :)

En zoals een reactie hierboven; "ik heb moeite om mensen met overgewicht serieus te nemen"... Serieus?! SERIEUS?!! Bestaan er echt zulke kortzichtige mensen? :wow:

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 23:38

KoudbloedKim schreef:
Cyella schreef:

Persoonlijk of principieel maakt geen bal uit als je uitspraken doet hierover, ze komen beide even kwetsend aan als je daar gevoelig voor bent. :)

En zoals een reactie hierboven; "ik heb moeite om mensen met overgewicht serieus te nemen"... Serieus?! SERIEUS?!! Bestaan er echt zulke kortzichtige mensen? :wow:

Dat snap ik, maar je vraagt er zelf na natuurlijk nu. Als ik je in het echt tegen zou komen, zou me het echt geen moer uitmaken of je groen, geel, dik of dun bent :+
Maar als je me vraagt: wat vind je van dikke mensen? Dan zeg ik: Ze zijn ongezond bezig(Op mensen met ziektes na dan). En ik ben principieel tegen opzettelijk ongezond bezig zijn.

Over mensen die dik zijn door psychische problemen: ook je psychisch fit voelen hoort bij gezond zijn ;)

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 23:40

@koudbloedkim.
Denk dat sommige ook geen gewicht in hun hoofd meer hebben.
Beter stalpoten en wat inlevingsvermogen dan overal leeg zijn.

Sorry dat het grof geschreven is. Maar na enkele uitspraken vraagt dat topic hier om.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 23:40

KoudbloedKim schreef:

_/-\o_
Dat dus.
Ik heb zo'n 60kg overgewicht, grotendeels eraan gevreten mede dankzij een eetstoornis NAO, wat zich bij mij uit in vreetbuien en bij heftige stress niet eten en/of braken.
Verder had ik al aanleg om aan te komen.
Ooit, ruim 12 jaar geleden was ik bijna perfect maar moest daarvoor 6 dagen per week sporten en kon bijna niks eten aan tussendoortjes, werd meteen afgestraft met gewichtstoename waardoor ik ook weer ging klooien met eten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 23:41

Dan denk ik serieus dat er maar heel weinig mensen zijn waar jij principieel op tegen bent. :j

Bruintje123, ik snap niet zo goed waarom er zo naar andere mensen gewezen moet worden.
Over 100 jaar zien we er allemaal hetzelfde uit!

bruintje123

Re: acceptatie mensen met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 23:42

Dat is ook een mooie uitspraak kb. :)