Mysofonie, wie nog meer en wat te doen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 07:57

Er is inderdaad al een topic over geweest waar ik ook gereageerd heb.
Ik heb er ook erg last van, vooral met eten. Ik kan niet tegen eet en drink geluiden.
En thuis zet ik gewoon een koptelefoon op of de TV hard maar op mijn werk kan dat niet. Dat zijn de zwaarste momenten. Ik probeer dan altijd maar te gaan zingen ofzo. :')
En soms doe ik wel de oortjes van mijn Iphone in.

RandyOrton25

Re: Mysofonie, wie nog meer en wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 08:13

Zo herkenbaar helaas ben ik het type wat dus niet alleen van binnen gefrustreerd raakt maar het ook echt uit. Me moeder zei altijd joh stel je niet zo aan maar serieus ik word er echt helemaal gestoord van.
Ik heb het met eten drinken ademhalen en nog meer geluidjes die me compleet over de zeik laten gaan.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 08:20

Kuggur schreef:
Relatief recente aandoening, deze mysofonie.
Een interessant fenomeen, wat er gebeurt als zoiets een naam krijgt, en erkenning als zijnde pathologisch (in plaats van een 'gewone' ergenis of irritatie).

Vind ik ook, maar then again: wat maakt andere diagnoses meer dan slechts een labeltje? Het is altijd maar een naam voor bepaald gedrag. Uiteindelijk geldt dat ook voor angst- en stemmingsstoornissen bijvoorbeeld. Ik denk dat een labeltje handig is als je er écht last van hebt en door dat labeltje geholpen kan worden. Ik weet nog niet zo goed wat ik ervan vind dat dit een labeltje heeft. Ik ben geneigd het overdreven te vinden dat dit een diagnose is geworden in de nieuwe dsm, maar aan de andere kant: wie ben ik om daarover te oordelen..

Ik denk wel dat bepaalde handvatten onwijs kunnen helpen om hiermee om te gaan/er vanaf te komen. Dus in die zin is het misschien fijn er erkenning voor is.

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 08:49

Ik heb nooit het label Mysofonie opgelegd gekregen maar ik kan NIET tegen eet- en ademgeluiden, op sommige dagen meer dan andere. Ik heb dagen gehad dat ik half huilend de trein uit kwam omdat er iemand elke 5 seconden zijn neus ophaalde, boos een andere coupé ingegaan omdat een meisje haar muziek te hard op had staan, en de dochter van mijn moeders vriend heeft een manier van ademhalen waar ik binnen een paar minuten van over de zeik raak :X

Ik probeer altijd muziek zachtjes op te zetten zodat ik me ergens anders op kan richten, en tijdens het eten bij mijn ouders probeer ik tegenover mijn moeder of zusje te zitten want die maken geen nare geluiden :)

marissa161

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 08:54

Ik heb er ook heeeeel erg last van en vind het verschrikkelijk ;( . Zowel eet- als drinkgeluiden, verkouden mensen( :x ), benen niet goed optillen maar sloffen over laminaat en zo kan ik nog wel even doorgaan -O- .

Lady24

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 17:40

Alleen het lezen van dit topic brengt mij al veel frustratie :')
Bij mijn vriend heb ik er niet zo erg veel last van, van hem heb ik het wel 'geaccepteerd', alleen soms het zware ademen ergert me nog wel eens heel erg. mijn schoonvader daarentegen kauwt heel erg snel en gehaast met daarbij de nodige geluiden, waar ik dus echt niet tegen kan. Hetzelfde als dit op tv is oid.. Kan er ook echt chagrijnig van worden en blijven :(

Ivjee1213

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-15 18:34

Kennen jullie die Lucky TV van BZV waarbij boer jan z'n eten naar binnen schrokt? Ik zat met vingers in mn oren toen iemand mij die liet zien :+

Oh en mijn moeder meende laatst dat ze dr chips zoals een konijn zijn wortel eet, moet eten :\

gerlienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 20:17

Zo herkenbaar dit. Vooral met eetgeluiden, ook als iemand met zn mond dicht eet kan ik nog vinden dat diegene smakt. Zo vervelend :\
Tegenwoordig als ik chagerijnig ben en lichtgeraakt eet ik voor de tv en mn kerel achter de pc. Noem het
overdreven maar het is beter voor mn humeur en we krijgen er geen ruzie door.
Oordopjes willen ook wel helpen. Ik gebruik oordopjes die eigenlijk voor een bouwplaats bedoeld
zijn, van die rode. :o Maar het werkt wel. +:)+

xJurdyWonanx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 02:17

Als jullie naast iemand zitten die zo vies eet, krijgen jullie dan zelf nog een hap door je keel? Ik word dan gewoon misselijk van het geluid en hoef dan echt op dat moment niks meer van mijn eten..

Heb er dus ook heel veel problemen mee, en de laatste jaren word het steeds duidelijker helaas..

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 11:54

Nee, ik kan dan inderdaad ook niets meer eten. Mijn ex at heel smerig, ik kon niet samen met hem ontbijten, want vooral 's ochtends heb ik moeite te eten. Ik belegde dan 1 boterham en kwam er niet aan omdat ik het zo vies vond.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 22:02

Ik ben er afgelopen week achter gekomen dat het een naam heeft. Tegen ademgeluiden kan ik prima, maar eetgeluiden vind ik afschuwelijk. Zodra ik iemand hoor eten wordt ik echt gek van het geluid en zou ik diegene het liefst een klap voor z'n kop geven zodat ze fatsoenlijk gaan eten, maar in mijn omgeving hoort niemand die geluiden.

Het is dan ook ontzettend frustrerend dat er hier onderhand een ruzie ontstaat wanneer ik mijn gezinsleden vraag om iets minder rumoerig te eten zodat ik niet compleet gek wordt van binnen. Helaas wordt er 0,0 rekening mee gehouden omdat het complete onzin is dat ik daar last van zou hebben, geloof me, ik vind schreeuwende kinderen minder irritant dan die geluiden.

De enige bij wie ik geen last van eetgeluiden zijn mijn opa en moeder, heel typisch.

Van ademgeluiden heb ik dan weer geen last, neus ophalen o.i.d. ook niet. Het zijn bij mij puur die afgrijselijke eetgeluiden.

gerlienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 22:21

Ik herken het ;) ik kan niet zonder oordoppen naar de bioscoop. En ook bij het kerstdiner heb ik mijn oordoppen in. Want dan erger ik me niet continu aan eetgeluiden. En ook dat anderen het onzin vinden want zij hebben er geen last van ken ik. Heel frusterend dat onbegrip. Mss kun je tijdens het etens oordoppen in doen of mss een koptelefoon met muziek, dat werkt bij mij heel goed.

UhNee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 22:26

Kuggur schreef:
Relatief recente aandoening, deze mysofonie.
Een interessant fenomeen, wat er gebeurt als zoiets een naam krijgt, en erkenning als zijnde pathologisch (in plaats van een 'gewone' ergenis of irritatie).

Heb het idee dat héél veel mensen zichzelf hiermee gaan diagnostiseren nu dat een naam heeft. Volgens mij kan alleen een psycholoog of iemand anders die er verstand van heeft die diagnose stellen. Iedereen ergert zich wel een keer aan geluiden van anderen, gelukkig kan ik mezelf daar vrij snel overheen zetten.
Ookal kan de persoon er niks aan doen dat hij dit heeft, het lijkt me wel flink ongemakkelijk om met zo iemand aan tafel te zitten....

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 22:46

Ik vraag regelmatig vriendelijk of mijn broertje er wat rekening mee wil houden omdat ik naast hem aan tafel zit, helaas wordt hij dan kwaad omdat ik zeur en steunen mijn ouders hem hierin. Zij horen die geluiden dan ook echt niet, dus ik stel me aan en moet er maar niet zo op letten.

Met oordoppen of muziek aan eten vind ik vrij onbeschoft als ik eerlijk moet zijn. Dat zou ik tijdens het avondeten niet snel doen.

Bij chips (maakt lekker veel geluid) probeer ik zelf ook maar iets te gaan eten zodat ik afgeleid raak, maar dit werkt helaas niet altijd.

Het is bij mij wel meer dan een 'iedereen heeft wel eens last van een geluidje'. Ik heb een héle hoge irritatiegrens en ben niet prikkelbaar, maar door deze eetgeluiden word ik echt gek. Als het te lang doorgaat en ik moe ben zou ik zelfs in tranen kunnen uitbarsten omdat het geluid me zo ontzettend irriteert en niemand zich er iets van aantrekt.

Het wordt hier heel erg weg gemoffeld, maar het is vreselijk irritant. In een drukke omgeving, zoals in de pauzes op school, heb ik er gelukkig geen last van omdat er dan andere geluiden overheersen.

Sourire

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 23:37

Lotgenoten _/-\o_

Ik heb het heel erg, vooral bij mensen die ik echt goed ken. Neem bijvoorbeel m'n vader, als hij slokt dan hoor je hem ook echt slokken. Hij kauwt zijn chips eerst een keer voor hij z'n mond sluit, tegenwoordig verlaat ik de kamer als hij gaat chips eten. -O- Ik raak zo enorm geïrriteerd en gefrustreerd en word echt woest vanbinnen. Ik ken bijvoorbeeld ook een meisje die erg smakt, daar kan ik sws al niet tegen maar hoe beter ik haar leer kennen, hoe groter de irritatiefactor wordt. Als mensen normaal (lees: vrijwel geruisloos) eten gaat het. Maar zodra je echt het slokken hoort, of kaken die op elkaar klappen, enz enz vre-se-lijk. Ik heb het ook al van jongs af aan.. Maar kom er maar eens vanaf..

Eloya

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 23:49

_/-\o_ er zijn nog anderen die het ook hebben!

Ik heb het alleen met smakken/slikken. Het ergste last heb ik van mijn honden, mijn opa en de vriend van mijn moeder. Ik lees hier zoveel herkenning, het boos worden tot woedend aan toe.

Wanneer na het eten mijn hond gijs vreselijk smakt zet ik meteen mijn koptelefoon op met muziek, ik kan hem anders wel wat doen al weet ik dat het niets helpt. ik mag/kan er ook niets van zeggen want dat wordt mijn moeder weer boos op mij :(

Ik wordt soms zo moe van mijzelf omdat ik me telkens in moet houden om iets waarvan ik eigenlijk wel weet dat het heel normaal is smakken. maar ik kan er gewoon niet tegen :(

Het is ook echt niet dat het maar een kleine irritatie is, ik wordt echt woest van binnen door dit specifieke geluid. anderen nergens last van alleen van smakken. het maakt me soms zo verdrietig

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 09:30

Ik lees hier nu een paar keer heel veel frustratie over dat de omgeving er geen rekening mee houd. Maken jullie het voor jezelf niet nog moeilijker door dat van je omgeving te verwachten?
Ik kan me voorstellen dat het vreselijk moeilijk is, ook al heb ik het zelf niet. Ik heb wel adhd en veel moeite met prikkelverwerking en weet wat het is om iets irritants niet te kunnen 'uitschakelen'. Gewoon niet op letten werkt niet. Ik heb alleen de woede er dus niet bij. Maar ik verwacht niet dat andere mensen snappen wat ik voel en daar rekening mee gaan houden, omdat het mijn eigen probleem is. Scheelt al een hoop frustratie hoor. Want je kan anderen niet veranderen! Verwacht je dat wel, dan krijg je keer op keer een teleurstelling te verwerken.
Als het gaat om uitgebreid smakken dan snap ik het wel, daar mag je ook altijd van vragen of diegene er op kan letten lijkt mij, dat is voor niemand gewenst. Maar gewone eetgeluiden? Wat moet je daar aan doen dan, behalve stoppen met eten? Ik heb bijv best vaak knakkende kaken, komt omdat ik hypermobiel ben. Kan dr niks aan doen, behalve mn kaken niet meer bewegen.

rebecc1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 09:54

xLoki schreef:
Ik heb hier zelf gelukkig geen last van.
Echter heb ik wel zelf een kaak die gigantisch hard kraakt/knakt als ik iets gemiddeld tot hards eet. (Bij een boterham hoor je het licht, bij de korst van een boterham al harder)
Heb hier wel last van in restaurants/op school, maar ook thuis, want veel mensen kunnen niet tegen het geluid van kraken/knakken. :( Ik vind het zelf ook heel naar, maar heb er nog geen oplossing voor weten te bedenken... -O-

Ooit een orofasciale fysiotherapeut geprobeerd? Die hebben vaak nog wel wat oplossingen...

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 10:49

Zwerte schreef:
Ik lees hier nu een paar keer heel veel frustratie over dat de omgeving er geen rekening mee houd. Maken jullie het voor jezelf niet nog moeilijker door dat van je omgeving te verwachten?
Ik kan me voorstellen dat het vreselijk moeilijk is, ook al heb ik het zelf niet. Ik heb wel adhd en veel moeite met prikkelverwerking en weet wat het is om iets irritants niet te kunnen 'uitschakelen'. Gewoon niet op letten werkt niet. Ik heb alleen de woede er dus niet bij. Maar ik verwacht niet dat andere mensen snappen wat ik voel en daar rekening mee gaan houden, omdat het mijn eigen probleem is. Scheelt al een hoop frustratie hoor. Want je kan anderen niet veranderen! Verwacht je dat wel, dan krijg je keer op keer een teleurstelling te verwerken.
Als het gaat om uitgebreid smakken dan snap ik het wel, daar mag je ook altijd van vragen of diegene er op kan letten lijkt mij, dat is voor niemand gewenst. Maar gewone eetgeluiden? Wat moet je daar aan doen dan, behalve stoppen met eten? Ik heb bijv best vaak knakkende kaken, komt omdat ik hypermobiel ben. Kan dr niks aan doen, behalve mn kaken niet meer bewegen.

Voor mij klinkt het als ontzettend smakken, maar voor anderen dus niet. Ik kan niet inschatten wanneer iemand dus écht smakt of voor mijn gevoel smakt.

VdBA

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 10:59

Ik heb een matige vorm van misofonie. Het is merkbaar erger als ik zelf erg vermoeid ben.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 11:01

Precies, ik vind ook niets 'gewone' eetgeluiden, ik vind alle geluiden die bij eten gemaakt worden meteen overdreven eetgeluiden. Ik eet zelf ook altijd zo zachtjes mogelijk omdat ik het anderen in mijn omgeving niet aan wil doen als ze mij horen eten enzo.

Bij dieren heb ik het overigens niet, waarschijnlijk omdat zij niet beseffen waar ze mee bezig zijn.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 11:31

Herkenbaar Sheran, ook dat zo geluidloos mogelijk eten om anderen niet te irriteren..

Bij dieren heb ik er ook geen last van, zelfs niet als de pony's slobber opslurpen.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 12:04

Als jullie me vervelend vinden moeten jullie het zeggen hoor, maar ik probeer gewoon een beetje te helpen om het misschien wat dragelijker voor jezelf te maken.
Dat je namelijk zelf erg hard je best doet zo stil mogelijk te eten, kan het juist erger maken voor jezelf. Klinkt misschien wat belachelijk, maar de meeste (zo niet alle!) ergenissen zijn er omdat je iets van jezelf niet accepteert. Daar komt ook weer de verwachting richting anderen om de hoek kijken: je doet het zelf tenslotte ook? Dan kan een ander daar ook wel rekening mee houden! Dat is echter een verkeerde aanname, niet iedereen vind normale eetgeluiden dusdanig storend dat het nodig is om elke hap zeer bewust te nemen.
Moet hier aan denken omdat mn vriend dit een tijdje gehad heeft. Hij moest ook echt weglopen of zelf iets te eten pakken, normale geluiden waren te vervelend geworden voor hem. Niet met de woede die jullie voelen, maar wel enorme ergenis. En hij ergert zich zelden tot nooit, dus voor zijn doen was dit echt zeer extrem. Dit was dus ontstaan door bovenstaande uitleg. Hij heeft niet zo goed geleerd netjes te eten (zeg maar gerust niet geleerd....) dus heb ik hem daar vaak op gewezen, hij moest bewust worden van zn manier van eten. Dit kostte nogal moeite, hij kon geen maaltijd 'gewoon' eten, elke hap moest bewust. Hij kon er altijd tegen, merkte het niet eens. Totdat hij het zelf dus probeerde aan te passen, toen kon hij niks meer hebben. Nu hij de druk op zichzelf heeft geminderd, is de ergenis ook vele malen minder.
Ik zeg niet dat jullie allemaal van zoiets last hebben, want bij sommigen schijnt er echt wel veel meer aan de hand te zijn. Maar voor iedereen die dit wel heeft, of bij wie het hierdoor erger word, kan er misschien iets aan hebben.

_Cowgirl schreef:
Zwerte schreef:

Voor mij klinkt het als ontzettend smakken, maar voor anderen dus niet. Ik kan niet inschatten wanneer iemand dus écht smakt of voor mijn gevoel smakt.

Dat snap ik wel, want met wat meer speeksel kauwen kan ook klinken als smakken. Kan je echter weinig aan doen. Ik vind zelf het onderscheid dus zitten in met mond open of dicht eten. Mond dicht kan iedereen (tenzij extreem verkouden ofzo), dus mond open is echt smakken en vrijwel altijd niet nodig.

JuliaKamm

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 15:18

(Lang niet gereageerd maar ach :P)

Ik kan hier ook zooooo slecht tegen! Vooral als mensen banaan, witte bolletjes etc eten, of als mensen drinken in hun mond houden en het dan zo gaan 'spoelen' als het ware. Word ik zo boos van (maar uit het (nog) niet...