Yv_ schreef:Ik denk dat het ook totaal ligt aan hoe de persoon zelf in elkaar zit.
Als ik mij en mn beste vriendin bijvoorbeeld vergelijk in ons doen en laten: ik zou weg gaan en hem nog een trap na geven, zij zou blijven. Niet omdat ze niet weet dat het anders kan, maar omdat ze dat stukje zekerheid mist en daarbij gewoon erg gevoelig is. Ik ben het tegenovergestelde, zou bij de tweede klap al een pets teruggeven en hem letterlijk de deur uittrappen.
1e klap vind ik wel heel kort door de bocht, omdat er zoooooooo ontzettend veel achter kan zitten, denk aan frustraties door niet praten van beide partijen etc. Een eerste zou ik overheen kunnen komen, al ligt het er absoluut aan waarom. Al is het eigenlijk nooit goed te praten. Maar in sommige gevallen kan ik het "begrijpen".
Dit heb ik vroeger ook altijd gezegd, precies wat jij nu zegt! Ben nooit onzeker geweest en toch heb ik in zo'n situatie gezeten.. Oftewel dit is dus de onbegrip die je krijgt van buitenstaanders. Als degene je geestelijk zo in zijn macht heeft wat heel langzaam en onbewust gebeurd kom je makkelijk in zo'n situatie terrecht.
Mijn ex wat psychisch een zwak persoon, dit uitte hij bij mij voor het eerst in zijn leven. Wat doe je als vriendin? Helpen! Uiteindelijk komt er agressie bij kijken.. Maar je bent al zo opgezogen in andermans ellende dat je angst krijgt om weg te gaan omdat er zelfmoord in zijn hoofd rondgaat. En zo begint alle ellende..
. Maar in sommige gevallen kan ik het "begrijpen".
Dat is echt zo pijnlijk!. 
was meer dat dit precies is zo als buitenstaanders reageren. En dat is ook meer dan logisch omdat het ook onbegrijpelijk is.