Misbruik/geweld in een relatie...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

maxie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 19:44

Yv_ schreef:
Ik denk dat het ook totaal ligt aan hoe de persoon zelf in elkaar zit.

Als ik mij en mn beste vriendin bijvoorbeeld vergelijk in ons doen en laten: ik zou weg gaan en hem nog een trap na geven, zij zou blijven. Niet omdat ze niet weet dat het anders kan, maar omdat ze dat stukje zekerheid mist en daarbij gewoon erg gevoelig is. Ik ben het tegenovergestelde, zou bij de tweede klap al een pets teruggeven en hem letterlijk de deur uittrappen.

1e klap vind ik wel heel kort door de bocht, omdat er zoooooooo ontzettend veel achter kan zitten, denk aan frustraties door niet praten van beide partijen etc. Een eerste zou ik overheen kunnen komen, al ligt het er absoluut aan waarom. Al is het eigenlijk nooit goed te praten :n. Maar in sommige gevallen kan ik het "begrijpen".

Dit heb ik vroeger ook altijd gezegd, precies wat jij nu zegt! Ben nooit onzeker geweest en toch heb ik in zo'n situatie gezeten.. Oftewel dit is dus de onbegrip die je krijgt van buitenstaanders. Als degene je geestelijk zo in zijn macht heeft wat heel langzaam en onbewust gebeurd kom je makkelijk in zo'n situatie terrecht.

Mijn ex wat psychisch een zwak persoon, dit uitte hij bij mij voor het eerst in zijn leven. Wat doe je als vriendin? Helpen! Uiteindelijk komt er agressie bij kijken.. Maar je bent al zo opgezogen in andermans ellende dat je angst krijgt om weg te gaan omdat er zelfmoord in zijn hoofd rondgaat. En zo begint alle ellende..

maxie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 19:45

Anoniem schreef:
Dat is ook heel erg, die dwang...
of het heftiger is, durf ik niet te zeggen. Ik denk dat alles even heftig is. Lichamelijke mishandeling is ook vaak wel samenhangend met geestelijk.

Neemt niet weg dat het allemaal vreselijk is.

Ik had een combi van beiden en als ik bedenk hoelang de beelden zijn blijven hangen van het lichamelijke of het geestelijke is dat laatste zeker het heftigst geweest. Dit zal natuurlijk per persoon anders zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 19:46

Het sluipt er vaak wel ontzettend langzaam in.
Bij mij althans wel. Begon met agressie op voorwerpen(boel kort en klein slaan),tsja...veel mensen zeggen "dan was ik al vertrokken'.
En het gaat steeds een stapje verder.

Ik snap wel wat je zegt hoor. Mijn lichamelijke pijn is weg. Maar het geestelijke stuk, het gemak van het geweld, het lachen wat hij erbij deed, dat soort zaken, dat blijft nog hangen. Helemaal verdwijnen zal het, denk ik, nooit.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 19:49

maxie schreef:
Helaas ook ervaring mee.. En idd weggaan is makkelijker gezegd dan gedaan, vaak is mishandeling niet alleen lichamelijk maar ook geestelijk zoals bij mij ook het geval was.. En geestelijke mishandeling is vele male heftiger.

ja helaas heb ik ook de ervaring..... die nog lang nasleep heeft gegeven 10 jaar heeft die ###me gestalkt vreselijk en met name de instanties die niets kunnen doen als er geen getuigen zijn.(zijn ze er wel willen ze zich er niet in mengen) -:(-
En het meest kwetsend vond ik de meningen van mensen die er echt niets van wisten en ook nog een duit in de roddel moesten doen!
En dan bij de rechtzaken die ### kreeg alles gratis advocaat begelijding etc kapitalen heeft hij gekost voor de maatschappij.En nog steeds is hij niet veranderd,hij kwam nog geslepener uit de gevangenis! %)
En als slachtoffer mag je er bijzitten en niets zeggen :r Dat is echt zo pijnlijk!.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 19:50

Anoniem schreef:
Bij mij althans wel. Begon met agressie op voorwerpen(boel kort en klein slaan),tsja...veel mensen zeggen "dan was ik al vertrokken'.

Ik snap wel wat je zegt hoor. Mijn lichamelijke pijn is weg. Maar het geestelijke stuk, het gemak van het geweld, het lachen wat hij erbij deed, dat soort zaken, dat blijft nog hangen. Helemaal verdwijnen zal het, denk ik, nooit.

Tja dat vrees ik ook :(
En het komt altijd op het verkeerde moment naar buiten....juist dat zie ik als de kater achter af!
Laatst bijgewerkt door kwita op 20-02-15 19:52, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 19:50

Robin_S schreef:
Ik denk dat het als buitenstaander onmogelijk is om uitspraak te doen over hoe en wat van zo'n relatie. Heel makkelijk en snel gezegd: "je moet hem maar verlaten!" Was het maar zo eenvoudig. Ik kan me er niet veel bij voorstellen maar zal in elk geval nooit een oordeel vellen.

Mijn buurvrouw, die rond de 80 jaar is, opent de deur af en toe met een blauw oog. Zij heeft mij al vaak laten voelen hoe erg ze haar man haat, hoe hij haar in hun huwelijk heeft 'ingeluisd',... en toch houdt ze het al een heel leven met hem uit. Ik denk dat er veel meer achter zit en vind het ook jammer dat er nog steeds zo'n groot taboe over heerst.

Vind het in elk geval erg sterk voor de vrouwen die toch hun vrijheid durven herwinnen!

Waar zijn de volwassen kinderen in dit geval?? Niet dat ze iets kunnen veranderen maar wel proberen om hun moeder te beschermen en te zorgen dat pa haar niet meer in elkaar kan timmeren.

maxie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 19:51

Anoniem schreef:

Dat is zeker waar. En of het ooit overgaat, ik denk het niet maar het word wel steeds makkelijker maar het is wel iets wat je de rest van je leven bij je draagt.

Anoniem

Re: Misbruik/geweld in een relatie...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 20:11

Zien/spreken jullie diegene nog ooit weleens?
Ik heb ongeveer 3 jaar geleden via FB contact gezocht,geen idee waarom eigenlijk.
Denk toch de hoop dat hij veranderd zou zijn en dat we erover konden praten.
Begon gelijk weer te dreigen en 'dat ik ook niet spoorde en hij genoeg straf had gehad'.
Tsja, dan weet ik weer genoeg...

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 20:17

maxie schreef:
Yv_ schreef:

Als ik mij en mn beste vriendin bijvoorbeeld vergelijk in ons doen en laten: ik zou weg gaan en hem nog een trap na geven, zij zou blijven. Niet omdat ze niet weet dat het anders kan, maar omdat ze dat stukje zekerheid mist en daarbij gewoon erg gevoelig is. Ik ben het tegenovergestelde, zou bij de tweede klap al een pets teruggeven en hem letterlijk de deur uittrappen.

1e klap vind ik wel heel kort door de bocht, omdat er zoooooooo ontzettend veel achter kan zitten, denk aan frustraties door niet praten van beide partijen etc. Een eerste zou ik overheen kunnen komen, al ligt het er absoluut aan waarom. Al is het eigenlijk nooit goed te praten :n. Maar in sommige gevallen kan ik het "begrijpen".

Dit heb ik vroeger ook altijd gezegd, precies wat jij nu zegt! Ben nooit onzeker geweest en toch heb ik in zo'n situatie gezeten.. Oftewel dit is dus de onbegrip die je krijgt van buitenstaanders. Als degene je geestelijk zo in zijn macht heeft wat heel langzaam en onbewust gebeurd kom je makkelijk in zo'n situatie terrecht.

Mijn ex wat psychisch een zwak persoon, dit uitte hij bij mij voor het eerst in zijn leven. Wat doe je als vriendin? Helpen! Uiteindelijk komt er agressie bij kijken.. Maar je bent al zo opgezogen in andermans ellende dat je angst krijgt om weg te gaan omdat er zelfmoord in zijn hoofd rondgaat. En zo begint alle ellende..

Ik uit nergens onbegrip? Als het zo overkomt, mijn excuses, want onbegrip heb ik absoluut niet.
Medelijden, misschien.. Maar onbegrip? Nee. Ik kan immers niet weten hoe de vork daar in huis precies in elkaar steekt?
Laatst bijgewerkt door Yv_ op 20-02-15 20:19, in het totaal 1 keer bewerkt

yvanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 20:18

Meegemaakt maar niet in een relatie.. ik had geen relatie met diegene

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 20:21

helaas wel....Stalkers, je weet hoe je er aankomt maar nooit hoe je er vanaf komt!
het is momenteel rustig het blijft de vraag wanneer hij zich weer present meld!
meestal bij het komen en gaan van de blaadjes en dan ook nog eens bij aantrekkende maan....zo getikt! :r

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 20:23

pfoei, dat is wel heftig zeg. Bedreigt hij je ook nog echt.>??

maxie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 20:45

Yv_;

Zo bedoelde ik het ook niet :) was meer dat dit precies is zo als buitenstaanders reageren. En dat is ook meer dan logisch omdat het ook onbegrijpelijk is.

Darkcrystal: contact heb ik nooit meer gehad, wel nog een tijdje gestalkt maar gelukkig was dat na een jaar over. Heb hem gelukkig ook nooit meer gezien

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 20:58

Mijn vorige relatie zat vol met geweld: fysiek, mentaal en sexueel... ik durf wel te zeggen dat de politie mijn leven heeft gered.

Ik herken je openingspost... ik heb altijd geroepen dat ik gelijk weg zou gaan als een vent me zo zou behandelen, of dat ik hem zelf helemaal lens zou terugslaan... maar de praktijk was anders... ik durfde niks terug te doen, ik durfde hem er niet uit te zetten... niks... Uiteindelijk een hele fijne advocate gevonden die me heeft geholpen de scheiding toch door te zetten... De tijd na de scheiding was een hel, want hij woonde nog bij me in en ik durfde hem er niet uit te zetten... het geweld stopte toen hij tijdens een vakantie naar zijn geboorteland een vrouw had leren kennen en daar een relatie mee kreeg (ze was ook heel snel zwanger, volgens hem)... toen hij weer terug ging voor een maand of 2 is hij weggebleven...

In de tussentijd is het me gelukt om naar het hele hoge noorden van het land te verhuizen... en dat is maar goed ook, want een jaar of 3 geleden stond hij ineens weer voor de deur bij mijn oude huis... hij is nog een hele tijd naar me op zoek geweest... bij familie aan de deur gestaan, bij onze vorige stal geweest, etc... Hij wist wel dat ik naar het noorden wou verhuizen, maar gelukkig wist ie niet waarheen, welk dorpje...

Ik heb bij de politie hier nog steeds melding op locatie staan... als ik bel dat hij voor mn neus staat, dan zijn ze er binnen 5 minuten en met grof geschut. Heb gekozen om de aangifte tegen hem niet door te zetten... ik woon nu vrij anoniem hier... als ik aangifte zou doen, dan zouden zijn advocaat en hij ook het dossier in mogen zien en dan zou hij direct mijn adres hebben (woorden van de zedenpolitie).

Gelukkig heb ik nu een vriend die wel weet hoe je een vrouw moet behandelen... :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 21:04

Pffff Banjer, het is toch van de zotte dat je om die reden de aangifte niet kunt doorzetten.
Ben je nooit bang dat ie je toch nog vindt??
Fijn dat je nu weer een lieve vriend hebt. Heeft dat bij jou ook een tijd geduurd voordat je je daar weer echt voor open durfde/kon stellen?

edit: nog last van de gevolgen in dagelijks leven?

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 21:09

Ja, ben bang dat hij me zal vinden.. maar ergens heb ik het gevoel dat hij niet meer in Nederland is... mijn gevoel klopt vaak wel... toen we paar jaar terug een telefoontje van onze buuf in het westen van het land kregen dat hij aan de deur was geweest, was dat de dag na de nacht dat ik een enorme nachtmerrie over hem had, dat hij op Schiphol was...

Met bepaalde dingen merk ik nog steeds dat ik "anders" reageer... en het heeft ook "even" geduurd voor ik me helemaal open durfde te stellen voor mijn vriend (betrap mezelf er nog wel eens op dat ik terug in mijn schulp wil kruipen)...

Heb vorig jaar de stap gezet om hulp te zoeken... en dankzij de psych heb ik alles weer onder controle... :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 21:10

Herkenbaar. Mijn ex woont dichtbij, ik ben hem sporadisch nog weleens tegengekomen.
Laatste jaren niet meer. Denk ook niet dat hij me nog op zal zoeken, gelukkig.

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 21:24

maxie schreef:
Yv_ schreef:

Exact dit!
Maar het gaat als het experiment van de kikker in een pan water. Gooi je hem ineens in een pan heet water, dan springt hij er uit. Zet je hem in een pan koud water op het vuur, dan blijft hij zitten tot hij mee kookt...
mijn ex was de intelligente vriendelijke jongen toen ik hem leerde kennen en ik een 10j jonger meisje dat nog op school zat.de eerste problemen kwamen boven toen ik meer leerde over de 'echte' wereld en bv ook begon te werken.
hij speelde dat toen uit als depressie en iemand die plots depressief wordt, probeer je te helpen en bij te staan.
Maar eigenlijk wilde hij geen hulp en enkel een excuus om zijn frustratie en woede op anderen te kunnen steken. Langzaam aan werd de situatie erger, maar elke keer werd hij net lang genoeg poeslief als hij wist dat hij over de schreef was gegaan...
veel te lang heb ik hem goed gepraat door tegen mezelf te zeggen dat hij sukkelt met depressie en dat je daar begrip voor moet hebben. En intussen maakte hij mij kapot door mij te kleineren, negatief te zijn over alles en iedereen. Hij maakte me gek door steeds woorden te verdraaien en te dreigen met zelfmoord als ik weg ging. Hij strafte mij door mij dagen te negeren en koelde zijn woede op alles wat hij tegenkwam. Ik durfde geen mensen meer in huis uitnodigen omdat ze dan de kapotgeslagen deuren en vlekken van stukgeslagen koppen koffie op de muren zouden zien. Ik had geen vrienden meer over.Ik liep de hele dag op eieren, want 1 woord ( en je wist nooit op voorhand welk woord het vandaag zou zijn) kon een woedeaanval uitlokken. Als ik toast of cruesli wilde eten moest ik buiten gaan staan, want het gekraak maakte hem gek.

Maar dit alles gaat geleidelijk en zoals gezegd was hij telkens tussenin net lang genoeg verdraagbaar om je te doen twijfelen of dit nu erg genoeg is om weg te gaan. Daarbuiten was ik al mn vrienden enz kwijt en wist ik niet waar te beginnnen.
ik ben er nu weg en helaas is mijn angst waar geworden. Hij laat het hier niet bij en ik zal moeten boeten ' voor wat ik hem heb aangedaan'. Hij laat me niet met rust en wilt geen scheiding tekenen. Hij woont in ons huis en laat mij lekker betalen als straf...uiteraard worden er stappen ondernomen, maar hij doet alles om het zo lastig mogelijk te maken En zo lang mogelijk te rekken.
het is onmogelijk zwaar om al je moed te verzamelen en weg te gaan uit zo'n situatie en dan steeds je NEE te moeten blujven herhalen omdat hij je achtervolgt en weigert los te laten.

Gelukkig heb ik intussen een nieuwe vriend. Schat van een kerel waardoor ik nu zeer duidelijk begin te zien hoe fout de vroegere situatie precies was. En ja, nu vraag ik me ook soms af hoe dat zo ver is kunnen komen... en om het met de woorden van mn vriend te zeggen: 'jij hebt nu zo'n groot bakkes, waarom liet je je zo doen door die kerel'
Laatst bijgewerkt door LaVieDivine op 20-02-15 21:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 21:47

Ja, waarom....daar is toch niet snel antwoord op te geven denk ik.
Je zinkt erin...

Ook een smerig psychologisch spel wat je ex speelde.
Wel herkenbaar. Mijn ex zat regelmatig opgenomen en stuurde dan weer allerlei goedmakertjes 'want nu zou hij echt beter worden'....

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 22:03

Vreselijk om te lezen dat dit zovaak voor komt. Is er iets in zo'n situatie waar je omgeving het aan kan zien of hielden jullie het geheim?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 22:08

Bij mij wisten er wel een paar vriendinnen destijds 'iets'. Mijn ouders wisten ook wel dat er eea totaal niet klopte maar tot op heden weten ze nauwelijks wat er écht speelde.

De politie kwam wel, mijn ex heeft me zelfs op werk,en op school bedreigd en komen opzoeken..dus ja, er waren mensen die het wisten.

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 22:27

Vreselijk. Wat had je fijn gevonden wat die mensen zouden doen? Ik probeer te bedenken hoe ik iemand zou kunnen helpen als ik zo'n vermoeden zou hebben, maar misschien dat slachtoffers de daders vaak in bescherming nemen uit angst voor erger?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 22:38

Tsja, ik denk dat het vooral moeilijk was voor ze.
Sommigen zeiden wel dat ik beter weg kon gaan.
Er waren klasgenoten bij wie ik terecht kon (slapen,paar dagen 'verdwijnen'.)
Een collegaatje ving me op...
Maargoed, bij mij was het van mijn 17e tot mijn 20e, dus jong.

edit: Ook in de kroeg liet ie me regelmatig zitten, dan mocht ik 's nachts het huis niet meer in...
Heb weleens bij halve vreemden op de bank geslapen.

Kwam er altijd op neer dat mensen wel wilden helpen, maar me snel lieten vallen toen ik elke keer naar hem terug ging.
"Je gaat zelf naar hem terug".

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 22:54

Anoniem schreef:
Kwam er altijd op neer dat mensen wel wilden helpen, maar me snel lieten vallen toen ik elke keer naar hem terug ging.
"Je gaat zelf naar hem terug".

Maar was dat dan echt laten vallen? Want meer dan laten weten dat je deur ten allen tijde open staat zit er op dat moment voor vrienden toch niet echt in?
Kijk, als een vriendin/kennis/collega in zo'n situatie zit en er aan toe is om stappen te ondernemen, dan kan je haar daar natuurlijk ten volle in ondersteunen. En je kan luisteren, opvangen en een open oor hebben. Ik meen uit je verhaal te mogen opmaken dat je zulke vrienden wel had. Maar zolang jij er zelf niet aan toe was om echt stappen te gaan ondernemen om uit die situatie uit te geraken, denk ik dat je vrienden met gebonden handen moesten toekijken. En ik denk dat het enige wat je op zulke momenten als buitenstaander kan doen is laten weten dat je er bent om op te vangen als het nodig is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 22:58

Wat een 'fijn' topic.

Ik heb het zelf ook meegemaakt. In mijn geval heb ik ook erg gemerkt dat mijn grenzen steeds verder opschoven/vervaagden.
Ik bedacht me steeds: 'Maar als hij nu dit of dat doet dan ben ik ECHT weg...' En dan gebeurde dat en dan bleef ik alsnog.

Uiteindelijk is de relatie ook van zijn kant over gegaan, waar ik uiteindelijk erg blij en dankbaar voor ben want nu ga ik inmiddels volgend jaar trouwen met de liefde van mijn leven <3