Dexamfetamine.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 11:37

Hannanas schreef:
Dam wat een troep!
Lekkere bij en uitwerkingen..

Kun je niet beter aan de slag met rust door middel van yoga, begeleide meditatie en zelfonderzoek?
Je kunt jezelf minder laten opzuigen als spons.

ADHD is iets lichamelijks, dat valt niet zomaar op te lossen door "gewoon" yoga/meditatie etc. te gaan doen. Dat is net zoiets als tegen een suikerpatiënt zeggen dat ie maar moet stoppen met insuline en moet gaan mediteren.

Stagediver

Re: Dexamfetamine.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-15 11:40

Ik ben zwaar anti medicatie. Maar als je continu met spanningshoofdpijn heb, slecht slaap. Altijd gestressed ben en shago ben savonds en wel 10 uur per dag moet slape omdat je lichamelijk ben uitgeput...

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 12:36

Ik weet dan niet of dex de oplossing is. Dan ga je wel grensoverschrijdend doen, je 'maakt' energie dat je eigenlijk niet hebt. Net als door de pijn heen lopen met een paracetamol. In dat opzicht ben ik het wel eens met hannanas. Natuurlijk is dat ook niet de volledige oplossing. Ik weet wel dat je concentratie en je moeheid kunt trainen door te lezen voor het slapen gaan. Heb je ook hyperfocus soms? En die leren te verplaatsen, dat kan écht. Dan kun je die energie voor andere dingen gebruiken.
Waar een wil is, is een weg.

Stagediver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-15 12:49

Voor mij is dit gewoon geen pepmiddel en kost me meer energie om alles op te nemen dan een filter te hebben.. Ook al is die dmv medicatie

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 14:04

Stagediver schreef:
Ik ben zwaar anti medicatie. Maar als je continu met spanningshoofdpijn heb, slecht slaap. Altijd gestressed ben en shago ben savonds en wel 10 uur per dag moet slape omdat je lichamelijk ben uitgeput...

Ben je naar een slaap poli geweest om je nachten ecg te monitoren?
Vaak worden klachten gewezen op stress, druk, blabla.
Maar wie zegt dat jij bijv niet super druk in je hoofd bent door bijv een slechte slaap?

Kip-ei verhaal.

Zijn ook al je vitaminen en mineralen oke?

Ik probeer met je mee te denken, out of the box.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 14:06

Desty schreef:
Ik weet dan niet of dex de oplossing is. Dan ga je wel grensoverschrijdend doen, je 'maakt' energie dat je eigenlijk niet hebt. Net als door de pijn heen lopen met een paracetamol. In dat opzicht ben ik het wel eens met hannanas. Natuurlijk is dat ook niet de volledige oplossing. Ik weet wel dat je concentratie en je moeheid kunt trainen door te lezen voor het slapen gaan. Heb je ook hyperfocus soms? En die leren te verplaatsen, dat kan écht. Dan kun je die energie voor andere dingen gebruiken.
Waar een wil is, is een weg.

Eens.
Ik ben wel bang voor celschade als je gaat "trippen" op "nep-energie".

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 14:17

ADHD is een bio-neurologische stoornis in je hersenen die door middel van medicatie in ieder geval wat beter onder controle kan worden gebracht. Zo te horen heeft TS echt al wel moeite genomen om hier zonder medicatie aan te werken, maar is die ondersteuning toch echt wel gewenst.

Je kan medicatie ook toepassen tijdens een periode van (groeps)therapie om nieuwe vaardigheden beter aan te kunnen leren en daarna wellicht afbouwen? Is net afhankelijk van jouw functioneren. Doe gewoon waar je je goed bij voelt, als dit labeltje bij jou hoort kun je er beter mee leren leven met medicatie dan er tegen vechten zonder :)

Stagediver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-15 14:39

Ja, groepstherapie hebben ze hier ook, maar moet eerst nog even de testen en onderzoeken afwachten. Zijn over een paar weken. Weet ook niet of ik wel tijd heb voor die groepstherapie want is savonds, en werk/school de hele dag en heb ook nog kindje + het is 3 kwartier met de auto.

Ik heb gewoon geen zin meer om nutteloos ergens energie in te steken wat toch niet werkt allemaal, ik heb al zoveel dingen gedaan. Daarom maar medicatie proberen

De reden waarom ik slecht in slaap kan komen (Als ik eenmaal slaap is het geen probleem) Omdat ik de hele tijd loopt te denken over de dag, en wat ik morgen ga doen en dat soort dingen. Mijn hoofd staat niet stil. Als je zelf onrustig ben dan kan je ook moeilijk in slaap vallen.

Als ik eenmaal slaap kan je een bom naast me afsteken :D

Stagediver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-15 14:44

Hannanas schreef:
Stagediver schreef:

Ben je naar een slaap poli geweest om je nachten ecg te monitoren?
Vaak worden klachten gewezen op stress, druk, blabla.
Maar wie zegt dat jij bijv niet super druk in je hoofd bent door bijv een slechte slaap?

Kip-ei verhaal.

Zijn ook al je vitaminen en mineralen oke?

Ik probeer met je mee te denken, out of the box.

Ik gebruik al magnesium en vitamine B complex. Al jaren eigenlijk.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 14:45

Oke!
Het was maar een goed bedoeld advies.. Gebaseerd op kennis en ervaring.

Ik neem nergens in de mond ook dat ADHD geen neurologisch iets is.
Dus ik begrijp die defensiviteit in dit topic niet.

Ik zou je echt aanraden het kip-ei verhaal te onderzoeken.
Slechte slaap is nasty. Ookal kun je een bom naast je afsteken.

Heb je je mineralen, vitaminen, streshormonen en dergelijke laten testen?
Of heeft je psych alles dmv gesprek en vragenlijsten bepaald?
(Ik hoop oprecht voor je dat je een zeldzaam bijzonder goede psych/arts heeft dat de hele reutemeteut dus al fysisch getest is)

Stagediver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-15 14:47

Ik heb een hele goede arts, die me zelfs informeerde over valeriaan thee en dat soort dingen. Er is lichamelijks niets mis met mij (Behalve mijn hypere hoofd) Ik eet gezond, eet biologisch, neem nog vitamine ernaast :-) beweeg goed. Maar ik ben gewoon overgevoelig.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 14:50

Hannanas schreef:
Oke!
Het was maar een goed bedoeld advies.. Gebaseerd op kennis en ervaring.

Ik neem nergens in de mond ook dat ADHD geen neurologisch iets is.
Dus ik begrijp die defensiviteit in dit topic niet.

Nou net las ik nog dat iemand zei 'waar een wil is, is een weg'

Stagediver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-15 14:52

Waar een wil is, is zeker een weg. Maar dan moet het wel kunnen!! Want niet alles wat je wil kan maar zoals je het zelf het liefst zou willen ;-)

Ik zou ook wel een een miljoen willen hebben, maar die kan ik ook niet zomaar krijgen ook al zou ik het graag willen :p

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 15:17

Iemand die geen benen heeft kan ook niet rennen. Iemand die moeite heeft om prikkels te verwerken en te filteren kan die niet zomaar blokken en reguleren. De manke geef je runnerblades om te rennen, de onrustige geef je medicatie.

Beetje kort door de bocht aangezien medicatie natuurlijk geen wondermiddel is en je daarnaast inderdaad vaardigheden aan zal moeten leren om ermee te 'dealen'

Stagediver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-15 15:29

Tuurlijk is het geen wondermiddel, maar wel een hulp middel :-) Het is natuurlijk niet voor niks dat de dokter deze niet mag voorschrijven, en het alleen maar mag voorgeschreven mag worden door de geestelijke zorg waar je onder behandeling ben. Zodat je er naast nog begeleiding krijgt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 15:31

Vergeet niet dat dit soort medicijnen minimaal 4-6 weken nodig heeft om te "nestelen" in je lichaam en de bijwerkingen afnemen. Neem de tijd om te wennen aan medicatie voordat je allerlei soorten gaat proberen...
Luister naar je lichaam en verhoog niet als de basishoeveelheid niet enigszins stabiel is. Maar nog belangrijker praat met je arts, ben kritisch en laat regelmatig je bloed checken..

Lamotrogine wordt soms ook als upper gebruikt en is vrij nieuw. Niet specifiek voor ADHD ..gebruik je soms ook een inslapen? Let op de pammetjes deze zijn verslavend..maar promethazine heeft als bijwerking slaap en wordt daarom vaak als inslapen voorgeschreven. Neem dit niet dagelijks want je lichaam went eraan!

ADHD is bijzonder moeilijk om te hanteren.. Vaak wordt er afgegeven op artsen, maar ook zij moeten samen met jou experimenteren!!!! Jij bent de meter.

Succes ts,

Stagediver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-15 15:35

Nee neem geen pammetjes, neem alleen een dosis van een kind van 6 jaar aan amitriptyline om mijn hoofd wat rustiger te laten worden savonds en dat ik minder prikkelbaar ben, gebruik ze niet altijd.. Maar wel als ik me opgefokt voel, gisteravond had ik dat, en heb ik uur voor slapen gaan een genomen en viel vrij snel in slaap :D Als ik savonds daarvoor nog een dosis dex neem dan kom ik helemaal niet meer in slaap, dus mag na 6 uur niks meer nemen daarvan.

Heel af en toe, dan haal ik wel eens een inslaper voor 5 dagen zodat ik even bij kan tanken, maar doe ik meestal maar eens in het half jaar :)

Ik ben zelf nog maar net hulp wezen vragen ervoor, en moet toch iets zoeken waar ik mij prettig bij voel, misschien dat ik mij er nog 100 procent prettig bij ga voelen. Moet het maar gewoon even uitzitten en zien wat het doen. Het overrompelde mij gewoon qua gevoel.

Maar ben allang blij om te horen dat het spacen wel minder wordt, en dat ik er gewoon even aan moet wennen, want als ik zo continu moet spacen dan gebruik ik liever helemaal niks.

Ik wil zoiezo geen medicatie die verslavend kan zijn, want wil niet afhankelijk worden van die troep, heb net nog even naar emergis gebeld en dokter belt me straks terug :D
Laatst bijgewerkt door Stagediver op 19-02-15 15:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 15:39

Je kan het ook omdraaien, als je medicatie goed ius ingesteld en jij dus beter prikkels kan filteren dan is jouw hoofd als het goed is 's avonds 'leger' (dus het emmertje loopt niet over) en slaap je uiteindelijk rustiger.

Bij mij werkt dat zo althans. Ik slaap beter en droom minder omdat ik blijkbaar overdag prikkels beter kan filteren

Splinterz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 15:39

Ik heb het toen voorgeschreven gekregen voor mn ADD maar ben er heeel gauw mee gestopt. Had het gevoel dat ik aan de drugs was, voelde me echt niet lekker.
Nu heb ik voor het slapen melatonine (doktersrecept, dus niet van de drogist) zodat mn hoofd niet op hol slaat en dat werkt goed

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 15:40

Collie2008 schreef:
Je kan het ook omdraaien, als je medicatie goed ius ingesteld en jij dus beter prikkels kan filteren dan is jouw hoofd als het goed is 's avonds 'leger' (dus het emmertje loopt niet over) en slaap je uiteindelijk rustiger.

Bij mij werkt dat zo althans. Ik slaap beter en droom minder omdat ik blijkbaar overdag prikkels beter kan filteren

Idem hier :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 15:41

Het spacen is je lichaam die de balans aann het zoeken is tussenje medicijnen icm lichaams eigen stoffen.. Langzaam wordt dat minder. De een is gevoeliger als de ander. Neem hiervoor echt tijd. Neem ze in op vaste momenten en eet erbij...
Goed instellen op medicatie is lange adem hebben...

Niet iedereen heeft baat bij dezelfde medicijnen.. Daarom is het voor artsen ook zo moeilijk

Succes!

Stagediver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-15 15:44

Collie2008 schreef:

Ja is ook zo, hij zei ook dat ik later die amitriptyline waarschijnlijk niet meer nodig zal hebben, maar omdat ik nu zoiezo nog een stressbal ben, en dat die stress niet gelijk verdwenen is, omdat mijn lichaam nog op hoogspanning staat.

@splinterz hoelang heb je het gebruik zelf?

Melatonine is bewezen dat het niet helpt, is een onderzoek voor gedaan. Dat weet ik toevallig..Weet niet meer precies hoe het zit, maar mijn exschoonmoeder die werkt voor een universiteit en is daar proffesor (in USA) Die heeft mij toen eens van alles verteld, omdat ik het zelf toen gebruikte en het niet werkte bij mij, kreeg er nare dromen e.d van.

Stagediver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-15 15:46

hayka schreef:
Het spacen is je lichaam die de balans aann het zoeken is tussenje medicijnen icm lichaams eigen stoffen.. Langzaam wordt dat minder. De een is gevoeliger als de ander. Neem hiervoor echt tijd. Neem ze in op vaste momenten en eet erbij...
Goed instellen op medicatie is lange adem hebben...

Niet iedereen heeft baat bij dezelfde medicijnen.. Daarom is het voor artsen ook zo moeilijk

Succes!

Ja ieder lichaam is natuurlijk anders, ik weet van mezelf dat ik best wel heftig op middelen reageer, gebruikte vroeger ook wel eens xtc ofzo als ik ging feesten haha, Ik was al behoorlijk van de kaart met een half pilletje, terwijl waar ik mee mee was, amper wat voelde van een hele :/

Ik heb vandaag maar gewoo vanochtend een dex in genomen, en vanmiddag om 3 uur eentje want was uitgewerkt.. Als het uitgewerkt raakt raak ik een soort van down :s

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 15:49

Melatonine helpt wel als je inderdaad een vertraagde afgifte hebt in je hersenen zeg maar. Dan kan het helpen om in een ander 'ritme' te komen. Als je slaapprobleem niet komen door een verkeerde/vertraagde/verminderde afgifte dan kan een extra dosis je dus ook niet helpen.

Ik kreeg er ook nachtmerries van wat overigens geen echte bijwerking is, maar ik weet 100% zeker dat het aan de melatonine lag

Stagediver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-15 15:51

Nee, ik ging echt raar doen op die troep, zelfs slaapwandelen terwijl ik nooit in mn leven heb geslaapwandeld. Werd gillend wakker met het zweet op mn hoofd. Ben ermee gestopt en nooit meer gehad. Moet echt wel aan dat spul hebben gelegen