Kuiten open rijden tot blaren en brandende wonden aan toe.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

DeniesRos

Re: Kuiten open rijden tot blaren en brandende wonden aan toe.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-15 11:36

Die hakjes maken het inderdaad smaller bij je voeten.. Ik ga het eens proberen heb die hakjes toch al liggen...

Bedankt voor de tip..

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 12:09

Ja, deze plekken heb ik ook. Met name na springles of buitenritten waar ik veel in verlichte zit zit. Huid komt klem te zitten tussen rijbroek en laars. Met een rijbroek die wat ruimer zit, heb ik meer last. Gladde rijbroeken, die op die plek gewoon mooi strak zitten, zijn voor mij het beste.

Merry98

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 12:20

Zweet?? En anders idd wat hierboven gezegd word "klemming tussen rijbroek de vouwen en laars"
Wat je eraan kan doen. Dat is juist de vraag

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 12:23

DNIEZE schreef:
Magda, mijn rijbroeken draag ik 1 a minimaal 2x dan gaat die de was in.

Méén je dat? Waarom zo ontzettend vaak, word je iedere rit zó vies?

DeniesRos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-15 12:28

Kuggur schreef:
DNIEZE schreef:

Waarom niet? Ik loop er graag schoon en fris bij ;)

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 13:12

Kuggur schreef:
DNIEZE schreef:

Doe ik ook hoor! Anders stinkt mijn hele auto :o

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 18:22

Ik heb het in de zomer wel als het warm is en ik begin te zweten tijdens het rijden. Dan wil het net op een naadje gaan schuren, waardoor ik dit soort plekken krijg. Je zou eens kunnen proberen ( als de wond weer een beetje bedekt is met een korstje) om een beetje talkpoeder op de plek te strooien voor het rijden en aantrekken van de rijbroek. Dat houdt het droog, waardoor je de combi met zweet eventueel kunt uitsluiten.

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 22:22

Heb dit ook gehad maar kwam niet door laarzen.
Had het nl maar bij 1 rijbroek dus die is de deur uitgegaan!
Ben nu dus erg merkbroeken vast!
Misschien daar eens naar kijken?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 22:31

Caesar schreef:
Doe ik ook hoor! Anders stinkt mijn hele auto :o

Die stinkt bij mij toch wel aangezien ik daar de wollen deken in gooi om te drogen, op stal droogt die in geen 10 dagen... :D

Het komt door je laarzen, heel ouderwets, de brandt eruit helen door dat stuk vol te stoppen met natte kranten.
Weet niet hoe nieuw je laarzen zijn, maar als ze nog niet zijn ingezakt, je best doen om dat wat te versnellen.
En tja.. zolang er daar korsten zitten en je steeds je laarzen weer aan doet zal het ook steeds snel kapot gaan.
Kan je niet tijdelijk met minichaps rijden? Kan je been genezen (of zonder, maar wel met deugdelijk schoeisel, dan wel veiligheids beugels met korfjes).

En goed op letten dat je rijbroek goed zit en daar niet net plooit of zo.
Heb je dit sinds je deze laarzen hebt? Of een bepaalde rijbroek? Of als je beugelriemen op bepaalde lengte hebt? Dat zijn allemaal dingen waar je wat aan kan veranderen.
Succes.

truus1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 22:36

Zou het ook niet kunnen dat je lang bent en je huid klem komt tussen je laars en de zweetbladen? Ikzelf had daar ook wel eens lasr van. Niet zo erg als jij maar wel flinke blauwe plekken soms

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 22:48

Om het nu te behandelen zou ik een vette gaas erop doen (een gaasje met spul dat niet kleeft aan de wond eventueel betadinegaas) daarover een gewoon gaasje en verbinden met verbandje. Dan is het in ieder geval beschermd en trekt je kleding het niet steeds kapot zolang het nog niet dicht is.
En even goed laten helen tot het mooi dicht is en je het droog kan laten, daarna met je nieuwe laarzen of tijdelijk chaps gaan rijden anders gaat het nooit over natuurlijk :)

DeniesRos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-15 09:40

Iedereen bedankt voor de tips..

De laarzen heb ik nu zeker al 2 jaar gok ik zo... nooit eigenlijk zulke erge wonden mee gereden.. wel eens maar niet zo erg als de laatste tijd..

Een gaasje erover heen doen en vervolgens verband is helaas geen optie omdat wat voor gaas en met wat voor spul ook dit trekt in de wonden en krijg ik er niet meer uit. Verband erom heen wikkelen is geen doen omdat het verband precies over me knie loopt dan en het afzakt met rijden...
Zitten nu hele grote goede pleisters overheen, hiermee rij ik ook en met het douche haal ik het eraf dan spoel ik de wond helemaal schoon en smeer het in me sudo creme.
Als ik ga slapen laat ik de wond helemaal vrij van pleisters ... Pas de volgende ochtend word het weer afgeplakt (Spijkerbroek gaat er anders ook in vast plakken, en dat is heel pijnlijk)

Ik ga vrijdag kijken voor chaps+jophurs

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 10:21

Er zijn speciale antiplak gaasjes zoals ik al schreef, die zijn speciaal gemaakt om niet aan de wond te plakken. En je hebt ook prima zelfklevend rekverband wat ook op de plek van een knie gebruikt kan worden. Gewoon de apotheek vragen.
Als je het steeds open blijft wrijven/ rijden schiet het ook niet op en kan het ook gaan ontsteken.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 12:08

Daar komt nog bij. Zolang je niet weet waar het precies van komt gaat het niet weg en komt het terug.

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 12:11

ik zou idd even met chaps proberen, naar probleem dit, hopelijk komt er oplossing.

succes

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 12:18

Misschien komt het omdat je onbewust te veel klemt?
Ik heb dit een tijd geleden ook gehad, toen ik een nieuw zadel had gekocht. Iedere keer voelde ik na het rijden erge pijn op precies dezelfde plaats en en was ook helemaal open. Mijn instructrice gaf aan dat het kwam omdat ik mijn benen niet 'lang' maakte maar juist klemde. Toen ik beter ging zitten is het vanzelf over gegaan. Ik heb nu wel 2 'bruine/litteken' vlekken op die plaats zitten die waarschijnlijk niet meer weg gaan. Ik ben er gewoon constant doorheen gereden, stom aan de ene kant maar aan de andere kant als ik niet bleef rijden kon ik mijn zit ook niet verbeteren dus daarom toch doorgereden.

Je kunt trouwens bij het Kruidvat van die doorzichtige pleisters halen (blauw doosje) dat is als een tweede huid. Wanneer je die er op doet gaat het eerst heel erg opzwellen maar tegen de tijd dat de pleister en zelf vanaf wil is je huid helemaal genezen (duurt een paar dagen en je kunt gewoon blijven rijden).

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 12:23

Irma_Maandag schreef:
Dat is echt de rand van je laars (die idd te hoog is). Daar, of net daarboven gaat je rijbroek plooien en daardoor krijg je de wonden.

Zelfde gedachte nadat ik de foto heb gezien van jouw wonden.

Het ligt aan jouw laarzen, die zijn te hoog voor jou, ik had het precies zelfde, lang geleden.

Laarzen korter laten snijden en of over op chaps en heb nooit meer problemen mee gehad.

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 16:49

Herkenbaar. Ik heb het ook wel eens gehad. Bij mij kwam het echt door een plooi in m'n broek net bij de rand van m'n laars. Ik heb vrij smalle knieën en veel rijbroeken zijn dan te ruim bij de knieën met doorrijplekken als gevolg.
En helaas voel je het pas als het al te laat is.

De pleisters waar xmarliez het over heeft die helpen geweldig. Je hebt ze van eigen merk en van Hansaplast. Die hielpen bij mij beter. Als ze loslaten is de huid echt netjes genezen. Je krijgt geen korst maar de huid geneest mooi onder de pleister

Edit: dit zijn ze

http://www.hansaplast.nl/Products/pleis ... ndgenezing

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 17:09

Je zou bij de apotheek even kunnen vragen voor speciaal vettige gaasjes oid, die niet in de wond blijven plakken. Je hebt ook wel spul van mepitel (safetac geloof ik), van silicone met gaatjes voor onder verband en pleister tegen het plakken, maar da's fors prijzig, is mij verteld. Er bestaat ook nog zoiets als douderm, zal vast alleen op recept te krijgen zijn en/of duur zijn en ik weet niet of het ook geschikt is voor dit soort wonden.

Douderm zijn een soort 2de huid pleisters met een speciaal, genezing bevorderend goedje erop en hypoallergeen. Kan max 7 dagen blijven zitten en wordt in elk geval gebruikt bij decubitus, maar ik meen ook bij brandwonden.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 22:19

Ik herken de plek.
Ik rijd doorgaans met spijkerbroek en chaps.
Als ik de naad van de spijkerbroek niet voldoende richting knieschijf trek, plooit de spijkerbroek te dik (....of hoe zeg je dat. ..) en dan krijg ik idd nare, brandende schaafwonden.
Van kleine plooitjes in de spijkerbroek heb ik geen last.

DeniesRos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-15 09:11

Iedereen vriendelijk bedankt voor het mee denken en adviezen geven.
Ik ga die hansaplast pleister zeker halen, kijken hoe dat werkt.

De laarzen die ik heb zijn hele simpele leren laarzen, gelukkig zijn ze wel aan vervanging toe dus ik ga dit weekend ook maar kijken voor wat meer kwaliteit laarzen.

Rij nu met de Mondoni laarzen van Divoza, overigens heb ik ook een paar Petrie Anky's staan, hier kan ik al helemaal niet mee rijden die zijn echt veelste hard.

Ik ga denk ik voor de Petrie Leeds rijlaarzen, hele soepele leren laarzen word er omschreven. En laat ze zeker niet te hoog zitten bij mijn knieholte

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 09:58

Als je echt hele soepele en zachte laarzen wil zou je de Derby Gold Jumper moeten proberen. Een rib uit je lijf, maar ik heb nog nooit een blaar of pijntje ervan gehad!

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 10:12

Je zou ook bij de apptheek tegaderm kunnen kopen, dat is ook een pleister waarbij de wond eronder geen korst vormt maar wel goed geneest. Voordeel van tegaderm is dat het in veel formaten te krijgen is en je het ook kan bij knippen.

Als je er trouwens nu ineens last van krijgt kan het toch haast niet dat de laars ineens te hoog is? Als je hem al 2 jaar hebt, zo'n laars zakt eerder in als dat ie hoger wordt en je been wordt toch ook niet korter?

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 10:15

Het kan ook zijn dat de laars juist te veel ingezakt is, waardoor hij nu net onder het zweetbald komt. En je laar die onder het zweetblad komt is 1 ding, maar als je huid daar net elke keer ook bij zit.....

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 12:46

Ik kan de foto niet meer zien maar ik denk dat het ook kan helpen om je rijsokken onder je broek te doen ipv erboven, misschien dat het dan minder schuurt?