En daar lig je dan (rug gebroken)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Tyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 10:48

ai wat een verhaal.
Leuke opmerking is dat toch op geleide van pijn....... is moeilijk. Maar ademen moet je maar blijven doen. Als je pijnstillers niet genoeg zijn vraag om meer. Ademen is echt belangrijk dat je dat goed kan doen.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 10:50

Oef dat klinkt pijnlijk, beterschap!
Nee tuurlijk hebben ze geen rontgen ogen, maar lijkt me wel zo handig om voorzichtig te zijn met iemand met rugklachten!

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 10:51

He, wat vervelend! Beterschap!

Ik vind dat ze niet heel voorzichtig met je zijn omgegaan. Ik mocht juist niet bewegen na mijn val en werd uit voorzorg helemaal vastgesnoerd. Ik wist zeker dat mijn nek in orde was, maar ze wilden absoluut niet hebben dat ik mijn hoofd bewoog. Bij mij drongen ze juist wel aan op pijnstilling, maar ik wilde geen infuus, dus heb het afgeslagen. Mijn rug bleek uiteindelijk gebroken te zijn, dus ik was blij dat ze me niet op hebben laten staan. Dat had ik ook niet gekund.

Bewegen op geleide van pijn vind ik zo'n onhandige uitspraak. Voor de een is het kleinste ongemak al pijn en de ander doet 10x teveel, denkt AUW en valt flauw van de pijn.
Laatst bijgewerkt door _Lorette_ op 10-02-15 10:55, in het totaal 2 keer bewerkt

frisian_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 10:52

Ook ik ben na een val van een paard meegenomen door de ambulance.
Ik was zelf alweer rechtop gaan zitten en wou eigenlijk de bak uitlopen.
Het leek bij mij enorm mee te vallen, ik had alleen iets last van mijn bovenste nekwervel.
Maar omdat het na een val van een paard was, wat ze altijd met de GROOTSTE VOORZICHTiGHEID horen te behandelen, moest ik toch mee.
En ook geplankt en wel.
Wat ik toen begreep, gaan ze bij ongevallen met paarden altijd uit van ernstig letsel, totdat het tegendeel is bewezen.
En dat was maar goed ook, ik had geen schade aan mijn wervel, maar toen ze mij vrij wilden geven in het ziekenhuis, bleek ik een ernstige inwendige bloeding te hebben.
Helaas was mijn nier in 3 delen uit elkaar geklapt en was ik levensgevaarlijk gewond.
Mijn bloeddruk had in de ambulance nog geen indicatie gegeven voor die bloeding, hadden de ambulancebroeders mij toen wel op laten staan, was ik gewoon hartstikke dood geweest!

Ik hoop voor jou, dat je zenuwen niet beschadigd zijn, doordat ze je hebben laten opstaan.
Vind het echt schandalig.
Heel veel succes met je herstel in ieder geval.

Sanned

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 10:54

Oei, naar! Veel sterkte ts!

Mijn moeder heeft twee jaar geleden door een val van een paard twee ruggenwervels gebroken. Ze heeft twee nachten in het ziekenhuis gelegen, daarna is ze naar huis gekomen en heeft ze een week of drie vooral op bed gelegen. Toen is ze weer rustig aan dingen gaan doen. Na 6 weken was de pijn bij gewone bezigheden weg en na drie maanden had ze helemaal geen pijn meer.
Hopelijk verloopt het herstel bij jou ook zo vlot!

Ketaki

Re: En daar lig je dan (rug gebroken)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 10:55

heel veel succes met het herstel

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 11:01

HEel veel sterkte met het herstel. Wat een pech zo beroerd te vallen ... en aan verhalen over hoe en wat en toen en anders heb je nu niets meer en het doet er ook niet meer toe.

Ben zelf bijna 3 jaar terug op vergelijkbare wijze (geen voeten in stijgbeugels bij stappen, paard ging springen) eraf gelanceerd, herstel heeft erg lang geduurd en nog last van regelmatig. Had scheurtje in SI gewricht, geen breuk in wervel .... maar ook dat je denkt terwijl je neerkomt: dit is heel heel fout en dit was echt te had (ben vaak genoeg van paarden gevallen maar je weet als het te erg is...).

Laat je goed verwennen en doe vooral heel heel rustig aan (de komende maanden)...
Is er iemand die voor je paardje zorgt?
Laatst bijgewerkt door VanHuisUit op 10-02-15 11:01, in het totaal 1 keer bewerkt

samira_baco

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 11:01

Oeeh heel veel sterkte en beterschap!
Ben benieuwd naar het filmpje (niet banketstaaf bedoeld) maar ik vind val filmpjes van mezelf altijd handig, kan ik zien wat er fout ging en wat ik de volgende keer beter moet doen

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 11:07

Wat naar marlies ik zag het al op fb sterkte en ik hoop dat je er bovenop komt :(:)

Fantabulouss

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 11:45

Pff heftig! hoop dat je pijn snel wat minder wordt.
Lijkt mij ook best wel link dat ze je rechtop hebben gezet na je val, maar goed ze kunnen ook niet alles weten natuurlijk :o
Ben benieuwd hoe je filmpje eruit ziet! Hoe lang ga je nu op de boot doorbrengen? en wie zorgt er voor je paardje :) ?

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 11:59

Jeetje wat een pech! Inderdaad niet echt goed gehandeld door de ambulancebroeders zeg!
Ik ben 7 jaar geleden ook gevallen van een jong paard (bokte ook toen ik been gaf voor de galop en sloeg in een bok ineens linksaf op de rechtervolte). Ik bleef met mijn voet in de beugel hangen en deze werd uit de kom getrokken doordat ik naar rechts ging en het paard naar links. Ook brak ik een rib. Mijn enkel is ter plaatse weer op zijn plek gezet door de ambulancebroeders (voet stond de andere kant op) maar helaas heb ik wel schade aan mijn enkel overgehouden en heb er dagelijks pijn aan.
Ik hoop dat je snel minder pijn hebt en helemaal geneest!

Apochewinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 12:04

Tjeempie wat zul je geschrokken zijn!
Fjjn dat je mee kunt naar boord! Dan heb je in ieder geval een afwisselend uitzicht :D Maak er maar het beste van de komende periode, zoek inderdaad naar iets leuks om te doen, dan zijn de dagen niet zo lang.
Beterschap!

_bokworst

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 12:05

Jeetje wat een verhaal.. En dat allemaal alleen door het verliezen van een beugel!
Heel veel beterschap :(

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 12:09

Heel veel beterschap gewenst! :(:)

dito

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 12:11

jeetje ts wat heftig. Ik kreeg al de bibbers bij stukje lezen van lopen op stoel zitten ik dacht echt ai als het dit maar niet verergerd.
Hoop voor je dat de pijn iets gaat afnemen maar gok dat je nog wel even zoet bent hiermee...sterkte!

joyceberends

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 12:12

Oh jeetje dat is fljnk schrikken!
Heel veel sterkte! Je paard nog wel ongdeert?

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 12:12

Jeetje zeg :oo heel veel beterschap!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 12:17

Arme jij.... levensgevaarlijk :-(
Ik wens je een heel voorspoedig herstel, en hopelijk is er iemand die lekker je paard kan vertroetelen.

ps: na 5x erop al galopperen was misschien ook wel een tikkeltje cowboy? :-( Paard heeft nog geen kracht en balans met ruiter, dan is wat stappen en een paar passen draf al heel wat lijkt me?..... Niet meer doen denk ik? :-(

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 12:23

Jeetje, heel veel beterschap.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 12:24

heel veel beterschap!!

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 12:33

Hier nog een verhaal uit Limburg. De rijvereniging waar ik destijds reed gaf ook lessen. In een van die lessen is een meisje van een bokkend paard gevallen. Zij is blijven liggen tot de ambulance er was. Voelde heel fout aan. Zij MOEST van die mensen zelf de bak uit lopen.

Bleek later: nekwervel gebroken.

Dan zou je ze toch wat??

TS weet jij of ambulancebroeders nog terugkoppeling krijgen nadat ze hebben 'afgeleverd'?

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 12:35

Beterschap.

Maar na 5 keer op een zadelmak paard de galop doen, is een tikkie overmoedig volgens mij. Want je hoort eerst te zorgen dat ze voldoende balans onder het zadel hebben in de stap en draf.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 12:38

Vreselijk! Van harte beterschap en sterkte de komende tijd naar een herstelling.

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 12:39

zo, dat is schrikken, heel veel sterkte!
Wat is de medische wetenschap veranderd, als je vroeger je rug gebroken had moest je gewoon een paar weken plat in het ZH, jou sturen ze nu gewoon naar huis, beter!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 12:46

Wat naar om zo te vallen. Heel erg veel sterkte met je herstel.
En wat Ninx zegt .. wij hebben 3 paarden zelf aangereden maar het galopperen mochten we van onze trainer/instructeur tot veel later bewaren. Heeft geen toegevoegde waarde om dat al snel te doen en op een gegeven moment gaat dat vanzelf.

Desondanks kun je toch nog wel vallen hoor bij het inrijden, dat heb ik ook wel gedaan en was dan erg blij met mijn bodyprotector en cap..
Laatst bijgewerkt door fargo op 10-02-15 12:49, in het totaal 1 keer bewerkt