Ecovriendelijk / groen / consuminderen en besparen, wie ook?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Willeke_

Re: Ecovriendelijk / groen / consuminderen en besparen, wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 22:21

Ben ook lekker bewust bezig, geeft een goed gevoel :-)

Ik heb de Hello Fresh box. Het eten is afgepast dus gooi amper weg. En zoveel mogelijk in papieren zakjes. Doos waar in ze brengen, wordt de week daarna weer meegenomen en weer herbuikt.

Afvalscheiden doe ik ook fanatiek. Die doppenactie ga ik even googelen want die ken ik niet.

En oja: ik eet nu ruim een jaar geen vlees meer. Groenten en fruit koop ik zoveel mogelijk van Nederlandse bodem.

Stefaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 22:53

Wat een leuk / interessant topic dit!
Kleine dingen waar ik zo meteen aan denk:
- dopjes inzamelen voor blindgeleide honden
- drinken uit een drinkbus i.p.v. steeds plastieken flesjes mee te nemen
- altijd een brooddoos gebruiken, nooit zilverpapier
- restjes van maaltijden invriezen
- ...
Krijg veel inspiratie hier!

Stefaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 22:56

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 23:18

Ik heb trouwen ook een stevig canvastas gekocht bij de Hema. Die gaat altijd mee als ik boodschappen ga doen, er past echt super veel in. Ik hoef hierdoor bijna nooit meer een tasje aan te nemen bij de Kruidvat, slager, groenteboer ect. Vreselijk als je ziet hoeveel van dergelijke tasjes er doorheen gaan...

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 23:33

Ik heb zonnepanelen en laad daar de ebike mee op: ik vind het ding heerlijk fietsen en bespaar benzine.
...en ik heb 'smorgens als ik op zolder kom zo'n heerlijk kinderlijk genoegen van : 'zelf energie maken. ..!'

Verder hier ook ijverig afval scheiden, groenten van het seizoen, "dood beest at ik al niet" en op de markt de koopman een linnen tas onder de neus douwen: 'ik wil graag een ruim pond bieten...." - Of juist bij de vraag of ik een tasje wil: 'Nou, als u een linnen tas heeft, dan graag!'

Oh, ja: de koffie. Principieel Max Havelaar (.....is ook een mooi boek voor hen die geduld hebben! )
Zodra het koffie zet apparaat klaar is met zetten (ja, het kan ook zonder: fluitketel en opgieten, maar zo gaat het hier niet) gaat de troost de thermosfles in, en het ding uit.
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 09-02-15 23:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 23:36

Haha ja die tassen! Ik heb zelf een paar boodschappen tassen die inmiddels al een paar jaartjes mee gaan. Een hele enkele keer ben ik een sufferd en moet ik alsnog een tasje accepteren omdat ik die van mij vergeten ben... maar vrijwel altijd neem ik er een mee, zelfs al ga ik naar de kruidvat o.i.d. inderdaad. :j

Stefaaah, thanks voor de link!

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 23:40

zolang je maar niet vergeet je tas uit te wassen. :)

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 00:04

Ik ben denk ik ook al aardig op weg. Maar vind het niet echt een keuze, maar iets vanzelfsprekend
- huis verbouwd en volledig geïsoleerd
- spaarlampen
- afval scheiden
- moestuin, eigen jam maken etc.
- eerst kijken voor tweedehands meubels, dan pas nieuw
- voedsel uit de omgeving/ lokaal
- eigen tasje mee met boodschappen doen, de overige zakjes worden hergebruikt bij het afval scheiden.
- zuinige auto met ecostop
- kleding die over is, niet meer past weggeven of ruilen
- geen bestrijdingsmiddelen
- zoveel mogelijk milieuvriendelijk poetsmiddelen
- geen wegwerp verpakkingen gebruiken

En waarschijnlijk nog veel meer, dat ik nu even niet weet. Zonnepanelen staan nog op de planning, maar eerst nog even sparen.

Pas geleden dit boek gekregen, moet het nog lezen, maar lijkt leuk
http://www.bol.com/nl/p/fred-wilma-in-d ... 006184437/

En kwam deze site nog tegen http://www.genoeg.nl

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 00:28

Een zuinige auto gaat hier niet lukken, ik heb die grote 4x4 gewoon nodig.

Ik wil wel een deel van het werk op het land en de groentetuin met ons trekpaard doen.

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 11:04

Maar ook in de 4x4 modellen heb je slurpers en zuinige auto's. Als je een nieuwe of tweedehandse auto gaat kopen, vind ik dit wel iets waar je op kunt letten.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 11:12

Als je spaarlampen het begeven dan vervangen door led lampen, die haal je er qua verbruik binnen een jaar weer uit. Wij hebben alle lampen in huis vervangen door de goedkope led lampen van de action. Besparen dertig euro per jaar en ze doen het net zo goed als de duurdere merken.
Afval scheiden is een automatisme hier in huis.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 11:31

Esther_ schreef:
Maar ook in de 4x4 modellen heb je slurpers en zuinige auto's. Als je een nieuwe of tweedehandse auto gaat kopen, vind ik dit wel iets waar je op kunt letten.

Maar je hebt 4x4 en 4x4..

Een model subaru impreza 4x4 heb ik niets aan.
Een Toyota rav4 heb ik iets aan maar niet zo veel als aan deze die ik nu heb.

Ik rijd regelmatig met grote volle aanhangers/trailers die met gewicht snel over de 2500kilo gaan, dat red ik hier niet heuvel op met een op personenvervoer gerichte 4x4.

Tuurlijk zou ik een nieuwere auto kunnen zoeken van hetzelfde type, die zullen iets zuiniger zijn, maar 1:20 zullen deze nooit gaan rijden en daarnaast heb ik er ook gewoon geen geld voor nog ;) wie weet ooit, als deze er mee stopt.

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 11:39

Mooi topic! Ik maak mijn eigen wasmiddel. Ik vind het namelijk onvoorstelbaar dat er zoveel plastic geproduceerd wordt, de impact voor het milieu (plastic soup, zowel in de zee als in zoet water) is een milieuramp die nog enorm onderschat wordt. Ik probeer zo min mogelijk plastic afval te creeren, maar dat valt niet mee, probeer maar eens zonder plastic verpakking een supermarkt te verlaten... Wasmiddel zelf maken is heel eenvoudig en werkt prima. Dan heb ik nog maar 1 fles nodig die 100 jaar mee kan.

Heb ook geprobeerd zelf afwasmiddel te maken, maar daar ben ik niet tevreden over. Moet echt naspoelen en direct afdrogen om de afwas niet dof te laten lijken. Ik maakte het zonder soda, omdat ik aluminium pannen heb en die kunnen niet tegen soda. Maar nu vul ik mijn lege flesje bij in de winkel van Eco-logisch. Dan zit het afwasmiddel in een grootverpakking met kraantje, en dan kan je dus je flesje voltappen. Het nadeel vind ik wel dat in de grootverpakking een klein beetje plastic zit, maar het is veel minder dan wanneer ik een nieuwe fles koop. Hoop nog eens de gouden tip te vinden om zelf echt goed afwasmiddel te kunnen maken.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 12:07

Leuk topic! Ik ben dan niet zo fanatiek als sommige hier maar ben wel heel bewust. Gooi geen eten weg en ben heel bewust in wat ik eet. Afval zo veel mogelijk scheiden en geen overbodige troep. Wasmiddel ben ik nog wat zoekende mee. Ik hou van robijn maar stoor me aan het feit dat ik bij elke fles een wasbolletje krijg terwijl die dingen onwijs lang mee gaan.
Verder koop ik graag kleding zowel nieuw als 2e hands. Ik let er wel op of het weer goed te verkopen is. Bepaalde merken doen het goed op marktplaats. Deze stuks hebben dan een veel langer leven dan BV een h&m of iets dergelijks. Cosmetica gebruik ik tot het op is en koop ik ook alleen wat ik nodig heb. Dus geen 10 glosjes en 6 mascara's waar je uiteindelijk maar 1 van gebruikt.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 12:11

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 13:41

De plastic soup waar hier over gesproken word zijn mini deeltjes, dus meestal geen complete plastic tasjes. Bvb fleece dat in de wasautomaat gaat laat plastic deeltjes los, in bijna alle verzorgingsmiddelen zitten die deeltjes, shampoo, tandpasta enzenz. En daar komt de grootste vervuiling weg. Ik gebruik voor nieuwe kleding, indien mogelijk, altijd een spoelprogramma en dan in de droger. Lijkt niet zo milieuvriendelijk maar als je de pluizen ziet die nu niet in het afvalwater komen dan is dat toch een goed gevoel.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 13:50

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 14:01

Hier ook iemand die ecovriendelijk probeert te zijn.

- Zonnepanelen op het dak
- Regenton in de tuin
- hr++ glas
- Nieuwe isolatie in de muren
- Kleding is eerste fair gemaakt, daarna praktisch, daarna pas mooi (dus veel dikke truien, warme sokken)
- Extra plaitje op de bank, 3 dekens op het bed
- wassen met soda
- thee komt los in een pakje en gaat in een thee ijs
- Koffie wordt traag gezet, dus met water rechstreeks in de kan
- geen vloeibare shampoo's, maar alles solide (van de lush, ik zie niets in zelf maken)
- douche limiet is 7 minuten per dag of een kwartier per 2 dagen
- misschientjes tas in me jaszak voor boodschappen
- geen import groente/fruit niet uit de kas
- fruit uit eigen mini-tuin, plus wat groente, wildplukken

Stefaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 17:48

StalNollie schreef:
Stefaaah schreef:

Dit wist ook niet, ga er gelijk mee beginnen maar hoe kom je erachter waar je dit in kan leveren

Dat weet ik ook niet... Hier in een plaatselijke winkel verzamelen ze dopjes en op het werk van m'n moeder verzamelen ze dat ook. Maar waar zij die dopjes naar toe brengen, geen idee eigenlijk..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 20:22

Leuk zeg om te lezen allemaal, zeker goed voor de inspiratie en motivatie :j

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 11:39

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 12:22

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 12:24

Ik zou best m'n steentje willen bijdragen daarvoor maar helaas heb ik daar echt niet genoeg bergruimte voor :n

Stefaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 16:22

10 vuilniszakken met dopjes is ook al behoorlijk wat! Bedankt voor de website, zo heb ik nog meerdere inzamelpunten gevonden in mijn buurt :)

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 20:14

Hmm, mijn inzamelpunt staat er niet bij zie.. Raar :P