Haptotherapie....Ervaringen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

pluisje88

Re: Haptotherapie....Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-15 23:05

Graag gedaan!
Hou je ons op de hoogte? Zou ik leuk vinden ;)

Milty

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 23:16

Ga ik zeker doen!
Als jij ons dan ook op de hoogte houdt, want daar zijn we hier voor ;)

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-15 23:18

Jup!

Duplo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 07:50

Je hoeft geen verwijzing alleen valt het bij mij onder bewegingszorg/ fysio dus je gebruikt je budget daarvan
Ik loop ook bij een psych en die vond het een goed idee

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-15 08:12

Bij mij onder alternatieve behandelingwijze. 80% wordt vergroed tot een maximum bedrag (geloof 600,- per jaar?) . Met zijn uurloon ben je daar wel vrij snel doorheen haha ;)

Duplo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 09:15

Dat is wel beter, doordat het bij mij onder beweegzorg valt krijg ik maar de helft van de behandeling vergoed
45 per dag ofzo

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-15 10:33

Ik moet er wel bij zeggen dat ik in een behoorlijk hoog aanvullend pakket zit ivm fysio waar ik niet zonder kan.

een behandeling van mij kost 82.50. daarvan krijg ik 80% vergoed = 66,- per behandeling moet er dus 16.50 bij, tot een maximum van 600,-

De eerste 9 behandelingen kosten mij dus 16.50, daarna behandelingen krijg ik dus de volle 82.50 per uur op mn bord :brr:

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-15 10:56

Duplo schreef:
Ik ga morgen voor een kennismakingsgesprek naar een haptotherapeut
Ben erg benieuwd, ik wil aan de slag met spanning en hyperventilatie nav angststoornis.

Hoe was je gesprek?

Duplo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 11:06

Gesprek was erg fijn

Het was een hele zachte vrouw en ze begreep volgens mij aardig waar ik aan wilde werken en leek dat ook een goed idee te vinden.
Dus volgende dinsdag de eerste echte afspraak/ intake en dan na 3 afspraken weer evalueren of we op de goede weg zitten of de 'hulpvraag' misschien aangepast moet worden.

Ben benieuwd hoe ik de behandeling ga ervaren, vind het nog steeds spannend :P

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-15 11:12

Oh top!

Ik vond het ook mega spannend. En nog steeds wel. Maar op het moment dat ik naar buiten loop kan ik al bijna niet wachten tot de volgende keer :o heel vreemd. Aan de ene kant spannend en afwachtend wat er gaat komen en aan de andere kant wil ik elke dag wel ;)

Ik mag morgen weer.....

Duplo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 17:04

Ik heb het nog even uitgesteld, zag de afstand qua rijden ff niet zitten
en heb het in mijn hoofd behoorlijk druk door verhuizing en werk etc dat ik er even vanaf zie

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 17:09

Ik vind het heel interessant, maar begrijp het niet helemaal. Wat doet zo'n therapeut, wat moet je voelen?

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-15 16:11

Sokje_6 schreef:
Ik vind het heel interessant, maar begrijp het niet helemaal. Wat doet zo'n therapeut, wat moet je voelen?

Ik ben inmiddels even op weg en krijg er een beetje zicht op over het hoe en wat. Zoals ik het tot nu toe begrepen heb is als volgt;

In de huidige maatschappij wordt ons geleerd om rationeel te denken en te leven. we benaderen alles rationeel waardoor ons gevoel steeds verder van ons vervreemd raakt. Als je mensen hebt die op wat voorn manier beschadigd raken (zoals ik bijvoorbeeld) die hebben geleerd dat gevoel iets is wat niet veilig is. Je bouwt een muur om je heen en kruipt terug in je rationele rol. Waneer er dan iets door die muur heen komt, slaat dat in als een bom. Je wordt zo geraakt dat niet er eigenlijk niet mee om kunt gaan.

Wanneer je je gevoel weer terug kunt vinden en dit weet te verbinden aan jezelf en de wereld om je heen, kun je beter reageren op dingen die er gebeuren. Het maakt je veerkrachtiger. Je kunt meebewegen in plaats van dat je juist uit balans wordt gebracht..

correct me if i'm wrong dames....

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-15 16:13

Duplo schreef:
Ik heb het nog even uitgesteld, zag de afstand qua rijden ff niet zitten
en heb het in mijn hoofd behoorlijk druk door verhuizing en werk etc dat ik er even vanaf zie

Dat is jammer :j
Ik ervaar het juist als ontspanning en het geeft mij veel rust, ook als ik heel druk ben :j

Zoo de eerst rekening is binnen! die is wat minder ontspannend :')
Hopen dat de zorgverzekering betaalt voor ik de rekening moet betalen. Daar gaat mn zakgeld (322 euro :+ )

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 16:15

Bedankt voor de uitleg! Vind het wel een gaaf concept.

Het enige wat ik dan nog niet vat, is hoe die aanrakingen gebruikt worden. Wat moet ik me daarbij voorstellen?

Duplo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 16:33

pluisje88 schreef:
Dat is jammer :j
Ik ervaar het juist als ontspanning en het geeft mij veel rust, ook als ik heel druk ben :j

Zoo de eerst rekening is binnen! die is wat minder ontspannend :')
Hopen dat de zorgverzekering betaalt voor ik de rekening moet betalen. Daar gaat mn zakgeld (322 euro :+ )

De behandeling zelf zal ontspannend zijn echter het geregel er omheen en dan ook nog er heen rijden werd me even te veel -O-

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 18:56

pluisje88 schreef:
Sokje_6 schreef:

Ik ben inmiddels even op weg en krijg er een beetje zicht op over het hoe en wat. Zoals ik het tot nu toe begrepen heb is als volgt;

In de huidige maatschappij wordt ons geleerd om rationeel te denken en te leven. we benaderen alles rationeel waardoor ons gevoel steeds verder van ons vervreemd raakt. Als je mensen hebt die op wat voorn manier beschadigd raken (zoals ik bijvoorbeeld) die hebben geleerd dat gevoel iets is wat niet veilig is. Je bouwt een muur om je heen en kruipt terug in je rationele rol. Waneer er dan iets door die muur heen komt, slaat dat in als een bom. Je wordt zo geraakt dat niet er eigenlijk niet mee om kunt gaan.

Wanneer je je gevoel weer terug kunt vinden en dit weet te verbinden aan jezelf en de wereld om je heen, kun je beter reageren op dingen die er gebeuren. Het maakt je veerkrachtiger. Je kunt meebewegen in plaats van dat je juist uit balans wordt gebracht..

correct me if i'm wrong dames....

Netjes uitgelegd :)

Door aanrakingen met een ander maar ook bewustwording van waar je op zit/staat/loopt en wat je letterlijk voelt kan je in contact brengen met je gevoel.

DJZ
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 01:51

Ik lees even mee. Heb vandaag via m'n psycholoog ook een tip gekregen om eens te kijken naar haptotherapie. Misschien binnenkort maar eens een afspraak maken..

Duplo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 09:45

Nou ben begonnen met halve dagen werk en heb het gevoel dat ik er wel klaar voor ben

Meteen gemaild en 2 data gepland de 25ste en de 1e.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-15 09:47

Oh leuK! volgende week al! hou je ons op de hoogte?
Ben heel benieuwd!

Ben nu 5x geweest en heb nu het gevoel dat er echt dingen op zijn plek aan het vallen zijn. Ik heb absoluut niet de makkelijkste weg gekozen door dit te doen want er is nogal wat te overwinnen voor mij, maar ik ben er nog steeds van overtuigd dat het mij veel gaat opleveren :j

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 10:08

Mijn ervaring is dat de moeilijkste wegen het meest kunnen opleveren.
Wel erg goed van je dat je het hebt gedaan ondanks de drempel!

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-15 10:14

Ja idd die van mij ook. Ik ben wat dat betreft wel een typje dat als ik denk dat het goed is, dat ik dan ook mezelf er wel toe kan zetten om het te doen, ookal is het eng.

Ondanks dat ik het aan de ene kant super fijn vind als ik weer mag, is er ook nog steeds wel een drempel. Merkte het met name de laatste keer. de eerste maand ging ik elke week, nu zat er een week tussen. Ik merkte toen ik er bijna was dat ik het toch wel weer heel spannend vond (net als de eerste keer) toen ik eenmaal binnen was was het snel minder maar de drempel is dus niet helemaal weg.

Mijn therapeut is zon geniale vent. Hij weet op de 1 of andere manier precies wat ik wel en niet kan hebben en zegt af en toe in 2 woorden precies wat ik denk en niet uitspreek. dit heeft al een paar keer geniale momenten opgeleverd. daarentegen zet hij me af en toe met een paar woorden gigantisch op mn plek en gek genoeg kan ik dat van hem nog hebben ook ;) af en toe nodig blijkbaar haha. Ga altijd met een goed gevoel weg. En geloof me, voordat ik dat heb, moet je wel weten waar je mee bezig bent ;)

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-15 17:39

Hoe is je eerste behandeling bevallen duplo??

Duplo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 21:36

Behandeling is goed bevallen,
Fijne vrouw en voelt goed, soms wat vaag maar dat is niet gek denk ik
Wel veel op me afgekomen dus wat er precies gebeurd vind ik lastig te verwoorden en ben aan het zoeken hoe ik het gezegde kan gebruiken enzo

Woensdag weer

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-15 08:22

Klopt. Had ik ook. Gek genoeg verdwijnt dat vanzelf weer. Alles valt vanzelf op een gegeven moment meer op zijn plek. Dat was tenminste bij mij zo. Maar het duurde wel een keer of 4 a 5 voordat ik dat merkte. Hoe heb je je 2e behandeling ervaren?

Ik merk zelf dat ik emoties veel meer ga voelen. Ik was altijd neutraal met een kleine schommeling maar inmiddels boel ik veel meer emoties. Over het algemeen zijn deze positief en daardoor heb ik veel meer het gevoel dat ik echt leef. Daarentegen ervaar ik de negatieve emoties ook intenser. Ik merk dat ik daar nog niet heel goed mee om kan gaan.