strippen en inleiden net na de 40 weken?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 10:05

Anoeska27 schreef:
chanicha schreef:
Ik zou niet zolang wachten omdat het risico van een achteruitgaande placenta best wel groot is en je toch graag een gezond kindje wil.

Sorry, maar deze opmerking schiet bij mij toch wel heel erg verkeerd. Natuurlijk wil iedere moeder een gezond kindje. Geen enkele moeder kiest voor een ongezond kindje omdat ze liever eigenwijs is. Maar het is wetenschappelijk bewezen dat langer wachten geen grotere risico's oplevert dan een inleiding. Er is inderdaad een hele kleine kans dat de werking van de placenta kan verminderen als je langer doorloopt. Er is echter een hele grote kans dat de bevalling eindigt in een kunstverlossing als je wel gaat inleiden.

Ik wil eigenlijk nog heel veel meer typen, maar ben echt heel boos na die opmerking en merk dat ik niet helder krijg wat ik eigenlijk wil zeggen.

Als je haar hele reactie hebt gelezen dan zie je dat ze dit met een reden zegt en niet 'zomaar'.
Zij heeft dus wél 43 weken gelopen en heeft dat als nadelig gezien, is haar goed recht dat te vertellen en ik vind niet dat je daar zo boos om hoeft te worden.

Net zoals geen moeder kiest voor een ongezond kindje, is er ook geen verloskundige die kiest voor een ongezond kindje. Het heeft een reden dat er is besloten dat vrouwen worden ingeleid met 42 weken, dat is echt niet omdat de verloskundige of gynacoloog geen zin heeft om langer te wachten, zij kennen de voor en nadelen en de nadelen van inleiden wegen schijnbaar niet op tegen de nadelen van langer doorlopen.

Enjoy_

Re: strippen en inleiden net na de 40 weken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 11:53

Ik ben onder behandeling van een haptotherapeut en die heeft me aangeraden om bij een goede shiatsu-therapeute langs te gaan, mocht de kleine met 41 weken er nog niet zijn. Dus eerst via drukpuntenstimulatie van het lichaam proberen de weeën op te wekken, in plaats van strippen of inleiden. Misschien helemaal niks voor jou, maar wie weet het overwegen waard. Over 2 weken ben ik 40 weken, als ie er dan nog in zit, ga ik vast een afspraak maken. Je weet achteraf natuurlijk niet of hij dan gewoon al gekomen zou zijn of dat het echt geholpen heeft, maar soit.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 12:45

Anoeska27 je reageert overdreven op mijn post. Het is wat mij overkomen is en ik had bijna geen dochter meer gehad dus jij kan het opvatten hoe je wil. Dames bedankt voor de bijval, het was inderdaad niet met een rare intentie geschreven.Ik hoop dat het voor TS allemaal soepel verloopt en dat je snel een wolk van een baby in je armen hebt.

Urion

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-15 14:41

Dankjewel voor de reacties!

Ik heb alle posts gelezen en reageer binnenkort wat inhoudelijker. Nu even de tijd njet voor helaas.

Painttobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 17:04

Als ik jou was; altijd doen wat jezelf ingeeft maar luister naar je verloskundige. Je moet wel samen met haar door je bevalling gaan.
Dan op mijn vakgebied; al met 40+5 strippen vind ik wat voorbarig (hihi), bij ons worden ze pas met 41+3 voor controle naar ons gestuurd (gynaecoloog), en dan met 41+5 inleiding (ballon). Eerder, indien er geen complicatie is, is in principe niet nodig.
Ben benieuwd wat je gaat doen :-)

Painttobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 17:06

Anoeska27 schreef:
chanicha schreef:
Ik zou niet zolang wachten omdat het risico van een achteruitgaande placenta best wel groot is en je toch graag een gezond kindje wil.

Sorry, maar deze opmerking schiet bij mij toch wel heel erg verkeerd. Natuurlijk wil iedere moeder een gezond kindje. Geen enkele moeder kiest voor een ongezond kindje omdat ze liever eigenwijs is. Maar het is wetenschappelijk bewezen dat langer wachten geen grotere risico's oplevert dan een inleiding. Er is inderdaad een hele kleine kans dat de werking van de placenta kan verminderen als je langer doorloopt. Er is echter een hele grote kans dat de bevalling eindigt in een kunstverlossing als je wel gaat inleiden.

Ik wil eigenlijk nog heel veel meer typen, maar ben echt heel boos na die opmerking en merk dat ik niet helder krijg wat ik eigenlijk wil zeggen.

TS: als je wil dan kan ik je een fb groep doorgeven waar professionals (zowel gyns als verloskundigen) zitten die je precies de voor en nadelen van langer doorlopen kunnen vertellen en die eventueel ook kunnen "bemiddelen" tussen je eigen vk als je er zelf niet uit komt met ze.

Hier ben ik het er niet mee eens. Tot 42 weken kan prima maar echt later is wel een extra risico voor moeder en kind. Weet niet welke literatuur jij gelezen hebt maar ben benieuwd ;-) show me.
En het is internet he, dus niet gelijk zo boos. Je kan het ook net verkeerd opvatten als de schrijver bedoelt. :-)

Patsab

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 17:14

Hier met mijn eerste ook ingeleid met 38 weken en 5 dagen omdat ik 3 dagen eerder al vruchtwater verloor.
geen pretje met amper nog vruchtwater maar goed.

Ik zou voor mijzelf ook 41 weken wel genoeg vinden inderdaad met reden placenta en poepen van baby maar dat is helemaal zelf aan jou wat je wilt.
Succes met je bevalling !

Urion

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-15 19:04

Dat is dan een ander verhaal patsab, als het medisch noodzakelijk word ga ik natuurlijk gewoon doen wat moet.

Iemand vroeg wat ik ga doen.. strippen met 40+1 gaat hem niet worden. Inleiden mits niet al eerder noodzakelijk wil ik gaan plannen met minimaal 41+4. Eerder vind ik niet nodig. Ik hoop dat uk zelf komt opdagen ben het namelijk wel een beetje zat!

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 00:37

Painttobe schreef:
Hier ben ik het er niet mee eens. Tot 42 weken kan prima maar echt later is wel een extra risico voor moeder en kind. Weet niet welke literatuur jij gelezen hebt maar ben benieuwd ;-) show me.
En het is internet he, dus niet gelijk zo boos. Je kan het ook net verkeerd opvatten als de schrijver bedoelt. :-)

Zoals ik het begrepen en gelezen heb:
Citaat:
Er zijn twee onderzoeken over dit onderwerp. Cochrane (2006) en Wennerholm (2009). De conclusie van beide was dat de perinatale sterfte lager is bij inleiden bij 41 weken dan bij spontaan afwachten. Echter, de uitkomst perinatale sterfte is zó zeldzaam, inleiden zorgt niet voor significante verschillen. De cijfers laten zien dat de kansen op perinatale sterfte bij inleiden met 41 weken is: 1:10000 en bij afwachten 2:10000.
In de Cochrane studie wordt o.a. geconcludeerd dat onduidelijk is hoeveel vrouwen je moet inleiden om 1 geval van perinatale sterfte te voorkomen: "dat kunnen er 100 zijn maar ook oneindig veel".
Daarbij wordt dus alleen gekeken naar de uitkomst perinatale sterfte. Wat andere gevolgen zijn van het gekozen beleid zijn dus niet bekend.

Zo brengt inleiden ook andere risico's met zich mee. Wennerholm liet bijvoorbeeld zien dat er bij inleiden significant meer keizersneden zijn. Het risico voor de moeder is bij een keizersnede groter. Normaal is de kans op sterfte voor de moeder 1:10000, bij een keizersnede 7:10000. Daarbij ontwikkeld het brein zich enorm in de laatste 5 weken. Het eerder afbreken van de zwangerschap heeft dus ook onbekende gevolgen op deze ontwikkeling. Kortom, het is een afweging van heel veel verschillende risico’s.

Ik heb het gisteren ook met mijn gyn over inleiden gehad en zij was het met me eens om dat zeker niet voor de 42 weken te doen zolang ik er nog een goed gevoel bij heb. Daarna gaan we in overleg, maar ik ben degene die bepaald of we gaan inleiden of niet.

En de boosheid, tja. Ik heb er grote moeite mee dat er niet/weinig wordt geluisterd naar het gevoel van de moeder en er in sommige ziekenhuizen erg star om wordt gegaan met protocollen. Ook onder het mom van: je wilt toch een gezond kind? Uiteraard wil ik dat, maar ik wil ook graag mijn gevoel kunnen volgen zolang de kleine aan blijft geven het nog prima te doen. Gelukkig kan ik na de switch van ziekenhuizen wel rekenen op begrip en een akkoord op mijn bevalplan.

lein82

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 00:54

Anoeska27 schreef:
Painttobe schreef:

Zoals ik het begrepen en gelezen heb:
Citaat:
Er zijn twee onderzoeken over dit onderwerp. Cochrane (2006) en Wennerholm (2009). De conclusie van beide was dat de perinatale sterfte lager is bij inleiden bij 41 weken dan bij spontaan afwachten. Echter, de uitkomst perinatale sterfte is zó zeldzaam, inleiden zorgt niet voor significante verschillen. De cijfers laten zien dat de kansen op perinatale sterfte bij inleiden met 41 weken is: 1:10000 en bij afwachten 2:10000.
In de Cochrane studie wordt o.a. geconcludeerd dat onduidelijk is hoeveel vrouwen je moet inleiden om 1 geval van perinatale sterfte te voorkomen: "dat kunnen er 100 zijn maar ook oneindig veel".
Daarbij wordt dus alleen gekeken naar de uitkomst perinatale sterfte. Wat andere gevolgen zijn van het gekozen beleid zijn dus niet bekend.

Zo brengt inleiden ook andere risico's met zich mee. Wennerholm liet bijvoorbeeld zien dat er bij inleiden significant meer keizersneden zijn. Het risico voor de moeder is bij een keizersnede groter. Normaal is de kans op sterfte voor de moeder 1:10000, bij een keizersnede 7:10000. Daarbij ontwikkeld het brein zich enorm in de laatste 5 weken. Het eerder afbreken van de zwangerschap heeft dus ook onbekende gevolgen op deze ontwikkeling. Kortom, het is een afweging van heel veel verschillende risico’s.

Ik heb het gisteren ook met mijn gyn over inleiden gehad en zij was het met me eens om dat zeker niet voor de 42 weken te doen zolang ik er nog een goed gevoel bij heb. Daarna gaan we in overleg, maar ik ben degene die bepaald of we gaan inleiden of niet.

En de boosheid, tja. Ik heb er grote moeite mee dat er niet/weinig wordt geluisterd naar het gevoel van de moeder en er in sommige ziekenhuizen erg star om wordt gegaan met protocollen. Ook onder het mom van: je wilt toch een gezond kind? Uiteraard wil ik dat, maar ik wil ook graag mijn gevoel kunnen volgen zolang de kleine aan blijft geven het nog prima te doen. Gelukkig kan ik na de switch van ziekenhuizen wel rekenen op begrip en een akkoord op mijn bevalplan.

Om even in te haken op het laatste stuk; dit werkt twee kanten op. Mijn oudste leek het prima te doen, hij groeide goed, ctg's waren stuk voor stuk prima. Maar ik wilde dat hij gehaald werd. Dit gaf ik al aan bij 40 weken. Hier werd geen gehoor aan gegeven. Niet voor 42 weken.

Er waren overigens geen problemen met mijn zoon. Een kerngezond kind van 8 pond, maar hij leefde niet meer. Hij is uiteindelijk geboren op 41 +3. De kans dat dit gebeurt is uiteraard (gelukkig) heel klein. Maar vaak als je het hoort, had de moeder ergens een gevoel.

Ik wilde ook mijn gevoel volgen, maar op deze wijze (wel ingeleid willen worden voor 42 weken) wordt dit vaak niet gedaan. Overigens hebben ze mijn tweede zoon wel met 38 weken gehaald, zonder dat hier (fysieke) noodzaak voor was.

Het moederinstinct is een heel groot goed, wat vaak onderschat wordt. Ja, er zijn er altijd die paniek voetbal spelen. Maar ik denk dat er toch meer naar de moeder in kwestie geluisterd moet worden.
Laatst bijgewerkt door lein82 op 07-02-15 01:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Painttobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 01:04

Ik heb helaas al meerdere zwangerschappen gezien die allemaal a-terme waren en bijna over de 42 weken met een onbegrepen vruchtdood. Als ik zelf zwanger zou zijn zou ik zelf nooit over de 42 willen gaan. Maar moederinstinct is een groot iets en daar wordt op mijn afdeling zeker wel naar geluisterd. Zo is ieder z'n ervaring ook dus belangrijk ;-)

En die onderzoeken van cochrane hebben het over inleiden met 41 weken en ik heb het over later dan 42 weken ;-) vind ik nogal een verschil. Maar goed, luister naar je lijf en je baby :-)

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 22:53

Anoeska27 schreef:

Precies, dat ja. Heel herkenbaar. Gevoel van de moeder zegt meer dan duizend verloskundigen en/of gynaecologen bij elkaar. Ik vond het vooral de kunst om in mijn eigen gevoel te blijven geloven. :)
En net wat lein82 zegt: Dit werkt twee kanten op. Je hoort regelmatig dat de moeder aangeeft dat het niet goed voelt en dat het wordt weggewuifd terwijl er wel degelijk wat aan de hand is.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 22:59

Als jij niet gestript wil worden dan mag een vk dat echt niet doen hoor.
Wil ze dit wel persee en jij weigert dan zal ze je doorsturen naar een gyn en die gaat echt niet inleiden als er geen reden voor is

kiddokids

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 23:00

Het komt wanneer het komt
Ik ben nooit gestript
4 keer bevallen.
Je kan wel de weeën actieveren door bv de kern van een ananas eten en echt het helpt..
Succes maandag bij de verloskundige

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 23:05

Wat is strippen ?

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 23:06

google eens zou ik zeggen, lijkt me wel handig voor je in dit topic reageert

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 23:07

little_birdy schreef:
Wat is strippen ?

Ik citeer:
Wat is strippen?
Uw baby ligt met het hoofd naar beneden in uw baarmoeder. De vliezen zitten vastgeplakt aan de binnenkant van uw baarmoeder. Wanneer u 41 weken zwanger bent, is er een redelijke kans dat al een beetje ontsluiting heeft. Dan kan uw verloskundige via inwendig onderzoek met twee vingers bij deze vliezen komen en proberen ze los te maken van de baarmoederwand. Dit heet strippen.
Na strippen maakt uw lichaam een stofje aan: prostaglandine. Dat maakt uw baarmoedermond "rijper". Bovendien kán het binnen 48 uur uw weeën opwekken.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 23:09

Oke dankje :) weer wat geleerd