Afwijken van Rijksvaccinatieprogramma bij baby's wie en hoe?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Youknowme

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 17:16

verootjoo schreef:
Youknowme schreef:
Ik breng een ander kind niet in gevaar door niet te enten. Mijn kind kan jou kind niet besmetten, daarvoor laat je hem enten toch?

EskeGirl: Ik kom er later even op terug via PB

nee, je ent niet alleen voor jezelf. Er worden zoveel mogelijk mensen geent om de ziekte uit te roeien. Je kunt nog steeds besmet worden als je geent bent, maar de kans is kleiner, en de kans wordt dus alleen maar kleiner als er zoveel mogelijk mensen geent zijn ;)

Prima als je besluit niet te enten, maar zorg wel dat je van alle risico's daarvan op de hoogte bent... De helft van wat je hier typt klopt niet of duidt op onwetendheid :\

Klopt niet en duidt op onwetendheid? Ik ben van alle risico's op de hoogte :j . Ik zou zeggen lees je eens goed in ;)

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 17:19

Belachelijk dat die keuze vrij is in Nederland. Enten zou verplicht moeten zijn... het is gewoon zwaar egoïstisch om je kind niet te enten. Vooral doen . Over 10 jaar hebben we dan weer 50 % van de ziektes terug die bijna uitgestorven zijn nu. Denk daar eens over na.

Stoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 17:19

Polio vaccinatie is naar mijn weten verplicht. En sowieso kan ik het niet begrijpen dat je dat risico zou willen lopen.

De enige reden dat deze ziekten momenteel niet voorkomen is door vaccinatie. Hoe meer mensen stoppen met vaccineren hoe meer deze ziekten al dan niet in een andere variant weer gaan verschijnen.

En als laatste zou je met jezelf kunnen leven als je niet vaccineerde en je kind als gevolg daarvan ernstig ziek werd?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 17:26

Youknowme schreef:
Klopt niet en duidt op onwetendheid? Ik ben van alle risico's op de hoogte :j . Ik zou zeggen lees je eens goed in ;)

maar dan weet je toch ook dat de risico's van het vaccineren in totaal lang niet opwegen tegen niet vaccineren :=

Elke operatie heeft ook zijn risico's, ook maar niet meer doen? Elk medicijn is ook rommel voor je lichaam, ook mee stoppen?

Nadir

Re: Afwijken van Rijksvaccinatieprogramma bij baby's wie en hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 17:28

Barroco

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 17:31

Ontzettend interessant topic, gezien wij net van ons eerste kindje bevallen en ook vraagstukken hebben over het inenten. Ik houd niet van klakkeloos de menigte volgen dus ik wil me hier graag in verdiepen.

Hebben mensen tips waar je onderzoeken kan vinden?

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 17:33

Ik ben blij dat we niet verplicht worden om te vaccineren (enten is wat anders ;-) ) Ik ben niet overtuigd van alle voordelen van vaccineren, ik ben ook niet overtuigd van alle voordelen/nadelen van niet vaccineren. Het is wel dat hoe meer ik erover lees, ik steeds verbaasder word.

En de omdat jij niet vaccineert, loopt mijn kind gevaar uitspraak vind ik altijd zo een dooddoener! Als IK niet overtuigd ben van vaccineren helpt, maar zie wel een hoop schade bij kinderen die WEL gevaccineerd zijn, Dan moet ik mijn kind dus schade op laten lopen, omdat jouw kind dan "gezond" op kan groeien? DOM!!

Nee laat eerst maar eens zien dat vaccinaties bewezen veilig zijn (dat kunnen zie niet, of alleen door onderzoeken te manipuleren)

Nogmaals ik weet van beide kanten niet waar je goed aan doet, echter heb ik nu 4 kinderen waarbij ik 4 jaar geleden resoluut gestopt ben met vaccineren! En ik zie verbetering bij elk kind! ik zie minder achteruitgang in ontwikkeling bij de kinderen die de minste vaccins gehad hebben. En mijn 5e kindje is nu 5,5 mnd en groeit vaccinVRIJ op.
En hoe meer ik lees hoe meer ik dus zou moeten weten, maar hoe minder ik weet. ik ga nu dus af op mijn eigen ervaringen, op mijn eigen gevoel. En als jij dat ook doet voor JOU kind. dan doe je het goed.
En of dat nu wel of niet vaccineren is, Leg jouw angst voor ziekten niet bij mij neer. (weet je dat alle volwassenen onbeschermd rondlopen? want vaccins werken op z`n hoogst maar 10 jaar!)

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 17:34

chanicha schreef:
Ik vind dat je ook aan je omgeving moet denken. Je kan je eigen kind niet laten enten als je er een ander niet mee in gevaar brengt maar dat gebeurt dus wel en dat vind ik zeer egoistisch. Het vaccinatieprogramma is ervoor om de ziektes in dit land uit te roeien maar dat heeft mede dankzij de mensen die hun kinderen niet enten weinig zin. Ik zou, op zijn zachts gezegd, niet blij zijn als een niet ge-ent kind kinkhoest of mazelen zou rondstrooien op school van mijn kleinkinderen ook al zijn zij wel inge-ent.

Hier ben ik het helemaal mee eens :j

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 17:38

Dan kun je vanaf nu dus elke volwassene te beginnen met iedereen vanaf 19 jaar elke 10 jaar gaan vaccineren ;-) aangezien vaccins maar op z`n hoogst 10 jaar werken. Dus dat kindje die niet gevaccineerd wordt op het KDV kan een jonger kindje aansteken, MAAR ook de leidster die op haar 9e voor het laatst gevaccineerd is kan dat (en heel kleine kans, maar wel degelijk aanwezig, zelfs jouw met goedbedoelde gevaccineerde kleine spruit, kan tussen haar 7e en 28e dag na het vaccin, een nader vatbaar kind aansteken!!

bente_sat

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 17:42

Ik heb een groot deel van de vaccinaties niet gehad, nooit een probleem geweest. Mijn broertje heeft nog minder gehad dan ik, hij had echt enorme reacties er op dus toen hebben mijn ouders besloten niet meer te vaccineren. We hebben allbei wel homeopatische ondersteuning gehad. Ik ben blij dat mijn ouders deze keuze hebben gemaakt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 17:44

Ik vind het ronduit asociaal je kind niet te laten inenten. Prima als jij jouw kind wil blootstellen aan allerlei gekke zaken, maar je brengt er ook anderen mee in gevaar. En dat vind ik absoluut niet oke!
Als iedereen maar zou stoppen met enten ligt half Nederland binnen de kortste keren plat. Tegen die tijd ben ik hopelijk al de pijp uit. Het entingsprogramma is er niet voor niets.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 17:47

Stoof schreef:
Polio vaccinatie is naar mijn weten verplicht. En sowieso kan ik het niet begrijpen dat je dat risico zou willen lopen.

De enige reden dat deze ziekten momenteel niet voorkomen is door vaccinatie. Hoe meer mensen stoppen met vaccineren hoe meer deze ziekten al dan niet in een andere variant weer gaan verschijnen.

En als laatste zou je met jezelf kunnen leven als je niet vaccineerde en je kind als gevolg daarvan ernstig ziek werd?

In België is de polio vaccinatie inderdaad verplicht, in Nederland niet.

Je laatste vraag is voor iedere ouder aan zichzelf om te beantwoorden, maar ik leef al een tijd met de andere kant van die vraag. Kan ik met mezelf leven nu ik mijn kind vaccinatieschade (bevestigd door de CB arts en het Lareb) op heb laten lopen terwijl ik zelf al twijfels had van te voren. Bij mijn tweede zal ik dus wel mijn eigen gevoel volgen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 17:48

chanicha schreef:
Ik vind dat je ook aan je omgeving moet denken. Je kan je eigen kind niet laten enten als je er een ander niet mee in gevaar brengt maar dat gebeurt dus wel en dat vind ik zeer egoistisch.

Het gaat bij risico's altijd om afwegingen. Ook veel ander gedrag van ons brengt risico's met zich mee, bv het in de auto stappen... Je kunt niet alles wat risico geeft gewoon verbieden, dat is altijd een afweging tussen wat je verliest en wat je wint.

Belangrijk is denk ik vooral om niet alle inentingen op 1 hoop te vegen. Er is natuurlijk (qua winst) in elk geval een GROOT verschil tussen niet vaccineren en het risico op een dodelijke infectie, of niet vaccineren om 2 weken thuiszitten te voorkomen (een voorbeeld dat hier in dit topic genoemd is.) Maar ook niet elke vaccinatie is gelijk in het risico op bijwerkingen.

De 'kudde-immuniteit' moet ook per ziekteverwekker en inenting bekeken worden. Ik denk dat de balans bv heel anders uitvalt voor polio (waar je duidelijk haarden van besmetting ziet ontstaan) of tetanus, dat voor zover ik weet nog in de verste verte niet uitgeroeid is maar ook over het algemeen niet van mens op mens wordt overgedragen, maar kan optreden bij een infectie van een wond met straatvuil.

En dat is eigenlijk wat ik voornamelijk mis in de discussie over vaccinatie: het besef dat die afwegingen niet voor elke vaccinatie hetzelfde zijn, en dat het dus prima is dat ouders zelf nadenken over welke risico's ze wel of niet aanvaardbaar vinden.

(Maar nog iets wat me opvalt: de verontwaardiging is heel groot als het gaat over het niet vaccineren van kinderen, maar bv vrij beperkt als het gaat om medewerkers in de zorg die geen griepprik halen - terwijl daar toch ook het argument is dat het ook is om de mensen met zwakke gezondheid te beschermen tegen infectie.)

Het hele onderwerp zou volgens mij best wat minder emotie en iets meer nuance mogen hebben.

Maar Zonnebloem: op je concrete vraag hoe je dat precies moet aanpakken zou ik het antwoord niet weten.

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 17:50

Youknowme schreef:
Het is nooit en ten nimmer bewezen dat het een infectie ziekte is.
http://www.childhoodshots.com/Polio-Vac ... n-s/91.htm

De werkende link is: https://word.office.live.com/wv/WordVie ... Tocco.docx

De schrijfster van het stuk uit de link is Mary Tocco. Zeer niet betrouwbaar of wetenschappelijk. Daarover eerst maar eens dit:

http://theness.com/neurologicablog/inde ... narrative/
Om daar even uit te pakken wat me opvalt.

Citaat:
She [Mary Tocco] writes:
"We have protected the rights of parents in Michigan since defeating a bill back in September 1995 that would have eliminated the philosophical exemption to vaccinations and are a voice for thousands of parents who support transparent information about the known safety risks of vaccines. MOM encourages informed vaccine decisions and do not tell people how to decide or whether or not to vaccinate."

Philosophical exemption simply means anyone can simply choose not to vaccinate their children and still place them in public school. Keep in mind, vaccines are only mandatory in the US in that children need them to enter public school. Parents can always opt out and either homeschool or send their kids to private school that doesn’t require vaccination.

No one disagrees with medical exemptions from vaccines. Religious exemptions are controversial, and I won’t delve into that topic here. The real issue is, if states allow for any non-medical exemption, how difficult is it to obtain? Philosophical exemptions are all about lowering the bar and making it easy.

Saying that the group “support transparent information about the known safety risks of vaccines,” implies that this is an issue. If you want transparent scientific information about vaccine risks, ask your doctor, or go to the CDC website. Look up any vaccine and they will list all the known side effects and their incidence right there.

Anti-vaccine groups pay lip service to informed decisions and transparency, but actually they are promoting misinformation and so are actually working against informed consent. They are muddying the waters with nonsense, cherry picking, distortion of facts, and outright lies.

She writes:
"The authors claim that Michigan’s unvaccinated rates are a health risk. I have not seen any studies proving that those who are unvaccinated or lacking in all of their vaccines have shown a reduction in health."

Then you have not been looking. I reviewed the literature here. What published studies show is that vaccinated children are different from unvaccinated children in one way – they have fewer vaccine-preventable diseases. That is what vaccines are supposed to do. There are also countless studies looking at individual vaccines, showing that they reduce the risk of contracting the disease they are meant to prevent.

She goes on:
"It is a fact that when a child recovers from these infectious illness, they obtain life-long immunity as a benefit."

This is a distortion. Not all infections produce life-long immunity. Length of immunity varies. The same is true for vaccination – length of immunity varies. Researchers track how long the immunity from vaccines last, and schedule booster shots accordingly.

Sometimes immunity from surviving the disease lasts longer than the vaccine, because the length and intensity of exposure to antigens is greater, but at what cost? Vaccine-preventable infections are not all benign. Many can cause serious permanent harm or even death. If nothing else, who wants to be miserably sick for weeks. The whole point of vaccines is to trigger immunity without the disease. If you take a risk vs benefit approach, the benefit of vaccines vastly outweighs the risk, perhaps by more than any other medical intervention.

She digs in:
"The science “is not settled” on vaccine safety or efficacy."

This is a lie. The science is absolutely settled. Vaccines are safe and effective. “Safe” does not mean zero risk – life does not come with zero risk, ever. It means they are relatively safe, and that benefit outweighs risk.

As evidence to support her misinformation she writes:
"The United States Vaccine Court has settled over 85 cases where children are injured with neurological injuries from vaccines since 2000."

This is another distortion. The vaccine court does not determine if vaccines caused the reported injuries. They only determine if compensation is appropriate, based on their rules which are designed to favor the claimant. They err way on the side of compensating sick children, and they don’t force them to prove cause and effect. This is, therefore, not a good line of evidence that vaccines cause harm.

And of course, no one denies that rare (on the order of magnitude of one in a million) cases of vaccine serious side effects do occur.

If Tocco is going to cite the vaccine court, however, then she should note that the court did make a ruling on the association of vaccines and autism, hearing the best cases the anti-vaccine crowd had to offer, and rejected their claims.

She continues:
"As I travel the country speaking with parents, the #1 concern is vaccine ingredients. Many are not meant to eat and yet we inject them via vaccination!"

This is naked fearmongering with the “toxin gambit.” David Gorski has deconstructed this myth many times.

In (voor nu) de conclusie is dat je niet alles zomaar moet aannemen als iemand (Mary Tocco) zegt dat het zo is en dat het bewezen is.

Om mezelf (uit een ander topic) eens te quoten:
Dribbel schreef:
Ga idd op wetenschappelijke artikelen af en niet of al dat internet gepraat, want op internet kan iedereen wat zeggen, zonder correct onderbouwing.

Lees de volgende blogpost eens als je naar wetenschappelijke artiikelen gaat kijken: http://inzichtvooruitzicht.blogspot.co. ... lezen.html Hierin wodt stap voor stap uitgelegd hoe je die lange lappen tekst en droge kost van een artikel leest. En wetenschap is een stuk betrouwbaarder dan het internet.

Hier verder een mooie uitleg hoe het in elkaar zit:
http://webcursus.ubvu.vu.nl/cursus/defa ... 9&pagnr=34

Zou je eerst eens hierover inlezen en dan naar artikelen zoeken die van waarde zijn voor jou. Het gaat dan om peer-revieuwed materiaal natuurlijk.

Dribbel schreef:
Gezond kritisch is het afwegen van argumenen met correcte (wetenschappelijke in dit geval) onderbouwing. Zeggen dat iets waar is zonder correcte onderbouwing en daar je mening op baseren is dus niet kritisch zijn.

Doktors herhalen zeker niet alleen wat ze hebben geleerd. Die moeten verplicht bijscholing hebben en lezen nog bij. Natuurlijk is niet alles te lezen wat er gedaan wordt, maar ze blijven wel up to date (op wat stoffige oudjes die op hun pensoein wachten misschien). Verder gaan dokters uit van peer-revieuwed artikelen die moeten voldoen aan een waslijst van eisen en door flink wat controles moeten voordat ze gepubliceerd worden. Je hebt het dan over de opzet van een onderzoek, de verwerking, de betrouwbaarheid, de onafhankelijkheid etc. etc.

Dribbel schreef:
Bijscholing en bijlezen hebben beide wetenschappelijke artikelen als basis. Er wordt verteld in bijscholing wat de wetenschap heeft bewezen in recente nieuwe onderzoeken. En bijlezen is het lezen van wetenschappelijke artikelen.

Heb het idee dat je je niet helemaal realiseerd hoeveel informatie die artsen krijgen op wetenschap gebaseerd is. Alles namelijk. Zowel boeken die ze tijdens de studie gebruiken, als de nascholing en het bijlezen is allemaal onderbouwd door wetenschappelijke artikelen.

Dribbel schreef:
Wetenschap is niet gebaseerd op foutloosheid, maar op aantoonbaarheid. Kan hier over p-values gaan beginnen, maar dat maakt het niet duidelijker denk ik. Heeft iig te maken met statisieken. Als je een onderzoek opzet dan moet je dit volgesn wetenschappelijke richtlijnen doen, zodat externe factoren je uitkomst niet kunnen beinvloeden. Dan doe je het onderzoek en verzamel je data. Met die data ga je op statischtisch gebied aan de slag. De statischtische methodes zijn taaie en droge stof waar ik je echt niet mee ga vermoeien, daar zijn genoeg droge boeken over geschreven, maar het komt er op neer dat deze methodes aan kunnen geven over iets significant is. Met andere woorden: of je onderzoeksvraag wordt aangenomen of onjuist is. De methodes zijn zo ontwikkeld dat het overduidelijk moet zijn dat iets zo is (of niet zo is). Dan vorm je een conclusie. En dan ga je bekijken hoe jou onderzoek eventueel verbeterd kan woren en wat andere wetenschappelijke artiklen gevonden hebben met vergelijkbare onderzoeken en waarom dit wel of niet overeen komt. Verder moet een onderzoek herhaalbaar zijn (daarom moet het tot in detail beschreven worden) en herhaald worden om als bewijs te dienen.

Inzichten veranderen niet zomaar, maar omdat het onderzoek meerder keren herhaald is met verschillende uitkomsten. Je gaat dan kijken waar de verschillen in onderzoek liggen en uiteindelijk vind je dan hoe het in elkaar zit. Als jij je gaat inlezen mbv wetenschappelijke artikelen (wat ik je nogmaals wil aanraden), dan ga je niet uit van 1 onderzoek, maar doe je literatuur onderzoek. Je leest dus meerdere artikelen en bekijkt hoe deze in vergelijking tot elkaar staan (dit wordt in het artikel zelf in het discussion deel ook al gedaan). Zo baseer je je mening niet op 1 onderzoek, maar maak je een steke wetenschappelijke basis waarop je je mening beseerd. je bouwt een huis ook niet op 1 stukje foundering, maar moet je een grote en stevinge funderig voor hebben.
Laatst bijgewerkt door Dribbel op 31-01-15 17:53, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 17:51

wendyenbram schreef:
Dan kun je vanaf nu dus elke volwassene te beginnen met iedereen vanaf 19 jaar elke 10 jaar gaan vaccineren ;-) aangezien vaccins maar op z`n hoogst 10 jaar werken. Dus dat kindje die niet gevaccineerd wordt op het KDV kan een jonger kindje aansteken, MAAR ook de leidster die op haar 9e voor het laatst gevaccineerd is kan dat (en heel kleine kans, maar wel degelijk aanwezig, zelfs jouw met goedbedoelde gevaccineerde kleine spruit, kan tussen haar 7e en 28e dag na het vaccin, een nader vatbaar kind aansteken!!

Eens. Sterker nog, ik heb nooit een mazelenvaccinatie gehad omdat die pas een aantal jaar na mijn geboorte is ingevoerd. Gezien mijn moeder geen idee heeft welke kinderziekten ik heb gehad, zou ik dus ook besmet kunnen worden en anderen kunnen besmetten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 17:54

Anoeska27 schreef:
wendyenbram schreef:

Eens. Sterker nog, ik heb nooit een mazelenvaccinatie gehad omdat die pas een aantal jaar na mijn geboorte is ingevoerd. Gezien mijn moeder geen idee heeft welke kinderziekten ik heb gehad, zou ik dus ook besmet kunnen worden en anderen kunnen besmetten.

Och, dat is de beweegreden: omdat jij het nooit hebt gehad, hoeft de volgende generatie het ook niet?
Vrij gevaarlijk ook nog :Y)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 17:55

Joman schreef:
Och, dat is de beweegreden: omdat jij het nooit hebt gehad, hoeft de volgende generatie het ook niet?

Volgens mij bedoelt ze "we focussen enorm op de kinderen, terwijl er ook nog talloze volwassenen rondlopen die 'een risico' kunnen zijn."
Dat relativeert in elk geval wel wat van de paniek over "je brengt mijn kind in gevaar als je niet inent."

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 17:56

miss_nadine schreef:
Ik denk dat als ik niet gevaccineerd zou zijn tegen kinkhoest dat ik hier niet meer zou rondlopen.

Ik vind het dan ook moeilijk voor te stellen dat mensen bewust niet enten.

Hier hetzelfde. Ben daar doodziek van geweest en bijna niet overleefd. Kan niet begrijpen dat je je kind hieraan blootstelt. Als je kind straks op de kinderopvang/peuterschool/basisschool welke school dan ook, al ben je volwassen, blootgesteld wordt aan een ziek kind die een ziekte heeft waar juist preventief voor geënt wordt, dan sla je jezelf wel 4 keer voor je hoofd dat je hem/haar niet hebt laten enten.

Lees hier dat zo'n vaccinatie maar 10 jaar werkt, maar ik denk dat je na 10 jaar wel iets sterker bent om je lichaam hier tegen te laten vechten dan dat je veel jonger bent.

Hele egoïstische keuze waar je kind later de gevolgen van kan krijgen.
Laatst bijgewerkt door MyHorseGirl op 31-01-15 17:56, in het totaal 1 keer bewerkt

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 17:56

Even los van het gemeenschapsbelang van een hoge vaccinatiegraad.

Kun je met je beslissing leven als je kindje levenslang gehandicapt is door polio of overlijdt aan de mazelen? En hoe vertel je je zoon en schoondochter later dat ze geen kinderen kunnen krijgen, omdat de bof heeft toegeslagen?

Ik zou persoonlijk het risico niet willen lopen.
Ben zelf (achteraf) ook blij dat ik nog de vaccinatie tegen Meningokok C heb gekregen net voor mijn 18de. Dat besefte ik me pas nadat iemand die een jaar ouder (en gezond!) was binnen een paar uur overleed aan een meningokokken-meningitis.
Vaccinaties geven geen 100% garantie, maar je reduceert de risico's zeker.

De onderzoeken die aantonen dat vaccineren schadelijk is zijn methodologisch vaak net zo slecht als de studies die gedaan zijn naar de veiligheid. Het is maar net wat je wil lezen :o
Ook de verbanden met toename van autisme ed overtuigen me niet. De incidentie hiervan stijgt weliswaar, maar de maatschappij is ook vele malen dynamischer dan 40 jaar geleden waardoor dit veel meer op gaat vallen (en dus vaker voorkomt). Als ik om me heen kijk zie ik vooral heel veel leeftijdsgenoten die prima functioneren, ondanks dat ze vrijwel allemaal gevaccineerd zijn.

Iedereen mag voor zichzelf de afweging maken, maar realiseer je wel dat de consequenties heel groot kunnen zijn en dat je je besluit niet ongedaan kunt maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 17:59

Shadow0 schreef:
Joman schreef:

Volgens mij bedoelt ze "we focussen enorm op de kinderen, terwijl er ook nog talloze volwassenen rondlopen die 'een risico' kunnen zijn."
Dat relativeert in elk geval wel wat van de paniek over "je brengt mijn kind in gevaar als je niet inent."

Wat ze ook bedoelt, het is een drogreden. De risico's probeer je te verkleinen. Bovendien breng je niet alleen kinderen in gevaar. Het gevaar voor volwassenen met de mazelen is een pak groter.

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 18:01

gomir schreef:

Kun je met je beslissing leven als je kindje levenslang gehandicapt is door polio of overlijdt aan de mazelen? En hoe vertel je je zoon en schoondochter later dat ze geen kinderen kunnen krijgen, omdat de bof heeft toegeslagen?

.

Kun JIJ leven met het feit dat je je kindje vaccineert, omdat het nu eenmaal zo hoort? En je kindje overlijd binnen 24 uur na vaccinatie? Je kindje gaat een stap terug in ontwikkeling, en wordt nooit meer zoals ze was? je legt je kindje op bed, omdat het zo huilt en ziek is na het vaccin, en na een tijdje denk je ik ga eens kijken, want het slaapt wel heel lang.....................................................

Dat is de andere kant! en doe effe normaal, er lopen genoeg volwassenen rond die een groter potentieel gevaar zijn, dan een ongevaccineerd kind!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 18:03

wendyenbram schreef:
gomir schreef:

.

Kun JIJ leven met het feit dat je je kindje vaccineert, omdat het nu eenmaal zo hoort? En je kindje overlijd binnen 24 uur na vaccinatie? Je kindje gaat een stap terug in ontwikkeling, en wordt nooit meer zoals ze was? je legt je kindje op bed, omdat het zo huilt en ziek is na het vaccin, en na een tijdje denk je ik ga eens kijken, want het slaapt wel heel lang.....................................................

Dat is de andere kant! en doe effe normaal, er lopen genoeg volwassenen rond die een groter potentieel gevaar zijn, dan een ongevaccineerd kind!

Heel cru gezegd, ik denk dat er beter een aantal kinderen kunnen overlijden of ziek kunnen worden van een vaccin, ipv dat de halve samenleving plat ligt omdat er niet meer wordt gevaccineerd.
Overigens hoop ik van harte dat jij de vooruitgang bij je kinderen kunt blijven zien. Het zou zo maar eens kunnen dat deze vooruitgang ineens omslaat en dat je kind een van de ziektes oploopt waartegen je had kunnen enten.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 31-01-15 18:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

gomir schreef:
Als ik om me heen kijk zie ik vooral heel veel leeftijdsgenoten die prima functioneren, ondanks dat ze vrijwel allemaal gevaccineerd zijn.

Maar dat is natuurlijk een argument dat je niet kunt geven als het gaat om goede conclusies trekken.

Citaat:
Iedereen mag voor zichzelf de afweging maken, maar realiseer je wel dat de consequenties heel groot kunnen zijn en dat je je besluit niet ongedaan kunt maken.

Ook dat verschilt per ziekte/ vaccin. Bij tetanus en rabies kan het in principe ook nog vlak na een besmetting. (Rabies is trouwens niet opgenomen in het rijksvaccinatieprogramma.)

Anoeska27

Shadow0 schreef:
Joman schreef:

Dat bedoel ik inderdaad, er lopen vele malen meer ongevaccineerde volwassenen rond dan ongevaccineerde kinderen. Toch worden die niet opgeroepen voor nieuwe vaccinaties.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 18:05

Anoeska27 schreef:
wendyenbram schreef:

Jij bent jonger dan ik....en ik ben wel tegen mazelen geënt.

Ik weet niet of jij de mazelen enting gehad hebt maar hij zat toen wel al in het rijksvaccinatie programma.