Voedingsschema's

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Greetje63

Re: Voedingsschema's

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 13:24

1750 kcal heb je alleen al nodig om je lichaam in leven te houden. van te weinig kcal binnen krijgen wordt je niet strak maar verlies je naast vet ook spiermassa en zal je er bepaald niet strakker op worden enkel dunner en slapper. Dus om strakker te worden zal je actief moeten zijn en een actief levenspatroon vraag voor onderhoud meer dan die 1750 kcal.(of zelfs maar 1550 zoals je zelf in je post aangeeft) Misschien als je heel erg klein bent. Hoewel ik zelf ook maar 1.57 ben en dus veel meer nodig heb (terwijl ik de 50 al ben gepasseerd) . Als die 1750kcal voor nu voor je genoeg is moet je toch echt serieus naar je activiteiten patroon kijken. waarschijnlijk kun je die drie keer sportschool dan veel efficienter gebruiken (krijg je begeleiding). Maar zonder voldoende bouwstoffen (zowel koolhydraten als eiwitten) kan je lichaam niet herstellen na het sporten en zal je dus de volgende sportsessie per definitie al niet voldoende efficient kunnen sporten.
Maar behalve sporten is nog veel belangrijker wat je verder gedurende de dag doet. want met een actieve levensstijl (veel lopen en fietsen ipv auto of openbaar vervoer) verbruik je natuurlijk nog meer dan tijdens een paar uurtje sportschool in de week.
Maar als je vind wel goed bezig te zijn op deze manier dan is dit topic een beetje overbodig. Gewoon zo doorgaan dan moet je het effect vanzelf gaan zien. En dan succes met de rest van je leven berekenden wat wel en niet in je eetpatroon past.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 13:51

Als je het woord 'dieet' alleen maar kunt lezen in de zin van afvallen, tja...
Bovendien spreek je jezelf dan ook nog eens tegen als je zegt niet meer dan 1750 kcal te willen nuttigen. Dieet ( oftewel voedingswijze) is niets anders dan bepalen dat je gezond en gevarieerd eet. Recepten uit 'dieetboeken' geven daar een goede indicatie voor.

miekel92

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 19:13

Interessant topic, ik volg even!
Ik zat zelf ook te kijken naar de iifym manier van eten maar ik merk dat ik het nog erg lastig vind om te bedenken wat ik moet eten en wat daar dan allemaal in zit -O-

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 20:55

Greetje, wat een onzin staat er in je bericht... Met jou lengte en leeftijd(je zegt bove de 50, ik ben van 50jaar uitgegaan) zou je meer dan 100kg moeten wegen om een BMR te hebben van 1700kcal... Ik weet niet hoeveel je weegt, maar met 55kg zou je 1150kcal als BMR hebben...
En beweging is nou eenmaal bij de meeste mensen niet iets dat extreem veel bijdraagt aan je kcalbijdrage (voor de meeste mensen is dat maximaal een toeslag van 40%....)
Ts heeft gewoon dmv wetenschappelijke bronnen bekeken hoeveel ze nodig heeft en daar iets vanaf getrokken omdat ze wat kilo's kwijt wil. Ik snap werkelijk niet waar mensen zich druk om maken, het is niet dat TS zwaar onder haar BMR wil gaan eten oid...

Ts, voor veel mensen is het kijken naar percentages heel verwarrend. Gebruik je fitnesspall op je telefoon? Mischien wist je het al, maar als je je telefoon dwars houdt krijg je onder in beeld te zien hoeveel grammen je doel is en hoeveel grammen je al hebt. Daarmee maak je het veel concreter dan met percentages, deze zou ik dus zoveel mogelijk los laten, want zoals jezzi al zei, deze bewegen constant mee met wat je eet.

Wat betreft iifym: ik ben er groot voorstander van omdat het er voor zorgt dat je gevarieerd eet en je minder strak hoeft te blijven denken, maar ik vind het zelf ook heel moeilijk als je niet genoeg kennis hebt.
Wat kan helpen is om te starten met dagmenu's invullen, de avond van tevoren of zelfs een week van tevoren. Daarmee leer je wat veel eiwitten, veel koolhydraten en veel vet bevat e het biedt je een soort kapstokje.
Daarna kun je gaan afbouwen, zet vaste maaltijden alvast er in (bijvoorbeeld je avondmaaltijd of een gezamelijke lunch oid) en ga daar omheen bouwen, zoek een manier die bij j past en laat je menu's losser.
Maar zonder voorkennis iifym starten is wel heel lastig en lukt denk ik niemand meteen...

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-15 11:52

Greetje63 schreef:
En dan succes met de rest van je leven berekenden wat wel en niet in je eetpatroon past.
Bedankt, maar dat was ik niet van plan :).

Jannepauli schreef:
Als je het woord 'dieet' alleen maar kunt lezen in de zin van afvallen, tja...
Bovendien spreek je jezelf dan ook nog eens tegen als je zegt niet meer dan 1750 kcal te willen nuttigen. Dieet ( oftewel voedingswijze) is niets anders dan bepalen dat je gezond en gevarieerd eet. Recepten uit 'dieetboeken' geven daar een goede indicatie voor.

Dieet is imo een tijdelijk iets, voornamelijk om gewicht te verliezen. Ik wil gezonder eten, dus ik wil mijn levensstijl veranderen. En sja, voor de een is dat net zo simpel als een eitje bakken, voor mij dus niet. Maar ik heb eigk niet zo'n zin om mezelf constant te moeten herhalen. Lezen is ook een vak :). Met die kcal: lees maar terug, want je verdraait mn woorden.

Ah dat wist ik niet Secricible, thanks! Zat al te zoeken hoe ik aan dezelfde lijst kon komen als waar ik kom als ik op jouw linkje klik! Gewoon draaien dus.

Dagmenu's ben ik idd mee bezig, maar vind het lastig, omdat ik een mega onregelmatig ritme heb. Maar moet zeggen, zo met de tips ben ik het weekend goed doorgekomen! Kcal zitten goed ( *\o/* *\o/* ), zelfs iets erover, maar zoals ik eerder zei maakt me dat niet zoveel uit gezien de kcal niet mijn doel zijn. En qua percentages kom ik nu ook een heel stuk beter in de buurt. En yess, mijn doel is zo bereikt: want ik eet gezond én goed gevarieerd! En leer combinaties kennen die ik vorig jaar dus écht niet kon :).

Wat is iifym precies?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 12:01

Iifym staat voor if it fits your macro's, dus gewoon je eten vrij laten zonder dagmenu en gedurende de dag je intake sturen binnen je macro-grenzen. Dat biedt een stuk meer vrijheid maar daarvoor heb je ook meer kennis nodig...

En bij mij duurde het ook lang voor ik dat kantelen ontdekte, haha!

miekel92

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 16:32

Heb jij er begeleiding bij gehad secricible?
Ik denk dat het zonder begeleiding inderdaad heel lastig wordt..

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 16:36

Volgens mij is secrecible zelf diëtiste.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 14:02

Ik ben idd zelf dietiste, werk wel in een heel ander vakgebied maar heb dus wel de basiskennis. En zelfs daarmee vond ik het in het begij best lastig.
Hulp er bij krijgen is denk ik het makkelijkst, maar aan de andere kant is het ook gewoon puzzelen met voedingsmiddelen, het enige wat je nodig hebt is waren kennis. Een globaal idee waar koolhydraten in zitten, vetten en eiwitten. En de meeste mensen hebben uiteindelijk toch wel een dagelijks patroon waar ze gebruik van maken, en dat kan je kapstok zijn.

Volgens mij kun je het beste starten door voorbeeld voedingsschema's te bekijken en van daaruit met je eigen schema te gaan puzzelen. Gewoon om handigheid te krijgen. Hoewel ik gebruik maak van IIFYM maak ik nog steeds brgin van de week een lijstje. Dat heb ik altijd gedaan, gewoon voor de wekelijkse boodschappen en dat doe ik nu nog steeds.. Maar ik ben nu wel zo ver dat ik er later nog in ga schrappen en vervangen.

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 20:11

secricible schreef:
Greetje, wat een onzin staat er in je bericht... Met jou lengte en leeftijd(je zegt bove de 50, ik ben van 50jaar uitgegaan) zou je meer dan 100kg moeten wegen om een BMR te hebben van 1700kcal... Ik weet niet hoeveel je weegt, maar met 55kg zou je 1150kcal als BMR hebben...
En beweging is nou eenmaal bij de meeste mensen niet iets dat extreem veel bijdraagt aan je kcalbijdrage (voor de meeste mensen is dat maximaal een toeslag van 40%....)
Ts heeft gewoon dmv wetenschappelijke bronnen bekeken hoeveel ze nodig heeft en daar iets vanaf getrokken omdat ze wat kilo's kwijt wil. Ik snap werkelijk niet waar mensen zich druk om maken, het is niet dat TS zwaar onder haar BMR wil gaan eten oid...

Ts, voor veel mensen is het kijken naar percentages heel verwarrend. Gebruik je fitnesspall op je telefoon? Mischien wist je het al, maar als je je telefoon dwars houdt krijg je onder in beeld te zien hoeveel grammen je doel is en hoeveel grammen je al hebt. Daarmee maak je het veel concreter dan met percentages, deze zou ik dus zoveel mogelijk los laten, want zoals jezzi al zei, deze bewegen constant mee met wat je eet.

Wat betreft iifym: ik ben er groot voorstander van omdat het er voor zorgt dat je gevarieerd eet en je minder strak hoeft te blijven denken, maar ik vind het zelf ook heel moeilijk als je niet genoeg kennis hebt.
Wat kan helpen is om te starten met dagmenu's invullen, de avond van tevoren of zelfs een week van tevoren. Daarmee leer je wat veel eiwitten, veel koolhydraten en veel vet bevat e het biedt je een soort kapstokje.
Daarna kun je gaan afbouwen, zet vaste maaltijden alvast er in (bijvoorbeeld je avondmaaltijd of een gezamelijke lunch oid) en ga daar omheen bouwen, zoek een manier die bij j past en laat je menu's losser.
Maar zonder voorkennis iifym starten is wel heel lastig en lukt denk ik niemand meteen...

Jouw mening maar die BMR is om je lichaam te laten functioneren terwijl je verder de hele dat in bed ligt. En nee dat lig ik niet en een ieder die dat wel doet en wel kan bewegen mijn advies om dan is goed naar je activiteiten patroon te kijken. Je hebt dus veel meer nodig dan die BMR. Ik weeg overigens wisselend tussen de 48 en 50kilo en krijg gemiddeld 2750kcal per dag binnen. Nu weet ik dat dat heel veel is omdat ik heel veel sport en ik weet dat omdat ik met een langdurig voedingsonderzoek heb mee gedaan. Maar er zit nog heel wat marge tussen net voldoende kcal binnen krijgen om je lichaam in leven te houden terwijl je helemaal geen overgewicht hebt en de hoeveelheid ik tot me moet nemen om op gewicht te blijven bij mijn activiteiten patroon. En zeker als je sport om strakker te worden zal je je lichaam wel moeten voeden om de spieren sterker te kunnen krijgen. Of om überhaupt energie te hebben om te sporten . Dus de onzin in mijn bericht zie ik niet terug en wat je aan enkel een gemiddeld BMR hebt zegt mij dan weer heel weinig. Vooral ook omdat ik juist adviseer eens goed naar het activiteiten patroon te kijken en he tis natuurlijk de bedoeling dat het niet bij kijken blijft en dan heb je daar toch echt brandstof voor nodig.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 20:18

Greetje63 schreef:
1750 kcal heb je alleen al nodig om je lichaam in leven te houden. van te weinig kcal binnen krijgen wordt je niet strak maar verlies je naast vet ook spiermassa en zal je er bepaald niet strakker op worden enkel dunner en slapper. Dus om strakker te worden zal je actief moeten zijn en een actief levenspatroon vraag voor onderhoud meer dan die 1750 kcal.(of zelfs maar 1550 zoals je zelf in je post aangeeft) Misschien als je heel erg klein bent. Hoewel ik zelf ook maar 1.57 ben en dus veel meer nodig heb (terwijl ik de 50 al ben gepasseerd) . Als die 1750kcal voor nu voor je genoeg is moet je toch echt serieus naar je activiteiten patroon kijken. waarschijnlijk kun je die drie keer sportschool dan veel efficienter gebruiken (krijg je begeleiding). Maar zonder voldoende bouwstoffen (zowel koolhydraten als eiwitten) kan je lichaam niet herstellen na het sporten en zal je dus de volgende sportsessie per definitie al niet voldoende efficient kunnen sporten.
Maar behalve sporten is nog veel belangrijker wat je verder gedurende de dag doet. want met een actieve levensstijl (veel lopen en fietsen ipv auto of openbaar vervoer) verbruik je natuurlijk nog meer dan tijdens een paar uurtje sportschool in de week.
Maar als je vind wel goed bezig te zijn op deze manier dan is dit topic een beetje overbodig. Gewoon zo doorgaan dan moet je het effect vanzelf gaan zien. En dan succes met de rest van je leven berekenden wat wel en niet in je eetpatroon past.

Dan spreek je jezelf toch wel erg tegen, want in je post heb je het over je lichaam in leven houden. En dus je bmr.

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 21:05

[quote="secricible"Dan spreek je jezelf toch wel erg tegen, want in je post heb je het over je lichaam in leven houden. En dus je bmr.[/quote]
En in wat zou ik me dan tegen spreken. ik heg werkelijk geen idee waar je op doelt. Ik adviseer om meer te eten dan voldoende is om je lichaam in leven te houden en dus die 1550 tot 1750 te weinig is als je echt voldoende beweegt en sport en dat laatste zal je toch moeten doen als je een strakker lijf wil.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-15 21:07

Greetje, ik vind het echt méér dan jammer dat je zo blijft hameren op het gedoe dat het te weinig is. Blijkbaar ís het niet te weinig voor mij, want ik kán niet meer eten op een dag. Ja, zou aan meer calorieën kunnen komen, maar dat betekent dat ik al mijn happen moet gaan vervangen voor vette zooi. En daar heb ik nou ab-so-luut genoeg van :=

123321

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 21:13

Greetje als je dit zo weinig vindt, ben je dan tegen berekeningen dmv BMR? TS eet gewoon boven haar BMR inactief + uitgerekend extra qua beweging - 200 kcal om af te kunnen vallen. Hoe zou jij dan berekenen wat TS binnen zou moeten krijgen of geloof je helemaal niet in berekenen?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 21:16

ik ga hiet eens verder met je in discussie greetje, als jij denkt dat iedereen zoveel kcal nodig heeft als jij moet je dat lekker blijven denken. Dat je niet weet waar ik op doel is me inderdaad duidelijk. Misschien moet je dan wat minder hoog van de toren blazen ipv roeptoeteren dat TS te weinig eet omdat jij blijkbaar meer kcal nodig hebt dan de gemiddelde mens.

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 21:32

Er wordt een vraag gesteld, ik geef een mogelijk antwoord wat eventueel tot nadenken kan zetten. Mag je mee doen wat je wil. Maar voor een ieder die het allemaal zelf al weet is het beter geen vragen te stellen. En vragen stellen geeft het risico op antwoordenwaar je nu net niet op zit te wachten. En secricible als je geen discussie wil kun je beter in het vervolg betreffende persoon niet aanspreken met dat het onzin is wat diegene zegt want daarmee open je zelf de discussie.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-15 21:37

Ik weet het niet zelf al, want dan zou ik inderdaad geen vragen stellen. Ik vraag in de openingspost duidelijk hulp om een paar dingen. Jij geeft totaal andere dingen aan.
Gelukkig door hulp van een aantal bokkers heb ik een ander inzicht op bepaalde punten gekregen en gaat het eigenlijk erg goed qua variatie. Ik voel me prima met dit aantal calorieën, ik leef nog steeds, ben opgewekt, heb nog steeds energie voor 10 en zie er niet uit als een wandelend lijk. En ja, sport ook 2x per week erbij. Het enige wat veranderd is, is dat ik gezondere dingen en juist daardoor wellicht minder calorieën naar binnen werk.

Ik heb dit nu al een paar keer geprobeerd uit te leggen, maar op de een of andere manier wil dat er niet in bij je en blijf je op hetzelfde hameren. Jammer.

Morgen trouwens sushi eten, dank dat ik dan wel zwaar over de calorieën kom, dus jeeejj *\o/*

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 23:05

1750 kcal ben ik helemaal mee eens dat dat veel te weinig is.
Ik eet ook de hele dag door en sport flink. 5 keer per week paardrijden en 3 keer per week 6-8km hardlopen. Ik ben 7 kilo afgevallen in 5 maanden en ik at 2400 kcal op een dag. Ben 1.72m en nu 64 kg. Met 1750 kcal zou er niet veel van me overblijven.
Ik ben het eens met greetje.. gewoon 3 fatsoenlijke maaltijden en 2 of 3 tussendoortjes. Twee stuks fruit en voldoende groente. Dan hoef je niet zo moeilijk te doen.
Wordt altijd een beetje moe van al die diëten die geen mens volhoudt. Het was net nog op het nieuws. Na 1 maand haken de meesten af.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 23:07

Met 3 fatsoenlijke maaltijden en 3 tussendoortjes kun je orima op 1750kcal komen.Ts heeft gewoon berekend wat ze per dag nodig heeft en daar een klein percentage afgetrokken om af te vallen. Meer eten is dus geen oplossing in haar situatie.
Prima dat jij met 2400kcal afviel, maar dat is niet bepaald doorsnee...

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 09:28

Overigens is het bijhouden van wat je precies binnen krijgt een bijna onmogelijke opgave. Behalve hoeveelheden die je precies zou kunnen afwegen als je er maar genoeg tijd in kunt investeren zit je ook met zaken als hoeveel krijg je binnen van de boter/olie waar het vlees mee wordt gebakken, wat zit er precies in de dressing en wat is de portie per persoon (als je niet alleen voor jezelf kookt en altijd alles helemaal alleen opeet). Ook wanneer je buiten de deur wat eet. Drinken wordt soms ook vergeten.
Maar nog moelijker dan dat is te berekenen wat iemand verbrand. Je kunt niet stellen dat als je een uur hardloopt op gemiddeld zoveel km/hr en je hebt dat gewicht verbrand je zoveel. Daar zijn wel richtlijnen voor maar die zijn heel globaal. En voor een zelfde persoon is het al zo dat die met een uur pittige interval training waarbij die op hetzelfde gemiddelde uitkomt uiteindelijk waarschijnlijk meer zal verbranden.
Dus je kunt wel nauwkeurige berekeningen maken door alles precies bij te houden maar dan nog zal zowel de inname (want behalve inname moet je je ook afvragen wat is de opname door het lichaam, ook dat verschilt door allerlei factoren) als het verbruik zodanig kunnen afwijken dat je werkelijk helemaal niets met de berekeningen kunt.
Terwijl het zo eenvoudig kan zijn. Probeer gezond en gevarieerd te eten, en zo weinig mogelijk ongezonde dingen te eten. Blijk je na een tijdje aan te komen of op gewicht te blijven terwijl je af wil vallen schrap je wat van de ongezonde dingen die je toch nog eet, maak desnoods de porties iets kleiner en je hebt je levensstijl waar je je hele leven mee vooruit kunt. Het is echt niet zo dat ik op sportrustdagen minder eet dan op intensieve sportdagen. Ten eerste is het sporten maar een klein onderdeel van het verbruik wat ieder gezond bewegend mens zou moeten hebben, maar daarnaast ook niet heel onbelangrijk een en twee dagen na intensief sporten/wedstrijd heeft mijn lichaam extra bouwstoffen nodig om te herstellen. Dus ik verbruik die dag misschien welminder energie maar mijnlichaam schreeuwt om extra bouwstoffen.