Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Greetje63 schreef:Bedankt, maar dat was ik niet van planEn dan succes met de rest van je leven berekenden wat wel en niet in je eetpatroon past.
Jannepauli schreef:Als je het woord 'dieet' alleen maar kunt lezen in de zin van afvallen, tja...
Bovendien spreek je jezelf dan ook nog eens tegen als je zegt niet meer dan 1750 kcal te willen nuttigen. Dieet ( oftewel voedingswijze) is niets anders dan bepalen dat je gezond en gevarieerd eet. Recepten uit 'dieetboeken' geven daar een goede indicatie voor.
secricible schreef:Greetje, wat een onzin staat er in je bericht... Met jou lengte en leeftijd(je zegt bove de 50, ik ben van 50jaar uitgegaan) zou je meer dan 100kg moeten wegen om een BMR te hebben van 1700kcal... Ik weet niet hoeveel je weegt, maar met 55kg zou je 1150kcal als BMR hebben...
En beweging is nou eenmaal bij de meeste mensen niet iets dat extreem veel bijdraagt aan je kcalbijdrage (voor de meeste mensen is dat maximaal een toeslag van 40%....)
Ts heeft gewoon dmv wetenschappelijke bronnen bekeken hoeveel ze nodig heeft en daar iets vanaf getrokken omdat ze wat kilo's kwijt wil. Ik snap werkelijk niet waar mensen zich druk om maken, het is niet dat TS zwaar onder haar BMR wil gaan eten oid...
Ts, voor veel mensen is het kijken naar percentages heel verwarrend. Gebruik je fitnesspall op je telefoon? Mischien wist je het al, maar als je je telefoon dwars houdt krijg je onder in beeld te zien hoeveel grammen je doel is en hoeveel grammen je al hebt. Daarmee maak je het veel concreter dan met percentages, deze zou ik dus zoveel mogelijk los laten, want zoals jezzi al zei, deze bewegen constant mee met wat je eet.
Wat betreft iifym: ik ben er groot voorstander van omdat het er voor zorgt dat je gevarieerd eet en je minder strak hoeft te blijven denken, maar ik vind het zelf ook heel moeilijk als je niet genoeg kennis hebt.
Wat kan helpen is om te starten met dagmenu's invullen, de avond van tevoren of zelfs een week van tevoren. Daarmee leer je wat veel eiwitten, veel koolhydraten en veel vet bevat e het biedt je een soort kapstokje.
Daarna kun je gaan afbouwen, zet vaste maaltijden alvast er in (bijvoorbeeld je avondmaaltijd of een gezamelijke lunch oid) en ga daar omheen bouwen, zoek een manier die bij j past en laat je menu's losser.
Maar zonder voorkennis iifym starten is wel heel lastig en lukt denk ik niemand meteen...
Greetje63 schreef:1750 kcal heb je alleen al nodig om je lichaam in leven te houden. van te weinig kcal binnen krijgen wordt je niet strak maar verlies je naast vet ook spiermassa en zal je er bepaald niet strakker op worden enkel dunner en slapper. Dus om strakker te worden zal je actief moeten zijn en een actief levenspatroon vraag voor onderhoud meer dan die 1750 kcal.(of zelfs maar 1550 zoals je zelf in je post aangeeft) Misschien als je heel erg klein bent. Hoewel ik zelf ook maar 1.57 ben en dus veel meer nodig heb (terwijl ik de 50 al ben gepasseerd) . Als die 1750kcal voor nu voor je genoeg is moet je toch echt serieus naar je activiteiten patroon kijken. waarschijnlijk kun je die drie keer sportschool dan veel efficienter gebruiken (krijg je begeleiding). Maar zonder voldoende bouwstoffen (zowel koolhydraten als eiwitten) kan je lichaam niet herstellen na het sporten en zal je dus de volgende sportsessie per definitie al niet voldoende efficient kunnen sporten.
Maar behalve sporten is nog veel belangrijker wat je verder gedurende de dag doet. want met een actieve levensstijl (veel lopen en fietsen ipv auto of openbaar vervoer) verbruik je natuurlijk nog meer dan tijdens een paar uurtje sportschool in de week.
Maar als je vind wel goed bezig te zijn op deze manier dan is dit topic een beetje overbodig. Gewoon zo doorgaan dan moet je het effect vanzelf gaan zien. En dan succes met de rest van je leven berekenden wat wel en niet in je eetpatroon past.