Dat is algemeen wel zo hoor karijn althans met suiker testen, of klachten moeten hele lange periodes aanhouden. Hier laat ik me 1 keer in zoveel tijd ook onderzoeken en hou t zelf in de gaten, huisartsen doen dit nou eenmaal niet heel snel uitgebreid.
Maar dat er geen testen gedaan zijn met bloed zoals ijzer te korten vind ik wel apart...
moonsparkle
Geplaatst door de TopicStarter: 21-01-15 12:46
Net weer gemeten ik probeer t vandaag om de 2 uur te doen steeds voor t eten en nu was het 3.6
Heb je ook een schema gekregen hoeveel en wat je moet eten ?
secricible
Geplaatst: 21-01-15 12:51
dat zijn prima waardes verder, mij diabetes verwacht je veel hogere waardes. Ik zou ook een HbA1C meting aanvragen bij je huisarts, en eventueel urine onderzoek laten doen naar glucose in de urine. Maar ik denk dat je huisarts gelijk heeft dat je eens kritisch naar je voeding zou moeten kijken met hypo-achtige klachten. Vermoedelijk eet je teveel snelle suikers en gaat je bloedsuikerspiegel daarom alle kanten op.
Een hypo bij niet gediagnosticeerde diabetes is trouwens bijna onmogelijk. Een diabeet kan geen of slecht glucose afbreken uit het bloed in het lichaam, en een hypo ontstaat doordat er te weinig glucose in het bloed in het lichaam te vinden is. Dit kan dus alleen gebeuren als je (per ongeluk) je medicatie overdoseert (in de brede zin van het woord, daarmee bedoel ik dus ook als je niet op tijd eet na het gebruiken van je medicatie e.d. Je hebt teveel medicatie in je lichaam voor de hoeveelheid glucose in het lichaam) Zonder medicatie krijgte en diabeet alleen maar hoge bloedwaardes en geen lage normaal gesproken..
Hier hetzelfde probleem... Exact hetzelfde als wat jij beschrijft en bij mij is het ook een familiekwaal. ( Bijna heel de familie heeft het ) Ondanks dat k zelf een aantal keer een hoge waarde geprikt heb (tussen 12 en 17 met schone vingers) bleek bij bloedtesten dat mijn waarde op dat moment nuchter rond de 4 zat en ook mijn HbA1C zat normaal. Wel had ik een behoorlijk B12 tekort en sinds k dat bij krijg begin ik mij steeds een beetje beter te voelen...
Wellicht verstandig om een uitgebreid bloedonderzoek bij je huisarts aan te vragen, kan zomaar iets totaal anders zijn.
Overigens is het verstandig als je zelf prikt om sochtends nuchter te prikken en 1,5 a 2 uur nadat je gegeten heb.
karijn
HbA1c meten om een diagnose te stellen is overbodig. Als je een diagnose diabetes wil stellen moet je meerdere keren nuchtere waarden meten. Dat de glucosewaarden nuchter goed zijn, zegt niets over het verloop van de dag. Wellicht is er iets met de pancreas waardoor je te weinig insuline aanmaakt, of juist teveel. Of je insuline-afgifte door de pancreas loopt niet synchroon met je glucosespiegel waardoor je dan inderdaad een hypo kan krijgen, zonder dat het diabetes is. Er kunnen meerdere oorzaken zijn voor je klachten. Hb prikken kan nooit kwaad maar een laag Hb gaat niet samen met veel plassen en veel drinken. Ik heb zelf met regelmaat een laag Hb maar veel plassen en veel drinken heb ik geen last van.
Daarom ook een uur en twee uur na de maaltijd meten, de bloedsuikerwaarde moet dan ook weer rond normaal zijn (tenzij je pannekoeken, pizza's of friet met mayo gegeten hebt.. dan kan het iets langer duren). Misschien moet je er eerst eens iets meer over lezen.
karijn
Plus als je veel plast, dan zou je ook glucose kunnen meten in de urine. Daar komt de naam diabetes mellitus vandaan... Blijkt dat je geen glucose uitplast, dan zou je best eens een verwaarloosde blaasontsteking kunnen hebben. Komt ook bij dat je jezelf heel makkelijk verkeerd plasgedrag kan aanleren. Vochtverlies door veel plassen kan soortgelijke symptomen als diabetes hebben. Zeker in combinatie met een lagere bloeddruk, een laag Hb en misschien nog een ontsteking. Maar laat je eerst goed onderzoeken voor diabetes, zeker omdat het in je familie zit.