Constant gestrest

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-15 12:29

Kelly_ann schreef:
Hoe zit je in je energie? Ik zou zeggen als je nog maar een paar dagen onrustig bent. Ga intensief sporten, bij voorkeur buiten, of ga zwemmen. Neem daarna een warm bad of een lange douche. Geen actieve apparaten meer gebruiken maar lezen of simpelweg niets.

Hoe is je dag en nacht ritme?

Energie zit wel goed.
Op dit moment verstoord ritme, ben al 1 week vrij (en nog 2 weken vrij hierna) dus ga 1h slapen en 11h mijn bed uit. Vannacht zowaar voor 12h geslapen.

Ik heb dus een hekel aan sport :o Ik rijd 2x per week paard, maar fitness of zwemmen vind ik echt verschrikkelijk.

Pippaa

Re: Constant gestrest

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 12:34

Hardlopen? Ik vind het altijd heerlijk als ik gestresst ben om die stress eruit te werken door hardlopen. Grote stukken rustig aan, maar ook stukken flink versnellen zodat je echt die spanning eruit loopt. Dat werkt bij mij altijd heel goed.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-15 12:39

Pippaa schreef:
Hardlopen? Ik vind het altijd heerlijk als ik gestresst ben om die stress eruit te werken door hardlopen. Grote stukken rustig aan, maar ook stukken flink versnellen zodat je echt die spanning eruit loopt. Dat werkt bij mij altijd heel goed.

:n

Ik heb zegmaar de conditie van een omaatje van 75 (en die heeft dan wss nog een betere conditie) dus dat is echt een hel voor me. Fietsen ben ik ook bekaf na 5 min, dan kan je me oprapen. (Heb overigens geen eens sportschoenen :o )

Wandelen zou kunnen, woon naast het bos, maar dat vind ik zo saai in m'n eentje. Dan ben ik na 5 min al verveeld en wil ik terug.

(Klink ik nu als een verwend kind? :o )

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 12:42

En onder de zonnenbank?

Klinkt heel stom, maar bij mij werkt dat heel goed. Doordat je daar zo lekker warm ligt, ontspan ik helemaal. Je kan je hoofd dan goed leegmaken en door de warmte ontspannen je spieren.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 12:45

Wellicht kan je het huis soppen, boodschappen doen een stadje verderop op de fiets o.i.d daaronder schroeven ;-)

Het is al zo oud al maar zijn kan, maar van rust, ritme, regelmaat en 'good old' fysiek werk kan je echt veel stress of overspanningsproblemen verhelpen.

Dus, de wekker om zeven of acht uur, je dag vullen met meer fysieke activiteiten en minder piekeractiviteit. In de avond geen koffie en snoep meer. Voor je gaat slapen geen apparatuur meer gebruiken. En proberen om voor twaalven weer op bed te liggen.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-15 13:21

Kelly_ann schreef:
Wellicht kan je het huis soppen, boodschappen doen een stadje verderop op de fiets o.i.d daaronder schroeven ;-)

Het is al zo oud al maar zijn kan, maar van rust, ritme, regelmaat en 'good old' fysiek werk kan je echt veel stress of overspanningsproblemen verhelpen.

Dus, de wekker om zeven of acht uur, je dag vullen met meer fysieke activiteiten en minder piekeractiviteit. In de avond geen koffie en snoep meer. Voor je gaat slapen geen apparatuur meer gebruiken. En proberen om voor twaalven weer op bed te liggen.

Toevallig net broodje wezen halen op de fiets. Doordat mn conditie zo slecht was, zat ik alsnog te trillen, maar dan van vermoeidheid.

Ik was al van plan vandaag was op te vouwen en te stofzuigen.

@Spoekie: Ken helaas niemand meer met een zonnebank :( Maar ik snap dat je daarvan kan ontspannen.

&& Morgen ga ik de HA bellen (en als ik het niet doe, doet mn moeder het, zo'n zorgen maakt ze zich)

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 13:26

Wanneer ik me echt gestresst voel helpt het me vaak om eens lekker naar buiten te gaan. Even uit de sleur, laptop weg, gewoon wat anders doen. Rondje door de natuur gaan wandelen, muziekje op, langs de kinderboerderij, even op een bankje zitten naar de vogels luisteren. Gewoon even weg uit wat je normaal gesproken doet. Even fysiek bezig zijn, maar niet te vermoeiend meteen, en even proberen te genieten.

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 13:32

Misschien is een haptonoom ook iets mocht je er met de HA en de andere instantie waar je heen gaat niet uit komen.
Als ik je posts door leest denk ik dat er meer is dan alleen het gestresst zijn :) Succes! Je mag me ook pb-en als je vragen hebt
http://nl.wikipedia.org/wiki/Haptonomie

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-15 13:57

_Jessie schreef:
Misschien is een haptonoom ook iets mocht je er met de HA en de andere instantie waar je heen gaat niet uit komen.
Als ik je posts door leest denk ik dat er meer is dan alleen het gestresst zijn :) Succes! Je mag me ook pb-en als je vragen hebt
http://nl.wikipedia.org/wiki/Haptonomie

Lekker zweverig x)
Ik heb wel een 'rugzak' en veel van mn klachten komen nog uit die rugzak.

saabineex

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 16:11

Van een sauna ontspan je ook heel erg!

Mjelle_G

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 16:18

Misschien kan yoga je helpen? Niet die zweverige yoga maar de 30 dagen challenge yoga. Daar hoef je geen conditie voor te hebben. Werkt bij mij goed, naast voldoende water drinken.. klinkt raar maar het helpt mij wel.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-15 11:32

Net naar HA geweest. Heb toch Oxazepam meegekregen, dit ter overbrugging tot de therapie van start is gegaan. Mag het alleen nemen als ik al afleiding heb gezocht/ademhalingsoefeningen heb gedaan en het dan nog niet weg wilt.

Sanned

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 11:41

Het klinkt een beetje alsof je overspannen bent TS. Juist als je dan even helemaal niets hoeft komt al die spanning er uit. Heel goed dat je straks therapie krijgt, en ik zou dit ook zeker aankaarten. Want dit moet je wel serieus nemen.
Verder zou ik proberen om, ook al heb je vrij, je dagen in te plannen. Desnoods maak je echt een planning van wat je allemaal gaat doen en hoe laat morgen. Lekker rustig aan bezig blijven. Niet teveel druk, maar ook niet de hele dag op de bank hangen, daar wordt het echt niet beter van.
Fijn dat je medicijnen hebt gekregen voor als het echt niet meer gaat. Hopelijk voel je je snel beter, sterkte!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 11:44

Slina schreef:
Lief dat jullie allemaal zo meedenken!
Ik ga vanmiddag eens iets van mediteren proberen. Moet eerst even kijken hoe zoiets werkt :')

Mindfullnes :D Zo makkelijk, gewoon even googlen. Ga voordat je gaat slapen even de bodyscan doen, als je dat regelmatig doet leer je je hoofd uit zetten en pieker je niet meer zoveel. Tenminste, dat heeft bij mij wel zo gewerkt. Verder ademhalingsoefeningen doen, kun je ook via muinfdullnes doen op youtube :)
Is niks zweverigs aan, het brengt je terug in het hier en nu :)

Edit: Ik zie dat je oxazepam mee hebt gekregen. Bij mij werkte dat vrijwel niet omdat mijn stresslevel al te hoog was. Ik ging da n wel richting de paniek overigens. Ik zou eerst mindfullness proberen,kun je trouwens ok aanvragen via je huisarts, er zijn cursussen voor!

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-15 11:49

Sanned schreef:
Het klinkt een beetje alsof je overspannen bent TS. Juist als je dan even helemaal niets hoeft komt al die spanning er uit. Heel goed dat je straks therapie krijgt, en ik zou dit ook zeker aankaarten. Want dit moet je wel serieus nemen.
Verder zou ik proberen om, ook al heb je vrij, je dagen in te plannen. Desnoods maak je echt een planning van wat je allemaal gaat doen en hoe laat morgen. Lekker rustig aan bezig blijven. Niet teveel druk, maar ook niet de hele dag op de bank hangen, daar wordt het echt niet beter van.
Fijn dat je medicijnen hebt gekregen voor als het echt niet meer gaat. Hopelijk voel je je snel beter, sterkte!

Zou nog best kunnen. Ik heb net 7 weken project gehad, heel intensief en constant onder spanning gestaan. Kon ook niet aan iedereens verwachtingen voldoen, dus nog meer stress.

Ik probeer inderdaad wel mijn dagen vol te plannen. Gister zat helemaal vol, vandaag ook. :j
Volgende week ga ik een dagje weg.

Maar in mijn hoofd zit juist, als ik uitslaap en lui doe, ontspan ik. Terwijl ik juist gestrest raak als ik rustig op m'n laptop zit.

@Joolien: Zal het inderdaad eens googlen. Ik moet zeggen dat de oxazepam die ik afgelopen week nam, niet leek te werken.. Heb trouwens ook af en toe paniekaanvallen. Maar die heb ik járen.

vaxie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 12:09

Ik ben zelf een enórme stresskip. Er is niks aan de hand, wel aankomende deadlines en een hoop te doen, maar echt geen man over boord. Wat bij mijn helpt: sporten of naar de paarden. Dan ben ik mijn hele gedachtenstroom kwijt. Wat het hardlopen en fietsen betreft: jezelf echt moe maken. dat je een slechte conditie hebt maakt niet uit, dan fiets je weer 10 heel langzaam. Wat hardlopen betreft: 5 minuten wandelen, 2 minuten joggen en dan meerdere keren doen. In het bos is dat bijvoorbeeld heerlijk, probeer er van te genieten.

Achter de computer gaan zitten werkt bij mij ook vrij averecht. Dan krijg je nog steeds een hoop informatie binnen om te lezen en je houdt tijd om alles nog een keer te overdenken.

Sauna is inderdaad ook een goed idee. dan kom je terug, en dan kán je niet eens meer gestresst zijn. haha ;)

succes!

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-15 12:38

Sauna ben ik nog nooit geweest. Wil dan in bikini en veel doen dat niet. Heb mooi lichaam maar alleen mn vriend mag die zien :p Stel me dan van die oude mannetjes voor die dan naar jonge meisjes kijken. Wss onterecht vooroordeel maar daarom zou ik dat niet doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 16:17

Nou bij hielp de sauna soms echt niet, dan was ik al onrustig en zat ik daar ook onrustig en ging ik ook onrustig weg. :P

Zijn die paniekaanvallen gerelateerd aan de stress?
Waarom vraag ik dat? Ik heb een moeilijke jeugd gehad. Vanaf mijn (ongeveer) 15e heb ik paniekaanvallen gehad, of meer eigenlijk een sort 'outoftheblue' huilbuien. ik wist niet beter. totdat ik meer klachten kreeg. Vermoeidheid, andere lichamelijke klachten en de laatste paar jaar ook stressgerelateerd. Constante onrust in je lijf.
Die stress kwam omdat ik constant aan mezelf voorbij ging. Ik zei bij ja op dingen die ik niet wilde. daarnaast had ik wat destructieve gedachten over mezelf wat het neit beter maakte. Mijn lichaam probeerde dit aan te geven, alle alarmbellen gingen af. Maar ik ben nog heel lang doorgelopen met deez klachten totdat ik echt mezelf vastliep. En nu na een intensieve therapieperiode ben ik weer helemaal boven jan. Nog wel af en toe wat stress maar dat weet ik nu goed te relativeren. :)

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-15 16:24

Paniekaanvallen kwamen door depressie die ik destijds had. Toen de depressie over was, bleven de paniekaanvallen. Ben heel gevoelig en dus snel overstuur.