Heeft iedereen wel een psychische stoornis tegenwoordig?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 20:39

ZoZenn schreef:
Nee, dat is niet wat ik zeg!

Iedereen heeft wel degelijk IETS ( of iedereen is een beetje een overstatement, meer veel mensen in ieder geval). De stoornis die is er, die is echt. Het is alleen dat er vroeger niet zoveel aandacht aan besteed werd en tegenwoordig wel. Het werd niet gezien als een stoornis, maar als een deel van een persoonlijkheid of van je karakter of wat dan ook, terwijl het tegenwoordig meteen 'verkeerd' en een 'stoornis' is.

Er is bijvoorbeeld niets mis met ADHD of Hooggevoeligheid, alleen met de tegenwoordig ontzettend hoge prestatiedruk, krijgen mensen met deze 'stoornissen' problemen.

precies dit! _/-\o_

kwii

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 20:39

Ik vind het knap dat mensen zo snel een diagnose krijgen, dit is bij mij juist helemaal niet zo gegaan. Ben al jaren bezig, en nu is het misschien toch simpelweg ADD. Maar het heeft even geduurd voordat ze er achter kwamen, zeker niet met 15 vragen!

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 20:41

Dan gooi ik bij deze nog even wat olie op het vuur. Ik geloof dat er zeker een deel echt een stoornis heeft, maar ben bang dat een deel van de hedentendage opgeplakte stickertjes ook deels wel worden veroorzaakt door de manier waarop we "kinderen houden tegenwoordig".

Kinderen die moeite hebben zich te concentreren, maar 's morgens met alleen een flinke beker chocomel naar school gestuurd worden (want het kind wil geen normaal ontbijt)
Kinderen die in de klas doen wat ze willen. Maar thuis gewoon ook geen of amper sturing krijgen.
Veel kids spelen nog amper buiten maar zitten bijna 24/7 achter tablets, computers, wii, PS, Xbox of gewoon de televisie, want zo heb je er als ouders geen omkijken naar.
Kids die tegen ouders Mogen schreeuwen (want ouders schreeuwen net zo hard mee). Worden volgepropt met suikers en andere snelle koolhydraten.

Ik ben bang dat veel stickertjes veroorzaakt worden door het opvoedkundige gebrek van (te)veel ouders.

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 20:43

Tja, ik vind het zelf ook wel te wijten aan zorginstanties hoor.
Op de basis school werd ik gepest en vond ik het dus moeilijk contact te maken met anderen en had ik een muur om me heen, conclusie: pdd nos. Ik ging een behandeling traject in, maar dat werkte niet, dus daarmee gestopt.
Nadat ik van school was gewisseld, was er ook niks meer aan de hand. Vonden ze vreemd.
Tja, dat krijg je he van pesten :+
Vervolgens al van kleins af aan ook last van onrealistische angsten en paniekaanvallen.
Conclusie; gegenarilseerde angststoornis en paniek stoornis. Nouja prima, daar vond ik me wel in. Meerdere malen therapie voor gehad en meerdere malen uitbehandeld, omdat het goed ging.
Wilde ik vier jaar terug toch maar weer in een traject. Schreef de huisarts me eerst een anti hallucinatie medicatie voor. Want ja, een paniekanval is een hallucinatie :+ Pilletje sloeg niet aan en maakte het 10x zo erg, als te verwachten, dus oke weer doorverwijzing ggz.
Moest ik daar een gesprek aangaan. Zelfde riedeltje als altijd. Vroegen ze of ik last had van stemmingswisselingen.
Euhm ja, als ik angstig ben, ben ik niet blij.. Maar verder gaat het prima. Conclusie: manisch depressief. Behandeling gestart, werkte voor geen meter, ik wilde graag aan mijn angsten werken..
Enfin, de therapeut van die afdeling kwam inderdaad tot de conclusie dat ik bij de angst afdeling hoorde. Maar ze vond het wel interesant, angsten en wilde me graag zelf helpen, dus ging ze googelen op ontspanningsoefeningen, want ja zelf wist ze er niet veel vanaf.
Zal vast geen verassing zijn dat ik meteen ben weggegaan :').
Uiteindelijk na nieuwe gesprekken en testen toch de conclusie paniekstoornis en angststoornis. . Was het nou zo moeilijk? En uiteindelijkkk toch weer een goede behandeling gehad.

Ze prutsen zo vaak maar wat aan..

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 20:50

Ik denk dat dit fenomeen helaas alleen gaat toenemen. Onze maatschappij verwacht steeds meer van ons. Bereikbaar zijn, werken, huishouden, kinderen, alles plannen en altijd van her en der. Allemaal dingen waar we ons aan aanpassen, maar die ver van onze oorspronkelijke dagbesteding ligt. We slapen minder en leven gewoon veel ongezonder.

MaximeFlame

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 20:55

VogeltjeM schreef:
Iemand hierboven was 15 met de diagnose borderline. Ik denk dat het hier ook een werkhypothese betrof omdat er nou eenmaal een etiket moest komen van de zorgverzekeraar. Dan mag het volgens mij wel onder je 18e. Als je wel ADHD hebt heb je per definitie waarschijnlijk al enkele borderlinekenmerken (stuk impulsiviteit, stemmingswisselingen, snel uitgekeken op vriendschappen/relaties kunnen tot beiden behoren), dus in die zin is het niet eens zo'n rare hypothese :)

Dit was ik! Ik heb idd wel wat borderline trekjes, door mijn ADHD. Maar verder herken ik mijzelf (familie en andere psychiaters ook niet) er totaal niet in, was wel echt een diagnose, en niet een voorlopigheid diagnose. Werd door hem (wil naam niet noemen) ook genoemd als uitdagen gekleed (droeg een lange spijkerbroek met een paarden trui :+ maar goed dat ter zijde, ik vind het onterecht, en zo komen mensen vaker aan hun "label" soms terecht, maar heel vaak ook onterecht _-:(

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 20:56

verder is het nog steeds niet zo dat 'iedereen' tegenwoordig zo'n stoornis heeft hoor (maar wel ong 30% van de bevolking), ik vind wel dat kinderen veel te snel labels krijgen en ook veel te snel medicatie krijgen. Echt zielig vind ik het gewoon. Ik ben eigenlijk voor een verbod op ritalin voor kinderen onder de 16 jaar. Onder de 16 jaar is het namelijk nooit een weloverwogen keuze van het kind (meer van de ouders), onder de 16 jaar ben je nog volop in ontwikkeling (dus ritalin is sowieso schadelijk, kan gewoon niet anders), en onder de 16 jaar kan men nooit zeker weten of de diagnose wel klopt. AD(H)D kan namelijk pas officieel gediagnosticeerd worden vanaf het 16e levensjaar, volgens de meest goede psychiaters althans..
Maar omdat mensen geen zin hebben in moeilijke kinderen worden ze gewoon volgepropt met die troep om het karakter te onderdrukken. Dat vind ik dus echt erg.. We zullen nooit weten hoe die kids zich hadden kunnen ontwikkelen zonder al die medicatietroep. Daarover gesproken; lees dit eens:
http://www.psychologytoday.com/blog/suf ... -have-adhd

primera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 21:02

Zie een hoop mensen om mij heen die hun stoornis "misbruiken".. " O maar ik heb dit en dat, maar ben al jaren in therapie, als ze me alleen helpen bij een ernstige vorm ervan dan maak ik het wel even veel erger"
Op de school van mijn kinderen (Speciaal onderwijs) zie ik ook ontzettend veel ouders die zeggen "ja maar mijn kind is autistisch.." of "mijn kind heeft een zware vorm van ADHD"
Vinden ze het gek dat ik niet automatisch een stempel op mijn kind laat plakken, naast een beperking is het ook een kind met kinder behoeftes.
Ikzelf heb ook nog geen stempel opgeplakt gekregen, misschien wel iets naar de verzekering maar verder niks officieels naar mij.

Denk ook dat het komt door de maatschappelijke druk en alle eisen waar aan voldoen moet worden, dat er veel meer stempels worden opgeplakt. Maar het is zonde als mensen het als excuus gaan gebruiken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 21:03

Ik heb van de week een lezing gehad van een neuropsycholoog en die vertelde dat kinderen vaak druk zijn doordat ze slaaptekort hebben. Ze worden moe en gaan dan juist druk doen om wakker te blijven, om toch bezig te blijven. Maar door de vermoeidheid wordt de aandacht slechter.

Jaimyliefje

Re: Heeft iedereen wel een psychische stoornis tegenwoordig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 21:07

k vind t wel flauw als mensen altijd zeggen dat t gelijk n smoes is als je meldt dat je last hebt van je stoornis. Dat is zo'n bullshit. Als je verkouden bent heb je er last van dat je niet door je neus kunt ademen en als je adhd hebt, heb je last van impulsiviteit. Zijn beide geen smoesjes.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 21:09

VogeltjeM schreef:
Iemand hierboven was 15 met de diagnose borderline. Ik denk dat het hier ook een werkhypothese betrof omdat er nou eenmaal een etiket moest komen van de zorgverzekeraar. Dan mag het volgens mij wel onder je 18e.

....oma heeft de 1960er jaren nog meegemaakt.
Dit heet gewoon een ziekmakend systeem.
Iatrogene schade. (= schade door arts/ medisch handelen)

Het hele verhaal mbt borderline gaat niet eens over je 18e verjaardag - een serieuze diagnose houdt in dat iemand een paar jaar (!) weg uit het ouderlijk huis moet zijn, op zichzelf wonen, en dan kijken hoe of dat gaat.

En dan hebben wij naast de diagnose- behandel- combinatie op het psychische vlak ook nog eens de DSM-V. Grenzen zoals 'dit is een normale reactie op gebeurtenis x en geen stoornis' worden steeds vager en moeilijker.

Nickas

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 21:14

Helaas wordt er veel te snel gelabeld.
Maar als je hulp zoekt voor jezelf omdat je niet lekker in je vel zit, of hulp zoekt voor je kind omdat het zich (soms) 'afwijkend' gedraagt waardoor je je zorgen maakt, dan zit je al gauw aan de regels van de zorgverzekering vast.
Een hulpverlener moet binnen 45 minuten een diagnose stellen om de zitting vergoed te krijgen en evt. verder onderzoek te kunnen laten doen. Als er dan wél een label 'geplakt' kan worden, wordt er verdere hulpverlening (in beperkte mate) vergoed.

Hierdoor worden er in mijn ogen veel verkeerde diagnoses gesteld, en eenmaal een sticker hebbende, is het moeilijk om er vanaf te komen.
Alhoewel het voor sommigen ook handig is. Ik heb ... dus ik hoef niet ...

Iedereen heeft wel trekken van autisme, of ad(h)d, borderline of weet ik het. Dat geeft niks zolang het je niet belemmerd. Helaas worden er veel eisen gesteld en zijn er heel erg veel prikkels om ons heen. Je moet het allemaal maar kunnen handelen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 21:18

Mijn zus is borderline en ADHD , andere zus ADHD broer heeft ADD en ik PDD-NOS

Na de ervaringen van ritalin op zus heb ik nooit troep geslikt , ik ben door mijn puberteit gekropen . Lastige tijd was dat voor beide partijen

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 21:20

Ik vind het ook vervelend dat er te snel met iets gezwaaid wordt. Vaak zijn mensen net zo wijs als Google maar hebben nooit écht advies gehad van iemand die in die sector werkt. Zo lees ik wel eens mensen met 'Ooooh ik ben depressief' of 'Ik heb anorexia. Heb wat testjes op google gedaan en dat kwam eruit'. Daar kan ik soms wel mijn hoofd naar stoten. Men denkt soms té snel dat je iets hebt, terwijl de mensen die écht wat hebben op den duur minder serieus genomen worden, denk ik. :)

MarlindeRooz

Re: Heeft iedereen wel een psychische stoornis tegenwoordig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 21:24

Ik heb in mijn lieven meerdere diagnoses gehad. (3 maar liefst) Voor 1 fysio gevolgd, voor 1 2 cursussen en voor 1 medicatie.

Nou woehoe, ik zat met 14 erger in de knoop met "ik heb adhd ik ben stom en raar" dan met het feit dat ik een concentratieboog van 1 seconden heb en heel slecht te motiveren ben wanneer ik iets niet leuk vind, welke puber heeft dat namelijk niet???

Ik zou dus willen dat ik nooit ook maar 1 test had gedaan.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 21:27

Joolien schreef:
Ik heb van de week een lezing gehad van een neuropsycholoog en die vertelde dat kinderen vaak druk zijn doordat ze slaaptekort hebben. Ze worden moe en gaan dan juist druk doen om wakker te blijven, om toch bezig te blijven. Maar door de vermoeidheid wordt de aandacht slechter.

oh ja, die was ik nog vergeten in het lijstje.

wat ik me afvraag, is "het" zoveel erger dan vroegah? Ik had destijds in de tweed klas lagere school (voor de huidige generatie: groep 4 van de basisschool) een heel druk klasgenootje. Dat is later naar een mlk school gegaan. Ook twee buurtgenootjes. Alledrie zijn daar beter van geworden. Maar kan me niet herinneren dat wij zoveel "kinderen die anders waren" in de klas hadden.

Vraag me dan ook af wat de kip en het ei is in dit gebeuren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 22:02

KoudbloedKim schreef:
Ik heb ook een stoornis; PTSS.
Dit is niet zomaar vast gesteld, maar n.a.v een stuk of 30 vragenlijsten en gesprekken.
Hiervoor heb ik bijna 4 jaar langs EMDR gevolgd, waarvan dinsdag de laatste.

Ik zou willen dat ik kon zeggen dat ik een stoornis had, terwijl dit eigenlijk niet waar was!

Ptss is natuurlijk niet te vergelijken met een aangeboren stoornis als adhd/add. En ik heb het vermoeden dat dit topic daar vooral over gaat. Ptss is duidelijk te verklaren en te herkennen, is minder "abstract" dan ad(h)d (want waar ligt de grens tussennormaal en ababnormaal gedrag).

Naar mijn mening wordt er al snel een stempel op je gedrukt als je ook maar een beetje afwijkt van "de norm". Maar ja... wie bepaalt die norm? Tuurlijk zijn er zeker mensen die echt last hebben van zichzelf en echt zo'n stoornis hebben. Maar er zijn er ook een hoop die gewoon net niet voldoen aan het gemiddelde en daarom als anders beschouwd worden. Erg jammer... maar zo lijkt de wereld in elkaar te zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 22:05

Bizzybijtje schreef:
[naam] schreef:
Dit is niet zomaar vast gesteld, maar n.a.v een stuk of 30 vragenlijsten en gesprekken.

Ik zou willen dat ik kon zeggen dat ik een stoornis had, terwijl dit eigenlijk niet waar was!

Ptss is natuurlijk niet te vergelijken met een aangeboren stoornis als adhd/add. En ik heb het vermoeden dat dit topic daar vooral over gaat. Ptss is duidelijk te verklaren en te herkennen, is minder "abstract" dan ad(h)d (want waar ligt de grens tussennormaal en ababnormaal gedrag).

Naar mijn mening wordt er al snel een stempel op je gedrukt als je ook maar een beetje afwijkt van "de norm". Maar ja... wie bepaalt die norm? Tuurlijk zijn er zeker mensen die echt last hebben van zichzelf en echt zo'n stoornis hebben. Maar er zijn er ook een hoop die gewoon net niet voldoen aan het gemiddelde en daarom als anders beschouwd worden. Erg jammer... maar zo lijkt de wereld in elkaar te zitten.
Ik kon uit de titel niet opmaken dat het om een aangeboren stoornis ging of alleen adhd/add. :)
Het is alleen jammer dat door het snelle labeltjes geven, de mensen die echt een stoornis hebben, niet meer serieus genomen worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 22:10

Ik heb 5 jaar onderzoeken gehad , ze dachten ADHD in eerste instantie . Uiteindelijk na nog meer maanden heb ik PDD-NOS diagnose gekregen , is jaren over gegaan. Was een vrij agressieve en moeilijke puber , sprak nooit over gevoelens en was het mikpunt op school (uit zelfverdediging begon ik te pesten en bij de stoere lui te staan) . Paniek was ook geregeld aan de orde en niemand moest aan mijn spullen zitten dan kon ik compleet flippen . Ben veel rustiger maar het label tsja. .

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 22:15

Bizzybijtje schreef:
KoudbloedKim schreef:

Hoezo is dat nou weer niet met elkaar te vergelijken :+
en niemand weet echt of adhd nou echt aangeboren is of niet trouwens.. Abstract is het iig niet: ze kunnen het tegenwoordig herkennen op hersenscans. Een deel van het brein is bij de adhd patiënt uitgeschakeld.. Het gedeelte waar de motivatie geregeld wordt.

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 22:15

Ik ben het hier helemaal mee eens, tegenwoordig heeft iedereen wel wat. En steeds meer gaan psychologie studeren (alhoewel ik dat zelf misschien ook wil :o )
Door een gebeurtenis in maart 2011 zat ik niet lekker in mijn vel, paar weken later was dat bijna over en voelde ik mij weer goed.
In 2011 kreeg ik onderzoeken bij een psycholoog en daar kwam uit dat ik PPD NOS heb, ik kreeg de uitslagen een paar weken later en daar herkende ik weinig in, ook zocht ik op internet wat deze stoornis precies inhoudt en las ik verhalen van mensen die deze stoornis ook hadden. Ook hier herkende ik bijna niets in. Later ben ik naar een andere psycholoog (een grote instantie in Leeuwarden) gegaan en daar kwam uit dat ik dwangmatige trekken heb en gewoon wat verlegen ben. Dit herkende ik heel erg en was het er ook mee eens. Die eerste psycholoog was een soort bedrijfje, twee vrouwen die voor zichzelf waren begonnen. Dus vertrouwde het al niet helemaal... Ze stellen gewoon maar gauw een diagnose, zodat je in behandeling kunt, dan kunnen ze geld verdienen. Ook hadden ze nooit gevraagd naar mijn ouders hoe ik vroeger was, die andere instantie wel. Want als je autisme hebt, dan heb je daar ook last van in je jeugd en gedraag je je ook anders in je vertrouwde omgeving. Dat was bij mij niet het geval. Heb zelfs een online test gedaan een tijdje geleden, daar kwam uit dat ik bijna geen autistische trekken heb, minder dan het gemiddeld aantal mensen.
Tsja, dan kun je iedereen die wat verlegen of onzeker is wel autistisch noemen :+

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 22:18

Zo heeft mijn oom 'inspanningsintolerantie' gediagnostiseerd gekregen van de artsen. Oftewel, hij is gewoon lui. Werken kan hij niet, maar visuitjes, fietsen en tennissen zijn geen probleem. Nee, daar kan ik me niets bij voorstellen :+

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 22:19

And so what, "dat ptss minder abstract is, makkelijker te verklaren en herkennen"?

(En als incestvrouw vraag ik me trouwens ook nog af of ptss wel zo weinig abstract is en makkelijk te herkennen.)

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 22:51

Interessant en herkenbaar, maar ik denk dat een aantal aspecten hierin een rol spelen :) Tegenwoordig is het voor verzekeraars nou eenmaal nodig om 'labels te plakken' voordat mensen behandeld kunnen worden, waardoor criteria veel milder gehanteerd worden. Voorheen konden deze mensen gerust enkele jaren zwevend gezien worden zonder dat er een haan naar kraaide. Daarbij zijn er verscheidene centra waar mensen enkele keren gezien en gediagnosticeerd worden zonder adequate diagnostiek (denk bv. aan de praktijkondersteunder bij de huisarts). Zeker het voorbeeld hierboven van de diagnose ADHD inclusief Ritalin zonder adequaat onderzoek is treurig maar typisch.
Daarbij kun je ook de discussie aangaan over wat een psychiatrische stoornis is.. Vrijwel iedereen herkent klachten van verscheidene stoornissen, maar dat maakt niet dat je psychiatrisch ziek bent. Binnen de somatische geneeskunde proberen we normaal en abnormaal te concretiseren door afkapwaarden bij bloedonderzoek etcetera, maar binnen de psychiatrie is er geen duidelijke grens. Het gaat vaak veel meer om de context waarin gedrag getoond wordt en in hoeverre dat tot dysfunctioneren leidt.
Daarnaast leven we natuurlijk in een hele andere maatschappij dan enkele decennia geleden. Vroeger was het leven een stuk gestructureerder met minder verwachtingen en mogelijkheden maar daardoor veel meer duidelijkheid. Denk bijvoorbeeld aan baan, huishouden, relaties etcetera. Tegenwoordig lijkt soms 'the sky the limit' en dat moet ergens wringen. Daarmee ben ik niet van mening dat dingen vroeger beter waren, maar er mag wel waakzaam mee omgegaan worden. Zeker omdat mensen een 'label' vaak hun hele leven met zich mee dragen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 23:31

Janneke2 schreef:
And so what, "dat ptss minder abstract is, makkelijker te verklaren en herkennen"?

(En als incestvrouw vraag ik me trouwens ook nog af of ptss wel zo weinig abstract is en makkelijk te herkennen.)

Fijn dat er zo aanvallend op mijn bericht wordt gereageerd :)
Blijkt maar weer dat mijn bericht volledig verkeerd wordt geïnterpreteerd.

Wat ik bedoel is dat de stempel ADHD/ADD vaak gegeven wordt n.a.v. gedragsproblemen. Daardoor komt het (in mijn beleving) nog wel eens voor dat die problemen snel afgeschoven worden op die "stoornis". Maar de grens tussen normaal gedrag en gedragsproblemen lijkt me erg lastig te definiëren. PTSS is iets wat begint na een aanwijsbaar trauma en wijkt duidelijk af van de norm. Tenzij iedereen hier op deze aardbol rondloopt met herbelevingen, nachtmerries, een torenhoog stressniveau etc. etc. etc. Iedereen herkent wel wat van zichzelf in de kenmerken van eerstgenoemde "stoornissen" (om het zo maar te noemen), dat bedoelde ik met dat het abstracter is.