Te dun

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 16:11

Ik vind je juist op die foto's wel net iets te dun. En als jij zegt dat je te weinig eet. Dan zou ik er eerst voor zorgen dat je normaal gaat eten. Dat komt jouw ondergewicht ook ten goede. En met normaal eten, bedoel ik niet dat je ineens allerlei ongezonde dingen moet eten. Maar gewoon normale porties gezond eten. Je maag is er nu aan gewend dat jij te weinig eet. Bovendien kom je nu voedingsstoffen te kort.

Kever

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 16:15

Als ik zo de foto's op je profiel zie, zou ik je absoluut niet anorexia-dun vinden hoor!
Ik heb ook altijd ondergewicht gehad, maar zolang jij gewoon dagelijkse dingen met genoeg energie kan doen, zie ik geen reden tot zorg.

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-15 17:00

FriesWytske schreef:
Ik vind je juist op die foto's wel net iets te dun. En als jij zegt dat je te weinig eet. Dan zou ik er eerst voor zorgen dat je normaal gaat eten. Dat komt jouw ondergewicht ook ten goede. En met normaal eten, bedoel ik niet dat je ineens allerlei ongezonde dingen moet eten. Maar gewoon normale porties gezond eten. Je maag is er nu aan gewend dat jij te weinig eet. Bovendien kom je nu voedingsstoffen te kort.

Hoe weet je nou dat ik voedingsstoffen te kort kom? Ik eet niet zo veel, maar wel gevarieerd. Ik ben bijvoorbeeld wel vegetariër en eet geen vis, maar drink wel elke avond twee eetlepels lijnzaadolie (omega 3).
Verder probeer ik ook wat meer te eten. Idee is ook om binnenkort een fruitdroger aan te schaffen, zodat ik gedroogd fruit mee naar school kan nemen zodat ik daar ook wat meer eet. Het meeste verse fruit blijft namelijk niet lang leven en wordt bont en blauw in mijn rugzak.

Paisano

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 18:10

LZP -> MWS

Saaams

Re: Te dun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 18:15

Ik ben van mening dat je je prettig moet voelen in je eigen lichaam. Op een bepaald gewicht voel ik me zelf mooi en zelfverzekerd. Maar zodra ik zwaarder ben kan ik geheel uit mn doen raken en ben ik echt in paniek en niet meer zelfverzekerd. Ik trek me dus niks aan van wat mensen zeggen, wat foto's zeggen oid. Zolang ik het maar prima vind. Al moet dit natuurlijk geen wandelend skelet zijn of dat je iemand kan rollen bij wijze van.

Ik vind je prima ogen, zolang je voldoende eet voor wat jij nodig hebt op een dag. Geen lichamelijke klachten hebt is er toch niks aan de hand?

SavannahNx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 18:28

ik vind je een hele mooie meid op de eerste plek!
wees trots op jezelf.
als je weet dat je normaal eet, en je zelf niet vind dat je dik bent, maak je dan maar niet druk!
maar wat ik nu dan allemaal lees voel ik me dik :P
ik ben 1.62 en 57 kilo.
terwijl ik hier voorbij zie komen dat veel langere mensen hetzelfde wegen, ben ik dan te dik of hun juist te licht?
ik ben iniedergeval niet van mening dat ik me druk hoef te maken. zegt ook de o'zo gevreesde BMI niet :P

wees trots op jezelf je bent een prachtige meid! :)

AmyJamess

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 18:29

Misschien een idee om naar een dieetiste te gaan? Die zou je advies kunnen geven om (alleen als je dt zelf wilt) wat aan te komen.
Heb je last van veel stress? Of persoonlijke problemen waar je je vaak druk ook maakt?
En het kan ook zijn dat je over een paar jaar wel wat kilo's der bij aankrijgt :) Sommige mensen die blijven heel dun tot (meestal) na hun eerste zwangerschap of op latere leeftijd.
Ik heb ook een vriendin die voor haar leeftijd (23) heel dun is, maar dat zit bij haar in de familie haar moeder was net zo.
Dus denk niet dat je je zorgen hoeft te maken :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 18:41

Als jij je gezond en happy voelt, helemaal top! Vooral niks aantrekken van mensen die je te dun vinden, het is jouw lijf en als jij je gewoon goed voelt hebben hun daar niks over te zeggen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 02-02-22 20:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 02:40

Wat grappig.. Ik heb ook ooit zo'n zelfde topic precies gemaakt, alleen er is wel een groot verschil dat ik er wel mee zit.Mee zitten is nu wel wat overdreven geworden, tot jaar terug was het echt iets wat dagelijks continu in mn hoofd zat
Vooral omdat ik echt veel eet..zelfs ging eten tot ik misselijk was(of hele crème fraiches bakjes na elke maaltijd nog)
Nog hielp het nauwelijks en zeiden mensen dat ik vast amper at
Sinds nieuwe vriend is het stuk minder, dat stukje zekerheid wat hij me gegeven heeft

Je lichaam kunje nou eenmaal enkel accepteren..

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 04:05

amkeVH schreef:
ts ten eerste wil ik eventjes zeggen dat wat je over de schildklier zei niet klopt (vat het zeker niet aanvallend op hoor, ik verbeter je alleen even :) ) ik heb namenlijk een te sloom werkende schildklier, en hierdoor kom je juist sneller aan, wat jij dan zou bedoelen is waarschijnlijk een te snel werkende schildklier. ;)

maar verder weer even ontopic; je moet je zeker niet zorgen maken over wat andere zeggen, zolang jij blij bent met jezelf, en ook gezond bent, dan is er helemaal niks aan de hand en moet je die stomme mensen maar gewoon negeren (waarschijnlijk zijn ze gewoon jaloers op jouw lichaam :D )

Hoeft echt niet hoor.
Ik ben prima op gewicht maar ik kan heel lang teren op weinig eten zonder problemen.
Daarbij ben ik ben super stabiel in gewicht en kan eigenlijk bijna eten naar gelang trek, met die trage schildklier die echt flink traag is, ik ben net een ijsblokje zonder schildklierhormoon extra.
Enige is dat ik altijd geleefd heb naar wat mijn lichaam vroeg, dus niet bewust meer eten als ik geen trek had, ik kon door ziekte weinig bewegen dus ik kon het meer aan eten er niet bij bewegen.

Niet druk maken om wat anderen vinden, maar ik vind het curvy gedoe ook gewoon flauw.
En dan durven zeggen dat ik mijn figuur mee heb en dat ik er vast niks voor hoef te doen of durven mensen met mijn vetpercentage van 22 procent te zeggen dat ik mager ben.
Ik heb gewoon een gezond gewicht, met een gewoon eetpatroon wat paste bij mijn activiteiten kennelijk, anders blijf je niet zo netjes op gewicht.

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 07:41

Al dan niet anorexia hebben hangt niet direct samen met het al dan niet ondergewicht hebben. Dat kan soms slechts het gevolg zijn. Het is het obsessief bezig zijn met voeding, of eigenlijk met niet eten.
Nu hebben mensen vaak de neiging om negatief kritiek op een ander uit te storten om zichzelf in een beter daglicht te stellen. (als jij te mager bent betekend dat zij minder overgewicht hebben - in die trend).
Anderzijds is het feit dat je hier een topic over opent en waarin je zelfs schrijft dat je soms de hele dag door kunt op bijna niets je er toch wel erg veel mee bezig bent en je je er ook van bewust bent. Een 'normale' reactie in mijn ogen als je opmerkt bij jezelf dat je te weinig tot bijna niets gegeten hebt is dat snel goed maken met een gezonde maaltijd en niet voor jezelf de voorstelling gaat maken dat je gewoon goed functioneert op bijna niets. Aanvankelijk lijkt dat inderdaad goed te gaan, zeker als je lichaam gewend is aan systematisch te weinig eten. Tot dat de opgebouwde tekorten echt zicht en voel baar gaan worden. Want vaak pas bij echt chronisch te korten komen de symptomen.
De eerste aanwijzing bij vrouwen is vaak het achterwege blijven van de menstruatie cyclus.
Of te wel gewicht zegt weinig, wat anderen zeggen zegt weinig. Maar bij de omschrijving van je eetpatroon soms en het feit dat je je er heel bewust van bent doet bij mij toch alarmbellen rinkelen. Waarschijnlijk gewoon loos alarm, maar ben lief voor jezelf en gun je lichaam in ieder geval drie gezonde voedzame maaltijden per dag.

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 09:49

TS, als jij goed in je vel zit hoef je je niets van anderen aan te trekken. ;)

Vind het alleen jammer dat er gelijk geroepen wordt dat mensen die zeggen dat TS te dun is zelf te dik zijn of jaloers zijn. Dat vind ik een vervelende en negatieve aanname.
TS geeft zelf aan ondergewicht te hebben, dus ja, dan kan het zijn dat mensen dat benoemen. Hoeft toch niets te maken te hebben met jaloezie of overgewicht.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 10:04

Wat is het weer een gemakkelijke aanname om te zeggen dat die mensen dan zelf te dik zijn. Zeg ook niet dat ze anorexia heeft. Maar op die foto's kun je het dus wel duidelijk zien, dat er voor het mooie een paar kilootjes bij mogen.

En ts, je geeft zelf aan dat je te weinig eet. En in plaats van noten e.d. zou ik eens normaal gaan eten. Ook voor vegetariërs is er normaal eten.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 10:10

Laat mensen banketstaaf :D heb er ook veel last van, ook omdat ik behoorlijk intensief sport.. Maar mensen die me echt kennen weten beter, omdat ik me werkelijk in de rondte eet aan alles wat los en vast zit :')

Maak je niet druk om wat mensen zeggen, maar wel als je zo weinig eet.. dan kom je gewoon voedingstoffen te kort.. Als je altijd te weinig eet, krimpt je maag en heb je ook gewoon minder honger.. Maar maakt dat nog niet goed

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-15 11:39

@FriesWytske En dit bedoel ik nou, hier word ik verdrietig van.
Denk je dat ik de hele dag leef op noten? Ik eet een paar noten in plaats van chips of iets anders (ongezonds) zouts.

Verder eet ik zo'n 3 a 4 maaltijden per dag, behalve op school, dan vergeet ik het soms. Niet goed natuurlijk, omdat je meerdere (kleine) maaltijden per dag moet eten, maar daar kan ik verder niet zo veel aan doen. Daarom wil ik dus ook wat meer fruit oid meenemen, zodat ik aangespoord blijf tot eten.

Dus even voor de duidelijkheid: ik heb geen anorexia. Het is alleen een snelle aanname van mensen, roepen dat ik een eetstoornis heb terwijl ik dat niet heb.

Bovendien is een BMI (wat ik dus een onbetrouwbare manier van meteen vind maar ja) onder de 16 pas ongezond. Ik heb één van 17,5/18. Onder de 18,5 is ondergewicht.

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-15 11:47

Ooh, en sorry voor het negeren van andere vragen.
Ik heb weinig stress en zit zowel letterlijk als figuurlijk goed in mijn vel. Natuurlijk is het wel eens druk op school of heb ik ineens een hele hoop klanten, maar mijn gewicht blijft altijd mooi stabiel.
En misschien kom ik inderdaad wel wat aan als ik volwassen word, ben ook nog maar 17 natuurlijk :)

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 11:54

Dat is de manier hoe de industrie groeit, en automatisch hoe het ideaalbeeld verschuift.

Tot niet lang geleden was het ideaalbeeld maatje 32/34 en was iedereen met maatje 38 of meer een vetzak. De industrie begint zich aan te passen, omdat er vele gezondheidsproblemen over de wereld ontstaan over het "ideaalbeeld" (denk aan meiden die anorexia of boulimia ontwikkelen door dit beeld), is dit langzaam aan het veranderen. De dames die over de catwalk liepen, waren namelijk meer bot dan wat anders.

Dat dit veranderd kan ik alleen maar toejuichen. Alleen al om jonge beïnvloedbare meisjes geen minderwaardigheidscomplex te geven. Daarnaast moet ik ook eerlijk zeggen dat ik het ook niet leuk vond om met mijn normale maat 38 te horen dat ik dik was. En geloof mij, dat is vaker voorgekomen dan je misschien zou denken toen ik jonger was.

Dus TS, die industrie veranderd, en zal ook altijd blijven veranderen. De meute gaat hier gewoon in mee. Trek je er niets van aan. Zo lang jij je lekker voelt in je lijf, is er niets mis mee.

Wipher

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 11:55

Hoi TS,

Er is helemaal niets mis met jou gevariëerde en gezonde manier van eten. Noten in de plaats van chips heeft nog nooit iemand kwaad gedaan denk ik. Waar ik wel mijn vraagtekens bij heb, is het feit dat je op school je 'maaltijd kunt vergeten'. Hoe werkt dat dan? Vergeet je het mee te nemen, of vergeet je het op te eten? Een beetje gedroogd fruit meenemen naar school kan prima als een tussendoortje, maar écht niet als maaltijd. Ik hoop dat je dat ook niet als maaltijd bedoeld? Daarin zit heel erg weinig energie, daar kan je je lichaam niet de hele dag op laten teren.

Is het een idee om hier een lijstje te typen van wat je die dag over de hele dag hebt gegeten? Dan kunnen wij misschien ook een beter beeld krijgen van of je te weinig eet en of je eventuele tekorten oploopt.

Wipher

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 11:58

[quote="PowerReiner"]omdat er vele gezondheidsproblemen over de wereld ontstaan over het "ideaalbeeld" (denk aan meiden die anorexia of boulimia ontwikkelen door dit beeld), is dit langzaam aan het veranderen. De dames die over de catwalk liepen, waren namelijk meer bot dan wat anders.
quote]

Waarom blijven mensen toch maar beweren dat iedereen met een eetstoornis deze heeft ontwikkeld door het beeld wat de media scheppen? Ik zou zeggen, verdiep je daar eens iets verder in voor je dat zegt. Het zal misschien meespelen in het ideaalbeeld van sómmige jonge meisjes.

orion456

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 12:02

ik vraag me af waarom iedereen zo blijft hangen op wat ze eet en hoeveel ze weegt.....ze zegt zelf al meerdere keren dat ze zelf wel weet dat ze prima van proportie is en niet te dun, maar dat ze het moeilijk vind wat ze met haar lichaam teweeg brengt aan gedachten bij anderen.
Daar kan ik alleen maar op zeggen: daar moet je je echt niet druk om maken, want zo praat je jezelf nog een depressie aan omdat je denkt dat je door jouw slanke lichaam anderen onzeker maakt. Hoe en wat anderen over jouw lichaam denken zit in hun hoofd en als ze daar onzeker van worden, ligt dat aan hun eigen gedachtepatroon, wensen en verwachtingen. Niet aan jouw lichaam. Belangrijk dat je scheidingslijn kent van tot waar jouw invloed gaat op anderen en waar die stopt. Anders maak je jezelf gek.

Je ziet er hartstikke goed uit in je profielfoto!!!! Dus no worries.

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 12:04

Meid, ik heb gespiekt op je profiel en ik mocht willen dat ik jou postuur had. :+
Je ziet er prima uit en zolang je zelf gelukkig en gezond ben dan zou ik me niet druk maken over wat anderen vinden. Als je jezelf te dun vind, dan moet je daar iets aan doen. Maar alleen als je dat ZELF vind. Dus niet omdat je dit hoort met nare opmerkingen vanuit school of waar dan ook.

Zolang jij jezelf goed vind zo, zou ik zeker niet veranderen!

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-15 12:11

Dankjewel voor je lieve antwoord Orion, je begrijpt inderdaad waar ik mee zit :)

Maaltijd vergeten is gewoon dat ik 's avonds na school zijn brood onderaan in mijn tas zie liggen. Ik bedoel fruit ook niet als maaltijd, maar als ik iets lekkers mee neem denk ik gewoon sneller aan mijn andere eten.
En dankjewel Sicayes en andere mensen die me even een hart onder de riem steken :)

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 12:21

Wipher schreef:
PowerReiner schreef:
omdat er vele gezondheidsproblemen over de wereld ontstaan over het "ideaalbeeld" (denk aan meiden die anorexia of boulimia ontwikkelen door dit beeld), is dit langzaam aan het veranderen. De dames die over de catwalk liepen, waren namelijk meer bot dan wat anders.
quote]

Waarom blijven mensen toch maar beweren dat iedereen met een eetstoornis deze heeft ontwikkeld door het beeld wat de media scheppen? Ik zou zeggen, verdiep je daar eens iets verder in voor je dat zegt. Het zal misschien meespelen in het ideaalbeeld van sómmige jonge meisjes.

Je ziet nergens mij melden dat iedereen met een eetstoornis dat hierdoor krijgt, maar ik blijf bij mijn standpunt, en dat is dat het ideaalbeeld wel degelijk heel veel invloed heeft op jonge meiden. Sterker nog, niet alleen jonge meiden.
De media heeft veeel meer invloed dan men denkt.

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 14:04

Ik denk dat PowerReiner wel gelijk heeft en toch zeker wel een groot deel van de maatschappij (zowel mannen als vrouwen, misschien meer jong dan oud) worden beïnvloed door de media en de bladen en daardoor een ietwat vertekend zelfbeeld krijgen om dit ideaalbeeld te kunnen navolgen. Het word immers wel vaak zo gepubliceerd dat slanke/gespierde vrouwen/mannen rijk en succesvol zijn in het leven.

TS ziet er hartstikke goed uit, dus die hoeft zich daar echt geen zorgen over te maken. Maar er zijn genoeg mensen die dit teveel op zichzelf betrekken.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 20:29

Ts, ik denk dat het juist goed is dat je zo tevreden bent met je lichaam.
Social media verandert zo snel. Eerst 'moest' je zo dun zijn als een gratenpakhuis en nu 'moet' je ineens een enorme kont hebben.
Ik heb zelf ook altijd wat ondergewicht gehad. Zeker tot mijn 23e was ik te licht voor mijn lengte. Ik ben 1.68 en ben heel lang tussen de 47 en 50 kilo geweest. Ik ben nu 31 en weeg tussen de 55 en 58 kilo.
Ik herken de vragen die jij ook noemt. Eet je wel genoeg? Heb je anorexia? Maar ook vriendinnen die met een soort ondertoon zeggen: 'jouw staat ook alles he' en 'ik wil niet naast jouw staan in de kroeg hoor, dan lijk ik zo dik'.
Net als jij ben ik altijd super tevreden geweest over mijn lichaam. Nu nog steeds. Ik ben er ook nooit onzeker over geweest. Maar ik snap heel goed dat met de huidige social media en jouw leeftijd dat je dit gevoel wel een beetje kunt hebben.
Laat je niet door anderen beïnvloeden als jij tevreden bent over je lichaam. Niemand beslist hoe jij eruit moet zien. Als jij er zelf tevreden mee bent is dat fantastisch en zou ik zeggen houden zo.