ik val steeds in slaap, help?!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-15 11:22

Antje, dat is omdat ik dat al langer doe en meer mensen ken die er geen problemen mee hebben. En dit is dus opeens begonnen, waardoor ik dacht dat er iets mis zou kunnen zijn

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 11:25

Majabeestje schreef:
jorretje schreef:
En als je dat uurtje voor jezelf nou eens een half uurtje maakt, kan je een half uur langer slapen :)

Als je overdag zo moe bent zou een half uurtje eerder slapen niet veel verschil maken denk ik.
Uiterlijk om 22u in bed liggen zou ik eerder proberen. En de andere tijd overdag efficiënter proberen in de delen.

Nee maar als je een avondmens bent dan helpt een uur eerder slapen ook niet. Dan val je simpelweg niet in slaap.

Langzaam je ritme iets verplaatsen vind ik een goede tip.

En inderdaad na 10 uur geen apparaten meer.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-15 11:31

Dat zijn inderdaad goede tips. Ik zou dan sowieso om 10 in bed moeten liggen dus geen apparaten na 10 heeft dan geen nut hahaha.
Laatst bijgewerkt door Nala op 15-01-15 11:37, in het totaal 1 keer bewerkt

PenP2014

Re: ik val steeds in slaap, help?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 11:35

Dat is wel héel heftig en het klinkt mij alsof je lichaam je iets probeert te vertellen.

Even laten testen op pfeiffer en misschien heb je iets heel erg tekort zoals ijzer?

Meer gaan slapen ook :j daar zag ik al goeie tips over. Sterkte!

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-15 11:37

Ik laat het inderdaad ook testen denk ik.

Goyaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 11:48

Toevallig ging RTL Late Night gisteravond over slapen en slaaptekort. Meer slapen is een tip, maar de vraag is of je daardoor nog wel genoeg tijd hebt voor school én ontspanning, want dat is heel erg belangrijk voor een goede rust.
Ook de manier waarop je slaapt 's nachts is een aandachtspunt: slaap je heel vast, de hele nacht door, of word je iedere paar uur wakker?
Het kan een vitamine D tekort zijn. Vitamine D zit in zonlicht en geeft je energie. Het is namelijk niet raar dat mensen gemiddeld in de zomer minder uren slapen dan in de winter. Ik weet niet of je ooit gehoord hebt van een winterdip? Dan kan je lichaam het vitamine D tekort niet goed verwerken en word je vermoeid en lusteloos.

Ben je de afgelopen tijd ziek geweest? Verkouden of griep? Dan kan het namelijk een teken zijn van pfeiffer. Als je dingen wil uitsluiten is het nooit verkeerd om even langs de huisarts te gaan.

Ik weet niet of je de afgelopen weken door je vermoeidheid ook weinig aan sport hebt gedaan, maar als dat zo is: ga weer eens sporten! Het zorgt voor ontspanning en een versnelde hartslag en bloedsomloop. Daardoor krijg je juist weer meer energie!
Ik hoop dat je wat aan mijn uitleg en tips hebt.
Heel veel succes!

Carowl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 11:56

Ik zou inderdaad ook even bloed laten testen, dan ben je zeker dat het daar zit of net niet.
In tegenstelling tot wat mensen hier zeggen heb ik ook pfeiffer gehad maar nooit ziek geweest.
Ik had het zelfs niet door en het is eruit gekomen door een bloedtest voor iets heel anders.
Daarnaast had ik ook vitamine D en B tekort, allemaal dingen waar je moe van kan zijn.
Ik was effectief wel heel moe maar ik bleef doorgaan omdat ik dacht, ja iedereen is wel moe en ik had dus geen andere symptomen ofzo.

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 11:57

Goed dat je het laat testen! Mocht je inderdaad bloedarmoede hebben is de kans groot dat je ijzertabletten mee krijgt. Zelf heb ik er nog nooit problemen me ondervonden enkel dat je vrij stevige en donkere poep krijgt :')

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 11:59

Idd bloed testen. Ik had het vorig jaar ook, ondanks voldoende slaap toch steeds ontzettend moe, ik stond op en kon een uur later weer heerlijk uren liggen pitten. s middags viel ik ook steevast in slaap, als ik thuis kwam van werk bv dan moest ik echt een paar uur slapen...
uiteindelijk bleek ik een flink vit D tekort te hebben. verder konden ze niets vinden. dit jaar weinig last van, ik neem nu gewoon de winter door een vitaminekuur.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-15 12:15

Dan doe ik het zo: ik probeer nu een week lang om 10 naar bed te gaan en als het nog niet werkt laat ik bloed afnemen. Ik hoop dat het werkt omdat ik natuurlijk liever geen tekorten of ziektes heb haha.

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 12:46

Om te kijken voor bloed armoede hoef je niet speciaal bloed te laten prikken. Je kan naar de huisarts gaan en meestal prikken de assistentes in je vinger en dan nemen ze een druppeltje bloed op. Die doen ze in een apparaat en die geeft aan hoeveel hb je hebt. Je bent in 5 min klaar en je hebt meteen het resultaat.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 12:56

MorganeR schreef:
Dankjewel voor de reacties allemaal! Ik dacht dat voor mijn leeftijd de slaaptijd 6-8 uur was. Oeps.

Ieder lichaam werkt anders dus hier kan je sowieso al niet vanuit gaan.
Als jouw lichaam aangeeft dat het moe is moet je je rust pakken, lijkt me logisch toch ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 13:44

De aanmaak van melatonine verandert in de puberteit, vandaar dus dat je slaapbehoefte ook verandert. :)

canisia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 14:06

Ik volg ook even.. ben 25 jaar en al zeker 2jaar altijd moe zodra ik binnen zit. Leren voor tentamens is hierdoor een enorme klus want ik val na een paar pagina's zo 2u in slaap.
Bloed getest, kwam enkel uit dat ik ooit pfeiffer heb gehad, maar heb hier niet bewust iets van gemerkt.
Eet gezond en sport vrijwel elke dag een uur en daarnaast de dagelijke 'sport' van 2 stallen en weiland mesten en 2 paarden doen.. ;) Zolang ik bezig blijf, kan ik uren doorgaan, maar als ik dan een week thuis zit om te leren lig ik enkel in bed..
Slaap gemiddeld zo'n 10u per nacht met soms dus nog 2-4u erbij overdag..

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-15 16:28

Oei dat klinkt ook niet al te prettig. Ik hoop dat gewoon meer slapen helpt.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-15 07:03

Update: ik ben om 11 naar bed gegaan in plaats van 12(:30). Helaas ben ik wel om 4 uur wakker geworden en heb een half uur wakker gelegen, dus in hoeverre het gewerkt heeft weet ik niet.

FjordHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 07:15

Tja, zo snel gaat het ook niet werken hé. Verloren slaap = niet in te halen. Het duurt dus ook langer als 1 nacht om het slaaptekort recht te trekken.

Ik had het vroeger ook, in mijn laatste jaar school is het enorm verergerd. Ik kon amper wakker blijven overdag en vroeger gaan slapen "een keertje" werkte ook niet, dus zag niet in waarom ik het zou doen.
Maar feit is dat je gewoon je bioritme moet opschuiven nu. Even een dagje vroeger gaan slapen en de volgende dag vroeg opstaan helpt niet. Je moet dit minstens maanden aan een stuk volhouden voor je gaat merken dat je echt stukken beter bent.

Geloof me maar, je moet je bioritme veranderen en volhouden en dan pas voel je je stukken beter. Dus echt elke dag, klinkt overdreven, maar werkt: elke dag 9 a 10uur in u bed kruipen. Desnoods eerst om 9 uur een warm bad nemen en dan tegen 10uur in bed, dan slaap je beter. En dit dus blijven volhouden.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-15 07:18

Dat zal ik inderdaad moeten proberen, al voelt het voor mij soms alsof ik die twee/drie uren dan verspil.

Is er iets qua eten/drinken dat veel energie geeft?

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 07:32

Ess_Ramona schreef:
Ijzerpillen anders?
Probeer eerst maar eerder te slapen, misschien is het gewoon slaaptekort.

Al moet ik wel zeggen dat ik nu ook chronisch moe ben, al slaap ik ook een uurtje of 9 per nacht.
Kan ook door de winter / het weer komen.

Ik zou ook je ijzer laten testen. Ik heb ook een tijd gehad dat ik gewoon in slaap viel, kon m'n ogen niet open houden. Maakte daarin tegen wel genoeg slaap.

Mijn ijzer bleek echt heel erg laag te zijn, lager kon bijna niet :+'. Heeft ook een behoorlijke tijd geduurd voordat ik daarvan opknapte (ondankds de medicijnen die ik toen kreeg).

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 07:52

Ik zou eerst het meest voor de hand liggende proberen en dat is gewoon op tijd naar bed gaan. Of te wel 1 1/2 tot 2 uur vroeger naar bed. verder zorgen dat je overdag voldoende beweging en buitenlucht krijgt zodat je je nachtrust ook goed benut. Geeft deze aanpak na een tijd geen verbetering dan naar de huisarts. De ene mens heeft veel meer slaap nodig dan de ander. maar met zo weinig slaap zouden ze mij ook overdag continu wakker moeten maken. En denk niet dat je vanwege schoolwerk geen tijd hebt om meer te slapen. Als je goed uitgerust bent kun je namelijk veel efficienter leren dus heb je waarschijnlijk maar de helft van je studie tijd nodig.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 08:16

Vervelend! Inderdaad eerder naar bed gaan als eerste, en dan verder kijken. Je lichaam zal ook moeten wennen aan meer slaap, dus niet zo gek dat je nu snachts wakker wordt.

Ik heb er ook last van, tijdens studeren, vergaderingen, lezen, tv kijken, eigenlijk alles waarbij ik even zit niets te doen. Ik slaap wel genoeg en heb geen tekorten of ziektes, dus ik hoop voor je dat je iets vind waar het aan ligt. Ik vind het zelf behoorlijk vervelend dat ik de oorzaak niet weet :+

Heel gezond eten (geen / weinig suiker) en voldoende sporten helpt bij mij wel iets tegen het moe zijn, maar het in slaap vallen blijft..

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-15 08:47

Ik eet sowieso volgens mij gewoon gezond. Sporten wil ik inderdaad meer gaan doen, in de vorm van joggen met de hond ipv slenteren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 08:57

Ik zie dat je vegetariër bent. Je zegt dat je gezond eet maar is dat ook echt zo? Een vleesvervangers is echt niet afdoende voor een vegetarisch dieet.

Probeer eens goed op te letten wat je op een dag aan ijzers binnen krijgt.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-15 09:05

Ik nam altijd aan dat vleesvervangers goed genoeg waren voor de dagelijkse stoffen die eigenlijk in vlees zitten.

Roos1610

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 09:19

Heb je je vitamine B12 al eens laten testen? Bij tekort aan deze vitamine (die vooral in vlees/noten zit) kan je ook erg vermoeid raken. Je kan hier pillen voor slikken, of injecties krijgen bij je huisarts (dit heb ik een tijdje moeten doen).