Na 11 dagen ziek geen verbetering, iemand die symp. herkent?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 12:44

LBLGypsyCobs schreef:
Het kan toch ook een longprobleem zijn, heb je last van slijm?

Als de functie van je longen verstoord is, komt er minder zuurstof in je bloed.
Dan moet je hart gas geven om toch alle organen van voldoende zuurstof te voorzien.

Dus hartslag en bloeddruk omhoog.

Dat en toch een gebrek aan zuurstof hier en daar zorgt voor vermoeidheid en afvallen, je lichaam verbruikt veel energie.

Herkenbaar. Ik viel op vakantie ook zoveel af. Mijn lichaam heeft het extreem moeilijk gehad.
Later bleek ik astma te hebben na een heftige aanval. Die had ik tijdens de vakantie waarschijnlijk ook.
Maar door blijven buffelen, want de huisarts vond dat ik hyperventilatie had {:)-:(
Je lichaam kan snel slijten als er iets niet in orde is.

Ts, beterschap.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Na 11 dagen ziek geen verbetering, iemand die symp. herkent?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 12:56

Herkenbaar. Ik heb zelf COPD (chronische bronchitis met hyperreactiviteit) waardoor ik erg snel een longontsteking op loop (afgelopen jaar 2 keer raak geweest) en daarbij ook kilo's kwijt raak.

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-15 14:22

De 2 dokters waar ik bij ben, hebben halverwege vorig jaar beide mijn mama haar longontsteking over het hoofd gezien. Longen waren al zo volgelopen dat ze niks hoorden onder de stethoscoop, vandaar dat ze dachten dat het dat niet was. Uiteindelijk heeft mama dan een foto laten nemen, die liet duidelijk zien dat het wél een longontsteking was.

Heeft ze ook een paar maanden van afgezien hoor. Zo hard moeten hoesten dat ze uiteindelijk zelfs gekneusde ribben had!
Ze is natuurlijk genezen, maar sindsdien blijft ze bij zware inspanningen wel kortademig.

xZiva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 15:16

Ik heb ook astma, maar val er helaas niet van af! :P
Hartkloppingen zijn inderdaad heel naar om te voelen (ik heb een zeer hoge dosis medicijnen, en hierdoor krijg ik standaard hartkloppingen en begin ik helemaal te trillen )
Ik heb hierdoor ook altijd, dat als ik bij de dokter kom voor iets anders, en ik zeg dat ik bijv. Een beetje verkouden, snotterig oid. Ben, dat ze meteen naar mijn longen willen luisteren. Ik ben hier heel erg vatbaar voor door de astma..
Mag ik vragen welke medicijnen je hebt? En de dosis die er op staat?

Zeer interessant topic voor mij! :D (doktersassistente in opleiding :)) )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 15:39

Misschien voorbarig, maar als je hartslag en bloeddruk blijven stijgen (en je temperatuur ook) zou ik dit weekend toch de HA van wacht laten komen of gewoon naar Spoed gaan, en dan melden dat er bloedafname is gebeurd voor vermoeden van longembolie en hyperthyroïdie (hyper schildklier). Normaal moet dat genoeg zijn om je daar even binnenste buiten te keren of bijkomend onderzoek te doen. Heb je het gevoel dat je hart in overdrive gaat en dat het af en toe eens doorslaat of overslaat of blijven de tintelingen in je vingers toenemen, zelfde advies: ga naar Spoed.
Hoe is je vochtopname en urine trouwens? Zijn die goed? Geen specifieke geur als je gaat plassen, zoals appeltjes per toeval?

Je hartslag zit binnen de grens van het normale (genoeg controles op gedaan en je ziet vaker 70-80 voorbijkomen dan je denkt) en zolang je geen 140/90 bloeddruk hebt is nog relatief goed, zelfs al zit je normaal lager. Mijn hartslag in rust zit meestal <60, gemiddeld vaak rond de 50. Laat me een inspanning doen, die schiet naar de 70 en ik voel me dan ook alsof ik een WK-record sprint heb moeten doen.

Hou er rekening mee, je probeert roken af te bouwen, dat een deel van de onrust ook kan komen omdat je lichaam de nicotine mist. Afbouwen is goed, maar doe het rustig aan.

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-15 19:54

xZiva_ schreef:
Ik heb ook astma, maar val er helaas niet van af! :P
Hartkloppingen zijn inderdaad heel naar om te voelen (ik heb een zeer hoge dosis medicijnen, en hierdoor krijg ik standaard hartkloppingen en begin ik helemaal te trillen )
Ik heb hierdoor ook altijd, dat als ik bij de dokter kom voor iets anders, en ik zeg dat ik bijv. Een beetje verkouden, snotterig oid. Ben, dat ze meteen naar mijn longen willen luisteren. Ik ben hier heel erg vatbaar voor door de astma..
Mag ik vragen welke medicijnen je hebt? En de dosis die er op staat?

Zeer interessant topic voor mij! :D (doktersassistente in opleiding :)) )

Bufomix Easyhaler, is mijn puffer. 2x 2 puffs per dag.
Biclar Uno 500, is de antibioatica. 1x 2 tabletten per dag, bij het eten, altijd om hetzelfde uur.

Daarvoor had ik Ibuprofen 600 mg gekregen, 3x 1 tablet per dag, 6u tussen laten. Ontstekingsremmer voor de keelontsteking. En dan ook nog Neo-golaseptine spray, 6x per dag 3 a 4 verstuivingen.
De eerste dag had ik ook veel last van snot, daar heb ik Nasa Rhinathiol voor geslikt.

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-15 19:59

Varekaj schreef:
Misschien voorbarig, maar als je hartslag en bloeddruk blijven stijgen (en je temperatuur ook) zou ik dit weekend toch de HA van wacht laten komen of gewoon naar Spoed gaan, en dan melden dat er bloedafname is gebeurd voor vermoeden van longembolie en hyperthyroïdie (hyper schildklier). Normaal moet dat genoeg zijn om je daar even binnenste buiten te keren of bijkomend onderzoek te doen. Heb je het gevoel dat je hart in overdrive gaat en dat het af en toe eens doorslaat of overslaat of blijven de tintelingen in je vingers toenemen, zelfde advies: ga naar Spoed.
Hoe is je vochtopname en urine trouwens? Zijn die goed? Geen specifieke geur als je gaat plassen, zoals appeltjes per toeval?

Je hartslag zit binnen de grens van het normale (genoeg controles op gedaan en je ziet vaker 70-80 voorbijkomen dan je denkt) en zolang je geen 140/90 bloeddruk hebt is nog relatief goed, zelfs al zit je normaal lager. Mijn hartslag in rust zit meestal <60, gemiddeld vaak rond de 50. Laat me een inspanning doen, die schiet naar de 70 en ik voel me dan ook alsof ik een WK-record sprint heb moeten doen.
Hou er rekening mee, je probeert roken af te bouwen, dat een deel van de onrust ook kan komen omdat je lichaam de nicotine mist. Afbouwen is goed, maar doe het rustig aan.

Als ik me rustig hou, is het doenbaar, dus doe ik lekker niks haha.
Overslaan doet m'n hart niet echt, het gaat gewoon veel sneller dan anders.
Ik drink veel, zoals altijd, zover ik zie/ruik is mijn urine ook normaal.

Mijn bloeddruk was 10/8 gisteren, ook hoger dan normaal. Ik maak geen koorts aan, heb het iets warmer dan gewoonlijk maar geen koorts. Mijn hartslag ligt gemiddeld normaal ook zo laag, ik weet dat 77 niet bepaald hoog is maar zo voelt het voor mijn lichaam dus wel.

Ja met het roken overhaast ik niks hoor, ik probeer niet te veel te roken maar als ik zin heb in een sigaret steek ik er eentje op. Ze smaken me sinds ik ziek ben alleen niet meer zo, dat komt wel handig uit haha.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 01:22

10/8 bloeddruk is laag :') de normale norm is 12/8 ofzo haha, geen zorgen om maken. Uiteraard voel je je nu bizar maar eigenlijk valt dat nog best mee. Ik dacht dat je standaard 9 of 10 had en nu ineens op 13 of 14 zou zitten :p

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 06:44

10/8 is inderdaad laag en juist niet hoog... :=
TS, ben je verder wel goed geinformeerd? Misschien maak je je drukker als nodig en reageer je daar op deze manier heftiger op ivm stress?

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 07:24

Schildklier op hol kan je inderdaad een gejaagd gevoel geven...

Longontsteking...ook optie maar dat zou met bloedonderzoek en foto te zien moeten zijn.Hoesten is trouwens niet altijd een symptoom van een longontsteking.Ik had een zware te pakken maar hele periode niet gehoest :P

Beterschap en als je je inderdaad zo erg zoek voelt en het niet vertrouwd inderdaad even medische hulp zoeken.

Heel veel sterkte en beterschap :(:)

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-15 11:22

Cayenne schreef:
10/8 is inderdaad laag en juist niet hoog... :=
TS, ben je verder wel goed geinformeerd? Misschien maak je je drukker als nodig en reageer je daar op deze manier heftiger op ivm stress?

Dat weet ik hoor haha, ik heb normaal gewoon een nog lagere bloeddruk. Mama ook haha.
Dokter dacht idd ook wel even aan stress, maar dat slaagt bij mij op mijn gezicht, kaken verkrampen helemaal enzo..

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-15 13:25

UPDATE.

Vanochtend de dokter aan de lijn gehad: het is sowieso geen longembolie.
Wel heb ik een serieuze bacteriële infectie, en dus... Een longontsteking!

Voorlopig gaan we geen foto maken, ik slik nog steeds antibiotica en ben sowieso nog heel de week thuis dus kan ik nog volop rusten, maar de kans bestaat dat ik eind van de week terug naar de dokter loop omdat ik volgende week waarschijnlijk nog niet in staat zal zijn om te gaan werken.

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 13:40

Oh dat heb ik 3 jaar geleden ook gehad.. Had toen ontzettend pijn in mn schouder met ademen en dacht dat het door de spieren daar kwam, maar achteraf maar beter dat ik naar de HA ben gegaan. Hij wilde me naar huis sturen met pijnstillers maar heeft me toch naar de SEH gestuurd. Daar hebben ze bloedonderzoek gedaan, hersenvocht gecontroleerd op hersenvliesontsteking en longfoto's gemaakt + nog meer testjes, na 2,5 uur mocht ik naar mn kamer en heb ik 4 dagen in het ziekenhuis gelegen. Op de 2e dag kwamen ze er achter dat het een bacterie in mn longen was..
Als je het niet vertrouwd gewoon teruggaan naar je HA! Beterschap :(:)

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 13:51

Oei...pittig,beterschap :(:)

Mij werd verteld door een assistente aan de telefoon dat ik maar wat extra vitamine C moest nemen en een aspirientje.Na 2 dagen maar weer terug gebeld dat het niet beter ging,ze vertelde dat het een hardnekkig griepvirus was dat heerste.
Toen ik vroeg of het ook normaal was dat als je de thermometer in je hand had en die 40gC aangaf mocht ik meteen langskomen.

De HA schrok zich rot en heeft mij meteen doorgestuurd naar het ziekenhuis voor foto's.
Ik heb trouwens niet gehoest.Alleen als ik op mijn zij lag,voelde ik een ruis bij het inademen.

Ik had toen ook idd een pittige longontsteking en ben totaal een maand uit de running geweest.Vergeet niet de periode dat je moet herstellen hoor.Niet meteen weer vol aan de slag als je je nog niet fit genoeg voelt.
Heb mij daar ook enorm op verkeken :o .

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-15 21:37

Tinky12 schreef:
Oei...pittig,beterschap :(:)

Mij werd verteld door een assistente aan de telefoon dat ik maar wat extra vitamine C moest nemen en een aspirientje.Na 2 dagen maar weer terug gebeld dat het niet beter ging,ze vertelde dat het een hardnekkig griepvirus was dat heerste.
Toen ik vroeg of het ook normaal was dat als je de thermometer in je hand had en die 40gC aangaf mocht ik meteen langskomen.

De HA schrok zich rot en heeft mij meteen doorgestuurd naar het ziekenhuis voor foto's.
Ik heb trouwens niet gehoest.Alleen als ik op mijn zij lag,voelde ik een ruis bij het inademen.

Ik had toen ook idd een pittige longontsteking en ben totaal een maand uit de running geweest.Vergeet niet de periode dat je moet herstellen hoor.Niet meteen weer vol aan de slag als je je nog niet fit genoeg voelt.
Heb mij daar ook enorm op verkeken :o .

Ja ik vrees dat ik volgende week nog lang niet op de been ben om weer aan de slag te gaan...
Ik ben poetsvrouw, fulltime, in een autowinkel. Als ik hier de trap afga om een wasje naar boven te brengen, ben ik al bekaf, laat staan dat ik 8u per dag zou moeten werken...

Het rare bij mij is dat ik totaal geen koorts maak!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 21:44

Het is te zien wat je normale temperatuur is, de ene persoon maakt sneller koorts dan de andere. Je krijgt ook al AB sinds een tijdje.

Een longontsteking kan je makkelijk een maand out houden, zeker als je al gevoelig bent aan je luchtwegen door roken.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 07:45

Poetsvrouw is een pittig beroep...houd echt rekening met je lijf en neem de tijd om te herstellen.Des te eerder ben je weer de oude :(:)

Longontsteking hoeft idd niet altijd koorts te veroorzaken.Raar eigenlijk...

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 07:50

Toch longontsteking, hopelijk gaat de antibiotica zijn werk doen. Bij twijfel of erger worden wel naar de arts teruggaan voor een ander middel, gebeurt vaker dat de eerste niet aanslaat en je een ander goedje nodig hebt.

Ik heb vrij vaak longontsteking, aantal keren per jaar en mis ze ook vaak eerst weken voor ik doorheb dat het weer mis is. Vaak alleen lichte verhoging en vermoeidheid. Pas als het ademen zeer gaat doen ben ik meestal al flink te laat. Bij twijfel is het nu ook langs de huisarts longen luisteren en bij blijvende klachten fotos maken.

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-15 15:02

karuna schreef:
Toch longontsteking, hopelijk gaat de antibiotica zijn werk doen. Bij twijfel of erger worden wel naar de arts teruggaan voor een ander middel, gebeurt vaker dat de eerste niet aanslaat en je een ander goedje nodig hebt.

Ik heb vrij vaak longontsteking, aantal keren per jaar en mis ze ook vaak eerst weken voor ik doorheb dat het weer mis is. Vaak alleen lichte verhoging en vermoeidheid. Pas als het ademen zeer gaat doen ben ik meestal al flink te laat. Bij twijfel is het nu ook langs de huisarts longen luisteren en bij blijvende klachten fotos maken.

Ik ga sowieso vrijdag terug naar de dokter hoor, kan nog lang niet terug aan de slag, toch zeker niet omdat ik echt 8u fysieke arbeid moet verrichten.
Net hartslag gemeten, 93 per minuut. Eerder van de week was dit 77, hmm. Dus ik ga vrijdag terug, morgen is de antibiotica op en heb niet het gevoel dat ik me sterker of beter voel.

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-15 15:18

Pffff.

Heb zonet de praktijk gebeld, die ging mijn dokter laten terugbellen.
Gisteren de laatste antibiotica gepakt, en ik voel me niet beter. Integendeel. Ondertussen haalt mijn hart de 100 slagen per minuut. Temperatuur = 35.6°.

Dus afwachten of ik terug naar de dokter moet, of ze mij gaan doorverwijzen.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 16:01

Gets...beterschap :(:)

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 21:15

Hoe gaat het nu TS?

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-15 09:43

Ik ben er eindelijk door! :D

Ben vorige week vrijdag terug bij de dokter geweest. Die zei dat ik maandag niet beter zou zijn, ik een foto van mijn longen zou moeten laten nemen.
Dat is gelukkig niet nodig :)

Zo blij weer beter te zijn, en mijn paardje ook! Arm dier snapte er niks van, waarom ik er niet meer was. Ik ga normaal 2x per dag zelf voeren, en dan plots niet meer, ze stond echt te treuren volgens de weidegenootjes. Ben haar 2x gaan knuffelen, leefde ze weer meteen van op. Zondag bosritje maken, eindelijk! :)

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 13:41

Fijn te horen dat je weer beter bent :) Rustig herstellen he...pas goed op jezelf ;)