Tetanus prik

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Dorus

Re: Tetanus prik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 19:38

Bij mij zat tetanus in het pakket voor de vakantie in 2006. Toen ik vorig jaar een hond aan m'n vinger had hangen hoefde een tetanus dus niet persee (10 jaar geldig), maar ik heb er toch op aangestuurd vanwegen de paarden. Nu ben ik weer tot 2024 beschermd, vind ik wel een fijn idee.

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 20:20

Toen ik 17 jaar was eens gebeten door een hond en toen kreeg ik de tetanus prik. En vorig jaar een ongelukje met een paardje op mijn voet ook met wond, toen moest ik naar de eerste hulp en toen kreeg ik hem weer. Er zat dus 14 jaar tussen de twee tetanus prikken terwijl ik tussendoor echt wel dingen heb gehad zoals gekrabd ben door katten, wonden van straatvuil heb gehad en meerdere keren wondjes door paarden. Maar dan ren ik echt niet gelijk naar de huisarts voor een prik ondanks dat er al meer als 10 jaar tussen zat, dat ik hem weer kreeg was puur omdat ik op de eerste hulp zat, de arts zei tegen mij het is niet nodig en ineens ging het gordijn open en daar stond een verpleegkundige die zei "even een prikje hoor" en toen had ik dus ineens toch een tetanus prik gehad :D (wat een communicatie hé.....)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 20:22

Je kan beter zorgen dat je tetanus enting gewoon nog geldig is.
Nu heb je waarschijnlijk een actief serum gehad en dat is geen vaccin. Het beschermt je dan niet in de toekomst.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 20:25

nooit meer gehaald vaak zat wondjes of wonden gehad maar nooit na huisarts geweest soms wel op het punt gestaan te gaan maar dan was die al gesloten vaak tegen vijfen ofzo.

veel collega's ook nooit een spuit gehad behalve diegene die op de eerste hulp zijn geweest

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 20:29

Sizzle: Ik weet wel zeker dat ik het vaccin heb gehad, het ging dan wel zo snel maar ik wil echt wel weten wat ze in me spuiten hoor. Of had je het niet tegen mij ;)

Ik denk eerlijk gezegd dat het overgrote deel van de bevolking niet om de 10 jaar standaard een tetanus prik gaat halen....

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 20:38

Altijd voor de zekerheid even vragen of het een actief of passief (of allebij) vaccin was. Al kan ik me ook niet voorstellen dat de arts de kans laat lopen om gelijk weer even actief te enten.
Voor het passieve vaccin (na besmetting) worden trouwens paarden gebruikt voor de productie ervan.
Dus hoe beter (paardrijdend) nederland zijn actieve entingen op pijl heeft hoe minder paarden daarvoor nodig zijn uiteindelijk ;)

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 20:45

In Belgie mocht ik zonder die prik niet op paardenkamp.

Nu laat ik hem trouw alle 10 jaar vernieuwen, ja. Ik heb sowieso het idee dat ze hier in Duitsland wat voorzichtiger zijn met dat soort dingen. In de basisinentingen van de kinderen zat het ook gewoon mee in.

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 20:49

Ik heb hem in Griekenland gehad toen mijn voet ontstoken was, door vervuilde zwembaden.
Daarbij werk ik met mensen met een beperking, dus moet hem zowiezo hebben. Ivm bijtgevaar.

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 20:54

Ik ben preventief geënt vanwege mijn beroep, paraveterinair.

Rowenah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 21:11

Ik haal altijd braf mijn prikje. Het is gelukkig maar eens in de tien jaar want ik heb ook een HEKEL aan naalden! Dus begrijp hoe je je voelt. Maar ik moet dan ook wel omdat ik met verschillende dieren werk.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 21:19

Ik laat me om de 10 jaar preventief enten.
Daartegenover ga ik dan wel ongeveer nooit naar huisarts/spoed. Een wondje zoals bij ts kijk ik nog niet eens naar. Ja pas na een paar dagen als de vinger dienst weigert.

Als ik er aan denk of toevallig de mogelijkheid heb om te ontsmetten gebruik ik liefst van al zuurstofwater. Pikt een beetje maar werkt geweldig. Zo ooit na een discussie met een kat met een gerafelde arme geeindigd. Diepe krassen van pols tot elleboog en kreng had dwars door m'n duimnagel gebeten (trust me that hurts). Gewassen met zuurstofwater en niks last van gehad.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 21:33

Ik ben niet zo benauwd met een wond..
Laatst schoot ik uit met een schroevendraaier, kon zo in m'n hand kijken. Gewoon het losse stukje vel weer terug " geplakt " en even gewacht tot dat ook bleef zitten. 3 tellen later gestopt met bloeden dus ben weer verder gegaan.
Paar dagen later een klein beetje ontstoken, ontsteking opengemaakt, pus er uit en weer dicht plakken met het vel.
Nergens last van gehad.

Het zal niet ideaal zijn, maar mijn weerstand is prima op orde.

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 21:43

Toevallig heb ik hem ook laatst weer gehaald. Ik was gebeten door mijn gerbil. Ik was 9 dat ik hem voor het laatst gehad heb dus het mocht wel weer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 21:47

Als verpleegkundige in spé die net een opfrissing EHBO heeft gehad moet ik toegeven dat ik soms toch fronsend naar mijn scherm heb zitten kijken bij het lezen van dit topic :')

Tetanus is 10 jaar geldig. Je hoeft niet noodzakelijk om de 5 jaar geënt te worden als je een beroep hebt met verhoogd risico. Of ze nou in je arm of in je bil prikken, het blijft een prik in je spier en dat zijn meestal venijnige prikken waar je kans hebt om een paar dagen stijfheid aan over te houden. Dan vind ik de tbc-prikjes veel venijniger, zo net onder je huid.

Als je zeker bent dat je vaccinatie in orde is zou ik me niet zo'n zorgen maken. Is die niet in orde, dan zou ik dat toch maar even doen. Het kost amper wat, je bent er 10 jaar safe mee en bespaart jezelf er een hoop ellende mee moest je toch met de ziekte in aanraking komen.

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 21:57

Ik heb hem vorige week gehad na een hondenbeet,de laatste die ik daarvoor gehad heb is 38 jaar geleden.

conejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 22:01

Ik heb omdat ik met dieren werkte in 2010 preventief de enting gehaald (volgens mij eerder ook een keer maar dat weet ik niet meer zeker dus toen toch maar gehaald) Ik moest 3 prikken hebben met geloof ik 3 maanden en 6 maanden er tussen. Maar helaas reageerde ik er erg op. Arm werd 2 keer zo dik en ik kreeg flinke koorts. Alle 3 de keren zelfde reactie en net zo heftig. Maar ondanks die reactie haal ik hem in 2020 gewoon weer. Weet niet of ik dan nog met dieren werk (nu werkeloos helaas, maar hoop het wel). Maar denk dat ik dan nog wel met paarden bezig ben aangezien ml en ik alle bij van paarden houden. Dus ik haal hem gewoon weer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 22:06

Zou toch eerst navragen of dat geen kwaad kan. Bij iemand die eerder een allergische reactie heeft gehad mocht ik 'm ook niet meer plaatsen. Idem met andere vaccins trouwens.

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 22:10

_Nancy schreef:
Ik had ooit een spijker (met plank eraan) in mijn voet..
Eruit laten halen, maar kreeg geen tetanus prik :n
En dat terwijl die spijker niet heel erg schoon was (lees; helemaal verroest)

Haal m eigenlijk nooit... Vind wel dat ik hem toen had moeten krijgen, maar dat wist ik toen niet..

Dit heb ik vorig jaar ook gehad. Een stuk hout in mijn bovenbeen, ik zat op een picknickbank en schoof een stukje naar achter en zo een stuk hout in mijn been. Huisartsenpost en de wond is zelfs gelijmd. Hij wilde het eerst hechten. Maar afijn. Geen prik gehad. Afgelopen zomer een paard op mijn voet gesprongen. Voet helemaal bont en blauw en zelfs een deel van mijn nagel eraf. En bij dezelfde huisartsenpost wilde ze wel een prik geven. Ondertussen had ik een DTP prik gehaald voor mijn vakantie naar Bali en was het dus niet nodig. Maar keek wel een beetje vreemd op.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 22:14

Een jaar of 5 geleden heb ik een flink ongeluk met glas gehad. Ik geloof dat ik toen ook gelijk een tetanusprik heb gehad. Gelukkig niks van gevoeld, toen was ik onder zeil :+
Daarvoor echt wel lelijke pechgevalletjes gehad, maar nooit een prik of inenting.
Maar voor nu kan ik er dus nog een jaar of 5 tegenaan.

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 22:16

In september preventief gehaald ivm werk als paraveterinair, kreeg overigens maar 1 prik en ben voor 10 jaar beschermd.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 22:19

Die wond was verder niet in contact geweest met vuil Olympia? Dan zijn ze waarschijnlijk gewoon getriggerd door 'paard'...
Ik heb de mijn tweede enting gehaald toen ik begon met een studie. Was er niet rauwig om toen ik in de paarden werkte ;)

Tentanus wort overigens veroorzaakt door een bacterie, ontsmetten maakt helaas niet alle bacteriën dood na besmetting. Gevolgen van tetanus zijn wel heftig, zou ik zeker mee oppassen. Hoewel ik geloof dat het verdwijnen van paarden van de straat de straat wel veiliger heeft gemaakt ;)

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 22:20

Ik heb hem nog nooit gehad geloof ik...of krijg je hem ook als kind zijnde bij de vaste inentingen?

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 22:27

Dat paarden een risico zijn voor tetanos is ook zo'n fabel.
Paarden zijn geen drager van tetanos, sterker nog ze zijn er gevoeliger voor dan wij. Niet voor niets dat de paardenversie van tetanosenting het geen 10 jaar volhoudt. Ze zijn dan wel weer handig voor antistoffen.

Maar als je met paarden (of andere dieren) werkt zit je wel meer dan gemiddeld in het vuil te wroeten. En heb je ook meer risico op verwondingen.
En dat verhoogt dus het risico.

Rowenah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 22:41

Tetanusprik is bedoeld voor straatvuil ed. Dieren hebben vaak die bacterien bij en zeker bij open wonden is het risico groter. Het klopt dat paarden het niet specifiek bij zich dragen. Maar ook als je van de fiets valt en je knie open ligt kun je al een tetanusinfectie krijgen. Daarom laat ik me ook maar preventief enten.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 22:51

Ik heb hem gekregen vanwege een grote vuile wond, maar heb, nu ik er aan denk, nooit meer de herhaling gehaald... Volgens mij moest je naar een x-aantal tijd nog een prik halen. Nou ja, ik merk er niets van dus het zou wel loslopen. ;)