Homeopathische Profylaxe i.p.v. regulier vaccineren baby?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-15 16:50

LittleMiss schreef:
Goed dat je je hier in verdiept. Ik heb dat anderhalf jaar geleden helaas niet gedaan en heb hier behoorlijk spijt van. Wij hebben regulier geënt en ons kindje heeft erg heftig gereageerd op de DKTP vaccins (blijkt achteraf...). Als ik geweten had wat ik nu weet dan had ik haar (en ons) al die ellende liever bespaard en andere keuzes gemaakt.

Niet dat ik nu misschien niet meer zou enten, maar ik zou het wel anders aanpakken. Bijv. gespreid en geen cocktails.

Balen zeg, je hoort het toch best vaak dat kinders er echt een opdonder van krijgen....logisch ook op zich :(:) Hopelijk is het wel weer goed gekomen?

Maarja, welke keuzes had je dan gemaakt...dat is het moeilijke, ga er maar eens aan staan waar je dan goed aan doet, ik weet het (nog) niet hoor :P

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 16:51

Ik heb altijd begrepen dat het virus zelf niet zo het probleem is bij kinderen.. maar dat zij vooral reageren op alle toegevoegde ingrediënten van de enting.. de stof waar het virus in zit dus.. een homeopaat kan dat voor een deel opvangen
Maar misschien heb ik het niet goed begrepen :+

Pietnhoes

Re: Homeopathische Profylaxe i.p.v. regulier vaccineren baby?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 16:55

keandra, ik vind jouw reactie over reageren van kindjes nogal kort door de bocht.
ook het aantal doden in de biblebelt door kinkhoest en mazelen is niet helemaal waar natuurlijk.

ik word altijd een beetje rebels van dat soort reacties sorry.

ik ga met nadir mee. verdiep je in de ziektes. niet in de vaccins.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 16:56

Tja we worden nu wel steeds ouder dan vroeger juist omdat het stukje ziektes goed onder controle is. UIteraard krijgen we er nieuwe ziektes voor terug waar niets op lijkt te werken. En we reizen nu ook nog eens de halve wereld over...dat maakt dat je ook weer ander soort ziektes hier krijgt waar we niet tegen kunnen. ER zal altijd een deel niet werken van entingen en soms heb je een bijwerking op de enting en moet je afwegen of die bijwerking erger is dan de ziekte zelf te krijgen? Soms zijn er allergische reacties op een enting..kan ook..maar is wel zeldzamer geworden dan vroeger.

Ik laat mijn kinderen gewoon enten..de oudste is deels in Nederland en deels in Belgie gedaan. Wat me op viel is dat die schema's toch wel wat afwijken van elkaar met wat ze geven en doen. De jongste is volgens volledig Belgisch schema aan het gaan waar toch weer anders geprikt wordt ook.

En alleen al daarom omdat we ook grenzen over rijden laat ik wel enten...wetend wat een ziekte uit het buitenland kan doen die daar nog volop voorkomt en hier is stil gezet door het enten...

Sommige ziektes muteren ook steeds en die entingen die je krijgt kan dat niet bij houden. Die lopen meestal een stap achter op wat de ziekte op dit moment is. En dan is de vraag krijg je het minder erg als je geeent bent of niet.

En ja je krijgt rommel in gespoten..en ja je kan ziek worden bij het niet enten. Ik denk dat iedereen zijn mening daarover heeft en hoe hij het aanpakt met zichzelf en de kinderen en dieren om ons heen.

Ik denk..dat je moet doen wat voor jullie goed voelt. En je zult nooit weten welke het juiste pad was als er niets gebeurd of juist wel..want het kan bij allebei nog altijd.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 16:58

pmarena schreef:
Jes schreef:
Wij zijn ook later begonnen met enten.
Ook een aantal ziekte niet laten doen, maar wel maar een prik, omdat mijn man niet weg is van de toegevoegde stoffen in de entingen en deze dus maar 1x per enting wilde hebben.

Bedoel je de herhalingsprikken niet maar dan alleen de eerste prik zeg maar?

Dat hoor je ook wel vaker, maar ik vind het lastig inschatten in hoeverre dat nut heeft... of je het dan beter niet kan doen ofzo :P

Dat is het euvel, het is allemaal zo schimmig wat het wel / niet doet...maargoed dat zal wellicht ook komen omdat het ene lijf sneller iets oppakt dan het andere en het simpelweg niet te voorspellen is hoe de uitwerking van een bepaald vaccin op een bepaalde persoon zal zijn :)

Nee sorry staat er wat vreemd zie ik, ik bedoel dat hij wel cocktails krijgt (vanwege de toegevoegde stoffen) maar daarbij heb ik wel uitgezocht samen met de HA week vaccin we moeten hebben.
Mijn HA sraat helemaal achter onze keuze en ik kan hem altijd bellen met vragen.
O.a. met behulp van het artikel op borstvoeding.com en mijn HA heb ik een keuze gemaakt welke vaccins wij wel en niet geven.

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 17:03

Grappig, het RIVM erkent zelf dat het kinkhoestvaccin al jaren niet werkt (want het muteert, maar het moet op (??!!)) en juist dat zou je wel moeten geven?

Polio is idd 'verplicht' in België, maar als je het laat voorkomen bij de rechter en je komt met een goed verhaal krijg je gewoon vrijstelling hoor.

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 17:04

Dit is iets wat je moet overleggen met een kinderarts en/of huisarts. Deze kan jou veel beter een plan voorleggen. Bijvoorbeeld een langere tijd tussen vaccins of een het spreiden van vaccins. Dat zijn allemaal mogelijkheden. Ik ben sterk voor vaccineren en wilde ook even een wat uitgebreidere post neer zetten, maar ik ga te direct over komen, dus hier laat ik het even bij. Wat ik je wel wil adviseren is om wetenschappelijk onderzoek te vertrouwen. Een onderzoek dat gepubliceerdi is in en peer-reviewed tijdschrift kun je aanemen als zeer betrouwbaar. En geen 'onderzoek' dat niet aan de wetenschappelijke eisen voldoet, waardoor de uitslag beinvloed kan worden (op welke manier dan ook) en kan afwijken/afwijkt van wat een echt onderzoek zegt.

Keandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 17:13

Het kinkhoest vaccin is 'al' 10 jaar hetzelfde. (met trouwens een minder lange werking van het afweersysteem ten opzichte van de voorganger btw)
En de ziekte bij borelingen is echt geen pretje. Daardoor dat vaccinatie bij moeder, vader en dichte familie sterk aangeraden wordt. bij moeder zelfs tegen het einde van de zwangerschap opdat de baby zo extra antistoffen meekrijgt.
En als de bacterie continu veranderd waarom is de behandeling nog steeds dezelfde? Kleine veranderingen aan de celwand gaan er niet opeens voor zorgen dat het vaccin nutteloos is.
En niet zo heel gevaarlijk meer na 6 maanden? Zelfs bij kinderen van 5 jaar (niet gevaccineerd) is het gevolg wel meerdere weken grondig ziek zijn (en met gevolgen voor de ouders, wie gaat opvangen als je beide moet gaan werken?).
Bij ons is het labo het referentielabo voor België. En we zien een stijging in het aantal kinkhoest gevallen door het nieuwe vaccin. Niet omdat het niet werkt, maar omdat velen het vergeten te laten herplaatsen na 6 jaar.

Verdiep je in de ziekte, bij een huisarts, een die het degelijk kan uitleggen.
En dan niet op het internet, zoals bokt (want dan zijn we inerdaad allemaal dokters he :') ) of een gewone huis-tuin- keuken website. Want daarop zie je enkel de slechte reacties, de positieve kanten die worden meestal achterwege gelaten.

Denk aan je kindje.
Voor zo iets ga je beter naar een kinderarts waarmee je degelijk kunt praten.

Wij kunnen hier veel zeggen (en mij opeens cru vinden, wauw), maar wat jij met onze opmerkingen doet is aan jou.
Dit is mijn mening en daar moet ik niet voor afgebroken worden.
verder volg ik Kostolany in haar mening.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-15 17:14

Kostolany schreef:
Tja we worden nu wel steeds ouder dan vroeger juist omdat het stukje ziektes goed onder controle is.

Mwoah ik weet niet of dat zo is eigenlijk :o

Het zou mij persoonlijk niets verbazen als er straks een omslagpunt komt.
De mensen die nu al zo oud zijn geworden zijn wellicht toch al met al onder gezondere omstandigheden opgegroeid. Zonder 1001 entingen, raar gemanipuleerd fabrieksvoer, veel luchtvervuiling en allerlei straling en moderne stress die we tegenwoordig hebben.

Aan de ene kant is er veel verbeterd, aan de andere kant spelen er toch best wat heel erg dubieuze zaken waardoor we steeds verder van onze natuur af zijn komen te staan.... iedereen lijkt tegenwoordig wel wat te mankeren.... ik ben al met al wel benieuwd of de huidige generaties net zo veel relatief gezonde 100-jarigen voort zullen brengen :o

Citaat:
UIteraard krijgen we er nieuwe ziektes voor terug waar niets op lijkt te werken. En we reizen nu ook nog eens de halve wereld over...dat maakt dat je ook weer ander soort ziektes hier krijgt waar we niet tegen kunnen. ER zal altijd een deel niet werken van entingen en soms heb je een bijwerking op de enting en moet je afwegen of die bijwerking erger is dan de ziekte zelf te krijgen? Soms zijn er allergische reacties op een enting..kan ook..maar is wel zeldzamer geworden dan vroeger.

Daarvan durf ik ook niet te zeggen of het zo is Y;( Geen idee hoeveel reacties er vroeger waren, of nu zijn. Denk dat veel reacties op enting ook niet als zodanig geregistreerd worden dus dat niemand het precies weet :o

Wel gaan mijn haren overeind staan als ik hoor met welk gemak er steeds meer entstoffen in dat vaccinatieschema bijgepompt (moeten gaan) worden :=

Citaat:
Ik laat mijn kinderen gewoon enten..de oudste is deels in Nederland en deels in Belgie gedaan. Wat me op viel is dat die schema's toch wel wat afwijken van elkaar met wat ze geven en doen. De jongste is volgens volledig Belgisch schema aan het gaan waar toch weer anders geprikt wordt ook.

Dat is ook alweer zoiets, wereldwijd schijnen er enorme verschillen in te zitten :j
Qua leeftijden maar ook qua types entingen. Wat elders absoluut niet gedaan wordt, doen we hier toch vrolijk....en maar er vanuit gaan dat er vast wel iemand heel goed overna gedacht heeft en daarbij geen overantwoorde risico's genomen heeft :o

Citaat:
En alleen al daarom omdat we ook grenzen over rijden laat ik wel enten...wetend wat een ziekte uit het buitenland kan doen die daar nog volop voorkomt en hier is stil gezet door het enten...

Sommige ziektes muteren ook steeds en die entingen die je krijgt kan dat niet bij houden. Die lopen meestal een stap achter op wat de ziekte op dit moment is. En dan is de vraag krijg je het minder erg als je geeent bent of niet.

En ja je krijgt rommel in gespoten..en ja je kan ziek worden bij het niet enten. Ik denk dat iedereen zijn mening daarover heeft en hoe hij het aanpakt met zichzelf en de kinderen en dieren om ons heen.

Ik denk..dat je moet doen wat voor jullie goed voelt. En je zult nooit weten welke het juiste pad was als er niets gebeurd of juist wel..want het kan bij allebei nog altijd.

Dat is het hem ook voor mij. Ik vermoed dat alle opties toch risico's inhouden en dat het toch deels gokken zal zijn over waar je goed aan doet.

Maar er moet vast van alle mogelijkheden ergens een soort gulden middenweg te bedenken zijn waardoor een kleintje het minste risico loopt op het oplopen van chronische complicaties :)

Pietnhoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 17:16

ik ben ook een beetje bang om te direct over te komen.

wetenschappelijk onderbouwd.. uhu.. dat zrgt mij niet zoveel als je zelf vaccinatieschade van dichtbij hebt meegemaakt en gelukkig door homeopatische profylaxe de schade ongedaan hebben kunnen maken.

dat is van mij van veel meer toegevoegde waarde dan wetenschappelijk onderzoek. hoe transparant is dat?

helaas zijn wij ons dus pas later gaan verdiepen in de ziektes.

ik vind het super dat ts hier al over nadenkt en niet zomaar de meute volgt maar hier kritisch over is.

ieder doet wat hij of zij het beste vindt maar verdiepen zouden meer mensen moeten doen.

zo en nu ga ik weer op mn handen zitten hihi.

Kever

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 17:16

horsies5 schreef:
Ik heb altijd begrepen dat het virus zelf niet zo het probleem is bij kinderen.. maar dat zij vooral reageren op alle toegevoegde ingrediënten van de enting.. de stof waar het virus in zit dus.. een homeopaat kan dat voor een deel opvangen
Maar misschien heb ik het niet goed begrepen :+

Maar een homeopaat mag dan weer de daadwerkelijke virussen/bacteriën niet inenten, dus krijg je alleen 'goede' bijgevoegde stoffen.

Naar mijn idee werkt homeopathie alleen mentaal, placebo. Aangezien een kindje nog niet 'gelooft' dat het werkt, zal dat placebo effect niet voor dat kindje werken. Je kan t kind net zo goed een spuit water geven, dat heeft het zelfde effect ;)
Mijn advies: regulier enten. Danwel vertraagd/verspreid. Artsen adviseren niet voor niets gewoon te enten, aangezien de ziektes zelf veel meer schade toerichten dan een vaccin. Wat dat betreft helemaal eens met Dribbel. Het onderzoek is in veel gevallen ook zeker langdurig gedaan, voor bv mazelen, polio zijn ziektes die al bijna zo lang wij bestaan voorkomen. En waar al járen onderzoek naar wordt gedaan.

Keandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 17:17

Nadir schreef:
Polio is idd 'verplicht' in België, maar als je het laat voorkomen bij de rechter en je komt met een goed verhaal krijg je gewoon vrijstelling hoor.

Denk dat het dan makkelijker is (en nog kosteloos ook) om de vaccins wel degelijk te laten zetten.
Als je in BE naar kind en gezin gaat zijn alle vaccins gratis.
Waarom dan in opspraak komen en naar de rechter gaan?
Het polio vaccin is er met een reden. Om daar dan zweverig over te doen en naar de rechter te stappen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-15 17:18

Jes schreef:
pmarena schreef:

Bedoel je de herhalingsprikken niet maar dan alleen de eerste prik zeg maar?

Dat hoor je ook wel vaker, maar ik vind het lastig inschatten in hoeverre dat nut heeft... of je het dan beter niet kan doen ofzo :P

Dat is het euvel, het is allemaal zo schimmig wat het wel / niet doet...maargoed dat zal wellicht ook komen omdat het ene lijf sneller iets oppakt dan het andere en het simpelweg niet te voorspellen is hoe de uitwerking van een bepaald vaccin op een bepaalde persoon zal zijn :)

Nee sorry staat er wat vreemd zie ik, ik bedoel dat hij wel cocktails krijgt (vanwege de toegevoegde stoffen) maar daarbij heb ik wel uitgezocht samen met de HA week vaccin we moeten hebben.
Mijn HA sraat helemaal achter onze keuze en ik kan hem altijd bellen met vragen.
O.a. met behulp van het artikel op borstvoeding.com en mijn HA heb ik een keuze gemaakt welke vaccins wij wel en niet geven.

Wat fijn dat de HA mee denkt en niet meteen heel hooghartig alles afwijst +:)+

Bedoel je trouwens dit artikel...? :)

http://www.borstvoeding.com/aanverwant/ ... enten.html

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 17:20

Het soort entstof kan ook verschillende reacties terwegen brengen. Het verschil in fabrikant ook al;) Dat viel mij ook al op dat ze in NL andere entstof van andere fabriek gebruiken en dus ook een andere bijstof en in BE weer anders..en zo kan je per land af gaan. Waar ze de beste deal hebben...

Tja ik zei al..als we het een stoppen komt er wel iets sterkers voor in de plaats kwa ziektes...mensen gaan altijd dood vroeg of laat en soms iets eerder en soms iets later..

Enige wat je kan denken is..ik weet dat ik nu leef en wil leven..en dat ik daarvan moet genieten...rest is bijzaak....en waar ik aan dood ga..tja kans op een auto ongeluk waar ik bij overlijd wordt ook steeds groter door het vele verkeer op de wereld..als ik daar over na moet gaan denken...kan ik niet meer leven;) We willen soms teveel gaan zoeken en doen..ook ik ben zo..alleen over entingen is het goed kijken naar de bij stof..soms geeft die erge bijwerkingen. Het soort entstof van welke fabriek kant heb je wel invloed op:)

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 17:23

Ohh de entingen zijn gratis, ja dan moeten we het maar doen he! En idd heeeeel lastig als je kind ziek is en je moet werken, geef nog maar een prikje extra... We hebben steeds meer 'prikjes' nodig om onze kinderen 'gezond' te houden. :n

De ts vraagt volgens mij niet om een discussie wel/niet vaccineren. Ik ga net als pietnhoes op mn handen zitten.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 17:26

Mijn kinderen krijgen verder geen prik hoor en zijn gewoon verkouden tussendoor denk ook dat het ook afhankelijk is van hoe we gemixt hebben bij het maken van de kinderen;) Hoe de genen van ons zijn samen:) Zijn we zelf zelden ziek geloof ik er in dat je kinderen ook zelden ziek zijn omdat je gewoon sterker gemixt bent. Want ook hier..heeft invloed op gesteldheid van de mens..alleen daar denken we niet zo over na....wij kijken niet naar bloedlijnen, foklijnen en of je onze genen wel kan mixen met de andere persoon waar je verliefd op bent wat je met dieren wel altijd doet. enz (Grapje natuurlijk)

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 17:30

Ga idd op wetenschappelijke artikelen af en niet of al dat internet gepraat, want op internet kan iedereen wat zeggen, zonder correct onderbouwing.

Lees de volgende blogpost eens als je naar wetenschappelijke artiikelen gaat kijken: http://inzichtvooruitzicht.blogspot.co. ... lezen.html Hierin wodt stap voor stap uitgelegd hoe je die lange lappen tekst en droge kost van een artikel leest. En wetenschap is een stuk betrouwbaarder dan het internet.

Hier verder een mooie uitleg hoe het in elkaar zit:
http://webcursus.ubvu.vu.nl/cursus/defa ... 9&pagnr=34

Zou je eerst eens hierover inlezen en dan naar artikelen zoeken die van waarde zijn voor jou. Het gaat dan om peer-revieuwed materiaal natuurlijk.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-15 17:35

Ik vind "zweverig" ook een beetje flauw overkomen hoor, noem het liever gezond kritisch :P

Zijn in de recente geschiedenis toch zat mensen geweest die heel erg veel spijt hebben gehad van het niet volgen van hun onderbuikgevoel / niet wat meer kritisch geweest te zijn.....en ik ben dan niet zo naïef om te denken dat dit nooit meer zal gaan gebeuren.

Er zullen ongetwijfeld ook in de huidige tijd op grote en minder grote schaal dingen gebeuren die we nu als samenleving heel normaal vinden, maar die later heel erg ongezond blijken te zijn geweest :(:)

Ik zou het persoonlijk wel fijn vinden als het me lukt om die zaken nu al te onderscheiden en niet pas als de regering er ook eens werk van gaat maken :o

De gevestigde orde geloven daar heb ik op zich best wat moeite mee want in hoeverre zijn hun bevindingen, onderzoeken en aanbevelingen ècht onafhankelijk en betrouwbaar...ook daarvan genoeg voorbeelden waar alles achteraf toch heel anders bleek te zijn.

Op allerlei vlakken trouwens, kun je "experts" zeker niet altijd vertrouwen op het geven van het meest betrouwbare advies, het blijven ook maar mensen waarvan vrijwel niemand het hele plaatje over een onderwerp helder heeft :(:)

En neem daarbij dat dokters ook maar gewoon de informatie leren en herhalen die ze zelf gevoerd hebben gekregen... en die toch ook komt van allerlei (vaak verouderde) ervaringen en onderzoeken / producenten die niet bepaald altijd onafhankelijk zijn.... vaak loopt de praktijk en een kleine groep "rare snuiters" qua nieuwe inzichten toch voor op de gevestigde orde die nog behandelt volgens oudere praktijkervaringen (begonnen met een vorige generatie "rare snuiters" :P ) die al wel in overdraagbare theorie en vaklectuur omgezet is :)

Maarja, degene die iets anders beweert kan net zo goed een hele dikke duim hebben...zucht.

Super bedankt voor alle reacties en links verder +:)+

Ik ga de rest en links doorlezen als ik er wat meer tijd voor heb, moet nu echt het 1 en ander gaan doen :j
Laatst bijgewerkt door pmarena op 07-01-15 17:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 17:39

Gezond kritisch is het afwegen van argumenen met correcte (wetenschappelijke in dit geval) onderbouwing. Zeggen dat iets waar is zonder correcte onderbouwing en daar je mening op baseren is dus niet kritisch zijn.

Doktors herhalen zeker niet alleen wat ze hebben geleerd. Die moeten verplicht bijscholing hebben en lezen nog bij. Natuurlijk is niet alles te lezen wat er gedaan wordt, maar ze blijven wel up to date (op wat stoffige oudjes die op hun pensoein wachten misschien). Verder gaan dokters uit van peer-revieuwed artikelen die moeten voldoen aan een waslijst van eisen en door flink wat controles moeten voordat ze gepubliceerd worden. Je hebt het dan over de opzet van een onderzoek, de verwerking, de betrouwbaarheid, de onafhankelijkheid etc. etc.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-15 17:42

Bijscholing en bijlezen heeft toch ook gewoon een bron die niet gegarandeerd 100% waarheid hoeft te zijn, daar zit ik altijd een beetje mee :+

Natuurlijk geeft dat wel een betrouwbaardere indruk dan veel andere zaken die toch maar op "er in geloven" neer komen, maar toch.... ik steek mijn hand er echt niet voor in het vuur gezien om de zoveel jaar vanalles weer totaal herzien wordt steeds :P

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 17:44

Bijscholing en bijlezen hebben beide wetenschappelijke artikelen als basis. Er wordt verteld in bijscholing wat de wetenschap heeft bewezen in recente nieuwe onderzoeken. En bijlezen is het lezen van wetenschappelijke artikelen.

Heb het idee dat je je niet helemaal realiseerd hoeveel informatie die artsen krijgen op wetenschap gebaseerd is. Alles namelijk. Zowel boeken die ze tijdens de studie gebruiken, als de nascholing en het bijlezen is allemaal onderbouwd door wetenschappelijke artikelen.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 17:46

Uh jullie weten dat er zelfs na heel grondig onderzoek nog nooit een klassiek homeopathisch middel als werkzaam is bevonden?? Daar zou ik de gezondheid van mijn kind niet op durven riskeren..

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-15 17:59

Wetenschap is naar mijn weten niet foutloos, nooit geweest en zal het waarschijnlijk nooit zijn ook :)

Wat ze vandaag (nog) niet aan kunnen tonen kunnen ze morgen wellicht wel.
Wat vandaag veilig lijkt, blijkt dat morgen ineens totaal niet te zijn.

Inzichten veranderen steeds.

Door andere manier van diagnostiek, op bepaalde vlakken andere inzichten die vervolgens ook op andere onderzoeksterreinen toegepast worden en daar vervolgens dan ook hele andere inzichten geven, andere manieren van onderzoeken.....noem maar op.

Wat de wetenschap bewezen heeft...is ook maar zo lang geldig totdat een ander wetenschappelijk onderzoek het weer van tafel veegt of op een belangrijke manier aanvult :P

Dat vind ik zeker iets om (ook) rekening mee te houden :)

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 18:09

Wetenschap is niet gebaseerd op foutloosheid, maar op aantoonbaarheid. Kan hier over p-values gaan beginnen, maar dat maakt het niet duidelijker denk ik. Heeft iig te maken met statisieken. Als je een onderzoek opzet dan moet je dit volgesn wetenschappelijke richtlijnen doen, zodat externe factoren je uitkomst niet kunnen beinvloeden. Dan doe je het onderzoek en verzamel je data. Met die data ga je op statischtisch gebied aan de slag. De statischtische methodes zijn taaie en droge stof waar ik je echt niet mee ga vermoeien, daar zijn genoeg droge boeken over geschreven, maar het komt er op neer dat deze methodes aan kunnen geven over iets significant is. Met andere woorden: of je onderzoeksvraag wordt aangenomen of onjuist is. De methodes zijn zo ontwikkeld dat het overduidelijk moet zijn dat iets zo is (of niet zo is). Dan vorm je een conclusie. En dan ga je bekijken hoe jou onderzoek eventueel verbeterd kan woren en wat andere wetenschappelijke artiklen gevonden hebben met vergelijkbare onderzoeken en waarom dit wel of niet overeen komt. Verder moet een onderzoek herhaalbaar zijn (daarom moet het tot in detail beschreven worden) en herhaald worden om als bewijs te dienen.

Inzichten veranderen niet zomaar, maar omdat het onderzoek meerder keren herhaald is met verschillende uitkomsten. Je gaat dan kijken waar de verschillen in onderzoek liggen en uiteindelijk vind je dan hoe het in elkaar zit. Als jij je gaat inlezen mbv wetenschappelijke artikelen (wat ik je nogmaals wil aanraden), dan ga je niet uit van 1 onderzoek, maar doe je literatuur onderzoek. Je leest dus meerdere artikelen en bekijkt hoe deze in vergelijking tot elkaar staan (dit wordt in het artikel zelf in het discussion deel ook al gedaan). Zo baseer je je mening niet op 1 onderzoek, maar maak je een steke wetenschappelijke basis waarop je je mening beseerd. je bouwt een huis ook niet op 1 stukje foundering, maar moet je een grote en stevinge funderig voor hebben.

Edit: hoop dat het een beetje duidelijk is, want dit is op topsnelheid en met een duf hoofd geschreven. :')

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 20:44

Het is heel simpel: of je ent wel of je ent niet.
Half inenten door niet te boosten is al helemaal nutteloos, kun je het beter direct laten.
Er zijn geen alternatieven voor vaccinatie, alles wat te mooi klinkt om waar te zijn is ook meestal zo.
Men wil niet dat het kind koorts krijgt van de enting, maar 3 weken ziek door niet enten is blijkbaar geen probleem.
De bijwerkingen van de 'ouderwetse' inentingen zijn super gering. Maar als iemand zich er niet goed bij voelt dan laat je het.
Je moet het niet moeilijker maken dan het is.
Ik heb mijn beslissingen gemaakt op basis van kansberekeningen en de ernst van de ziekte. Ik wil niet almte veel in derail gaan omdat ik niet op mijn geweten wil hebben dat het wordt 'nagedaan' en er dan een kindje ernstig ziek wordt.
Maar denk eens na over Hepatitis en hoe je dat op loopt.
Dan lijkt mij dat zinloos om in een zuigeling te spuiten. Op puberleeftijd misschien wel.