leren ontbijten.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sjira

Re: leren ontbijten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 13:44

In fruit zitten suikers waardoor je een suikerdipje zou kunnen krijgen. Dat is de enige reden die ik kan bedenken dat fruit in de ochtend niet goed is. Vezelrijk is beter, daar krijg je veel lange energie van en langer een vol gevoel. Maar als jij 's ochtends een banaan kan eten dan heb je prima ontbijt hoor! Beter dan niets....

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 13:46

PenP2014 schreef:
Het enige wat eigenlijk wel lukt is een fruit smoothie. Een appel banaan aarbeitjes en wat yoghurt en in de blender. Dat vind ik echt goed te doen.

Lijkt me al een goede start.
1 Bak koffie vervangen door een fruitsmoothie en je hebt iig wat in je maag.

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 13:50

Ik eet yoghurt met allbran. Vond eerst yoghurt ook altijd veel te zuur en deed er dan een scheutje ranja of een schepje jam door. Ook had ik wel eens van dat vruchten yoghurt, aardbei of perzik.
Maar inderdaad, een smoothie zitten dan wel veel fruit suikers in, maar is al beter dan niets. Ook zal je door je smoothie dan een lepeltje chia-zaden kunnen doen, dat vult ook aardig en vind/ proef je niet terug.

tjaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 13:50

Fruitsmoothie is prima! Werkelijk alles wat eetbaar is wordt door iemand ergens wel ongezond genoemd. Als je op zoek zou moeten naar eten waarvan iedereen (incl dietisten, artsen en voedingsdeskundigen) vindt dat het gezond voor je is, mag je helemaal niks meer hebben. Er zijn zat mensen die vinden dat brood ongezond is voor je, dat melk ongezond is, dat echte boter ongezond is voor je, dat margarine juist weer ongezond is en dus blijkbaar ook dat fruit 's ochtends ongezond is. Gewoon lekker aan de fruitsmoothie gaan.

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 13:55

Ik vind de zure smaak van Yoghurt ook maar niets en eet daarom vanille yoghurt, veel lekkerder! Met wat fruit erin (ingevroren bosbessen en stukjes banaan) ondertussen ook wat musli erbij en het is een hele maaltijd.. Ik moet dit trouwens van de diëtiste dus kan me niet voorstellen dat dit slecht is

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 13:57

Verschrikkelijk, ik heb het ook. Nog erger, de helft van de keren lunch ik ook nog niet eens. Dus dan eet ik niet tot het avondeten.
Om te ontbijten heb ik al vanalles geprobeerd maar helaas allemaal tevergeefs. Fruitsmoothie hoef ik niet te proberen, ga dan over mijn nek. Als ook met pap, dat krijg ik op geen moment van de dag weg.

Dat ik niet lunch is wel echt mijn Eigen schuld, dat is gewoon een probleem met discipline. Vaak te druk waardoor ik het vergeet.

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 14:09

powerreiner, besef je wel dat je roofbouw pleegt op je eigen lichaam zo ? Dat gaat zich ooit geweldig wreken hoor. :(:)

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 14:16

Ts ik heb hetzelfde!
Je openingspost klopt helemaal met mij.
In het weekend kan ik wel ontbijten maar dat gebeurd dan meestal pas om 11 uur half 12.
Ik krijg ook niks door mijn keel.
Heb het wel geprobeerd maar ik kan het gewoon niet doorslikken.
Verder drink ik de hele dag ook bijna niks behalve een paar keer koffie.
Ik plas ook bijna niet een de grote boodschap heb ik eens in de twee dagen.
Dat gaat al zo sinds ik me kan heugen.
(ik ben nu 41)
Ik weet dat het ongezond is maar om het anders te doen lukt niet vrees ik.
Ik heb iig geen idee hoe.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 14:28

Sjira schreef:
In fruit zitten suikers waardoor je een suikerdipje zou kunnen krijgen. Dat is de enige reden die ik kan bedenken dat fruit in de ochtend niet goed is. Vezelrijk is beter, daar krijg je veel lange energie van en langer een vol gevoel. Maar als jij 's ochtends een banaan kan eten dan heb je prima ontbijt hoor! Beter dan niets....

Dan zou je dus helemaal geen fruit nemen? Maar wel banaan? Ook suikers heb je nodig :).

En inderdaad, als je alles zou schrappen dan heb je denk ik een groot probleem. Niet iedereen die begint met ontbijten/net begint wilt bijvoorbeeld vezelrijk beginnen. Als je al met iets begint kan je het later aanpassen, maar om ontbijten ook aantrekkelijk te maken dat je dit blijft doen moet je toch ergens beginnen.

Fantabulouss

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 14:33

Je kunt ook nog één of twee eetlepels havermout door je smoothie doen, je ziet het er amper in terug, maar het geeft toch wat energie en vezels :)
Je kunt er ook nog wat kaneel door doen, dat zorgt ervoor dat de suikerspiegel niet zo omhoog schiet bij fruit eten :)

(ik ontbijt zelf bijvoorbeeld altijd met een bakje havermout van amandelmelk en klein beetje kaneel, en wat vers fruit erbij in een ander bakje :o erdoor heen vind ik niet lekker omdat het fruit dan warm word)

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 14:43

jokari schreef:
powerreiner, besef je wel dat je roofbouw pleegt op je eigen lichaam zo ? Dat gaat zich ooit geweldig wreken hoor. :(:)

Ik weet het. Als ik tussendemiddag niet eet dan heb ik meestal wel een dubbele cupasoup dus dan krijg ik in ieder geval wel wat binnen.

Het ontbijt heb ik echt al vanalles geprobeerd. Het gaat echt niet. Ik weet dat het grotendeels gewenning is, maar het probleem is ten eerste dat ik niets door mijn keel krijg, daarnaast ook nog eens dat als het wel lukt, ik enorm misselijk wordt. Niet zomaar misselijk, maar echt kotsmisselijk.
En eerlijk gezegd vind ik dat niet een goed vooruitzicht om daar minimaal 2 weken last van te hebben iedere dag. Helaas is de misselijkheid ook niet weg na een uurtje, dat is nog wel te overzien. Ik heb er dan altijd wel minimaal een halve dag last van.

Lynaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 14:49

Vroeger had ik het ook, dat ik niet kon ontbijten. Maar ik het lichamelijk zwaar werk waardoor ik een keer tijdens mijn werk sterretjes heb gezien. Sindsdien ontbijt ik wel. In het begin met moeite, maar nu gaat er moeiteloos een broodje naar binnen. Het is gewoon jezelf een flinke schop onder je kont geven en jezelf dwingen.
Wat ik je nog wel als tip kan geven, ontbijtkoekjes van belvita. Klinkt ongelooflijk fout, maar er zit niet zoveel verkeerds in. Als ik echt haast heb 's ochtends (vaak na een hele late avonddienst en ik weer een vroege moet) dan gaat er zo'n pakje in. Werkt om eerlijk te zijn nog beter dan een broodje bij mij. Stuk fruit erbij rond 8u en ik ben voorzien de hele ochtend! Pluspunt is dat ze ongelooooooflijk lekker zijn, en je ze dus echt in no time naar binnen hebt gewerkt :D

PenP2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-15 15:03

Bedankt voor de tips!!!

Janneke2 schreef:
Heb je een idee waarom je ook 'smiddags maar 'mondjesmaat' eten naar binnen krijgt?

En je zou een ouderwets brits ontbijt kunnen proberen: hetzij 'smorgens, hetzij 'smiddags: bonen, eieren: echt het steviger spul.

Ik vermoed omdat mijn lijf er helemaal op ingesteld is aan het eind van de dag pas te gaan eten. Ik heb het een tijdje geprobeerd met fruitsmoothies en toen had ik al wel weer rond half 11 honger. (ik sta rond half 7, 7 uur op)

@powerreiner dat is echt heel slecht. Maar dat wist je zelf ook al haha. Echt misselijk van ontbijten word ik niet. Ik krijg het gewoon heel moeilijk weg. En ik ben er zo aan gewend dat mijn lichaam smorgens ook geen honger heeft. Ik heb gewoon geen trek en na een hap zit ik dan 'vol.'

Maar ik wil het wel graag leren. Vanmiddag was ik zo ontzettend misselijk, hoofdpijn en draaierig echt alsof ik ziek was voelde ik me!! En na 2 broodjes ging het wel weer. Voel me nu weer prima.

Ik ga dan verder met de fruitsmoothies en iets erdoorheen doen voor de vezels eerst :) gaat ook niet van harte maar beter dan 'vast voedsel' zegmaar haha :)

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 15:20

Die ontbijtkoekjes van Belvita ga ik maar eens proberen. Misschien dat het werkt. Bedankt voor de tip!

PenP2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-15 15:24

Kim14 schreef:
Juist door te ontbijten krijg je je lichaam lekker op gang! En kun je wel een fruitsmoothie weg krijgen, doe dit dan ook vooral. Probeer het eens met magere kwark, bevat veel eiwitten wat ook helpt tegen de kg's.

Ik heb jaren lang onbewust te weinig gegeten, lees ongeveer 1200 tot 1500 kcal per dag (wel vaak chips erbij eten om mn hongergevoel weg te eten, terwijl je eigenlijk jezelf chronisch tekort doet) en kwam alleen maar aan! Sinds ik mezelf dwing om fatsoenlijke maaltijden en tussendoortjes te eten heb ik minder snaaidrang, gaan de kg's er af en geeft mn lijf een signaaltje wanneer ik weer wat moet eten. Terwijl ik voor mijn gevoel mezelf echt aan het volstouwen was.

De enige tip die ik je kan geven is dus: dwing jezelf, het went!

Dit had ik kunnen schrijven ja. Want als ik calorieen bekijk eet ik juist weinig. En toch heb ik een klein beetje overgewicht. Ik kook wel goed gezond maar idd het chips pakken om even snel de honger weg te eten smiddags doe ik dan ook vaak :+

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 15:36

PenP2014 schreef:
Het enige wat eigenlijk wel lukt is een fruit smoothie. Een appel banaan aarbeitjes en wat yoghurt en in de blender. Dat vind ik echt goed te doen.

Maar ik las ergens dat fruit om te ontbijten best wel slecht is. Ik kan het niet onderbouwen haha, want weet niet meer precies waarom en hoe of wat.

Verder bedankt voor de tips!! Ik ga het eea uitproberen. steeds een uur eerder proberen is wel een goeie. Ik moet er idd aan wennen denk ik. Als je jarenlang niet ontbijt is het echt heel moeilijk!

Nee hoor is niet slecht, je kan beter vroeg je fruitsuikers eten omdat je ze dan nog verbrand gedurende de dag. Ik ben zelf een hele goede ontbijten en slechte avondeten. Ik kan je helaas niet adviseren behalve zeggen dat je gewoon moet ontbijten :)

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 16:36

Zolang je 's avonds geen troep gaat eten is er geen enkel probleem. Wat je van nature doet het intermittent fasting en wordt toegepast voor gezondheidsdoeleinden.
Mijn tip? Maak een lekker ontbijt op het moment dat je 's avonds gaat snaaien en eet dat ipv troep. Probleem opgelost.

PenP2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-15 16:39

Dat is natuurlijk beter, maar probleem is daarmee niet opgelost. Aangezien ik door niet ontbijten op halve kracht leef en héél misselijk word tegen de middag.

connie64

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 16:43

wat dacht je van een paar lekkere volkoren beschuitjes met hagelslag of jam?probeer iets te vinden wat je echt lekker vind en ik zou sowieso niet te veel kijken in jouw geval of het slecht is of niet.
Veel belangrijker is dat je iets vind wat je wel lekker vind.
sukses

Benice

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 16:53

Ik kan 's ochtends ook bijna niks naar binnnen krijgen, maar (magere) fruityoghurt is voor mij de oplossing! :j Het is totaal niet zuur en er zijn bij Jumbo verschillende smaken zoals; kersen, perzik, aardbei. :)

Fantabulouss

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 17:16

PenP2014 schreef:
Ik ga dan verder met de fruitsmoothies en iets erdoorheen doen voor de vezels eerst :) gaat ook niet van harte maar beter dan 'vast voedsel' zegmaar haha :)
succes! :) ben zo blij dat ik lekker kan ontbijten :) als ik ontbeten heb kan ik er weer tot minstens 11uur tegen :)

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 17:36

Hier ook een slechte ontbijter. Brood krijg ik niet door. Maar merk wel dat het gewenning is.

Town ik zwanger was moest ik wel eten anders de hele dag misselijk. Gelukkig gaat een bakjr dubbelvla er wel in. Met moeite dan haha

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 17:46

Ontbijten is in eerste instantie effe volhouden en zelfdiscipline. :) Ik ontbeet nooit tot ik 's morgens cortisonen moest nemen -en da mag nie op nuchtere maag, enfin mag wel maar doe je beter niet-
Het duurde best een tijdje maar inmiddels ben ik 2 jaar verder -en nog steeds aan de cortisonen, zij het in een lagere dosis- en denk ik er niet eens meer bij na, ik sta op, maak een boterham/bak een ei'tje met een boterham en eet dat op voor ik mijn cortisonen neem. Ook nu ik ze om de dag neem ontbijt ik op de cortisonen-vrije dag omdat het een gewoonte is.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 17:49

PenP2014 schreef:

Maar ik las ergens dat fruit om te ontbijten best wel slecht is. Ik kan het niet onderbouwen haha, want weet niet meer precies waarom en hoe of wat.

Verder bedankt voor de tips!! Ik ga het eea uitproberen. steeds een uur eerder proberen is wel een goeie. Ik moet er idd aan wennen denk ik. Als je jarenlang niet ontbijt is het echt heel moeilijk!

Gooi er nog een goede eetlepel havermout doorheen en je hebt een ontbijt smoothie!

Ik ontbeet altijd met qruesli, en sinds deze week begonnen met ontbijt smoothies.
Ik krijg 's ochtends namelijk niet echt gemakkelijk brood weg.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 22:36

Ik ontbeet altijd met chocos of smaxks oid. Echter ben ik nu verznderd van werk, en sta ik om 7 uur op,ipv 8 uur, en dat is veel te vroeg voor mij om te ontbijten
Oplossing, in de auto op weg naar huis drink ik rustig een flesje multivruchtensap en een flesje yakult of optimel oid.
Ik heb ontbijtkoekjes (meergranen) ingeslagen oa van belvita,en dat probeer ok tussen 9 en 10 op te eten. Hiermee heb ik geen honger tot 11-13 uur, en het is gezonder dan honey pops :D.
En het knabbelt lekker weg terwijl je bezig bent met iets ...