Al een half jaar geen menstruatie meer?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Re: Al een half jaar geen menstruatie meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 20:11

Dat neemt niet weg dat je hormoonspiegels niet al langer aan het dalen konden zijn. Het is mogenlijk dat je ineens de ondergrens bereikt hebt. Zeker nu je met sporten nog meer vet omzet in spier.

PortRoyal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 20:19

Hmmm, interessant topic..Ik ben dik een jaar geleden na ruim 20 jaar met de pil gestopt en ben in dat jaar bewust ruim 20 kilo afgevallen. Zat super in mijn vel totdat ik een dikke maand geleden me slecht begon te voelen. Erg onrustig, geen enkele eetlust meer, en toen ik ook nog een paar klieren in mijn hals voelde was ik er van overtuigd dat ik iets engs mankeerde...een zwaar hoofd, letterlijk en figuurlijk, en last van mijn nekspieren, een strak gevoel. Mijn menstruatie wisselt licht, soms 14 dagen tussen 2 bloedingen, soms meer tot wel 25 dagen. Geen opvliegers maar het past wel bij sommige overgangsklachten. Bloed was goed, weet niet of ze ook gekeken hebben op overgang. Al met al ga ik voor de zekerheid wel naar de internist. Wat dat betreft had ik liever gehad dat mijn ongesteldheid gewoon weg bleef. Stress kan ook gekke dingen met een vrouwenlichaam doen, zeker in combi met hormonen.Je lichaam heeft in korte tijd ook veel moeten doorstaan, de mijne ook, dat doet wel iets blijkbaar..

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 20:31

als je heel veel afgevallen bent kan het daar ook aan liggen. Ik was vroeger vrij mager (die gouwe ouwe tijd) en altijd onregelmatig of gewoon niet...sinds het vet er al aankomt als ik maar naar eten kijk en ik dus ook flink aan ben gekomen ben ik heel regelmatig.

Geen idee of ik nu quatsch vertel maar ik zou me kunnen voorstellen dat je lichaam pas zwanger kan worden als de omstandigheden optimaal zijn, dus ook dat je lichaam het aankan en dus wat over heeft...misschien dat als je afvalt (Zelfs als je niet te mager bent) je lichaam een signaal uitzend van pas op kan zwangerschap niet aan..en dat het daarom dan niet komt ofzo...

maar overgang met 34 kan wel hoor...alleen heb je dan wel meer klachten meestal en komt het dan ws eerst onregelmatig en niet gewoon helemaal niet.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 20:32

Je kunt gewoon vruchtbaar zijn hoor!
Ga er vooral niet vanuit dat je ook niet zwanger kan worden.
Je kunt een normale eisprong hebben maar te weinig opbouw van het slijmvlies, dan valt er ook niets af te stoten.

evita13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 20:34

ik had het zelfde probleem ben het zelfds een keer een jaar niet geweest! ik werd er niet gerust op en ben aan de pil gegaan . sinds dien geen last meer van gehad

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-15 20:39

We gebruiken sowieso nog anticonceptie hoor! Maar ik moet zeggen dat -nu ik er aan terug denk- de zin daarin ook wel erg is afgenomen van mijn kant af.
Nu vraag ik me dus ook af of dat misschien in verband staat met mijn verdwenen menstruatie?

Met de pil ben ik in november 2013 gestopt. De volgende maand kwam mijn cyclus meteen netjes terug en in mei is het dus plotseling helemaal gestopt.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 20:47

Als je je zorgen maakt zou ik gewoon een doorverwijzing naar de gyn verlangen.
Je kunt er vrij veilig vanuit gaan dat het door de veranderingen in je lichaam komt, maar gezien je leeftijd kan ik me wel voorstellen dat je je zorgen maakt dat het een vervroegde overgang stimuleerd bijvoorbeeld. Misschien kunnen ze gewoon eens je hormoonspiegels bepalen.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-15 20:52

Sizzle, dat ga ik ook zeker doen :j

Bontebonte, bij jou kwam na pilgebruik de menstruatiecyclus weer op gang?

Boomerang

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 20:54

Een tekort aan vitamine D past bij de vervroegde overgang. Alle vrouwen in de vervroegde overgang hebben dat, echter kun je ook door andere omstandigheden een vitamine D tekort hebben.

Door simpelweg bloed te prikken op het FSH hormoon weet je of je in de overgang bent ja of nee.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 22:02

....je hebt als vrouw een paar vetrolletjes nodig om hormonen van te maken.
Ivm hartklachten wordt vaak geroepen 'dat cholesterol slecht zou zijn' - het is de grondstof voor een hele serie hormonen, waaronder de vrouwelijke cyclus hormonen.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-15 06:49

Maar 55 kilo is toch geen schrikbarend gewicht om ervoor te zorgen dat de menstruatie stopt? :? Ik heb geen ondergewicht.

Freedom30

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 07:09

Ik heb ook pcos waardoor cyclus heel lang weg bleef 1 x per 4 maanden ongeveer. Ik zou mijzelf door laten verwijzen naar de gyn. Zwanger worden is een lang traject geweest maar wel gelukt 2x.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 07:28

Ik loop voor dit zelfde probleem momenteel bij de gynaecoloog .
Ik ben al dik 5 jaar niet meer ongesteld geweest en na ook een bezoek aan de dokter na een half jaar niks verder gekomen.
Ik ben ook 34 jaar en vind het niet zo erg om niet ongesteld te worden, maar ergens klopt het niet natuurlijk.
Mijn reumatoloog heeft dit nu in gang gezet omdat ik veel klachten heb en zij bang was voor vervroegde overgang of PCOS.
Dus op naar de gyn, daar ben ik 18 december geweest en die wilde wel onderzoeken maar omdat ik al dik 20 jaar de pil slik zouden de waardes en het inwendig onderzoek kunnen afwijken.
Ik moest eerst een beetje afkicken van alle hormonen.
Gelukkig was ik toen al gestopt met de pil omdat ie op was en ik eerst het bezoek bij de gyn af wilde wachten.
De gyn denkt dat ik misschien enkel door stoppen al ongesteld kan worden met een paar maanden en als dat niet zo is wordt 18 maart als nog bloedonderzoek en inwendig onderzoek gedaan.
Intussen heeft hij me huiswerk gegeven welk anticonceptie ik wil na deze periode, liefst zonder hormonen.

Dus misschien als jij ook al zolang de pil slikt is een tijd stoppen misschien een idee om te kijken of je menstruatie terug komt of toch gewoon een doorverwijzing naar de gyn vragen.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-15 07:34

Jesito, ik ben ongeveer een jaar geleden al gestopt met de pil en kreeg de maand erop meteen alweer mijn menstruatie terug, dus daar kan het probleem (helaas) niet zitten.

In de tussentijd heeft de dokter zelfs al een keer een soort menstruatie-uitstel-pil voorgeschreven.
Dat vond ik zelf nogal vreemd omdat het uitblijven van mijn menstruatie juist het probleem is, maar volgens de dokter kan zo'n pil er juist voor zorgen dat het weer terugkeert. Dat is dus niet gebeurd.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 07:38

Oke, die stap heb je dus gehad.
Denk dat het dan zaak is om toch een keer een afspraak te maken bij een gynaecoloog.
Misschien heeft het met het afvallen te maken, maar dat is zo niet te zeggen.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 10:47

Cayenne schreef:
Maar 55 kilo is toch geen schrikbarend gewicht om ervoor te zorgen dat de menstruatie stopt? :? Ik heb geen ondergewicht.

Mss wel als je van 161 kg komt? Ben je toch 2/3 van je gewicht kwijt hé (tenzij er natuurlijk een deel af is door operatie of zo).

Op die vit. D zou ik me niet blindstaren, kan je trouwens makkelijk supplementen voor nemen. Heb ook vit. D tekort, en bij bloedonderzoek vraagt zowat iedereen in de familie nu ook om dit te laten checken, en er was nog niemand die geen tekort had hieraan. Supplement wordt zelfs in bepaalde voedingsboeken als standaard supplement aangeraden.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 11:29

Ik heb een vriendin met pcos en een goede bekende die met 34 jaar in de overgang zat.
wat ts hier omschrijft is een zeer goede reden om naar een gynaecoloog te gaan. Succes!

Jola

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 11:48

Helaas zijn niet alle verschijnselen van de overgang zo duidelijk als dat we willen. Ik ben momenteel 50, ongeveer een jaar geleden was ik nog zeer regelmatig in mijn ongesteldheid, van de 1 op de andere dag had ik opvliegers. Ik ben toen eens op internet gaan zoeken naar "de overgang" en na het lezen van enkele verhalen bleek ik lang voordat de opvliegers kwamen (het meest herkenbare verschijnsel van de overgang) al verschijnselen van de overgang te hebben. De opvliegers waren gewoon een volgende fase, maar lang daarvoor was het al begonnen. En echt dat kan al 5 jaar eerder zijn geweest, er bestaat namelijk ook zoiets als de Peri-menopauze.

beccy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 11:52

Is je schildklier ook ggecontroleerd ts?

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-15 12:25

hwn, ik heb geen operaties gehad voor het afvallen. Wel heb ik mezelf echt een flinke tijd aan het sporten gezet en gerantsoeneerd (maar dat lijkt me ook logisch, anders raak je dat gewicht niet kwijt). Daarom denkt mijn dokter dat daar het vitamine D tekort vdoor gekomen is. Ik heb toen druppels gehad (letterlijk 1 ml per maand, was nog geen drupje zeg :') ) om de vitamine D weer op te krikken. Deze maand moet ik opnieuw bloed laten prikken om te kijken of het beter is. Maar de dokter vond het niet ernstig in ieder geval.

Femke, een aantal mensen hebben al PCOS opgenoemd en ik heb daar nog nooit van gehoord. Ik ga het opzoeken!

Jola, van opvliegers heb ik absoluut geen last. Ik heb het eerder de hele dag steenkoud met van die witte 'dode' vingers. Maar ik heb wel gelezen over symptomen van de overgang en die passen redelijk bij het beeld, maar ook symptomen waarvan ik zeg: dat zou zoveel kunnen zijn. Moeilijk :\

Beccy: de schildklierwaardes zijn bij het voorgaande bloedonderzoek getest en waren goed!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 12:33

Schildklier kan wel te snel werken als ik je verschijnselen zo lees en die kan echt wel verslechteren in even tijd. Drukker dan normaal, weinig rust in je lijf, s'avonds in bed ook last van hartkloppingen?? Veel artsen doen wel gemakkelijk over vit D tekort maar dat kan ook flink tekeer gaan.

Jola

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 12:43

Cayenne schreef:
Jola, van opvliegers heb ik absoluut geen last. Ik heb het eerder de hele dag steenkoud met van die witte 'dode' vingers. Maar ik heb wel gelezen over symptomen van de overgang en die passen redelijk bij het beeld, maar ook symptomen waarvan ik zeg: dat zou zoveel kunnen zijn. Moeilijk :\

Ook bij mij ging er achteraf pas een lichtje branden en vielen diverse dingen (moodswings) op zijn plaats. Succes iig!!

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 12:47

Kijk eens naar de Hormoonfactor van Ralph Moorman.
Dat is er op gericht om de hormoonbalans te herstellen.
Hij is opzich pro verzadigde vetten, je lichaam heeft die vetten hard nodig om inderdaad die balans op pijl te houden. Zoek eens op bijnieruitputting en de symptomen, je bijnieren regelen veel van je hormoonbalans en maken ook progesteron aan. Met flink sporten kan je ze uitputten en dat duurt lang voordat dat echt hersteld is, dat kan dus best wat met het afvallen te maken hebben.

Qua middeltjes om de boel wat te helpen zou je eens kunnen zoeken op Agnus Castus/Monnikspeper.
Maar je schildklier kan hier ook de oorzaak van zijn inderdaad, verder is teunisbloemolie een optie, maar er is ook progesteroncreme en oestrogeencreme te krijgen eventueel.
Nu zou ik de laatste twee niet 123 doen als je er geen last van hebt, dan zou ik vooral werken aan je algemene gestel.

Voor de bijnieren is vitamine C onder andere heel goed, maar mijn moeder met o.a. luchtwegklachten en spier en gewrichtspijn door de overgang doet het heel erg goed op progesteroncreme.
Anders had ze nu gegarandeerd bij de reumatoloog gelopen.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-15 12:53

bigone schreef:
Drukker dan normaal, weinig rust in je lijf, s'avonds in bed ook last van hartkloppingen??

Ik moet zeggen dat dit wel bekend klinkt. Ik kan geen rust vinden (ga soms zelfs een uur verplicht in bad omdat ik daar wel MOET blijven liggen), kan ook niet rustig op de bank zitten of ik ben alweer ergens anders mee bezig. Hartkloppingen vallen volgens mij wel mee. Heb wel soms het idee dat ie sneller klopt, maar dat is vaak maar heel even en gek genoeg bijna altijd in bed :? Toevallig had ik daar een aantal weken geleden nog een topic over geopend.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 12:59

Cayenne schreef:
bigone schreef:
Drukker dan normaal, weinig rust in je lijf, s'avonds in bed ook last van hartkloppingen??

Ik moet zeggen dat dit wel bekend klinkt. Ik kan geen rust vinden (ga soms zelfs een uur verplicht in bad omdat ik daar wel MOET blijven liggen), kan ook niet rustig op de bank zitten of ik ben alweer ergens anders mee bezig. Hartkloppingen vallen volgens mij wel mee. Heb wel soms het idee dat ie sneller klopt, maar dat is vaak maar heel even en gek genoeg bijna altijd in bed :? Toevallig had ik daar een aantal weken geleden nog een topic over geopend.

Alles bij elkaar opgeteld zeg ik uitgeputte bijnieren, mogelijk in combi met je schildklier.
Dan gaat je ritme zich een soort omdraaien.
Dus juist klaarwakker zijn als je zou moeten kunnen slapen etcetera.

Zelf heb ik het door Lyme en dat kost echt heel veel tijd om dat op te lossen.
Verder slik ik nu iets van 1.5 maand schildklierhormoon, een natuurlijke uit de USA en dat doet mij heel goed, ik heb het helemaal niet meer koud. :D
Het is wel zo dat instellen echt lang kan duren, en ik heb er veel last van gehad in het begin maar nu gaat het wel steeds beter. In deze zit ook gelijk bijnierhormoon dus dat pakt ie ook mee. :)