"Rugzak" en daten

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 14:39

Ik ben nu bijna 16, en ik heb ook toch al een klein rugzakje ondanks mijn leeftijd. Ik heb nu bijna 6 maanden een lange afstandsrelatie. Hij heeft ook al een behoorlijke rugzak wat voor mij soms heel confronterend is. Maar wij waren hier behoorlijk snel mee, we vertelden elkaar toch al in het begin de basis. Omdat we beide nog vrij jong zijn ging dit bv. over 'de eerste liefde'. Jammer genoeg kom ik nu veel te weten over zijn ex vriendin dat mij enorm kwetst…

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 14:42

CalipsoLover schreef:
Ik ben nu bijna 16, en ik heb ook toch al een klein rugzakje ondanks mijn leeftijd. Ik heb nu bijna 6 maanden een lange afstandsrelatie. Hij heeft ook al een behoorlijke rugzak wat voor mij soms heel confronterend is. Maar wij waren hier behoorlijk snel mee, we vertelden elkaar toch al in het begin de basis. Omdat we beide nog vrij jong zijn ging dit bv. over 'de eerste liefde'. Jammer genoeg kom ik nu veel te weten over zijn ex vriendin dat mij enorm kwetst…

Dat soort dingen zijn zo onnodig... moeten jullie jezelf niet aandoen. Houd ook in je achterhoofd dat hij de dingen wellicht ook mooier voordoet dan ze zijn.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 14:54

F_Orumster schreef:
CalipsoLover schreef:

Dat soort dingen zijn zo onnodig... moeten jullie jezelf niet aandoen. Houd ook in je achterhoofd dat hij de dingen wellicht ook mooier voordoet dan ze zijn.

Ja, een lange afstandsrelatie is daarom niet zo ideaal altijd. Je weet nooit wat er achter je rug gebeurt, en om het feit dat hij mij sommige dingen ook niet wilt vertellen, is ook niet zo leuk. Maar hij is zelf een heel gevoelig persoon…

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 15:13

Romyv schreef:
F_Orumster schreef:
Op bepaalde leeftijden, met name boven de 30 is een rugzak normaal en zou ik het naïef vinden als je daar geen rekening mee houdt als je iemand leert kennen. Dit hoor ik meer mensen zeggen overigens.

Mee eens.. Iemand die boven de 30 geen rugzakje heeft is pas alarmerend ;)

Wat is dan een rugzak....? Ik vind niet dat ik echt een rugzak heb en zie mezelf niet als raar. Of ik ga met gebroken relaties rare exen anders om. Dat is geweest en daar wil ik niet in blijven hangen. Is voor mijn nieuwe partner niet het eerste wat hij moet weten omdat het nu geen onderdeel is van mijn leven.

Voor mij zijnrugzakken, vechtscheidingem die nog aan de gang zijn zeker als er kinderen in het spel zijn. Drugs verslavingen. Psychische problemen en ziektes, bijv borderline is wel iets om te moeten weten. Exen die je nu nog bedreigen of zwaar lastig vallen. Schuldsanering.

Maar niet of je 5 of 25 relaties hebt gehad, een stalkende ex van 3 jaar terug, een ex die vreemd ging of al heb je een relatie met een getrouwde collega gehad. Inrellevant.

Ik heb ooit gechat met een jongen die 4 jaar later nog bij de psych liep en aan de grond zat financieel en psychisch. Moe werd ik van hem, onzeker, overal zoooo over nadenken. Ik dacht dit wil ik echt niet!!! Hij liep nog bij een psychiater. Het zegt SOMS iets over personen hoe ze met tegenslagen omgaan. Een zwak persoon naast mij zou mij niet labiel maken maar wel heel erg mee sleuren in een negatief pessimistisch gat waarbij hij mij aanpraat dat het leven toch wel heel zwaaaaar is. Ik ben juist gebaat bij een persoon die het leven positief ziet en niet altijd meteen down is.

Aria_zz

Re: "Rugzak" en daten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 15:25

Zonnetje, hangt er maar vanaf, dingen uit het verleden kunnen erg lang blijven hangen door de zware impact die ze hebben. Jeugdtraumas kunnen ook boven komen juist omdat je een relatie aangaat.

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 15:33

Je hebt rugzak en rugzak natuurlijk. Nou ken ik jouw rugzak Pauline (joh :P ) en daarmee zou ik niet al te lang wachten. Toen hubs en ik net samen waren had hij al een paar keer aangegeven dat hij ook een rugzak had, maar dat hij dat op een ander moment nog wel eens zou vertellen. Ik wist dus al dat er wat speelde, maar niet wat precies. Ik wist overigens wel welke richting ik in moest denken, het had iets te maken met zijn familie en specifieker, met zijn zus. Pas na een week of zes heeft hij toen alles verteld. En dat was toch ook best een heftig verhaal.
En ik denk dat je er ook gewoon bij kunt zeggen dat je niet op zoek bent naar een redder in de nood, dat jij zelf aangeeft wat en hoe het verder moet. Dat is niet de verantwoordelijkheid van een nieuwe vlam, ik denk dat je dat als eerste helder moet hebben :)

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 15:58

Aria_zz schreef:
Zonnetje, hangt er maar vanaf, dingen uit het verleden kunnen erg lang blijven hangen door de zware impact die ze hebben. Jeugdtraumas kunnen ook boven komen juist omdat je een relatie aangaat.

Ja maar dan noem je iets. Trauma's...... Maar er werd gesteld dat het abnormaal is als je 30+'bent zonder rugzak. Ik vind niet dat ik die heb, en mezelf niet raar. Ik vind het een kort door de bocht conclusie. De dingen die ik heb meegemaakt zijn voor een ander misschien wel een rugzak.

Dus mijn vraag was, wat versta je dan onder rugzak...? Ik zie het zoals hierboven maar een ander misschien heel anders. :-)

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 16:06

Ah zo ja. Maar omdat je een rugzak hebt ben je toch niet meteen raar? Er is toch niets mis met je dan?

Maar het is idd zo, de een reageert heel anders op de dingen en gaat daar anders mee om. Daarom is het ook nodig een partner te vinden die daar 'bij past'.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 16:10

Imo op het moment dat je voelt dat het daadwerkelijk wat gaat worden.. Dat hoeft dan niet meteen gedetailleerd, maar je kan wel gewoon in grote lijnen zeggen dat je al het e.e.a hebt meegemaakt. :) Of je zegt "ik heb het niet altijd makkelijk gehad/wat mee gemaakt/ er zijn veel problemen met..." -familie, vertrouwen, trauma- "maar ik vind het moeilijk om alles meteen open en bloot te leggen... Kan je er mee leven als dat met tijd komt/wil je daar geduld voor hebben?"

Gezien mijn "rugzak" van dien aard was dat ik eigenlijk geen relatie meer wilde (er waren er al drie op stuk gelopen) heb ik bij wijze van afschrikkingsmiddel (ja erg, ik weet het maar ik was hopeloos verliefd en doodsbang er voor. :') ) gezegd dat ik geen relatie materiaal was omwille van..... en in grote lijnen gezegd....
Inmiddels ben ik anderhalf jaar gelukkig getrouwd. _O-
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 02-01-15 16:12, in het totaal 1 keer bewerkt

_mexx_lady_

Meestal komt er ooit wel een gesprek waarin hij iets zegt wat jou niet zint of waar je het moeilijk mee hebt. Als je dan aangeeft dat je er anders over denkt of het er moeilijk mee hebt zal die persoon ook wel vragen waarom dat is. Dan kan je een stukje van je verleden oplichten en dat deel van het verhaal vertellen.
Hoe hij erop reageert kan je nooit weten...

luuntje

Ik heb zelf beetje bij beetje wat losgelaten over mijn verleden.
Mijn man was een neef van buurjongen, hij had al het een en ander te horen gekregen.
Er waren ook mensen die riepen, luuntje haar moederis raar, niet met haar omgaan.

Gelukkig wilde mijn man mij leren kennen.
Ik kom uit een ei. Ben totaal anders dan mijn moeder en zusje.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 16:11

Ieder huisje heeft zijn kruisje.
Zo ongeveer edereen heeft wel hier en daar wat trauma's of pseudo-traumas opgelopen in het leven.
Ik zou er gewoon niet van te voren vast vanuit gaan dat dit een probleem is voor een ander die wellicht nog wel grotere problemen heeft dan jij.
Lekker gaan daten en vooral niet stil staan bij het verleden, je komt er vanzelf achter of het klikt of niet :)
Een ander gelijk gaan lastigvallen met al je potentiele problemen is meestal geen goede start en is hooguit enkel nodig als je een geslachtsziekte meedraagt of zo ;)

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 16:12

Aria_zz schreef:
Ah zo ja. Maar omdat je een rugzak hebt ben je toch niet meteen raar? Er is toch niets mis met je dan?

Maar het is idd zo, de een reageert heel anders op de dingen en gaat daar anders mee om. Daarom is het ook nodig een partner te vinden die daar 'bij past'.

In die post staat dat het abnormaal is als je er GEEN hebt ;-)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 16:15

Mijn man heeft gelijk op weg naar onze eerste date alles van praktische aard op tafel gegooid :j Nu ben ik zelf ook vrij direct dus ik vond het alleen maar prettig.

ik zou geen behoefte hebben aan 'mijn ex is vreemdgegaan etc etc' dat 'gezemel' is wel voor later als er al een relatie is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 16:18

Zonnetje81 schreef:
Aria_zz schreef:

In die post staat dat het abnormaal is als je er GEEN hebt ;-)

Ik denk ook wel dat iedereen een rugzak heeft, maar dat het super relatief is hoe zwaar je die rugzak zelf vindt. De een heeft een hele hoop meegemaakt (denk heftige traumatische dingen), de ander is een keer bedrogen en daardoor wat jaloerser aangelegd en weer een ander heeft gewoon een rottige break-up gehad, wat je ook weer als bagage/een rugzak kan zien.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 16:21

Ja klopt. Voor mij is een rugzak de dingen die op dat moment invloed hebben op je leven of gedrag. Bijv een vechtscheiding....die nog loopt.

Als ik bijv een rare lastige ex heb gehad en daar niet meer mee bezig ben, geen last van hem heb of van heel die situatie dan is dat niet mijn rugzak. Wel een stuk van mijn leven waar ik veel in heb geleerd. Maar je leert uit zoveel dingen en die stapel ik echt niet op in mijn rugzak.

Ik weet niet of mijn verhaal goed begrijpbaar is. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 16:23

Ik snap wat je bedoelt hoor! Maar voor de een is zo'n lastige nare ex wel degelijk een rugzak omdat je bang blijft dat je weer zo'n idioot achter je aan krijgt. Zo zijn er bij mij twee vreemdgegaan, en ook al is dat misschien gezever en gebeurt het misschien niet weer, het heeft er wel voor gezorgd dat ik meer op mijn hoede ben en misschien wat jaloerser uit de hoek kan komen.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-15 16:25

Ja helder. Ik vind een ingegroeide teennagel ook niet zo interessant :+
Eens kijken hoe het loopt ook, ik weet uit ervaring dat getik wel zuur is als je dan je verhaal doet en die ander haakt meteen af.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 16:26

Hm ik ben daar niet bang voor. Ik geloof niet dat je dat nog een x treft. Ik ben ook niet wantrouwig daardoor of wat dan ook. Misschien slijt het bij mij en kan ik het goed los zien van anderen. Ik ben nl heel erg van, wat de een doet zegt niks over wat een ander zou kunnen doen.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-15 16:30

Daar heb je zeker gelijk in Zonnetje! Dat is ook voor mij de reden om toch weer te willen daten.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 16:30

Hoe ouder je word, hoe voller je tas met levenservaring en daar moet je mee leven dus ook je partner.
Bepaalde ziektes en aandoeningen kun je ook in een relatie krijgen, wel kun je dan een hele dikke knauw krijgen als je partner je daarom verlaat en dat kan een flinke kei in je tas zijn. Maar ik houd van eerlijk zijn, hoeft niet meteen op de eerste date maar als je op het punt staat dat je denkt, verrek, die is wel erg leuk dan zal er toch dieper op issues ingegaan moeten worden die een eventuele relatie bij niet vertellen onder druk zou kunnen zetten. Dan beter meteen afhaken als hij/zij er moeite mee heeft.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 16:36

Sorry zonnetje, had er bij het lezen blijkbaar iets tussengeplakt ;)

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 16:41

Goh ja, heb nu zoiets. De ex of wat het dan ook is van mijn vriend, valt hem nog vaak lastig. En hij doet met momenten alsof het hem niks kan schelen en ze gewoon een of andere *** is uit het verleden. Maar heb hier het 2 keer met hem eens over gehad waarbij hij echt gekwetst leek en hij er nog veel aan dacht. Het zit bij hem duidelijk in zijn rugzak maar dan weet ik ook niet wat ik daarvan moet denken.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 16:48

CalipsoLover schreef:
Goh ja, heb nu zoiets. De ex of wat het dan ook is van mijn vriend, valt hem nog vaak lastig. En hij doet met momenten alsof het hem niks kan schelen en ze gewoon een of andere *** is uit het verleden. Maar heb hier het 2 keer met hem eens over gehad waarbij hij echt gekwetst leek en hij er nog veel aan dacht. Het zit bij hem duidelijk in zijn rugzak maar dan weet ik ook niet wat ik daarvan moet denken.

Misschien dan toch eens vragen wat hem is overkomen, lucht vaak op als je je verhaal kunt vertellen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 16:49

Whaha ik heb een enorme hutkoffer. Ik denk dat een man hard wegrent als hij die opentrekt. :D