Automutilatie: mijn overwinning en acceptatie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

AmyII

Re: Automutilatie: mijn overwinning en acceptatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 01:51

Wat reageer je fijn uitgebreid TS, alvast daarvoor dank!
Dat het topic een opluchting voor mij is komt omdat ik (en ik hoop meerderen met mij) hier een plek vind om er open over te kunnen praten. Dit is wellicht toch de plek waar ik op mijn zwakste moment wat steun kan vinden waardoor ik toch van AM af zie. Misschien worden mijn maanden dan wel een jaar en wordt mijn jaar jaren :).

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 02:08

Wow, wat een ongelooflijk verhaal. Ik weet eigenlijk gewoon niet wat ik moet zeggen, maar toch wilde ik iets zeggen.

Super dat je jezelf gevonden hebt en dat het je nu lukt je frustraties op andere manieren te uiten. Dat is niet makkelijk.

AmyxDomino

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 02:38

Super dat je zo het taboe durft te doorbreken voor jou en anderen!

Benthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 02:39

Wow, wat heftig en vooral heel stoer hoe je jouw verhaal vertelt. Bizar ook dat er nu al zoveel mensen reageren die jouw probleem herkennen. Blijkbaar komt dit (veel) vaker voor dan ik zou vermoeden..

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-14 03:04

Benthe schreef:
Wow, wat heftig en vooral heel stoer hoe je jouw verhaal vertelt. Bizar ook dat er nu al zoveel mensen reageren die jouw probleem herkennen. Blijkbaar komt dit (veel) vaker voor dan ik zou vermoeden..

Daar was ik eerlijk gezegd zelf ook best verbaasd over.
Ik ken zelf in mijn omgeving niemand die met AM te maken heeft dus ik heb er nooit met iemand over kunnen praten. Omdat het zo'n weggestopt onderwerp is heb ik mij nooit beseft dat er wellicht meer lotgenoten rondlopen dan ik had kunnen vermoeden.
Eerlijk gezegd had ik ook nog niet zo snel al deze reacties en openheid verwacht!
Ik was me meer aan het voorbereiden op een topic vol 'ik snap niet dat je jezelf pijn kan doen' reacties.
Toch eigenlijk gek dat je in je hoofd al een soort denkt te kunnen voorspellen wat andere mensen wel niet van je kunnen denken en dat het dan achteraf toch meevalt!

Morgen zal ik weer op iedereen antwoord geven. Dat doe ik zo uitgebreid omdat ik zelf erg blij ben dat ik er nu over kan praten en omdat ik vind dat een ieder die hier reageert de moeite verdiend!
AM is een moeilijk iets waar veel onbegrip over bestaat,en als ik door een paar persoonlijke woorden te typen iemand een beter gevoel of motivatie kan geven dan is mijn doel al bereikt :)

Lestrange01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 03:22

Wauw, echt super veel respect voor jou. Ik hoop dat mede hierdoor ook meer mensen inzien dat het niet iets is om andere mee te bespotten. Wat helaas in mijn omgeving (lees: middelbare school), heel veel gebeurd. Puur door onbegrip want het is niet iets wat mensen doen omdat ze 'gestoord' zijn, maar omdat ze hulp nodig hebben. Ik doe zelf ook aan AM, maar ben nu aan het stoppen, althans dat probeer ik. Merk ook dat zoveel mensen die het zien zulke verschillende manieren van reageren hebben, sommige vragen aan je wat het is en doen gelijk alsof ze weten waarom je jezelf snijd, terwijl andere het wel zien en vervolgens met andere erover gaan praten. Of mensen die doet alsof het er helemaal niet zit. Ik zou eigenlijk niet zo goed weten welke van de drie het ergste is.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 12:20

Het gaat super met me! Ik denk er nooit meer aan, het is echt een non-issue geworden :j

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-14 23:51

Lestrange01 schreef:
Wauw, echt super veel respect voor jou. Ik hoop dat mede hierdoor ook meer mensen inzien dat het niet iets is om andere mee te bespotten. Wat helaas in mijn omgeving (lees: middelbare school), heel veel gebeurd. Puur door onbegrip want het is niet iets wat mensen doen omdat ze 'gestoord' zijn, maar omdat ze hulp nodig hebben. Ik doe zelf ook aan AM, maar ben nu aan het stoppen, althans dat probeer ik. Merk ook dat zoveel mensen die het zien zulke verschillende manieren van reageren hebben, sommige vragen aan je wat het is en doen gelijk alsof ze weten waarom je jezelf snijd, terwijl andere het wel zien en vervolgens met andere erover gaan praten. Of mensen die doet alsof het er helemaal niet zit. Ik zou eigenlijk niet zo goed weten welke van de drie het ergste is.

Wat goed dat je ook probeert te stoppen!
Ik herken wat je zegt over hoe mensen reageren.
Sommige mensen kijken bijvoorbeeld en je weet dat ze het hebben gezien maar ze weten niet hoe ze moeten reageren dus zeggen ze niks. In het begin voelde ik me dan heel erg opgelaten,er hing schaamte in de lucht. Tegenwoordig probeer ik meer te kijken vanuit de persoon die het ziet: waarschijnlijk wil hij of zij je een pijnlijke reactie besparen. Misschien is die persoon bang om het verkeerde te zeggen waardoor jij je slecht voelt.
Ik probeer me te beseffen dat het niet alleen voor AMers moeilijk is om mee om te gaan,maar mijn omgeving vind het waarschijnlijk ook moeilijk om goed te reageren. Ze kunnen moeilijk zeggen : 'hey wat leuk voor je' ... Of 'Wat ben jij dom bezig' valt vaak ook niet zo goed.
Wat er meestal bij mij gebeurd is dat mensen er in eerste instantie niet op reageren maar als ik iemand leer kennen komt soms langzaam toch een gesprek op gang en probeer ik er rustig en eerlijk over te zijn. :)

En @ phormicola , wat superfijn dat het geen issue meer voor je is!
Hoe lang heeft dat bij jou geduurd als ik vragen mag?
Ik hoop dat ook ooit te kunnen zeggen, het is heel motiverend om dat van je te lezen!

yvanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 00:13

Tivoli schreef:
@ mossel : wat goed dat je nu er een beetje over durft te praten. Een hele grote stap richting het verslaan van AM is het toegeven en erkennen dat het er is. Daarom denk ik dat je heel goed bezig bent! Vraag niet meteen het uiterste van jezelf,leg jezelf niet de verwachting op dat je in 1 keer kunt stoppen. Het eerst erkennen en accepteren is al een hele grote stap! Daar mag je al heel erg trots op zijn. Jij staat ook aan het begin van de positieve spiraal. Hopelijk heb je een beetje steun en begrip in je omgeving die je de kracht geven om verder te bouwen aan een AM vrije toekomst!

@ Merell123:
Fijn dat mijn verhaal een beetje begrip heeft gebracht. Het is ontzettend moeilijk om aan andere mensen uit te leggen waarom het zo gaat... Het is fijn om te horen dat mijn verhaal toch enigszins verhelderend is.

@ AmyII :
Wat herken ik veel in je verhaal! Het proberen te vluchten of weg te rennen of mee te huilen met muziek!
Fijn dat mijn topic voor jou een opluchting is,waar komt dat door?

@ _SantOs_ :
Heel erg bedankt voor je lieve bericht en wat je mij toe wenst :)

@ Miryamk :
Wat knap, 23 jaar!
Vertel je mensen dat je in het prikkeldraad bent gevallen? Geloven ze dat dan ook?
Ik heb er wel eens over gedacht om er iets anders over te zeggen maar ik denk toch dat mensen me dan ongeloofwaardig vinden dus ik durf niet te liegen over wat het is. Als ik me erg aangevallen voel of als het op een banketstaaf manier gevraagd wordt kan ik wel eens in de verdediging schieten. Als er geroepen wordt : 'jeetje je hebt jezelf toch niet zitten snijden ofzo!?'
Kan ik het niet helpen om te antwoorden met 'Nee ik heb gevochten met een tijger' .
Van sommige opmerkingen kunnen mijn nekharen echt overeind gaan staan,ookal weet ik dat het ook maar een schrikreactie is van mensen en dat niet iedereen er zo relaxed mee om kan gaan....

@ Robin en RoosTinker
Goed dat jullie ook AM vrij zijn en er voor uit durven te komen. Dat helpt misschien een beetje in het doorbreken van de taboe en zal misschien andere mensen ook helpen om 'uit de kast te komen'.

@ Suzanne F. :
Gelukkig heb je nooit de behoefte gehad om verder te gaan dan dat!
Het is inderdaad soms frustratie maar gelukkig kunnen we die veelal op een andere manier kwijt raken.

@ moonsparkle :
Helaas is goede zorg tegenwoordig inderdaad duur... Omdat ik destijds op een gesloten afdeling ben opgenomen met mijn probleem is alles vergoed door mijn verzekering. Zo is het balletje aan het rollen gegaan bij mij.
Als je de goede doorverwijzingen krijgt van je huisarts of je eventuele psycholoog/psychiater dan wordt het meeste wel gedekt en kun je de hulp krijgen die je nodig hebt. Als je behoefte hebt om je verhaal te doen mag je altijd contact met me opnemen :)

@ Eline91 :
De drang wordt inderdaad langzaam aan minder. Ook met ups en downs hoor maar over het algemeen wordt de drang minder sterk naarmate de tijd verstrijkt tenzij ik in een heel plotselinge heftige situatie kom. Dan kan de drang nog wel eens heel heftig inhakken.
Voor wat voor foto's heb je model gestaan? En hoe voelde je daarbij?

@ phormicola :
Hoe gaat het nu met je?
En als je al 9 jaar AM vrij bent,hoe groot is het dan nog onderdeel van je leven?

@ yvanna :
Ben je ook gestopt of zou je willen stoppen? Ik heb de neiging ook nog wel eens hoor. Ik vraag me ook wel eens af of dat nog wel weg gaat. Misschien zal ik in moeilijke situaties nog steeds de neiging krijgen omdat mijn lichaam gewoon gewend is dat het zo werd opgelost. Maar ik ben pas een paar maanden onderweg dus misschien denk ik er over een paar jaar heel anders over :)

Hopelijk heb ik iedereen een beetje een antwoord kunnen geven op deze manier.
Ik vind het zo ontzettend fijn om er eens over te kunnen praten. En dan zonder de taboe en de wijzende vingertjes maar gewoon als volwassen mensen met respect. Dit topic en het praten met jullie brengt me nog meer in een positieve flow om hier iets goeds mee te doen.

ben soort van gestopt. Tijdje terug niet meer in kunnen houden :/ maar nu al een tijd niet gedaan en als ik de neiging had oefeningen doen of mezelf moe maken werkt wel redelijk Ben bang dat ik t straks weer niet in kan houden en t weer ga doen.. :/

Super dat jullie t al zo lang niet gedaan hebben!
Laatst bijgewerkt door yvanna op 01-01-15 00:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 00:23

TS, wat ben je een ontzettend sterke vrouw dat je jezelf hier doorheen hebt gesleept, en wat heb je veel meegemaakt. Ik hoop dat je een prachtig en sprankelend 2015 tegemoet gaat met veel liefde en successen. Hou vol, je kan het!

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 00:39

Wat ontzettend knap hoe duidelijk jij dit hebt verwoord.
Ik hoop dat jij daarmee andere kunt helpen maar vooral dat jij het daarmee makkelijker een plaatsje kunt geven.

Fijne jaarwisseling met nog meer vrije maanden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 00:52

Lieve TS wat ontzettend dapper dat je dit topic bent gestart.
Ik vind het mooi hoe jij jou proces zo duidelijk omschrijft.
Ik herken veel van jou geschiedenis al heb ik nooit AM toegepast. Ik ben meer een emo eter (wel vreetbuien maar niet overgeven).
Ik ben er van overtuigd dat jou topic bemoedigend zal zijn voor veel mensen die aan AM doen.

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 23:36

Tivoli schreef:
@ mossel : wat goed dat je nu er een beetje over durft te praten. Een hele grote stap richting het verslaan van AM is het toegeven en erkennen dat het er is. Daarom denk ik dat je heel goed bezig bent! Vraag niet meteen het uiterste van jezelf,leg jezelf niet de verwachting op dat je in 1 keer kunt stoppen. Het eerst erkennen en accepteren is al een hele grote stap! Daar mag je al heel erg trots op zijn. Jij staat ook aan het begin van de positieve spiraal. Hopelijk heb je een beetje steun en begrip in je omgeving die je de kracht geven om verder te bouwen aan een AM vrije toekomst!

@ Merell123:
Fijn dat mijn verhaal een beetje begrip heeft gebracht. Het is ontzettend moeilijk om aan andere mensen uit te leggen waarom het zo gaat... Het is fijn om te horen dat mijn verhaal toch enigszins verhelderend is.

@ AmyII :
Wat herken ik veel in je verhaal! Het proberen te vluchten of weg te rennen of mee te huilen met muziek!
Fijn dat mijn topic voor jou een opluchting is,waar komt dat door?

@ _SantOs_ :
Heel erg bedankt voor je lieve bericht en wat je mij toe wenst :)

@ Miryamk :
Wat knap, 23 jaar!
Vertel je mensen dat je in het prikkeldraad bent gevallen? Geloven ze dat dan ook?
Ik heb er wel eens over gedacht om er iets anders over te zeggen maar ik denk toch dat mensen me dan ongeloofwaardig vinden dus ik durf niet te liegen over wat het is. Als ik me erg aangevallen voel of als het op een banketstaaf manier gevraagd wordt kan ik wel eens in de verdediging schieten. Als er geroepen wordt : 'jeetje je hebt jezelf toch niet zitten snijden ofzo!?'
Kan ik het niet helpen om te antwoorden met 'Nee ik heb gevochten met een tijger' .
Van sommige opmerkingen kunnen mijn nekharen echt overeind gaan staan,ookal weet ik dat het ook maar een schrikreactie is van mensen en dat niet iedereen er zo relaxed mee om kan gaan....

@ Robin en RoosTinker
Goed dat jullie ook AM vrij zijn en er voor uit durven te komen. Dat helpt misschien een beetje in het doorbreken van de taboe en zal misschien andere mensen ook helpen om 'uit de kast te komen'.

@ Suzanne F. :
Gelukkig heb je nooit de behoefte gehad om verder te gaan dan dat!
Het is inderdaad soms frustratie maar gelukkig kunnen we die veelal op een andere manier kwijt raken.

@ moonsparkle :
Helaas is goede zorg tegenwoordig inderdaad duur... Omdat ik destijds op een gesloten afdeling ben opgenomen met mijn probleem is alles vergoed door mijn verzekering. Zo is het balletje aan het rollen gegaan bij mij.
Als je de goede doorverwijzingen krijgt van je huisarts of je eventuele psycholoog/psychiater dan wordt het meeste wel gedekt en kun je de hulp krijgen die je nodig hebt. Als je behoefte hebt om je verhaal te doen mag je altijd contact met me opnemen :)

@ Eline91 :
De drang wordt inderdaad langzaam aan minder. Ook met ups en downs hoor maar over het algemeen wordt de drang minder sterk naarmate de tijd verstrijkt tenzij ik in een heel plotselinge heftige situatie kom. Dan kan de drang nog wel eens heel heftig inhakken.
Voor wat voor foto's heb je model gestaan? En hoe voelde je daarbij?

@ phormicola :
Hoe gaat het nu met je?
En als je al 9 jaar AM vrij bent,hoe groot is het dan nog onderdeel van je leven?

@ yvanna :
Ben je ook gestopt of zou je willen stoppen? Ik heb de neiging ook nog wel eens hoor. Ik vraag me ook wel eens af of dat nog wel weg gaat. Misschien zal ik in moeilijke situaties nog steeds de neiging krijgen omdat mijn lichaam gewoon gewend is dat het zo werd opgelost. Maar ik ben pas een paar maanden onderweg dus misschien denk ik er over een paar jaar heel anders over :)

Hopelijk heb ik iedereen een beetje een antwoord kunnen geven op deze manier.
Ik vind het zo ontzettend fijn om er eens over te kunnen praten. En dan zonder de taboe en de wijzende vingertjes maar gewoon als volwassen mensen met respect. Dit topic en het praten met jullie brengt me nog meer in een positieve flow om hier iets goeds mee te doen.

Ik merk net zoals jij nog veel onbegrip bij mensen, mensen die boos worden oid.. Ik vertel het ook nagenoeg tegen niemand, maar dat komt vast nog wel. Dit jaar ga ik proberen het niet te doen, of een een andere uitlaat klep te vinden.
Hoe het verder bij mij begonnen is weet ik niet exact meer, maar ik weet wel dat het bij mij voort komt uit depressie en het vaak rond de wintermaanden is.

NadjaNadja
Hoofdmoderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 00:26

Ontzettend veel respect voor alle mensen die hier in dit topic hun verhaal doen!

Zelf doe ik niet aan AM, maar mijn beste vriendin wel. Het heeft lang geduurd, maar uiteindelijk heeft ook zij, met hulp van mij en een paar andere vriendinnen, haar verhaal kunnen doen. Het begon met het vertellen aan haar ouders, vervolgens de familie en op een gegeven moment ook op school en bij haar sport. Inmiddels is het geen taboe meer voor haar omgeving en schaamt zij zich er ook niet meer voor.

Negatieve reacties komen voort uit onwetendheid, als je het mij vraagt. Mensen snappen het niet, zijn niet bekend met zo'n situatie. Het is natuurlijk veel makkelijker om er dan maar voor 'weg te lopen', opdat je niet geconfronteerd wordt met iets wat heel gecompliceerd en heftig is. Maar juist met begrip en door te luisteren naar het verhaal van de persoon die aan AM doet, zul je merken dat het vaak heel anders is dan je in eerste instantie vermoedde.

Heel veel succes TS, je weet deze positieve spiraal ongetwijfeld vast te houden, je bent ontzettend goed bezig! Ook alle andere mensen in dit topic die er mee te maken hebben wens ik heel veel succes!

1906

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 01:13

Wat ontzettend knap van je, dat je dit topic opent!
Ik herken veel in je verhaal, gelukkig kan ik zeggen dat ik sinds een half jaartje gestopt ben.
Wat een vreselijke tijd was het als ik er weer over na denk, een cirkel waar je zo moeilijk uit komt.
Ik heb echt heel diep gezeten, maar met de juiste hulp en de goede mensen om me heen ben ik nu weer op het goede pad.
Ik heb heel veel moeite gehad met het accepteren van mijn littekens.
Het was 'raar' en 'gestoord', ik was bang om veroordeelt te worden.
Nu denk ik er anders over, het hoort bij me en heeft me gemaakt tot wie ik nu ben.
Elk litteken staat voor verdriet, voor een strijd die ik heb gestreden met mezelf.
Ik ben er niet trots op, maar het is een deel van mij, en als mensen echt om me geven maken die littekens niet uit.
Want het gaat immers om de binnenkant.
Ik hoop dat jullie dat ook zo kunnen gaan zien.
Aan alle lieve moedige mensen hier, heel veel sterkte en kracht toegewenst!

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 22:11

Wauw Cyella, wat knap dat je je verhaal hier deelt.
Mooi ook dat je omschrijft op den duur begrepen te hebben dat je zelf verantwoordelijk bent voor je eigen geluk.
Heel soms vergeet ik dat nog maar de laatste tijd steeds minder vaak.

Wat knap overigens van iedereen hier om zijn of haar verhaal te delen!

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 11:31

Mooi topic en erg herkenbaar. :)

Ikzelf ben inmiddels sinds half juni schadevrij, daarvoor zo'n 8 maanden vrijwel schadevrij met een paar terugvallen en daarvoor telkens bezig met stoppen, weer opnieuw heftiger bezig zijn etcetc.
Inmiddels durf ik heel langzaam aan te zeggen dat ik gestopt ben, echter hou ik wel in m'n achterhoofd dat er nog altijd weer een terugval kan komen.
Is niet erg, ik accepteer het zoals het is en het is mooi als ik voortaan schadevrij blijf maar als dat niet lukt is het ook goed.
Dan heb ik het wsl gewoon even nodig gehad en ga ik erna weer verder zoals ik bezig was.
Juist die acceptatie en het geen druk erop leggen helpt voor mij heel goed, als ik enorme drang heb zeg ik ook niet dat het niet mag, maar dat het na *tijd* mag waardoor op het moment dat die tijd aanbreekt de drang soms hoger is, maar als ik m'n gereedschap klaar leg zakt het al heel erg af.
Momenteel bezig met een vrij heftige therapie en ga deze of volgende maand met een andere (ook heftige) therapie starten dus hou er wel rekening meer dat die terugval kan komen maar zal proberen het te voorkomen als dat lukt.

Ik ben er overigens mee begonnen toen ik mijn eetstoornis (eetbuien, maar geen BED) niet meer kon voeden en een andere uitweg zocht, dat werd dus uiteindelijk in een dissociatie AM.

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-15 18:34

Wat een open reacties weer, ik vind het zo fijn dat meer mensen hier hun verhaal durven te doen en dat een opluchting vinden!
Ik zal vanavond even gaan zitten voor persoonlijke reacties voor iedereen.

Ook per PB krijg ik veel reacties,waar ik net zo dankbaar voor ben!
Ik begrijp dat sommigen het liever (nog) helemaal niet openbaar willen bespreken en ook voor die mensen sta ik open!
Als je niet in het topic durft te reageren staat mijn inbox voor je open. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 19:46

Cyella schreef:
Dankjewel (: Ik vond het fijn om even terug te denken over alles wat er gebeurd is. Even alles kwijt kunnen, dat lucht op!

Weet je wat het is, je hebt zoveel verantwoordelijkheden in het leven dat je soms bijna wilt dat je geluk niet in je eigen handen ligt. Vaak zijn er rigoureuze veranderingen voor nodig, dat is dan weer buiten je comfort zone. Het leven is zo moeilijk als je het zelf maakt denk ik dan weer vaak, ondanks dat je soms zelf geen invloed erop hebt. Doe wat je gelukkig maakt, dat is eigenlijk je enige doel in je leven, en zo moet je ook leven.

Precies dat wat je daar noemt dat vind ik vaak het lastige.
Doen wat je gelukkig maakt wordt niet altijd geaccepteerd.

Tivoli ik vind het mooi om te lezen hoe jou aanzet andere bokker's aanzet tot het delen van hun verhaal.

Luca03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 15:17

Hey

Eerst en vooral wauw TS wat een verhaal! Ik heb echt respect voor jou.

Ik heb helaas ook ervaring met AM en ben er nog niet vanaf. Ik ken dit door een goede vriendin van mij. Ik heb ook veel spanningen van thuis en school, mijn ouders zijn 2 jaar geleden gescheiden. Ik heb dit nooit echt verwerkt. Mijn moeder weet dat ik aan AM doe en heeft het mij ook verboden. Toen ze erachter kwam dat ik het weer deed heeft ze gedreigt met haar polsen doorsnijden wat het voormij alleen nog maar erger. En zo ben ik er nog steeds niet van af.

LS_fotos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 13:33

Heb nog niet alles gelezen, maar igg superknap van je dat me gestopt bent! :)
Wat ik me afvragen, deden jou ouders er niks aan ? Ben je nooit bij de dokter geweest voor hechtingen ? Of ging het niet zover ?
Het is inderdaad een behoorlijke taboe word gezien als aandacht, mensen weten er niet mee om te gaan en denken dat het expres gebeurd.
Echter zegt elk litteken meer over hoe rot jij je voelt dan hoe slecht je bent. Maar mensen weten niet wat ze roepen zolang ze zelf het niet ervaren hebben.
De achterliggende problemen zitten vaak diep, je word niet zomaar geboren met de drang om te AM'en. De gradaties zijn er ook, dan vraag ik me af welke gradatie heb jij? Bedoel Had jij hierin ?

Lees vanavond het topic even door, ga nu rusten. Mag zo na 5 dagen mijn pony weer zien. :)

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 18:03

Hey TS (en anderen!)

wat ontzettend knap dat ik lees dat de meesten niet meer AMen of proberen te stoppen!

Zelf ook wel eens wat gedaan maar ik vond al snel het dissocieren wat mijn vlucht werd.
Een goede vriendin van me heeft wel heel veel geAMt. Inmiddels doet ze het niet meer en loopt ze zelfs in korte jurkjes. Haar armen, handen, bovenbenen en gezicht zitten onder de littekens. 'Het hoort bij mij' zegt ze en al wil ze geen enkel litteken missen, toch is ze op dit moment gelukkig met een fijne relatie en nieuw huisje.

1906

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 13:29

@ safiera

Dat is wel heel positief om te horen!
Zelf heb ik altijd het gevoel dat het me gaat beperken in de rest van mn leven, en dat ik nooit een vriend zal krijgen.
Want wie wil er nou iemand met
(zelf toegebrachte ) littekens?
Niet bedoelt als aandachtskreet of aanstellerij, maar zo voelt het voor mij.
En ookal verzekeren mensen me ervan dat het niet zo is, dat idee blijft in mijn hoofd zitten.

LS_fotos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 15:48

Eva, toevallig ken ik jou en wil jou even zeggen dat je bovenstaande niet in je hoofd moet houden! Er is namelijk niets van waar, als iemand echt van je houd accepteren ze jou met je littekens. Elk litteken staat voor een emotie die je niet hebt kunnen reguleren. Ik ken mensen om me heen die gewoon een vriend hebben, wellis waar heb je verschillende gradaties van AM in sommige gradaties vind ik niet dat je voor de buitenwereld in een shirt mag lopen. Hier kun je andere mee triggeren. Maar met witte littekens / krasjes kan dat best. :)

Het getwijfeld dit neer te zetten ivm meelezers, maja ik ben ik en ik maak er steeds minder een geheim van.. Het valt ook steeds minder goed te verbergen dus tja! Na 10 jaar mijn eerste stap in het openbare internet.

Voor de andere probeer een andere uitweg te zoeken hier is het 2 weken terug helemaal fout gegaan, in een heel diep dal terecht gekomen gaan dissociëren en heb hierbij mijn pezen en botvlies geraakt adertjes en in shock verkeerd. De chirurg heeft het zo netjes mogelijk gemaakt maar wil iedereen zeggen doe er wat aan waar je hulp kan krijgen!! Het is het namelijk echt niet waart, ik zit nu in een opnamen en ze wilde mij IBS geven omdat ik helemaal doorsloeg en ze me niet stil kregen met 3 spuiten wat ze normaal als narcose middel gebruiken bij operaties. Gelukkig ben ik deze opname wel een ommekeer gemaakt ben sneller stabiel dan de vorige opname in 2014 (Augustus t/m eind Oktober). En dat terwijl ik mijn huis ben uitgezet (begeleid wonen) etc. Er is meer op de wereld. :)

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 16:36

Wauw, wat een verhaal. Je kunt zeker weten heel trots op jezelf zijn. _/-\o_
Een heel mooi omschreven verhaal waarin je zo goed laat zien hoe het voelt, heel knap gedaan.
Ik denk dat mensen hier zeker veel aan gaan hebben en als psychiatrisch hulpverlener vindt ik het ook zeer interessant en leerzaam 'de andere kant' eens te zien en te horen. Dank daarvoor.