Moeten opruimen & plannen, wie herkent dit?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 12:18

bigone schreef:
Misschien is het punt dat je professionele hulp moet zoeken toch wel dichterbij dan ik dacht als ik je bovenstaande post zo lees.

Mee eens. Als ik TS was zou ik zo snel mogelijk hulp zoeken. Dit gaat niet goed.

Bambino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-14 12:18

Maar dat is mijn gevoel he, en als ik het dan dus de volgende ochten doe dan doe ik het met motto van aghh zo lekker alles schoon en opgeruimd, heb dus nog niet er over nagedacht als hoe ik er nu over denk, dus meer onbewust dat ik het automatisch doe.
Ik ben van de week dag vrij zal dan is de boel laten voor wat het is, kijken hoe ik me daar bij voel..

Cayenne

Re: Moeten opruimen & plannen, wie herkent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 12:20

Maar TS, zo uit je antwoorden op te maken heb je er allang geen controle meer over, maar zit je gewoon nog in de ontkenningsfase. Het begint vaak heel klein, maar groeit dan uit tot zoveel controle dat je er de hele dag mee bezig bent.
Het kan sowieso toch geen kwaad om eens met een psycholoog oid te gaan praten? :)

Bambino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-14 12:23

Kan ook geen kwaad natuurlijk, maar heel eerlijk vind ik dat weer beetje te veel om nu met psycholoog te gaan praten, daar ik mezelf er nu bewust van ben vind ik ook dat ik mijzelf de kans meot geven er iets aan te doen zelf, mocht ik dit niet kunnen kan ik altijd hulp inschakelen.
Het is nu in zovere mijn ritme waar ik in doorsla, maar ik persoonlijk ook denk dat ik mijzelf hier best mee kan helpen.
Wou gewoon graag tips hoe je uit zo routine beste komt en of iemand zich hier in herkent

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 12:26

Pfoe, als ik het zo lees, denk ik ook dat het geen kwaad kan eens voor professionele hulp te kijken. Volgens mij is dit niet iets waar je zelf nog makkelijk uit kan komen. Ik zou ook eens aankloppen bij een psycholoog :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 12:28

Dat denken van zelfdiscipline is een linke want je denkt controle te kunnen hebben maar in dit geval moet je juist de controle durven loslaten. Iets wat jij moet durven doen. En dat zou ik idd niet doen zonder hulp.
T's heb je FOX op tv? Kijk maar eens naar het programma obsessed, zal heel confronterend zijn maar waarschijnlijk ook heel herkenbaar.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 12:29

Bambino schreef:
Kan ook geen kwaad natuurlijk, maar heel eerlijk vind ik dat weer beetje te veel om nu met psycholoog te gaan praten, daar ik mezelf er nu bewust van ben vind ik ook dat ik mijzelf de kans meot geven er iets aan te doen zelf, mocht ik dit niet kunnen kan ik altijd hulp inschakelen.
Het is nu in zovere mijn ritme waar ik in doorsla, maar ik persoonlijk ook denk dat ik mijzelf hier best mee kan helpen.
Wou gewoon graag tips hoe je uit zo routine beste komt en of iemand zich hier in herkent

Ik herken wel degelijk een hele hoop punten uit jouw verhaal en juist daarom denk ik dat het zo belangrijk is dat je zo snel mogelijk met een psycholoog gaat praten.
Juist dat je jezelf denkt te kunnen helpen en het probleem nu weer minder erg probeert te laten klinken geeft weer aan dat je toch wel degelijk een probleem hebt, als je begrijpt wat ik bedoel. Je bent je hier ook bewust van, anders had je het topic natuurlijk niet geopend. Dat is de eerste stap! Maar je moet wel doorpakken.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 12:31

Het is inderdaad grappig, want wat ik lees is dat je de overmaakt aan controle en plannen op wil gaan vangen met..... controle en plannen!! In plaats van het los te laten (dat kopje komt later een keer wel) ga je plannen wat je wanneer moet doen. Je lost dus niks op, je verplaatst alleen.

Wat gebeurt er als je de onrust gewoon toelaat? Dus géén afspraak met jezelf maken wanneer je het wel gaat doen, maar gewoon niet doen en ervaren wat er gebeurt? Kan je dat aan?
Vanavond eens om 6 uur gaan douchen en later niet meer, red je dat?

Bambino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-14 12:39

Lalidan, we gaan het proberen :D
Morgen wel verslagje of me dat gelukt is haha.
Nu doe ik het automatisch omdat ik er onrustig van wordt inderdaad. Maar misschien ook gewoon niet toegeven aan dat gevoel

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 12:52

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 13:02

Ts wat vervelend voor jou en je omgeving.
Ik denk dat de huisarts en doorverwijzing naar een psycholoog logische stappen zijn om te ondernemen.
Hier alleen uitkomen zal niet meevallen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 13:18

Ts, ik kan me voorstellen dat je schrikt als je voor iets wat voor jou normaal is nu steeds het advies krijgt om een prof te consulteren. Je zegt dat je je er van bewust bent, ga dan niet in een keer de boel de boel laten voor één dag. Begin is met het niet meer twee keer douchen en stap gewoon je bed in, dit is iets wat met kleine stapjes moet verbeteren. En inderdaad, kijk naar de aflevering die hierboven word vermeld.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 16:39

Ik ben benieuwd of je nog hebt geprobeerd iets anders te doen en zo ja, hoe is dat gegaan?

Bambino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-14 20:48

Gisteravond nog veel dingentjes moeten doen dus pas gedoucht voor ik me bed inging.
Wel vandaag lunch gemaakt en film gekeken en mijzelf gedwongen pas op te ruimen en af te wassen na de film en dat is gelukt :D

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 20:55

Zodra het woord gedwongen valt in welke context dan ook is ALARM
Contact dan een bureau voor dwangmatige stoornissen en vraag gewoon in welke categorie je valt!
Is misschien minder eng dan naar een psycholoog

Maar doe er wat mee voor het de overhand krijgt in alles en vooral in je relatie

Bmamavan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 16:15

Pfff eens met met mijn voorganger, als je jezelf moet dwingen om iets niet te gaan doen, lijkt me dat ook niet goed. Denk niet dat je dan echt rust voor jezelf creeert.
Dat je inziet dat het een probleem is is al heel goed maar ik denk dat het verstandig is als iemand met verstand hiervan je kan helpen je patroon ook echt los te laten, om te schakelen. Ben bang dat je hier zelf de know-how niet voor hebt en waarschijnlijk wij ook niet.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 10:09

Dwingen hoeft niet verkeerd te zijn. Dwangstoornissen kunnen vaak uit de hand lopen omdat er aan toegegeven wordt. Jezelf dwingen er niet aan toe te geven, kán een eerste stap in de goede richting zijn. Maar ook daarbij gaan mijn eerdere vragen op. En de vraag: Wat was je doel? Het te laten staan tot ik me rustig voel en het dán pas opruimen, of na de film mag ik het opruimen, ongeacht hoe ik me dan voel. Het draait namelijk allemaal om de emoties en het zelfbelonende gedrag.

Is het inmiddels al gelukt om eens niet vlak voor naar bed gaan te douchen?

Bambino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-15 13:58

Goed hier weer even berichtje was ontzettend druk laatste dagen.
betreffende het niet douchen voor naar bed gaam is mij gisterem gelukt, ook staat de afwas van gisteravond nog in de gootsteen en lig ik zelf lekker lui op de bank.
dit gaf mij uiteraard zeer onrustig gevoel, maar ben nu wel echt met iets anders bezig dat ik mijn gedachten ervan af gezet heb, is misschien maar twee kleine dingentjes maar het is een stapje :)

LauwtjuhLevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 14:36

Goed bezig! Hier ook last van. Gisteren hele huis schoongemaakt en daarna visite gehad. En nu kan ik weer aan de gang. Alleen ik stel dit soort dingen wel uit. Dus ga morgen pas weer schoonmaken, maar comfortabel is dat niet. Net zoals dat mijn trui onder mijn kattenharen zit en ik de hele dag de roller eroverheen haal. Maar ik moet van mezelf de trui nog even aanhouden (zwarte kleding is niet handig maar wel goed voor mijn dwangmatige handelingen).......