Vriend met diabetes

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Missy_

Re: Vriend met diabetes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-14 20:48

Ja volgens mij zit die naald in die cupjes! Ik zal het eens met hem hebben over zo'n pomp.
Dank je Monique, ik zal het eens lezen :)

Maartje__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 21:17

MoniqueT schreef:
Ik heb ook een tijd lezingen gegeven over hypo's. Te weinig suiker/teveel insuline, ziet er erg naar uit, maar is meestal ongevaarlijk. Is iemand niet bij te krijgen met snelle suikers (frisdrank, Dextro), bel dan 112. Die altijd Glucagon bij zich en zijn het echt gewend.

En ja, meegaan naar arts of verpleegkundige kan nooit kwaad, vroeger hadden wij veel partners mee op onze cursussen, maar die bestaan helaas niet meer.

Wat voor cursus gaf je? Ik geef hypobewust(.nl), interessante cursus :) bij ons komen de partners ook altijd 1 bijeenkomst mee, zeer nuttig.

TS, let wel op met frisdrank, zeker als je vriend niet meer aanspraakbaar is. Mogelijk is zijn slikreflext niet meer intact en dan zomaar drinken aan zijn mond zetten kan link zijn.
Apotheek heeft voor dat soort gevalletjes ook gels, die kun je in iemands wang stoppen zonder het risico dat het in iemands longen komt.

moonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 21:35

pompje krijg je niet zomaar geloof ik geen idee hoe dat is

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 22:53

Maartje, ik gaf de oude cursus Leven met Diabetes van de DVN (tot 2008) en regelmatig een lezing over hypo's . Ook van de DVN.
Inmiddels niet meer actief, ik woon alweer een aantal jaren in Spanje. Net terug uit Australië trouwens!

Jullie programma ziet er goed uit Maartje, heel nuttig.

Siggislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 07:34

Van de week had mn vader nog een hypo, en ik heb hem vol gegooid met Dextro (4-5 tabletten).
En heb hem zo'n 3-4 bekers vruchtensap laten drinken en een broodje gegeven.

Hij is denk ik na 20 min. weer 'terug' gekomen.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 09:54

Te veel suikers is ook weer niet nodig hé Siggislief? Die neiging hebben Diabetespatienten vaak ook met een opkomende Hypo, de hersenen geven een seintje en vervolgens gaan ze schransen!

Naar mijn weten krijg je alleen een Insulinepomp als je moeilijk in te stellen bent. Heb je je bloedsuikers goed onder controle, dan zou ik er ook niet aan beginnen.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 12:10

Ik was erg gemakkelijk in te stellen, maar ook erg gemotiveerd om een goede instelling te krijgen en te houden. Voor mijn internist, al in 2002 (ik had 9 maanden diabetes) reden om me een pomp te geven op mijn eigen verzoek. Hij hoeft alleen maar op de machtigingsaanvraag voor de verzekering te schrijven dat je moeilijk instelbaar bent.

Ik ben al sinds die tijd een zeer tevreden pompgebruiker. Voor mij was het geen kwestie van de bloedsuikers niet onder controle hebben, maar een manier van leven. En ik kan vergelijken, want mijn man spuit nog steeds lantus-novorapid. Ik heb het onlangs weer eens een week geprobeerd, ben gillend terug naar mijn pomp gegaan :-)

En inderdaad, niet té veel koolhydraten bij een hypo, anders kom je in een cirkel van hoog - bijspuiten - teveel bijspuiten - hypo etc ....

Siggislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 13:15

DatBenIkNou schreef:
Te veel suikers is ook weer niet nodig hé Siggislief? Die neiging hebben Diabetespatienten vaak ook met een opkomende Hypo, de hersenen geven een seintje en vervolgens gaan ze schransen!

Naar mijn weten krijg je alleen een Insulinepomp als je moeilijk in te stellen bent. Heb je je bloedsuikers goed onder controle, dan zou ik er ook niet aan beginnen.

We hebben ooit iets minder gegeven en daar door moesten we wel eventjes 112 bellen..
En dat hoef ik niet nog een keertje over de vloer.

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 13:44

Als eerste TS, wat moet dat schrikken zijn geweest zeg! Ben je al een beetje bekomen?
Één ding mis ik in dit topic en dat is dat je NOOIT maar dan ook echt NOOIT zonder te meten zomaar iets mag geven.
Bij sommige suikerpatiënten lijken een hypo en een hyper erg op elkaar waardoor je de patiënt, als je zomaar wat geeft, toch een coma in kan werken.

Daarnaast is een vloeistof makkelijker op te nemen door het lijf, dus indien er sprake is van een hypo en het slikreflex is nog aanwezig kun je gewone cola of niet aangelengde carvan cevitam geven.

Nogmaals heel veel sterkte en misschien kun je met je vriend overleggen wat je het beste kan doen in een dergelijke situatie.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 14:35

Niet iedereen weet hoe hij/zij moet meten, dat is vaak het probleem. In de voorlichtingen die wij vroeger gaven aan hulpverleners zoals EHBO-ers en brandweer, werd toch altijd gezegd om uit te gaan van een hypo. Komt iemand dan niet snel bij na het toedienen van koolhydraten (inderdaad liefst vloeibaar als iemand nog aanspreekbaar-bij is), dan moet toch 112 gebeld worden.

Iemand die al heel hoog zit, zal de koolhydraten toch niet meer opnemen en als die coma zo dicht bij is, maakt dat ook niet veel meer uit. Dan wordt het sowieso een ziekenhuisopname.

Missy_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-14 16:07

Amy; ja het gaat weer, gelukkig maar! Het scheelt ook dat ik hier gewoon met hem over kan praten, hij heeft daarna ook regelmatig gevraagd hoe het met mij ging, terwijl ik me juist zorgen maakte om hem :)

Monique, dat weet ik inderdaad ook niet. Ik zie hoe hij dat doet, maar wat hij nou precies doet geen idee.. Hij heeft vrijdag zelf geprikt en toen ik die waarde zag wist ik wat er aan de hand was.

DaniellaF

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 16:19

Nou meid, dan weet je wat je te doen staat, leer meten. Want meten is weten zeggen wij altijd. Ik ben opgegroeid met een moeder die diabetes had en ben eigenlijk als kind al vertrouwd geraakt met het herkennen van hypo's en hypers. Later is daar bloedsuiker meten en insuline spuiten bijgekomen, eerst gewoon met een naald en flesje insuline, later met de pen. Nog weer later heeft ze een pompje gekregen. En ook daar was ik de eerste persoon die de verantwoording had dat ze goed ingesteld bleef en voor het vervangen van de ampullen en de naaldjes. Mijn vriend, zus en nicht hebben het later ook geleerd voor als ik eens onverhoopt weg zou zijn.
Nu heb ik zelf ook diabetes, weet het nu 4 jaar, maar gelukkig nog geen medicijnen of dergelijke nodig.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 16:32

Mijn nichtje van 7 jaar heeft sinds 2 jaar diabetes 1.
Laatst zat ze ineens erg laag. Oma is er gelijk dextro in gaan stoppen.
Coma en ziekenhuisopname zit niemand op te wachten.
Mijn zusje heeft ook een speciale pen die in geval van nood in mijn nichtje geprikt moet worden.
Overigens mijn nichtje heeft een pompje en is een drama met instellen.
Stokbrood en patatjes geven altijd problemen wanneer ze die eet.

Ga een keer mee met je vriend naar de verpleegkundige.
Er is ook een patientenvereniging. Wellicht is je vriend er lid van en kan je eens op hun site kijken.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 16:56

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 17:23

MoniqueT schreef:
Niet iedereen weet hoe hij/zij moet meten, dat is vaak het probleem. In de voorlichtingen die wij vroeger gaven aan hulpverleners zoals EHBO-ers en brandweer, werd toch altijd gezegd om uit te gaan van een hypo. Komt iemand dan niet snel bij na het toedienen van koolhydraten (inderdaad liefst vloeibaar als iemand nog aanspreekbaar-bij is), dan moet toch 112 gebeld worden.

Iemand die al heel hoog zit, zal de koolhydraten toch niet meer opnemen en als die coma zo dicht bij is, maakt dat ook niet veel meer uit. Dan wordt het sowieso een ziekenhuisopname.

Ja. Mijn overburen was ook geleerd om dan toch de gok te wagen en wat koolhydraten toe te dienen. Resultaat; een dode dochter.
Altijd proberen de patiënt zelf te laten meten (mocht het een onbekende op straat zijn) anders ehbo bellen.
In het geval van familie/ relatie; toch maar leren meten dan. Het is de moeite niet en zo kun je nooit echt verkeerd kiezen.

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 17:30

Herkenbaar, mijn vriend heeft ook diabetes type 1.
Gelukkig (even afkloppen) heeft hij nog geen hypo gehad sinds dat ik hem ken. Ken hem nu ruim een jaar.
Als hij hier slaapt staat er altijd normale cola naast mijn bed, als hij relatief hoog zit staat er cola zero. Naast mijn bed heb ik een mandje met allemaal eten, zoals snoep.
Als hij slaapt en ik vind hem 'anders' dan maak ik m even wakker. Ik ben al snel bang dat ie dan een hypo heeft.
Hij zelf heeft altijd dextro in zijn tas en ook in mijn auto ligt dextro. Zelfs bij de paarden ligt er iets voor als hij laag zit.
En we hebben nog een spuit in de koelkast die ik in zijn bovenbeen of bil moet spuiten als hij een hypo heeft en niet meer bij is. Daardoor komt hij gelijk weer bij. Maar mij is geleerd, ook altijd nog 112 bellen.
Het is even wennen, maar er is heel goed mee om te gaan.
Al kan hun bui soms ineens heel anders worden als ze te laag of te hoog zitten haha.

Snap wel dat je enorm geschrokken ben!

Zou inderdaad wel eens meegaan naar de diabetesverpleegkundige en als het kan ook naar de internist. Ik MOET zelfs mee daarheen, zijn vader mag niks meer zeggen/heeft niks meer in te brengen. Ik ben nu verantwoordelijk en moet er op letten.
Laatst bijgewerkt door jolmer20 op 28-12-14 17:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 17:51

AmyII schreef:
MoniqueT schreef:

Ja. Mijn overburen was ook geleerd om dan toch de gok te wagen en wat koolhydraten toe te dienen. Resultaat; een dode dochter.
Altijd proberen de patiënt zelf te laten meten (mocht het een onbekende op straat zijn) anders ehbo bellen.
In het geval van familie/ relatie; toch maar leren meten dan. Het is de moeite niet en zo kun je nooit echt verkeerd kiezen.

Jeetje, maar dan is er toch meer aan de hand.
Zelfs als je in keto acidose zit met 300 en zou een flesje cola je toch niet mogen doden in een uurtje.

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 18:11

Ik weet niet of er meer aan de hand is geweest, dat weten mijn overburen zelf ook niet, ondanks de sectie die gepleegd is.
Ik neem sindsdien gewoon geen enkel risico maar meer ook omdat ik kan meten en ik weet aan welke waarden iets gedaan moet worden.

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 18:31

AmyII schreef:
Ik weet niet of er meer aan de hand is geweest, dat weten mijn overburen zelf ook niet, ondanks de sectie die gepleegd is.
Ik neem sindsdien gewoon geen enkel risico maar meer ook omdat ik kan meten en ik weet aan welke waarden iets gedaan moet worden.

Ja sowieso, dat is het slimste wat je kan doen :j
Wat een naar verhaal.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 18:46

Inderdaad een heel naar verhaal, maar dit was niet op te lossen met meten ...

Miiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 01:12

luuntje schreef:
Mijn nichtje van 7 jaar heeft sinds 2 jaar diabetes 1.
Laatst zat ze ineens erg laag. Oma is er gelijk dextro in gaan stoppen.
Coma en ziekenhuisopname zit niemand op te wachten.
Mijn zusje heeft ook een speciale pen die in geval van nood in mijn nichtje geprikt moet worden.
Overigens mijn nichtje heeft een pompje en is een drama met instellen.
Stokbrood en patatjes geven altijd problemen wanneer ze die eet.

Ga een keer mee met je vriend naar de verpleegkundige.
Er is ook een patientenvereniging. Wellicht is je vriend er lid van en kan je eens op hun site kijken.

Patatjes kan in elk geval komen door andere opname van koolhydraten, noem het altijd de p's patat, pizza, pasta, pannekoeken, poffertjes. Die worden pas later opgenomen waardoor sommige eerst in een hypo raken en daarna in een hyper.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 08:38

Het gaat in dat geval om suikers die verpakt zitten in vetten, eerst worden de vetten afgebroken en pas daarna komen de suikers los. Vertraagde opname dus. Een van de voordelen van een pomp os dat je je bolus (maaltijdinsuline) kan laten afgeven over een langere periode. Ideaal!

Thorn2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 08:54

Missy hij doet alles met de pomp. Alleen met water gaat hij af, wek lastig met zijn hobby duiken. En hij werkt in de horeca dus mede daarom heeft hij een pomp omdat je nooit gaat weten hoe de dag gaat verlopen. En hij doet het er een stuk beter op.

En Amy na 15 jaar samen te zijn weet ik eerder of mijn man te hoog of te laag zit en daar ben ik heel blij mee en negen van de tien x is er echt geen mogelijkheid om te meten helaas.

Door goed te observeren kom je een heel eind en dat doen de meeste mensen niet door de paniek wat natuurlijk heel menselijk is.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 08:57

Ik merk hier toch wel flink wat verkeerde adviezen in dit topic.

Sommigen voelen een hypo, anderen niet.
Bij twijfel ALTIJD meten. Is er een hypo en de persoon is nog helder? Dan snelle suikers geven in de vorm van cola of druivensuiker en ALTIJD nadien een trage suiker zoals een boterham oid. Maar een trage suiker pas als de suiker op peil staat.

Is de persoon niet meer aanspreekbaar en je bent zeker dat het een hypo is? Dan geef je razendsnel de Glucagon, maakt niet uit waar als je hem maar steekt. Bel dan ineens de 112 en hou de suiker ondertussen in de gaten.

Ook een coma ten gevolgd van hyperglycemie is mogelijk, ja ook door een flesje cola.

Het is niet omdat de slikreflex aanwezig is, dat de vloeistof daarom ook in de maag terecht komt.
Let hiermee op en ga er nooit vanuit dat alles nog werkt, ook al is de persoon bij.
(Voorbeelden van slikproblemen zijn er genoeg).

In geval van TS, leer zo snel mogelijk wat bij over diabetes: hypo - en hyperglycemie, hoe handelen bij een van deze gevallen, hoe leren meten (hoe werkt het apparaat? Wat zijn foutmeldingen? (Vb: ik werk met een toestel dat Lo aangeeft als het niet meer meetbaar is, dan is het dus Glucagon spuiten) verschil tussen insulinespuiten die je vriend gebruikt, hoe je ze gebruikt. In geval van nood moet je weten hoe je de Glucagon gebruikt.

Het klinkt ontzettend veel en een grote verantwoordelijkheid maar neemt zeker je tijd hiervoor.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 09:01

MoniqueT schreef:

Waarom zal hij die niet meer opnemen? Ik ken mensen met + 300 die nog rustig stijgen. Ken zelfs een van + 500 die nog vrolijk rond liep. Dan is het een kwestie van insuline geven