Zwemmen: baantjes trekken

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 00:37

Conditie krijg je zeker. Ik werd er alleen wel zwaarder van door spierontwikkeling ( vroeger aan wedstrijdzwemmen gedaan). Gelukkig heb ik steeds meegemaakt dat er een speciale baan aanwezig was voor hardzwemmers. Dus geen last van kletsende slomies.

Jolien87

Re: Zwemmen: baantjes trekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-15 06:57

Lous: spierontwikkeling vind ik geen probleem, als dit de vetmassa vervangt. ;)

Ik zag overigens dat je met het abonnement (24,50 p. Maand) ook mee kunt doen met de sportprogramma's: aquajoggen, aquaerobics en aqua-bootcamp. Dat lijkt me op den duur ook leuk om aan deel te nemen.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 08:07

Dat vervangt het niet zomaar. Ja je krijgt spieren, maar vetmassa moet je daarnaast op een andere manier kwijtraken. :)

Met alleen baantjeszwemmen word je er niet gespierd van. Je moet op den duur echt intensiever schema's gaan zwemmen in combinatie met krachttraining in het water.
Dan is het inderdaad handig om dat gaan te combineren met bijvoorbeeld dat aquabootcamp.

GrumpyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 08:18

Jolien87 schreef:
Ik zag overigens dat je met het abonnement (24,50 p. Maand) ook mee kunt doen met de sportprogramma's: aquajoggen, aquaerobics en aqua-bootcamp. Dat lijkt me op den duur ook leuk om aan deel te nemen.

Dat abonnement van optisport is zeker een aanrader. :j Je kunt met dit abonnement ook nog bij alle 3 de zwembaden in Almere terecht (vind ik zelf wel leuk voor de afwisseling!)

Ik lees even mee. Ben zelf ook niet zo lang geleden begonnen met 2x per week 1 uur banen zwemmen. Bevalt mij prima en voel (en zie) zelfs al wat resultaat.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-15 09:42

Lous schreef:
Dat vervangt het niet zomaar. Ja je krijgt spieren, maar vetmassa moet je daarnaast op een andere manier kwijtraken. :)

Met alleen baantjeszwemmen word je er niet gespierd van. Je moet op den duur echt intensiever schema's gaan zwemmen in combinatie met krachttraining in het water.
Dan is het inderdaad handig om dat gaan te combineren met bijvoorbeeld dat aquabootcamp.

Vandaar ook de knipoog. Als het toch zo makkelijk ging he. Het belangrijkste is dat ik vetmassa verlies, natuurlijk gaat dat ook gepaard met een goed eetpatroon. Gelukkig heb ik me daar een jaar geleden al volledig in verdiept dus dat is al het halve werk. Het is puur dat ik een lastige ben als het gaat om het beoefenen van een sport en met regelmaat bewegen. Toen ik nog in Zwolle woonde reed ik paard maar daar ben ik mee gestopt. In de donkere dagen (die er nu ook weer aan zitten te komen) ga ik hier 's avonds liever niet over straat om een eind te wandelen of te fietsen. Naar de sportschool heb ik bij voorbaat al geen motivatie voor, ik kan er nu al donder op zeggen dat ik daar na een maand klaar mee ben. En daarnaast heb ik zwemmen altijd heerlijk gevonden.

Nu heb ik thuis ook het één en ander aan work-out materiaal staan. Ik heb een tijd intensief Jillian Michaels work-outs gedaan maar op den duur kreeg ik toch weer last van mijn knieën en schenen dus dat was op den duur geen goed idee om praktisch dagelijks te doen. Enfin, als ik dus krachttrainingen wil doen, dan zou ik thuis kunnen naast het zwemmen. Maar de nadruk ligt nu op de vetverbranding en opbouw van conditie.

GrumpyCat: dat is inderdaad wat we willen doen, zodat we niet alleen vastzitten aan de tijden van het zwembad hier in Buiten. Daarnaast zag ik op de websites van de zwembaden dat het wedstrijdbad in Almere Stad een stuk ruimer is. Daartegenover staat dat de sportactiviteiten in Buiten worden gehouden dus al met al lijkt het zowel mijn vriend als mij het handigst om het abonnement te kiezen. Daarbij komt dat we het ook lekker om eens gewoon naar het zwembad te gaan om te relaxen.

Ga jij ook nog meedoen aan de sportactiviteiten of niet?

GrumpyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 10:00

Jolien87 schreef:
GrumpyCat: dat is inderdaad wat we willen doen, zodat we niet alleen vastzitten aan de tijden van het zwembad hier in Buiten. Daarnaast zag ik op de websites van de zwembaden dat het wedstrijdbad in Almere Stad een stuk ruimer is. Daartegenover staat dat de sportactiviteiten in Buiten worden gehouden dus al met al lijkt het zowel mijn vriend als mij het handigst om het abonnement te kiezen. Daarbij komt dat we het ook lekker om eens gewoon naar het zwembad te gaan om te relaxen.

Ga jij ook nog meedoen aan de sportactiviteiten of niet?

Ik zwem in Stad en daar is het wedstrijdbad inderdaad vrij ruim. Afgelopen week met de vakanties was het wel smoor druk, maar over het algemeen is het vrij rustig. (Zeker als je 's morgens zwemt, ik zwem van 07:00 tot 08:00) Wat ik prettig vind in Stad (ik heb nog niet in de andere zwembaden van Almere banen gezwommen overigens), is dat er duidelijke banen zijn getrokken. Een baan waar de wat oudere zwemmers rustig kunnen zwemmen (lees: babbelen), maar ook banen waar je gewoon door kunt zwemmen en een turbo baan voor de gevorderde zwemmer.

Ik wil zodra de vakantie voor mij voorbij is, ook mee gaan doen aan de activiteiten ja. Vooral het aquajoggen en aquaerobics lijken mij erg leuk en effectief.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 12:04

Lous schreef:
Conditie krijg je zeker. Ik werd er alleen wel zwaarder van door spierontwikkeling ( vroeger aan wedstrijdzwemmen gedaan). Gelukkig heb ik steeds meegemaakt dat er een speciale baan aanwezig was voor hardzwemmers. Dus geen last van kletsende slomies.

idem hier..

ik was 12 toen ik stopte, uitgegroeid, 1.63m en 63kg zonder grammetje vet (ok, zonder ongezond vet).

spieropbouw met mate is leuk.. maar nog altijd zijn voor mij colbertjes en jasjes te klein in het rugpand.. waardoor ik een maat groter moet hebben waar mijn armen dan weer in verzuipen :') ..

en ik raak het nooit meer kwijt, ze slinken soms wel wat in luie perioden.. maar een beetje training en arm, schouder en rugspieren zijn er weer..

en natuurlijk verbrand je ook gewoon vet bij het zwemmen, hoe intensiever hoe hoger de verbranding maar dat is natuurlijk normaal lol
krachttraining in het water heb ik nooit gedaan overigens.. 1x per maand deden we parcoursje (ieder onderdeel 30 seconden in tweetallen, ander had 30 sec. rust)... dat op 8 uur per week is dus niet echt noemenswaardig als krachttraining

eroslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 13:55

Per september wil ik ook banen gaan zwemmen. Nu kan het helaas maar een uurtje per dag op een ongunstig tijdstip.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 14:03

elenaMM77 schreef:
Lous schreef:

idem hier..

ik was 12 toen ik stopte, uitgegroeid, 1.63m en 63kg zonder grammetje vet (ok, zonder ongezond vet).

spieropbouw met mate is leuk.. maar nog altijd zijn voor mij colbertjes en jasjes te klein in het rugpand.. waardoor ik een maat groter moet hebben waar mijn armen dan weer in verzuipen :') ..

en ik raak het nooit meer kwijt, ze slinken soms wel wat in luie perioden.. maar een beetje training en arm, schouder en rugspieren zijn er weer..

en natuurlijk verbrand je ook gewoon vet bij het zwemmen, hoe intensiever hoe hoger de verbranding maar dat is natuurlijk normaal lol
krachttraining in het water heb ik nooit gedaan overigens.. 1x per maand deden we parcoursje (ieder onderdeel 30 seconden in tweetallen, ander had 30 sec. rust)... dat op 8 uur per week is dus niet echt noemenswaardig als krachttraining

Wij trainden met peddels aan onze handen, en deden ook oefeningen met alleen benen of alleen armen. Benen dan soms in combinatie met flippers. Met peddels word de weerstand in het water hoger.

Mijn schouders zijn inderdaad altijd breed gebleven. Soms wel lastig ook hier.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 14:30

ohh maar dat noemde ik geen krachttraining lol..

peddels zijn vooral om je te dwingen je slag correct te maken, je kunt ze niet rechtdoor naar achteren trekken..

wij trainden ook nog met spijkerbroek en panties met sponzen erin (altijd leuk de heren in panties te zien rondlopen hehe). gemiddeld 1x per week een special.. zwemvliezen/pullboy/peddles/spijkerbroek/pantie.. brak ook de trainingssleur wat.. heb het nooit als krachtsport ervaren.. maar dat komt waarschijnlijk ook door de leeftijd.

maar dat vond ik niet zo zwaar als het maandelijks terugkerende circuitje, al was dat wel een van de leukste dingen om te doen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 14:38

Romyv schreef:
Ik begrijp nog steeds niet zo goed wat je doel is, maar een betere conditie ga je niet krijgen van 3x per week een half uurtje zwemmen.

¿Waar precies baseer je dit nu op?
Anderhalf uur zwemmen per week zet echt meer zoden aan een dijk dan niets doen, zo lijkt mij.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 22:18

elenaMM77 schreef:
ohh maar dat noemde ik geen krachttraining lol..

peddels zijn vooral om je te dwingen je slag correct te maken, je kunt ze niet rechtdoor naar achteren trekken..

wij trainden ook nog met spijkerbroek en panties met sponzen erin (altijd leuk de heren in panties te zien rondlopen hehe). gemiddeld 1x per week een special.. zwemvliezen/pullboy/peddles/spijkerbroek/pantie.. brak ook de trainingssleur wat.. heb het nooit als krachtsport ervaren.. maar dat komt waarschijnlijk ook door de leeftijd.

maar dat vond ik niet zo zwaar als het maandelijks terugkerende circuitje, al was dat wel een van de leukste dingen om te doen.

Zo voelde dat hier wel, kan natuurlijk ook persoonlijk zijn ;). En inderdaad die aparte oefeningen waren ook hier het leukst. :j

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-15 08:03

Gisteravond hebben we voor het eerste baantjes getrokken.
Het goede nieuws is dat we het 45 min. hebben volgehouden. Hierbij heb ik tussendoor 2x een halve minuut gepauzeerd. Na deze 45 min. heb ik nog 5 minuten gewatertrappeld.
Het slechte nieuws is dat de binnenste knieband van mijn rechterknie in opstand is gekomen. Tijdens het zwemmen voelde ik hem wel wat, maar heb hier weinig aandacht aan besteed. 'Hij zal er wel aan moeten wennen', dacht ik heel naïef, maar ik ben bang dat die drie kwartier toch iets teveel van het goeie is geweest om mee te beginnen.
Eigenlijk wilden we morgen weer gaan zwemmen maar ik kijk het even aan. Ik baal hier wel flink van want ik wilde juist gaan zwemmen zodat ik geen last van mijn knieën zou krijgen. -O-

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 08:30

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-15 10:19

meggiemeg schreef:
Is dit niets voor je: http://www.fysiotherapiemovebetter.nl/sporten-in-almere

Ik doe dit ook elke week maar dan bij mij in de buurt. Werkt goed voor mij! Wellicht dat je dan daarna het zwemmen beter op kunt pakken na dit traject.

Dat zou best goed kunnen werken. Kun je een beetje uitleggen hoe zo'n traject eruitziet? En wat betaal je er in totaal voor? Ik vind de tarievenlijst niet helemaal duidelijk.

Ik zag gisteravond dat er boven het zwembad een sportschool zit, hier kun je ook sportabonnementen nemen waarbij je onbeperkt kunt zwemmen. Dit lijkt me ook nog wel leuk, in combinatie met bijvoorbeeld Zumba of iets dergelijks. Dan doe ik dat bijvoorbeeld 2x per week met daarnaast baantjes trekken. Alleen dan komt het aquasporten dus wel te vervallen en dat leek me nou ook juist zo leuk.
Ik kan ook mijn zwager nog vragen, die is fysiotherapeut. Die kan me misschien ook wat dingen aan- of afraden.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 11:18

Ik train elke maandag bij een revalidatie groep mee, dit onder begeleiding van een Fysiotherapeute. Zij heeft mij toen begeleid bij de revalidatie net na mijn ongeluk dus kent mij (te) goed.
Er wordt gekeken naar wat je kan en wat je graag wilt bereiken, dan worden er naar de mogelijkheden gekeken wat zij voor je kunnen betekenen. Vervolgens ga je dus het trainingstraject in en kijken ze tijdens de trainingen hoe je het doet en wordt per keer gekeken hoe het was gegaan en of je toe bent om te verzwaren of dat een oefening toch niet geschikt voor je blijkt te zijn.
Ik vind juist de begeleiding van een fysio erg fijn omdat zij toch anders naar de dingen kijken dan een sportinstructeur. Ik betaal per 3 maanden 117,- euro , het is prijzig maar ik heb er erg veel baat bij! Zoveel zelfs dat ik sinds 3 weken weer aan het rijden ben *\o/*

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-15 15:07

meggiemeg schreef:
Ik train elke maandag bij een revalidatie groep mee, dit onder begeleiding van een Fysiotherapeute. Zij heeft mij toen begeleid bij de revalidatie net na mijn ongeluk dus kent mij (te) goed.
Er wordt gekeken naar wat je kan en wat je graag wilt bereiken, dan worden er naar de mogelijkheden gekeken wat zij voor je kunnen betekenen. Vervolgens ga je dus het trainingstraject in en kijken ze tijdens de trainingen hoe je het doet en wordt per keer gekeken hoe het was gegaan en of je toe bent om te verzwaren of dat een oefening toch niet geschikt voor je blijkt te zijn.
Ik vind juist de begeleiding van een fysio erg fijn omdat zij toch anders naar de dingen kijken dan een sportinstructeur. Ik betaal per 3 maanden 117,- euro , het is prijzig maar ik heb er erg veel baat bij! Zoveel zelfs dat ik sinds 3 weken weer aan het rijden ben *\o/*

Jeetje dat moet heftig zijn geweest voor je. Gelukkig heb je er veel aan gehad en zit je nu weer te paard, fijn voor je zeg! +:)+

Ik heb mijn zwager inmiddels geappt met de vraag wat hij adviseert: eerst rust en dan weer kalm aan opbouwen of toch volledig van het zwemmen afzien. In dat laatste geval zou ik wel redelijk ten einde raad zijn want als zwemmen ook al niet goed meer voor mijn knieën is, wat kan ik dan nog doen?
Misschien heb ik ook wel direct te hoog gegrepen en was 3 kwartier lang de schoolslag een te grote impact.
Mijn knie is in ieder geval een heel stuk minder stijf, ik merk alleen dat het trekt wanneer ik weer opsta of een abrupte beweging maak. Ik sta voor de klas dus ben voor het grootste deel van de dag in beweging, zolang ik gewoon loop merk ik dat er weinig aan de hand is.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 21:13

Ik zou nooit meer rijden volgens de artsen, inclusief nog een aantal andere dingen. Ik ben nu 3 jaar bezig met trainen. Het is goed en leuk om te doen. Heb er ook veel baat bij, zoals ik al zei, ik ben nu sinds 3 weken weer aan het rijden, het nivo wat ik vroeger had zal ik nooit meer halen, elke dag rijden ook niet maar 2x per week is al echt genoeg!
Normaal zou je inderdaad zeggen dat zwemmen goed voor je is, wellicht te intensief van start gegaan ja, even pas op de plaats, luisteren naar je lichaam en als dat weer beter aanvoelt wat korter gaan beginnen en kijken wat dat doet.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-15 13:12

Wauw wat knap van je zeg. Ik denk dat je allang blij bent dat je überhaupt weer kunt rijden en 2x per week vind ik dan ook behoorlijk. :j

Ik heb mijn zwager gesproken en die zegt ook dat ik rustig moet opbouwen en rug- en buikzwemmen met elkaar moet afwisselen. Sowieso niet alleen de schoolslag doen omdat dit de hoge druk geeft op de binnenste knieband. Daarnaast kan ik het tussendoor een beetje masseren/frictioneren aan de binnenzijde van de knie. Verder zei hij: "Gewoon doorgaan en pauzes nemen tijdens het zwemmen".

Afgelopen nacht heb ik een stuk beter geslapen, ik voelde de knie wel maar de pijn was goed te verdragen. Vanmorgen was de knie gelukkig niet stijf, daar was ik een beetje bang voor. Ik merk met opstaan dat het een beetje zeer doet, met name wanneer ik mij schrap zet om op te staan. Ook als ik op een tafel heb gezeten (dit doe ik vaak voorin de klas tijdens klassikale momenten) en mijn been hangt boven de grond dan merk ik het ook.
Vanavond wil ik toch naar het zwembad om te kijken in hoeverre zwemmen mogelijk is. Mocht het niet lukken dan ga ik gewoon lekker dobberen in het bubbelbad. O:)

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-15 22:40

Zwemmen ging aardig goed. Heb eerst 40 minuten in ondiep/halfdiep water heen en weer gelopen, rustig wat gepeddeld en heen en weer gedobberd om te kijken wat ik allemaal wel en niet kon. Al snel bleek dat het toch echt de kickbeweging is bij de schoolslag waar het mis gaat. De rest kon dus wel gelukkig maar dat was me toch een potje intensief.
In het diepe weer 40 minuten wat actiever gezwommen. Met name mijn schouders en armen hebben flink gewerkt. Veel schoolslag gedaan zonder mn benen te gebruiken, dus bilspieren aanspannen en benen achteruit houden. Zo nu en dan borstcrawl en veel "fietsen" op de plek. Heel af en toe ook rustig aan schoolslag met mn benen gedaan maar ik betrapte mezelf er een paar keer op dat ik dan toch weer versnelde op den duur. Al met al niet ontevreden. :)
Nu even koelen en dan maar zien hoe het morgenochtend gaat.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 23:24

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 09:24

Dat stijve gevoel ken ik, heb ik ook als ik te lang heb gereden. Dat zakte bij mij weg na 3 dagen. En inderdaad ook alleen met opstaan en bij een grotere krachtinspanning dan bijvoorbeeld lopen of staan. Toch een reactie binnen in je been/knie. Merk je niet dat gewoon rustig bewegen en bijvoorbeeld "fietsen" in het extra warme water prettig is voor je been/spieren?

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-15 13:03

Lous schreef:
Misschien een idee een pullboy aan te schaffen. Deze doe je tussen je benen als je alleen met je armen zwemt. Zo kun je je benen beter stilhouden.

http://www.sport81.eu/static/media/cach ... 43811e.jpg

En een gebruiksfilmpje erbij:

https://www.youtube.com/watch?v=dnYuUygWImU

Ik las je post vanmorgen vroeg en moest even aan een poolboy denken. :')
Dit ziet er best handig uit, hoewel ik het ook fijn vindt om zo nu en dan mijn benen rustig te laten flipperen. Maar mocht ik merken dat dit teveel is dan kan ik het altijd nog overwegen om aan te schaffen.

Meggiemeg: het fietsen was inderdaad een fijne oefeningen, alleen ik merkte wel dat wanneer ik te fanatiek trapbewegingen maakte dat de knie weer begon te 'zeuren'.
Het water in het baantjesbad is extra warm, zo'n ruim 30 graden dus voor blessures is dat natuurlijk heel fijn.

Wat wij ons alleen afvroegen: wat is beter? Koud of warm water om in te sporten? Aangezien het water in een gemiddeld wedstrijdbad/baantjesbad fris is.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 13:19

Mijn fysio raadt aan warm water! Ze zegt altijd als je gaat zwemmen ga dan net zwemmen na de oude van dagen, dan is het water warmer dan anders, beter voor je spieren om in op te warmen.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-15 15:59

Ja voor mijn knieën merk ik dat het inderdaad heel "verzachtend" werkt, dat warme water. Alleen voor de vetverbranding meen ik me te herinneren dat koud water beter is omdat je lijf dan harder moet werken om warm te blijven. Hoewel het nu aan de andere kant harder moet werken om af te koelen. :')

Vanmorgen trouwens zonder kniepijn opgestaan, echt een heel verschil met eergisteren. Ik heb er nagenoeg geen last van, ook niet met lopen of buigen.