Kinkhoest, wie nog meer?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 17:11

Yvank_ schreef:
Gemuteerde varianten voornamelijk afkomstig uit azie en amerika.

En wat is dan het verschil in die varianten? En in behandeling van die varianten?

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 17:24

codeine remt het hoesten maar bestrijd de kinkhoest niet. Vaak wordt er inderdaad gezegd 100 dagen hoesten.
Beterschap

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 17:50

Even voor de duidelijkheid. Er is geen bloed nodig om kinkhoest vast te stellen. Een keelwat is.voldoende voor de PCR techniek.

Boetjewoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 17:54

Geen idee of ik kinkhoest heb, maar ik hoest inmiddels al 10 weken en loop nu sinds 2 weken ook rond met gekneusde ribben door al het hoesten.. :\

eline10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-14 18:17

Femke(ll) schreef:
Geen idee of ik kinkhoest heb, maar ik hoest inmiddels al 10 weken en loop nu sinds 2 weken ook rond met gekneusde ribben door al het hoesten.. :\

Ik krijg er ook hele zere ribben van, door al dat gehoest -O-

Shirley

Re: Kinkhoest, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 18:22

Wat bij mij goed hielp tegen het hoesten, is de keelspray van A.Vogel, Eline!

Dan moet je Hoestspray nr. 1 pakken, voor droge en kriebelhoest.

Geneest uiteraard ook niks, maar geeft echt verlichting!

Nogmaals beterschap :(:)

eline10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-14 19:14

Dankje Shirley! :*
Kan ik die spray gewoon bij de Kruidvat oid halen?

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 19:21

Ja, bij ons verkopen ze het bij elke drogist :j

eline10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-14 19:24

Top! :)

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 19:53

safina schreef:
akishino schreef:
Misschien toch even bloed laten prikken om zeker te zijn óf je wel kinkhoest hebt en welke variant. Dan kun je ook gericht behandelen.
Misschien is het wel een hardnekkige verkoudheid.

Wat bedoel je met varianten? En met gericht behandelen? Bij mijn weten is er maar een variant (infectie met de bordetella pertussis-bacterie) en zijn er op het moment dat het hoesten intreedt geen behandelmogelijkheden meer die écht invloed op de duur van het hoesten hebben.

Bordetella parapertussis bijvoorbeeld. Bij TS is dat misschien niet van toepassing maar bij mijn zoontje waren ze daar vorig jaar erg benieuwd naar ivm de bacterie die in de loop der jaren langzaam veranderd. En hij een half jaar daarvoor nog geënt was. Zo vertelde de arts destijds. Maar mijn zoontje bleek geen kinkhoest te hebben.
Er is ook geen gerichte behandeling tegen kinkhoest. Maar als het geen kinkhoest is maar een "ordinaire" verkoudheid kun je daar ook naar (be)handelen.

http://www.mijnkinderarts.nl/ziekten/ki ... khoest.htm

dito

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 19:57

Aaa mijn dochter had ook kinkhoest, ze was toen geloof ik 10. Jeetje dat had toen echt lang geduurd voor ze er van af was. Helaas had ze ook mijn vader ermee besmet (oudere mensen zijn er snel vatbaar voor). Op zich toen wel een geluk, mijn vader bleef er heel moe door, toen luisterde ze naar zijn hart en bleek hij een lopende tijdbom te zijn, paar dagen later lag hij op de OK voor een nieuwe hartklep, op zich dus nog een wonder geweest ook! Maar door die kinkhoest heeft mijn dochter wel last gehouden van haar longen, snel vatbaar/hoesterig mn in benauwde ruimtes etc.

Rust goed uit hoor, ga niet te snel, het is echt heel vermoeiend!. beterschap!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 20:02

Bordetella, dat is kennelhoest bij honden. Kennelijk dezelfde bacterie dan?

Kinkhoest wel eerder gehad, knap irritant. Nu in de gaten houden dat ik dat niet weer heb. Hoest al week weken best, heb al longontsteking achter de rug maar hoesten blijft.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 20:25

Demo-love waarschijnlijk was het zo mild omdat je ingeent was.
Mijn broer was niet geent en heeft een jaar school gemist.

Er zijn inderdaad verschillende varianten van kinkhoest. Er is er momenteel een enorm in opkomt waartegen je niet ingeent bent.

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 09:21

Sterkte,

Ik heb het gehad toen ik een jaar of 12 was. En het is echt geen pretje, ik heb 5 maanden lang mijn longen uit mijn lijf gehoest.. s nachts is het erg benauwd, mijn moeder stond 's nachts met enig regelmaat in mijn kamer om te kijken of ik nog wel ademde als ik een minuut niet gehoest had. Ik kreeg er een puffer voor en na 5 maanden een tabletten kuur toen was het in 3 dagen weg.

Ik heb nu als ik verkouden ben altijd nog paniek aanvallen als ik een hoestbui heb. Als er slijm in mijn keel zit begin ik te hyperventileren.. Verder zijn mijn longen niet meer wat ze voor die tijd waren ondanks dat we 8 jaar verder zijn. Dit alles terwijl ik wél als kind ben ingeënt, dit maakt het "minder erg" maar het verhelpt het niet volledig. Ik heb overigens wel bloed laten prikken toen der tijd. Omdat op school niet werd aangenomen dat het meer was dan een extreme verkoudheid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 11:14

Ik heb het gehad als kind. Ik werd in het jaar geënt toen er iets mis was met de vaccinatie waardoor ik juist kinkhoest kreeg. Ook nog tegelijk bronchitis dus ja... dubbel feest :') Merk er ook nog steeds gevolgen van. Zo zijn mijn longen erg gevoelig en hoest ik werkelijk als een zeehond (typische kinkhoest hoestje zeg maar).

MevrouwtJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 11:17

Ik hoestte vorig jaar zomer als een of andere gemuteerde zeehond :Y). Ik werd er echt belabberd van, naar de dokter geweest en die zei dat het waarschijnlijk kinkhoest was. Kon het laten testen, zodat ik het zeker wist, maar zou niks uitmaken voor de behandeling want je moest het gewoon ''uitzitten''. Bij mij was het echt niet na 2-3 weken over. Het begon bij mij voor de zomervakantie en met mijn eerste weken school hoestte ik nog steeds. Dus zeker wel drie maanden. Ik kreeg alleen codeïne tabletten voor het slapen. Dit hielp bij mij wel.

Beterschap TS!

eline10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-14 11:34

MevrouwtJ schreef:
Ik hoestte vorig jaar zomer als een of andere gemuteerde zeehond :Y). Ik werd er echt belabberd van, naar de dokter geweest en die zei dat het waarschijnlijk kinkhoest was. Kon het laten testen, zodat ik het zeker wist, maar zou niks uitmaken voor de behandeling want je moest het gewoon ''uitzitten''. Bij mij was het echt niet na 2-3 weken over. Het begon bij mij voor de zomervakantie en met mijn eerste weken school hoestte ik nog steeds. Dus zeker wel drie maanden. Ik kreeg alleen codeïne tabletten voor het slapen. Dit hielp bij mij wel.

Beterschap TS!

Ja precies dit! Dit vertelde de dokter ook tegen mij!

Bedankt voor alle reacties allemaal!!

Sanned

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 11:45

Ik heb het waarschijnlijk ook gehad, toen ik 14 was. Ik ben wel ingeënt maar achteraf bleek de enting van dat jaar niet goed te zijn. Veel klasgenootjes kregen ook kinkhoest. Het zou ook kunnen dat het bij mij astmatische bronchitis was, maar ik ben ook niet getest omdat je er inderdaad toch niets aan kan doen. Uiteindelijk heb ik er beschadigde en overgevoelige longen aan overgehouden.
Beterschap ts!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 11:51

Sanned schreef:
Ik heb het waarschijnlijk ook gehad, toen ik 14 was. Ik ben wel ingeënt maar achteraf bleek de enting van dat jaar niet goed te zijn. Veel klasgenootjes kregen ook kinkhoest. Het zou ook kunnen dat het bij mij astmatische bronchitis was, maar ik ben ook niet getest omdat je er inderdaad toch niets aan kan doen. Uiteindelijk heb ik er beschadigde en overgevoelige longen aan overgehouden.
Beterschap ts!

Zie dat je even oud bent dus idd die enting ook.

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 11:53

Grappig, ik ben ook 20... Dat zou bij mij nog wel eens gekund hebben, alleen ik was volgens mij pas 12 en geen 14..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 12:20

Ik kreeg het rond mijn vierde gok ik. Weet het gelukkig niet meer :)

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 15:15

Shirley schreef:

Ik heb die spray nu ook maar màn wat heeft dat een slechte smaak. Ik krijg het dus amper door mijn strot. :')

eline10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-14 15:35

pretty schreef:
Shirley schreef:

Ik heb die spray nu ook maar màn wat heeft dat een slechte smaak. Ik krijg het dus amper door mijn strot. :')

Oh nee :')
Ik krijg al amper een aspirine door m'n keel heen :=

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 15:37

doorslikken hoef je niet dus dat is het probleem niet.
Maar ik vroeg me af of ik nu zo een watje ben dat ik het goedje zo verschrikkelijk slecht vind :')

Ik ben dus ook aan de hoest en 's nachts lijkt het wel nog meer te kriebelen.
Mijn zoontje is er bijna vanaf na zo een maandje hoesten.

Beterschap :(:)