Ziek - overgeven opwekken? Wat te doen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Ziek - overgeven opwekken? Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 18:07

Zolang je lichaam niet goed werkt kan je hopen op een wonderpilletje tot je een ons weegt en afgeven op de verpleging tot je 100 jaar bent, maar geen enkel ziekenhuis gaat je met zo'n lage hartslag naar huis laten vertrekken. Dan kan je op je kop staan en volhouden dat het niets lichamelijks is maar je lichaam is het nu klaarblijkelijk nog steeds aan 't opgeven omdat jij daar niet aan toe wil geven in je koppie. Dat los je niet op met continu topics plaatsen over de vervelende artsen en ook niet door gezellig thuis uit te zieken.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 18:08

Misschien heb je gewoon last van maag zuur, drink lekker een beker warme melk of eet een pepermuntje

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-14 18:13

@ Rachelle
Ze laten me ook pas vertrekken als mn hartslag weer op orde is. Twee dagen boven de 40. Als het vannacht goed gaat mag ik eruit.

Maar ik zeg toch ook dat het niks lichamelijks is? Ik lig hier toch niet voor niets? 't Zou alleen fijn zijn dat ik er ook geestelijke hulp bij zou krijgen. Maar lichamelijke én geestelijke hulp is onderweg, op mijn verzoek zelfs ;D

Dit topic was alleen bedoeld of iemand een oplossing had. Aangezien de verpleger alleen nee zei en geen onderbouwing (die ik op bokt wel heb gekregen) hoopte ik dat Bokt misschien wist hoe je van deze klachten of kan komen ... maar nu zie ik in dat het gewoon wachten is?

Wat doe ik fout dan?

@koetje
Ik heb gegoogeld naar maagzuur klachten, maar mijn klachten komen niet echt overheen met wat daar omschreven staat.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 18:32

Tis ook lastig... eetstoornissen zijn gewoon complex en idd, helaas zit je nu even in de positie waarbij ze even helemaal focussen op het lichamelijke waardoor je van alles moet wat recht tegen alles in gaat wat je lijf gewend is en wat je gewend bent qua denken en controle etc.
Snap best dat je dat niet in de koude kleren gaat zitten
maar probeer het even allemaal over je heen te laten komen en hou idd vast aan de gedachte dat ze allemaal het beste met je voor hebben (want dat is idd echt zo)
Als je dan strakjes lichamelijk weer zo ver bent dat je wat beter functioneert en je hulp hebt gericht op de ES dan komt de rest weer.
:(:)

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 18:44

chelle_dora schreef:
Zolang je lichaam niet goed werkt kan je hopen op een wonderpilletje tot je een ons weegt en afgeven op de verpleging tot je 100 jaar bent, maar geen enkel ziekenhuis gaat je met zo'n lage hartslag naar huis laten vertrekken. Dan kan je op je kop staan en volhouden dat het niets lichamelijks is maar je lichaam is het nu klaarblijkelijk nog steeds aan 't opgeven omdat jij daar niet aan toe wil geven in je koppie. Dat los je niet op met continu topics plaatsen over de vervelende artsen en ook niet door gezellig thuis uit te zieken.

Helemaal mee eens je moet eindelijk proberen te stoppen met vechten tegen de hulp die je krijgt. Lees eerlijk gezegd een beetje hetzelfde als in je topic van een aantal maanden terug. De kinderarts en verpleging begrijpen je niet en zijn niet aardig. Meisje ik hoop zo dat je gaat inzien (wat heel moeilijk is) dat dit een reactie is op jou gedrag en die enigste die jou echt kan helpen JIJ bent. Natuurlijk heb je daar hulp bij nodig maar je moet het zelf doen. Dus ben niet bezig met google wat heb ik maar richt je op je herstel. En probeer ook niet zo snel mogelijk weer thuis te komen maar wil pas naar huis als je weer goed in je vel zit. Je lichaam geeft zovele signalen dat het niet goed gaat.
Eerlijk gezegd hoop ik heel erg dat je niet naar huis mag voordat er ergens anders een plekje voor je si waar je therapie etc kan krijgen. Niet onaardig bedoeld maar ben echt bang dat het thuis echt een keer mis gaat.

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-14 18:56

Sorry hoor maar nou wordt ik best geïrriteerd.
Vechten tegen de hulp die ik krijg? Ik heb VRIJWILLIG om hulp gevraagd nota bene?
En dat doet me pijn eerlijk gezegd, demotiverend. En ik wordt er een beetje boos van eerlijk gezegd -O-

Jaa... als ik botweg nee krijg te horen terwijl ik me echt totaal niet lekker voel, dan zou ik graag een verklaring willen ; toestemming van de arts, of dat het niet kan door mijn lichamelijke conditie. Maar als je alleen nee te horen krijgt ... dan is het toch logisch dat ik het niet snap?

Ik snap dat sommigen me niet thuis willen hebben. Maar in het ziekenhuis gaat het geestelijk totaal niet - ik zit hier echt in een emotionele achtbaan. Ik ben niet de standaard eetgestoorde, en mijn eetstoornis is er ook niet voor de lol, het liefst zou ik ook anders willen, en DAAROM ga ik in behandeling ... Er zijn ook andere plannen die misschien in werking worden gezet als het straks thuis niet meer gaat, in overleg met psycholoog. Dus zodoende hebben we straks wel een soort van "back up".

Vepleging en kinderarts begrijpen me inderdaad niet ... maar onaardig zijn ze zeker niet. Bij mijn eerste opname (van de vier) vond ik dat wel enorm ... maar nu heb ik veel meer inzicht in mijn ES én in de taak van de kinderarts/verpleging.

Unoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 19:02

Ik snap dat je op dit moment liever óók psychologische hulp wilt, maar het is nu op dit moment prioriteit om eerst je fysieke gesteldheid in een veilige zone te krijgen. Dat is nou eenmaal niet leuk, maar begrijp dat je lichaam aan moet gaan sterken. Een ziekenhuis is nou eenmaal niet de meest geweldige setting voor jouw gevoel op dit moment, maar snap dat het aansterken van jouw lichaam naar een veilig niveau de eerste stap zal zijn voordat jij een behandeling kan volgen die een combinatie heeft van psychologische én fysieke hulp.

Heb je aan de verpleegster op een nette manier gevraagd waarom dit niet zou kunnen? Ik kan mijzelf bijna niet indenken dat ze dan geen antwoord zal geven, maar ik ben geen verpleegster en misschien is dat hun wijze van aanpak.

EDIT: Ik wil je heel veel sterkte wensen trouwens, ik snap dat dit gehele proces met veel frustratie gepaard gaat en dat is zeker een logische reactie. Er zou alleen iemand moeten zijn die jou met deze frustratie zou kunnen helpen en je psychisch ondersteuning kan bieden.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 19:40

xEmily schreef:
Sorry hoor maar nou wordt ik best geïrriteerd.
Vechten tegen de hulp die ik krijg? Ik heb VRIJWILLIG om hulp gevraagd nota bene?
En dat doet me pijn eerlijk gezegd, demotiverend. En ik wordt er een beetje boos van eerlijk gezegd -O-

Jaa... als ik botweg nee krijg te horen terwijl ik me echt totaal niet lekker voel, dan zou ik graag een verklaring willen ; toestemming van de arts, of dat het niet kan door mijn lichamelijke conditie. Maar als je alleen nee te horen krijgt ... dan is het toch logisch dat ik het niet snap?

Ik snap dat sommigen me niet thuis willen hebben. Maar in het ziekenhuis gaat het geestelijk totaal niet - ik zit hier echt in een emotionele achtbaan. Ik ben niet de standaard eetgestoorde, en mijn eetstoornis is er ook niet voor de lol, het liefst zou ik ook anders willen, en DAAROM ga ik in behandeling ... Er zijn ook andere plannen die misschien in werking worden gezet als het straks thuis niet meer gaat, in overleg met psycholoog. Dus zodoende hebben we straks wel een soort van "back up".

Vepleging en kinderarts begrijpen me inderdaad niet ... maar onaardig zijn ze zeker niet. Bij mijn eerste opname (van de vier) vond ik dat wel enorm ... maar nu heb ik veel meer inzicht in mijn ES én in de taak van de kinderarts/verpleging.

Geen enkele eetgestoorde is een standaardgeval en wat me bij je opvalt is dat je alleen maar thuis wil zijn waar je de vrije hand hebt. Je zegt al maanden dat je zelf om hulp hebt gevraagd maar vervolgens deugt er niets. Uit je posts blijkt duidelijk dat je een intelligente meid bent maar ook een ster in het mensen om de tuin leiden, zal wel met de stoornis te maken hebben. Geef je nu eens gewoon over aan de mensen die je misschien kunnen helpen, als je zo meteen in een coma terecht komt ben je nog verder van huis. Of erger. Je hebt zoveel inzicht maar ook zo verschrikkelijk veel angst, ik hoop dat er ooit een trigger komt om wel het herstelproces in werking te zetten, nu doe je dat nog niet. Veel sterkte, vooral voor je moeder. Wat moet zij zich machteloos voelen.

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-14 20:06

Maanden klopt niet ... een à twee maand kan wel. De hulpverleners zijn het niet eens met elkaar. Vandaag is er wel bijna een knoop doorgehakt, dus ik hoop dat dit plan gewoon doorgaat.

Eetkliniek wou me niet namelijk omdat ik zo niet standaard ben, observatiekliniek had een te lange wachtlijst en nu ga ik naar een andere afdeling van de eetkliniek toe wss, maar hoe dat exact zit weet ik niet. Ik kan daar waarschijnlijk volgende maand terecht. Maar niks staat vast.

De communicatie is nu eenmaal traag ... vandaar dat het vrij lang duurt.

Verder ... tja :c
Ik voel me ook schuldig tegenover mn moeder, twee kinderen die volledig van het paadje af zijn ... -O-
Laatst bijgewerkt door 420BlazeIt op 18-12-14 20:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 20:06

Misschien kun je proberen het te relativeren door middel van het fysieke even te scheiden van je psyche.

Ik begrijp dat het ziekenhuis vervelend is omdat ze alleen focussen op het fysieke.
Maar vertel nou zelf.. Zonder lichaam ben je nergens en valt er niets psychisch te verzorgen.

De artsen zetten alles op alles om je in leven te houden en op dit moment is dat voedsel en vocht.
Je hart heeft het zwaar en je spieren worden voor energie opgegeten (je hart is ook een spier).
Menigeen overlijd aan de gevolgen van verhongering.

Anderzijds kost je psyche enorm veel energie.
Wanneer je mentaal en emotioneel beter wilt worden en je problemen wilt aanpakken zou je daar energie voor moeten hebben.
Daar kan je wel een buffertje voor gebruiken. Verloeder je lichaam niet. Behandel het als een broos plantje. Geef het zachtjes steeds meer warmte, licht, water en liefde.

Ik begrijp dat het tegennatuurlijk voelt want je hoofd stribbelt tegen ..
Maar meissie echt waar.. Wil jij weer happy en gelukkig worden zou je nu voor je lichaam moeten kiezen. Met wat extra verzorging voor je lichaam kun jij veel beter je psyche gaan aanpakken.
Emotioneel en mentaal ga jij je ook sterker voelen. Body en mind zijn zo sterk verbonden.

Het kostbaarste wat jij bezit.
Zonder dat geen leven hier op aarde.
Jouw cadeautje. Waardoor je hier leren kunt, en kunt surfen op de golven van het leven.

Het holle rare gevoel van je buik kan komen door je ondergewicht. Je hele lijf staat op code rood en niets werkt meer normaal. Pijntjes, ongemakken. Als een auto zucht onder te weinig smeerolie en teveel roest.

Je kunt het!
Ik geloof in jou.
Je bent erg sterk.
Kent de kracht van je wil.
Draai die om.
Zo sterk de ene kant op..
Kun je ook weer terug omhoog.
Wees lief voor jezelf.
Jij komt er wel!

Anoniem

Re: Ziek - overgeven opwekken? Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 20:21

Even een hart onder de riem vanaf hier.
Heel veel sterkte en succes meissie, zet hem op zodat je lekker naar huis kan! :(:)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 20:33

Hannanas schreef:
Misschien kun je proberen het te relativeren door middel van het fysieke even te scheiden van je psyche.

Ik begrijp dat het ziekenhuis vervelend is omdat ze alleen focussen op het fysieke.
Maar vertel nou zelf.. Zonder lichaam ben je nergens en valt er niets psychisch te verzorgen.

De artsen zetten alles op alles om je in leven te houden en op dit moment is dat voedsel en vocht.
Je hart heeft het zwaar en je spieren worden voor energie opgegeten (je hart is ook een spier).
Menigeen overlijd aan de gevolgen van verhongering.

Anderzijds kost je psyche enorm veel energie.
Wanneer je mentaal en emotioneel beter wilt worden en je problemen wilt aanpakken zou je daar energie voor moeten hebben.
Daar kan je wel een buffertje voor gebruiken. Verloeder je lichaam niet. Behandel het als een broos plantje. Geef het zachtjes steeds meer warmte, licht, water en liefde.

Ik begrijp dat het tegennatuurlijk voelt want je hoofd stribbelt tegen ..
Maar meissie echt waar.. Wil jij weer happy en gelukkig worden zou je nu voor je lichaam moeten kiezen. Met wat extra verzorging voor je lichaam kun jij veel beter je psyche gaan aanpakken.
Emotioneel en mentaal ga jij je ook sterker voelen. Body en mind zijn zo sterk verbonden.

Het kostbaarste wat jij bezit.
Zonder dat geen leven hier op aarde.
Jouw cadeautje. Waardoor je hier leren kunt, en kunt surfen op de golven van het leven.

Het holle rare gevoel van je buik kan komen door je ondergewicht. Je hele lijf staat op code rood en niets werkt meer normaal. Pijntjes, ongemakken. Als een auto zucht onder te weinig smeerolie en teveel roest.

Je kunt het!
Ik geloof in jou.
Je bent erg sterk.
Kent de kracht van je wil.
Draai die om.
Zo sterk de ene kant op..
Kun je ook weer terug omhoog.
Wees lief voor jezelf.
Jij komt er wel!

Mooi gezegd!!!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 19:21

Citaat:
Ik denk niet dat jij het gevoel hebt dat er wat vast zit maar dat je hoofd (es) je zegt dat jij moet overgeven. Ik zeg niet dat het bij jou ook zo is maar dat zijn wel typisch de smoesjes van een eetstoornis patiënt, vandaar de manier van omgaan van de verpleegkundige.

Brrrr.
Zo was het i de jaren 1990 in de Ursulakliniek (centrum voor eetstoornissen) en helaas is het soms nog steeds zo.

@Emily, sommige hulpverleners moet je echt bij het handje nemen omdat ze van toeten noch blazen weten.

Ik vind het balen, dat niemand bijvoorbeeld het benul heeft om een logopediste erbij te halen.
"Je moet eten" - terwijl je om te eten over een fysieke grens moet, en daarna spreekt men van smoesjes. (Je kunt er boos om worden - van harte aanbevolen! - of verdrietig of depressief, maar het is natuurlijk wel onkunde.

Je wilt hulp, en het eerste wat je weer moet leren is dat je maar het beste rustig kunt kauwen en de fysieke barrières proberen te voorkomen.
(Dat je na proppen misselijk bent is logisch - dat horen ze te vertellen ipv lief doen en 'Beterschap' zeggen.)
Door iedere hap 40 keer te kauwen als een soort van meditatie bereid je je maag voor op letterlijk de dingen die gaan komen. (De meeste mensen kunnen toe met ruim minder dan 40 - maar dat komt later.)
...en als het tegenzit maakt je maag weinig maagzuur aan, daar word je ook misselijk van.

Kortom: vraag liefjes wat ze weten en probeer ervoor te zorgen dat je echt zinnige dingen voor je neus krijgt.
Herstellen van een es is al lastig zat, als je het in je eentje moet doen (of met Ursulakliniek achtig gedoe) heb je het zwaarder dan nodig is.