Stenose,wie heeft dit ook,en wie is er aan geopereerd.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

gohya

Re: Stenose,wie heeft dit ook,en wie is er aan geopereerd.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-14 09:54

MarChak op een foto zien ze niet genoeg,je zou een scan moeten laten maken.
Bij mij zagen ze ook niets op de foto's,pas na een scan [na 2 jaar] zagen ze een hernia zitten in me nek.

Bij mij is de stenose door slijtage.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 10:21

gohya schreef:
MarChak op een foto zien ze niet genoeg,je zou een scan moeten laten maken.
Bij mij zagen ze ook niets op de foto's,pas na een scan [na 2 jaar] zagen ze een hernia zitten in me nek.

Bij mij is de stenose door slijtage.

klopt, bij mij zagen ze wel wat op de foto, maar niets bijzonders. Pas bij de MRI zagen ze de stenose. Klachten van een hernia en stenose lijken op elkaar.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-14 10:55

Bij mij zagen ze helemaal niets op de foto's en zeiden toen dat het de spieren waren,die de pijn gaven.
Totdat ik bij een onderzoek bij de neuroloog flauw viel toen hij in me nek aan het voelen en drukken was.Pas toen kreeg ik een MRI scan.

Op mijn 16de is de slijtage al begonnen,dat begon eerst in me onderrug.Op mijn 23ste was de tussenwervelschijf al heel erg dun geworden in mijn onderrug.

Die klachten lijken idd. heel veel op elkaar.

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 12:53

Op het moment gaat het erg goed, zolang ik mijn wervelkolom soepel hou door - natuurlijk - paardrijden.
Met lage rugklachten ben ik ook bekend, van jongs af aan al, ik ben dan ook geen wandelaar, na een kwartier wandelen (of nog erger: slenteren) begin ik al een pijnlijke onderrug te krijgen.
Juist met doorzitten hou ik m'n onderrug soepel, maar ja, nu moet ik dus wel m'n nek in de gaten houden, of ik wel goed zit en niet te intensief lang doorzit.
Mocht het weer erger worden dan is het inderdaad wel een goed idee om om een MRI te vragen.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-14 19:47

MarChak via een MRI scan zien ze óf er iets niet goed zit.Dan heb je in ieder geval ook duidelijkheid en ben je er miss. ook op tijd bij.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 19:57

Mijn moeder had behoorlijk ernstige stenose in haar nek en is daaraan geopereerd, via de voorzijde. Ook de tussenwervelschijven zijn bij haar vervangen, dus al met al een redelijke ingreep. Maar het verschil is echt opmerkelijk.

Het meest opmerkelijke vind ik nog wel, is dat men er in nederland en duitsland zo anders over denkt.... mijn moeder is in Duitsland geopereerd en ik heb daar behoorlijk wat mensen gesproken die er heel erg mee geholpen zijn. De enige keren wanneer ik hoor dat het mensen niet helemaal helpt, is als de arts al aangegeven heeft dat men er veel te lang mee gewacht heeft en er dus al onherstelbare schade is aangericht....
Als ik het hier zo lees, en ook de ervaring die ik met rughernia's heb, is dat men hier in nederland niet wil/kan opereren en zegt dat het niet (genoeg) helpt. Waarom hoor ik in duitsland dan voor het overgrote meerendeel wél positieve verhalen van mensen die geopereerd zijn? Tuurlijk hoor je ook dat het mensen niet brengt wat ze verwacht hadden, het blijft een risico, maar dat is echt een minderheid.

Ik begin steeds beter te begrijpen waarom de wachtkamers in Duitsland vol zitten met Nederlanders, in Duitsland komen ze tenminste van hun klachten af......

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-14 20:05

Daar heb je wel gelijk in hoor,maar dat is met meerdere landen zo.Wat in Nederland niet persé hoeft of kan,doen ze in het buitenland wel.Dat is met veel klachten/ziekte's zo.
De Neurochirurg vond er bij mij geen spoed bij zitten,hij wilde het wel doen hoor,alleen als ik het ook wilde.Maar zoals hij het uitlegde,dat ik me wel moest laten opereren,omdat ik dan wel veilig kon voetballen en paardrijden,maar dat was de enige reden volgens hem.
Bij mij zit het dus ook in de nek,incl. een Hernia,willen ze ook via de voorkant naar binnen en dan een plaatje erin schroeven.

Lalidan hebben ze bij jou moeder er ook een metalen plaatje in gezet met schroeven?

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 20:50

Jep, inderdaad een metalen plaatje met schroeven vastgezet. Een van de schroeven werkte zich helaas los, omdat mijn moeders bot heel erg aangetast was, dus ze hebben het plaatje er een jaar later weer uitgehaald.
En dus ook hernia's, waarvoor ze de tussenwervelschijven vervangen hebben.
Mijn moeder had veel pijnklachten, tintelingen in haar arm, hoofd slecht kunnen draaien. Ze hebben bij haar nooit iets over risico bij vallen gezegd, misschien ook omdat dat bij haar niet van toepassing was. Maar zij is dus echt geopereerd op basis van klachten, om die te verminderen/verwijderen.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-14 21:00

Mijn klachten zijn wel stukken minder als die je moeder had.Ik kan alleen me hoofd een klein stukje naar links draaien,kan met me rechterarm niet op me rug komen [om te krabben] en hem niet te ver omhoog doen, en krijg alleen stroomstoten bij een schok/stoot in me nek.Dat vallen een risico is bij mij, heeft miss. te maken omdat ik voetbal en paardrijd.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 11:32

Ik heb alleen de openingspost gelezen, zal straks de rest van het topic lezen.

Mijn vader heeft een operatie gehad aan zijn vernauwing, echter was dit pas na dat hij gevallen was.
De gevolgen van die val zijn heftig, erg heftig.
De operatie zelf is goed verlopen,echter was het leed al geleden, de zenuwen waren al beshadigd en de functie is maar beperkt terug gekomen.
Een normaal leven zal hij nooit meer krijgen, hij is de hele dag bezig om te zorgen dat hij een beetje in beweging kan blijven. (hij kan wel lopen, korte stukjes, niet meer dan 100 meter, hij kan niet stilstaan voor langere tijd, en wanneer hij iets te veel of te weinig doet, dan maakt hij een enorme terugklap)

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-14 12:27

Wow siskeh! wat erg zeg van je vader! hoe en waarvan is hij gevallen dan?
Hadden ze de vernauwing niet eerder opgemerkt dan? ik bedoel,hij zal toch wel klachten hebben gehad?

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 17:31

Mijn vader had wel klachten, en liep hiervoor ook al bij de neuroloog, maar de oorzaak waren ze nog niet achter.(voor het ongelukje kon hij nog wel zijn werk uitvoeren, als boer, maar was hij wel wat stijver geworden, maar dit samen met zijn leeftijd en al slechte rug niet eens heel schokkend)
Hij is 'omgetikt' terwijl hij bezig was, hoe of wat is niet meer helemaal duidelijk, ging het ook te snel voor, maar wat er ansich gebeurd is was niet dramatisch, iets waardoor een gezond iemand waarschijnlijk niet eens gevallen was, maar in zijn geval heeft dat hem in 1e instantie verlamd gemaakt vanaf zijn nek.

judith_irene

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 17:45

Ik heb ook een stenose ergens in mijn rug. Hier zijn ze bij toeval tijdens een rugoperatie achter gekomen.
Omdat ik geen klachten hiervan heb, is en wordt er niets aan gedaan.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-14 17:57

siskeh zó zeg,wat erg! maar hij is nu niet meer verlamd tot aan zijn nek toch? heeft hij er verder wel wat aan over gehouden?
Daar ben ik dus eigenlijk best wel bang voor,voor een verlamming/dwarslaesie als ik een verkeerde val of beweging maak. Maar ik kan toch ook niet 'achter de geraniums' gaan zitten. Bij veel dingen die ik doe,is er altijd een risico,dat weet ik.

judith_irene klopt ze kunnen er buiten een operatie niets aan doen.Weet wel dat de vernauwing alleen maar toe zal nemen.Je zal wel op zijn tijd een MRI scan moeten vragen hoor,je moet toch ook weten hoe ver de stenose is na een hele poos.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 19:01

Hij is niet meer verlamd, maar heeft wel verminderd gevoel, precies kan ik het niet uitleggen, maar hij kan de bewegingen wel doen, maar heeft niet de controle meer, vergelijk het met een zwaar atactisch paard, hij zwalkt, sloft, wanneer hij te lang loopt wordt het slechter, maar wanneer hij te weinig beweegd word het ook slechter.(en zo zijn er vele factoren die het verslechteren)
Daarnaast heeft hij ook best wel pijn ervan, kramp, spasmen.

Wanneer ik ooit klachten krijg zit ik nog dezelfde dag bij de HA, en ondanks dat ik erg voor alternatieve geneeswijzen ben, zou ik me zeker laten opereren wanneer ik een stenose zou hebben.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-14 19:56

Ik weet dat het beter is om te opereren,maar ik durf niet.Daarbij ben ik minstens een half jaar eruit.Ik heb een paardenopvang,geen idee hoe ik verder zou moeten met de paarden.Ook heb ik een huishouden van 5 mensen,waarvan er 1 invalide is,die verzorg ik ook.
En ja, ik weet dat als er wat gebeurt met me,ik voor hetzelfde probleem sta.Ik blijf positief vooruit kijken in de hoop dat me nix gebeurt.

Ik wens je vader héél veel sterkte toe!

ORYX

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 20:47

Mijn moeder is 2 jaar geleden geopereerd aan een ernstige stenose in haar nek. Nel is vanaf C3 t/m C5 vast gezet, C6 durfde ze niet meer aan vanwege botbroosheid. Ze heeft 27 jaar met de symptomen doorgelopen, voor de operatie (die erg riskant was vanwege haar slechte conditie) werd er verteld van de 9 geopereerde stenoses, er 1 verbeterde, 1 stabiliseerde en bij de rest het proces alleen vertraagd word.
Mochten er vragen zijn, mijn PB staat open.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 21:06

Dat zijn nederlandse cijfers vermoed ik, nacho_lein?

ORYX

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 21:24

Klopt Lalidan.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-14 21:41

Mijn Neurochirurg zei ook tegen me dat er geen garantie was dat het na een operatie beter zou zijn.
Hij raade me aan alleen te opereren als ik veilig wil blijven voetballen en paardrijden.
Sorry maar alleen om díe reden opereren?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 01:01

Mijn neurochirurg wil alleen opereren bij een dreigende dwarslaesie, pijn vindt hij geen reden, daar zijn medicijnen voor, volgens hem.
@nacho_lein, heeft jouw moeder beperkingen door het vastzetten van de nek ?

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-14 09:30

Maar Electra63 wanneer ís er een dreigende dwarslaesie? wanneer zie je dat? ze gaan toch niet om de maand een scan maken?

ORYX

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 09:32

Alleen het draaien van links naar rechts van haar nek kan ze niet meer. Maar mijn moeder was écht slecht voor de operatie. Bij het wakker worden was de enige vraag van de neurochirurg: mevrouw; kunt u uw handen en voeten bewegen? Ja? Mooi dan is de operatie geslaagd!...

Mijn moeder kon al een hele hoop dingen niet meer, paardrijden trok ze al niet, en ze kon vaak al niet meer staan/lopen aan het eind van de dag. Maar bij haar was het ruggemerg ook gereduceerd tot 2 mm omvang %) door de beknelling.

Als ik zie hoe ze nu is is ze tov voor de operatie toch echt wel vooruit gegaan :)

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 20:44

gohya schreef:
Maar Electra63 wanneer ís er een dreigende dwarslaesie? wanneer zie je dat? ze gaan toch niet om de maand een scan maken?

Volgens de arts, als je "raar" loopt, het gevoel hebt, dat je op eieren loopt en vooral als jij je urine laat lopen (maar dan ben je eigenlijk te laat). Hij heeft mij toegezegd, dat als het zover is, ik heel snel geopereerd word en niet op de wachtlijst hoef. Of dat werkelijk zo is, dat wacht ik maar af.

Anderhalf jaar geleden heb ik nog een scan gehad, omdat ik o.a. niet altijd goed loop en toen kreeg ik te horen dat de stenose verergerd is in myelopathie. Maar dat was nog geen reden om te opereren. Ik vind dat prima, want na mijn operatie aan mijn hoofd, zit ik niet echt te wachten op een operatie aan mijn nek. Mijn pijn is veel minder dan 5 jaar geleden, alleen ik word beperkt in een aantal handelingen. Dus ik wacht het maar af, voorlopig.

Bedankt, nacho_lein voor de info, fijn dat je moeder er baat bij heeft gehad.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-14 20:54

Oke thnx. voor de info Electra63. Weet ik tenminste dat áls ik raar ga lopen dat het van de stenose afkomt.
Ik ben heel lang [urge] incotinent geweest door die Hernia in me nek,althans ik denk dat het daarvan is,maar miss. was het wel door die stenose,die toen nog niet ontdekt was.
Ik ben toen wel bij de uroloog geweest,maar die zei dat ik een Spastische blaas had.Nou als dat idd. zo is,dan zou ik nu nog die incontinentie moeten hebben,en dat heb ik al een poosje niet meer.

Ik snap heel goed dat je niet zit te wachten op een operatie,ik ook niet hoor.