Bril: Het lijkt wel of ik dronken ben...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Snollygoster

Re: Bril: Het lijkt wel of ik dronken ben...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 14:18

Ik op dit moment precies hetzelfde aan de hand. Ben sinds een week omhoog gegaan in sterkte (van -1.25 naar -2.00 en -2.25). Met lenzen heb ik totaal geen problemen, maar vanaf het moment dat ik mijn bril opzet ziet alles er 'anders' uit. Mijn oogarts had me wel al gewaarschuwd dat ik in het begin wel zou moeten wennen aan mijn bril en dat het ging lijken alsof ie te sterk voor me was, dus ik maak me niet al te veel zorgen. Ik heb mijn bril deze week drie dagen non-stop opgehad en ik begin nu pas een beetje eraan te wennen.
Mijn oogarts zei ook dat het met het feit te maken heeft dat lenzen echt op je oog zitten en een bril op een afstandje van je oog, daardoor lijkt je zicht anders.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 14:21

Skessa_ schreef:
Was bij mij ook de eerste 2 dagen ofzo.

Ik ben keihard tegen een krukje aan geknald die ik gewoon echt niet zag := Met een dikke blauwe plek erna.

Heb m nu wel een paar weken. Ik kijk er nog wel steeds wazig door, vooral na een paar uur dragen word dat steeds erger.
Ben al terug geweest, maar volgens de opticien is dat omdat ik lenzen gewend ben en zal een bril voor mij nooit 100 % scherp zijn? -O- Sterkte zou gewoon goed zijn. Maar door de afstand van de glazen die je bij lenzen niet hebt.

Weer terug naar de opticien gaan hoor!!!!

Draag al 31 jaar lenzen in combinatie met bril en ik heb met bril echt een beter zicht dan lenzen!

TS ik geloof best dat het wennen is, maar als je het niet vertrouwd gewoon weer terug gaan naar de opticien.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 14:24

Sorry, waarschijnlijk is het echt álleshehalve grappig, maar ik zie in plaatjes en moet stiekem dus grinniken.

Ik heb niets (eet veel peen :Y) ) maar vind het bizar dat er zo'n verschil in zit tussen lens of bril. Is het andersom ook? Dat als je altijd een bril draagt en overgaat naar lezen, je afstanden verkeerd inschat?

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 14:29

Herkenbaar ik had alleen prisma's nodig bleek....

Sanned

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 14:36

Ik had het ook hoor, met mijn nieuwe bril. Inderdaad een beetje dronken en draaierig. Ik had trouwens net zoals jij al jaren geen scherpe bril meer en bijna alleen maar mijn lenzen in.
Ik kijk met mijn bril sowieso anders dan met mijn lenzen. Met m'n bril is alles hyperscherp. Ik vergelijk het altijd een beetje met hd. Met lenzen zie ik gewoon goed, met bril zie ik alles in hd. Maar met mijn bril zie ik weer minder diepte. Met autorijden heb ik liever mijn lenzen in, verder maakt het niet uit.

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 17:17

Ja dat dacht ik ook Kaatje.. hij had gezegd dat ik na een paar weken nog een x terug moest komen en dan zou die het nog een keer opmeten.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 14:02

Skessa_ schreef:
Ja dat dacht ik ook Kaatje.. hij had gezegd dat ik na een paar weken nog een x terug moest komen en dan zou die het nog een keer opmeten.

Ik zou persoonlijk echt geen paar weken wachten :n

Met mijn nieuwe bril had ik maar een uurtje last dat ik moest wennen. Als ik nu met mijn oude bril afwissel dan zie ik echt wel verschil maar niet dat mijn ogen zichzelf continue moeten corrigeren...

Laatst te sterke lenzen aangemeten mijn ogen moesten elke seconde wel een correctie uitvoeren,werd er horendol van.....

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 06:29

Zamora schreef:
Er zit ook verschil tussen het kijken met lenzen en bril omdat de draagafstand anders is en je hebt beperkter zicht dan je gewend bent met de lenzen.

Herkenbaar ....

Toen ik met -8 mijn eerste contactlenzen kreeg en dagelijks wisselde tussen bril en contactlenzen
stonden op een gegeven moment de deur kozijnen bol met bril op :=
Heb toen heel snel de draagtijd van mijn lenzen verlengd ...werd namelijk ook draaierig van dat
gewissel .
Nu gelukkig nergens meer last van , heb me 10 jaar geleden laten laseren .

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 06:38

Sinds ik er extreem veel last van heb gehad en de opticieen is gaan doorzoeken waarom ik er zo op reageerde zijn we erachter wat dit dronken gevoel veroorzaakt en waarom het afgelopen jaren door steeds meer brildragers wordt ervaren dan vroeger. Hij sleep vroeger de glazen zelf is heeft nog geleerd daar op te letten. En omdat ik met mijn oude bril en zonnebril geen last had is hij als laatste poging na weken tobben alles gaan nameten in de glazen.

Vroeger werden de brilglazen met meer bolling gemaakt. Ongeacht de sterkte plus of min trouwens. Meer bolling betekend dat het glas meer de vorm van de oogbol aanhoud en er minder vervorming aan de rand optreed wat het dronken gevoel geeft.

Tegenwoordig worden de glazen steeds vlakker geleverd, dit geeft wel aan de zijkant dunnere glazen maar voor het oog/oogbol is dit een minder fijne situatie omdat de zijkant van het glas daardoor verder van het oog af komt te liggen. En dat geeft vervorming.

De hersenen hebben daar een tijd voor nodig om aan te wennnen, ze gaan de vervorming corrigeren waardoor je het niet meer opmerkt. Alleen mijn hersens kunnen die aanpassing niet meer aan waardoor ik er extreem last van blijf houden en overal tegenaan loop of rijdt, omval enz.

Hij heeft toen glazen besteld met die extra bolling er weer in, flink duur want geen massaproductie en ik heb geen dag nodig gehad om te wennen. Ze zijn nu wel extra dik aan de zijkant door mijn toch al belabberde ogen maar liever dikke glazen en geen vervorming daardoor.

Mijn zonnebril heeft een kromming van 2,25 mijn gewone bril heeft 2,5 en de standaard glazen tegenwoordig worden geleverd met een kromming van tussen de 0,8 en 1,3 gemiddeld.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-14 11:04

Interessant Karuna :j

Tegen het einde van de middag had ik het idee dat ik gewend was.

Gisteren mijn lenzen ingehad vanwege een verhuisklus en de paarden.

Vanmorgen bril opgezet, 5 minuten moeten wennen. Hoewel mijn lenzen wel veel vertrouwder kijken. De bril blijft een beetje vervormen, maar mijn ogen/hersenen passen zich aan en ik kan niet meer mis of zwalk ervan.

Het liefste zou ik ook met mijn bril gelijk fijn kunnen kijken, maar of dat haalbaar is?

Ik geef het nog een weekje tijd om echt te wennen of toch te vragen aan de opticien of het nóg anders/beter kan.

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 11:20

Je lijkt mij wel haha, ik moet ook altijd een aantal dagen wennen, ik draag 364 dagen per jaar mijn lenzen, ik heb ook nog last van verkleuringen langs de randen van voorwerpen. Gaat met een paar dagen weg.

Drunksheep

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 12:04

Het is niet gek dat als jij een cylinder mist in je bril (die er dus voor zorgt dat de hele wereld recht getrokken wordt als het ware :D) je niet zo lekker kan kijken als met je lenzen en je tegen dingen aanloopt enzo.

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 12:40

Ik heb gister mijn bril opgehaald, qua sterkte niet heel schokkend maar links een flinke cilinder afwijking. Qua scherpte gaat er toch wel een wereld voor mij open, maar qua vervorming moet ik echt wennen.

Als ik stilzit is het wel te doen, maar nu is mijn scherm van de laptop ook erg raar vervormd, naar beneden toe wordt het smaller. En als ik teveel loop dan lijkt het net of de grond steeds dichterbij komt (en ik voel mij dan heel klein...) , en de mensen om mij heen krijgen dwergen benen, zo kort ...... :+

Ik heb hem gister de hele dag opgehad, en dat ga ik vandaag weer doen. Ben benieuwd hoe snel die vervorming wegtrekt, en hoe snel het went.