Hoe word ik assertiever?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_Summerly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 10:31

Je bent inderdaad goed zoals je bent, TS, en zolang je je grenzen blijft verleggen, word je vanzelf wat assertiever. :) Op basis van je username gok ik dat je zo'n 18 jaar oud bent -- op die leeftijd hoefde je echt niet te verwachten dat ik in de supermarkt aan iemand zou vragen waar de pindakaas staat. :+ Drie jaar heb ik het gepresteerd om "even" een hoogleraar Grieks in Oxford te bellen in verband met het lustrum van mijn vereniging. Trillend als een rietje weliswaar, maar ik had het wel mooi geflikt!
Soms is het ook een kwestie van jezelf er doorheen bluffen, maar dat doen een hoop mensen die wél een grote mond hebben vaak ook; ze lijken zelfverzekerd, maar gaan eigenlijk gewoon anders om met onzekerheden dan jij. Waar jij dicht slaat, laten zij zich juist extreem hard horen.

Een hoop mensen zijn de mening toegedaan dat je alleen iets kunt als je een grote bek (pardon my French) hebt en ik ken mensen die er trots op zijn dat anderen "bang" voor ze zijn (i.e. liever gewoon niet met ze praten omdat ze geen zin hebben om op een agressieve manier benaderd te worden). Als ik dat zo bekijk, ben ik liever wat stiller en duurt het maar wat langer voordat mensen doorhebben dat ik ook best wat kan en moet ik er misschien wat harder voor werken. Zolang mijn Britse vrienden nog zeggen dat ze mij mee zouden nemen naar een awkward dinner omdat ik zo "polite" (en posh :') ) ben, is me dat tig keer meer waard dan het commentaar van mensen die het wel nodig vinden om mensen nodeloos te provoceren en de grond in te trappen om zelf beter te lijken. Bedenk je in dat soort situaties maar: blowing out someone else's candle won't make yours shine any brighter. :)

Bambi1995

Re: Hoe word ik assertiever?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-14 12:17

Ik ben 19, Ja idd het is niet mooi van mensen die zo'n grote bek hebben. Maar als er iets gebeurt ofzo dan wil ik me wel kunnen afweren, omdat ik niet zo behandeld wil worden. Maar ik wil ook een lieve meid blijven.

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 12:20

In de horeca werken!!!

Ik ben van mezelf redelijk sociaal en extravert, behalve als het op smalltalk/assertiviteit met onbekenden aan kwam. Toen mijn moeder een handelszaak startte heeft dat welgeteld drie dagen geduurd :') Sindsdien ben ik veel 'sneller' qua reageren geworden, en heb ik echt heel goede sociale vaardigheden aangeleerd, waar ik nog steeds elke dag de vruchten van pluk.

Gewoon een duik in het diepe nemen TS!

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 12:23

heidy_wilco schreef:
Ik was (en ben nog steeds wel een beetje) heel erg assertief. Toen ik 3 maanden geleden naar Engeland vertrok was ik erg onzeker en durfde ik in Nederland niet zo heel veel. Maar doordat ik uit mijn comfortzone ben gestapt (uit Nederland weg dus en ik moest veel zelf regelen ben ik goed opgeknapt. Ik herken mezelf haast niet meer terug! In Nederland durfde ik nooit de telefoon op te pakken, beng om fouten te maken. Op dit moment pak ik de telefoon moeiteloos op, IN ENGELS! Ik praat Engels zonder bang te zijn voor het maken van fouten, die maak ik toch wel, dat was eerst ook wel anders. Maar door steeds complimenten te krijgen van (wildvreemde) Engelsen werd ik weer heel erg zelfverzekerd etc. En nog meer dingen die erg positief hebben uitgepakt en die ik ook goed kan gebruiken later.

Haal jezelf uit de comfortzone. Mensen zijn echt wel aardiger dan ze zijn. Ik was (en ben) nog steeds bang voor fouten maken en ik maak ze ook vaak genoeg, maar als je dat je leven laat overnemen word je angstig dat mensen je raar gaan vinden. Ik heb geleerd het los te laten en verder te gaan met het volgende. Heel erg moeilijk, maar echt een hele opluchting als je het kan.

En je bent ook echt goed zoals je bent.

Precies!! Doe eens gek en doe gewoon eens wat je graag doet. Ik ben alleen gaan reizen....fantastisch!
In het begin ga je weleens overhellen naar de andere kant. Ik heb mensen weleens zien kijken van: Huh, dat heb je nog nooit gedaan. Maar dat hoort erbij..

En als het in je zit moet je een klein deel waarschijnlijk ook accepteren. Ik kan mijn eigen foutjes moeilijk vergeten. Een ander lacht erom en ik denk: jeetje hoe kon dat nu gebeuren. Zelfs hele banketstaaf foutjes..maar dat kan ik nu beter van me af zetten. :D

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-14 12:31

Soms maak ik me ook veel te druk van wat mensen van me vinden. Wat ik absoluut niet moet doen maar dat is wel minder geworden als vroeger.

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 12:33

Hoe meer je je begeeft te midden van mensen en sociale drukte, hoe minder je er wakker van zal liggen :) Je kan niet voor iedereen perfect zijn!

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-14 12:34

Ik loop stage bij de dierenwinkel, daar doe ik ook veel kassa werk. Dat is ook wel goed voor mij.