Antidepressiva en de bijwerkingen als je stopt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shaar

Re: Antidepressiva en de bijwerkingen als je stopt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 19:56

Inderdaad niet in 1x stoppen met deze medicijnen... Ik gebruik zelf Amitriptyline 2x 25 mg per dag, en als ik hiervan 2 dagen achter elkaar per ongeluk maar 1 pilletje neem ipv 2 krijg ik al hele nare hallucinaties, vooral als ik slaap. Dit soort medicijnen moet je echt heel rustig afbouwen.

Voordat ik Amitriptyline kreeg had ik Citalopram voorgeschreven gekregen; hiervan kreeg ik na 5 dagen hele zere voeten, wat is uitgegroeid tot helse gewrichtspijn overal in mijn hele lijf, dag en nacht, en dit 3 maanden lang. Oftewel; deze medicijnen zijn echt troep, denk niet te makkelijk over het afbouwen. Succes!

kraakte

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 20:01

Ik vind het wel interessant om mee te lezen, toevallig vanmorgen bij de ha geweest voor iets anders, na even een tijde gebabbeld te hebben hadden we het ook over mijn AD gebruik (paroxetine) of ik er al wel eens aan gedacht heb het af te gaan bouwen. Slik het nu om en nabij vier jaar maar moet zeggen dat ik er nog niet klaar voor ben, sowieso niet in dit jaargetijde( toch meer triggers van drukte, kort daglicht enz.) dus wie weet van het voorjaar. Ze zei er wel bij dat het echt langzaam moet gebeuren en in iedere vermindering zou het een aantal weken echt goed moeten gaan voor het volgende stapje.
Ons mam slikt dezelfde medicatie en heeft ook een aantal keer afgebouwd tot nul, ging het een paar maanden tot zelfs een keer anderhalf jaar goed tot ineens ze weer echt in klapte, heb dit van dichtbij meegemaakt en was echt behoorlijk eng.
Laat daarom je naasten je goed in de gaten houden!!!en hou ze op de hoogte bij alle kleine veranderingen die je doormaakt!
Veel sterkte iig en ik lees hier graag met je mee.

Helabitha

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 20:04

Je moet ad niet gebruiken voor een paar maanden. En je moet ook niet zonder overleg stoppen. 37,5 kun je niet afbouwen dus dat is niet zo spannend en echte ontwenningverschijnselen van een paar maanden gebruiken ik weet niet of je kan onderscheiden wat je merkt.

Het enige dat je hiermee bereikt is verwarring voor jezelf en voor je behandelaar en je maakt het voor de toekomst lastiger voor ad om aan te slaan. Je stopt pas als je langer stabiel bent. Maar goed zoals mars terecht zegt, je bent volwassen. Je merkt vanzelf dat je hier echt niets wijzer van wordt behalve dat je zo niet met dit soort medicatie om moet gaan.

Lolleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 20:18

Normaal negeer ik dit soort topics. Maar ik kan er met mijn hoofd niet bij dat je het interessant vind om dit als 'experimentje' uit te voeren.

Waarom? Wat haal je er bij? Waarom op bokt? Wat leren mensen er van? Dat het leuk is of interessant om te doen?

Brengt vooral een hele negatieve manier van het gebruik van AD aan het licht. Sterker nog, ik hoop dat mensen heel snel zien dat het niet slim is en er niemand voorbeeld aan neemt..

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 20:23

TS, misschien toch aan te raden om contact te zoeken met de huisarts(enpost) wat je nu het beste kan doen. Ik heb geen verstand van medicijnen, maar de adviezen in dit topic zijn duidelijk, lijkt mij.
De euforie is niet zo'n goede raadgever.
Sterkte.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 20:26

Lolleke schreef:
Normaal negeer ik dit soort topics. Maar ik kan er met mijn hoofd niet bij dat je het interessant vind om dit als 'experimentje' uit te voeren.

Waarom? Wat haal je er bij? Waarom op bokt? Wat leren mensen er van? Dat het leuk is of interessant om te doen?

Brengt vooral een hele negatieve manier van het gebruik van AD aan het licht. Sterker nog, ik hoop dat mensen heel snel zien dat het niet slim is en er niemand voorbeeld aan neemt..

Daar ben ik het wel mee eens ja, straks komen mensen nog op ideeen om dit ook te gaan doen. Niet echt een goede zaak :n

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 20:26

Mijn moeder is in 1x gestopt toen ze uit het ziekenhuis werd ontslagen omdat het simpel van de lijst was gehaald.
Ik heb 2 weken naast haar geslapen omdat ze s'nachts helemaal in paniek was.
Nu na 4 weken gaat het goed.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 20:31

Van zien gebeuren: mensen die denken dat ze de hele wereld aankunnen. Doordat ze hun emoties heftiger ervaren opeens alles leuk vinden en weer fanatiek willen gaan doen. Om na een week weer af te knappen. Pas op ts....

Fink

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 20:32

Ik ken dit medicijn niet (goed), dus ga hier ook niet over oordelen.

Ik snap dat je het interessant vind om te zien en voelen wat er met je gebeurd. Ik lees mee!

kraakte

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 20:35

Waarom niet?als je op het middel zelf zoekt kom je vanzelf op de apothekersinfo uit. Die aangeeft dat het het beste is om af te bouwen en dat er bij plotseling stoppen bijwerkingen op KUNNEN treden. Bij sommige mensen gebeurt dit helemaal niet.
Dus wanneer mensen dit in hun hoofd hebben om het op het net op te zoeken staat het toch al zo op internet gepresenteerd.
Zelf zou ik niet zo plots stoppen omdat ik weet uit eerste hand dat je van de een op de andere dag ineens om kan slaan. Maar dit hoeft natuurlijk niet te gebeuren he. Het kan maar hoeft niet....
Ts: je zegt dat je het middel een aantal maanden slikt, hoe lang precies? Want in principe is het het beste om nadat het middel echt goed werkt, op het moment dat jij je een aantal weken stabiel voelt, om dan minimaal zes maanden door te gaan ermee. Besef je wel goed dat als je dus het middel niet goed de kans hebt gegeven de kans op (ernstige) terugval erg aanwezig is.

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 20:45

Ik reageer straks even uitgebreider.

Ikzelf verhoog en verlaag (of start of stop) zelf mijn medicatie (AD en eventueel benzodiazepinen zoals Xanax of lorazepam) maar ik heb ook 5 jaar psychologie-opleiding achter de rug.

Ik wil straks nog even wat kwijt over de verschijnselen die je nu ervaart.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 20:52

Het werkingsmechanisme van venfaxafine en de andere ssri's zijn niet precies bekend.
Goede begeleiding in lichamelijk opzicht is dus per definitie een beetje gokken.
Zo is er wel wetenschappelijk onderzoek gedaan naar de vragen rond de bijwerkingen bij het opbouwen: die kun je verminderen middels vitamine B complex.
(B6 is een van de stoffen waarmee je lichaam serotonine aanmaakt. Naast ijzer, zuurstof, tryptofaan, bcaa en wat vergeet ik nu toch ook al weer.... En voor alle duidelijkheid: voor niemand die een ssri krijgt voorgeschreven geldt het sprookje "er is een stofje in uw hoofd dat u niet aanmaakt, dus moet u deze pil slikken, net zoals bij suikerziekte".)

Sterkte Joolien!
Voor de een is het een fluitje van een cent, voor anderen is het loeizwaar. Hopelijk hoor jij tot de eerste categorie!

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 21:05

Meid, wat ben jij vreselijk dom bezig. Een goede dierbare van mij heeft dit het leven gekost...

Het is trouwens venlafaxine

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 21:54

Joolien schreef:
Deze week had ik een doorbraak en voelde ik me zo gesterkt dat ik besloot te stoppen met de medicatie, alleen... Zonder huisarts of iets.

In de weken ervoor heb je de dosering van je medicatie aangepast en dan nu zo'n overdreven (?) optimistische ervaring.. Voor mij een rode vlag en reden om direct een afspraak met je arts/psychiater te maken. Je komt op Bokt als een intelligente vrouw op me over en dan ineens zo'n onverantwoorde beslissing nemen..

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 22:17

Ik was ook opeens gestopt met Triptysol [Amitriptyline] een dubbele dosis kreeg ik toen.Meer dan je eigenlijk mag hebben volgens de bijlsuiter.Had dit ruim een jaar geslikt.
Ik ben er heel erg ziek van geweest,ik had een temperatuur van nog maar 32 graden en dacht echt dat ik dood ging! Ik lag als een vaatdoek op de bank.
Joolien niet meer doen hoor,het kan levens gevaarlijk zijn om er in 1 keer mee te stoppen.Ik heb het dus zelf mee gemaakt.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 23:13

Ik snap echt niet dat je nu al stopt, nog los van het plotseling stoppen. Lijkt mij dat je toch minimaal 6-12 maanden volledig stabiel bent voordat je de AD gaat afbouwen. Het rustig afbouwen doe je volgens mij ook nog geeneens voor de bijwerkingen maar ook om terugvallen te voorkomen.

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 23:52

Catnip schreef:
Ik reageer straks even uitgebreider.

Ikzelf verhoog en verlaag (of start of stop) zelf mijn medicatie (AD en eventueel benzodiazepinen zoals Xanax of lorazepam) maar ik heb ook 5 jaar psychologie-opleiding achter de rug.

Ik wil straks nog even wat kwijt over de verschijnselen die je nu ervaart.

Ik heb besloten om de rest even in een pb'tje te zetten :)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 07:42

TS, hoe gaat het nu?

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 08:24

wow is dat zo gevaarlijk ja? Ik weet toevallig dat mijn zus laatst ook zoiets heeft uitgevreten (gewoon ineens gestopt) en die is de laatste tijd best wel n beetje loco.. Overdreven ups en downs heb ik het idee. Moet ik hier iets van zeggen tegen haar? Ze is wel al n tijdje gestopt, maar wel in één keer geloof ik..

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 09:34

Stoppen na een paar maanden heeft geen zin, het duurt al een paar maanden voordat je medicijnen goed werken. De kans dat een depressie terug komt is altijd groot, dat kan je wel beperken door medicijnen nog een tijd te gebruiken nadat je stabiel bent. Ik heb ook op eigen initiatief afgebouwd maar er zat een jaar tussen voor ik de dosering verder omlaag bracht.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 09:54

Ik snap dat het gevoel om van medicijnen afhankelijk te zijn niet prettig is. Maar bedenk dat veel mensen die depressieve gevoelens hebben het beste af zijn deze medicijnen zeer langdurig en soms zelfs levenslang te gebruiken.

Vergelijk het maar met mensen die geen of een tekort aan insuline aanmaken....die zijn hun leven lang afhankelijk van insuline.
Bij mensen met depressieve of bipolaire klachten is de serotonine aanmaak verstoord. Dat kan soms tijdelijk zijn maar ook levenslang.

De meeste van de symptomen die je noemt lijken ook voor mij( maar ik ben geen psychiater ) een heropleving van je oorspronkelijke klachten.

Ik zou een afspraak maken met je psychiater en dit met hem bespreken of je zonder medicatie kan blijven of dat een ander medicijn wellicht beter bij je past.

Rosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 11:22

Joolien,
je zegt dat het redelijk goed gaat, maar wat is redelijk?

Afbouwen en stoppen gaat altijd in overleg met je arts. En meestal alleen als je een langere tijd stabiel bent, of als je om andere reden de medicatie niet mag of kan gebruiken.
Het komt nogal over als een impulsieve actie. Ik zou het sowieso zsm overleggen met de arts. Desnoods bel je de HAP en leg je het voor, ivm evt. gevaarlijke lichamelijke reacties en of het kwaad kan met jouw medicatie en dosering.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 11:23

NatasjavE schreef:
Vergelijk het maar met mensen die geen of een tekort aan insuline aanmaken....die zijn hun leven lang afhankelijk van insuline.
Bij mensen met depressieve of bipolaire klachten is de serotonine aanmaak verstoord. Dat kan soms tijdelijk zijn maar ook levenslang.

Daar sla je op zich een spijker op de kop, maar daarna begint het.
Bij bipolaire aandoeningen wordt er nog een minimale hoeveelheid lichamelijk onderzoek gedaan, bij ""gewone"" depressie gedraagt de arts zich als een (slechte) psycholoog: er wordt aan de hand van vragen nav de DSM 'vastgesteld' dat het een depressie is (....zo stelt een slechte psycholoog een diagnose....) en vaak komen dan de ssri's uit de medicijn kast.
Misschien is biochemisch sprake van een depressie als gevolg van dopamine of noradrenaline?
Als de serotonine huishouding verstoord is, hoe zit die verstoring dan in elkaar?

Bij pillen die wel nare effecten hebben (also known as bijwerkingen)
en die geen prettiger effecten hebben (aka de werking)
.....mag je als mens verwachten dat een arts zich uitslooft om dit helder te krijgen. (En gelukkig zijn die artsen er ook, maar helaas niet in de meerderheid.)

En de vergelijking met insuline gaat zelden op.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 11:38

Bij mijn weten zijn psychologen ook nog steeds aan het zoeken naar het antwoord op dat verhaal van jou. Ze vermoeden veel maar ...

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 12:37

En daarnaast is het handig om na te denken over de gevaren voor derden die je op deze manier hier (al dan niet onbewust) aan bloot stelt.
Met deze afkickverschijnselen bijvoorbeeld een auto besturen lijkt mij vrij gevaarlijk.