Vermoeidheid door cetirizine?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 18:52

JoyCiej007 schreef:
Ik lees hier dat sommigen echt last hebben van slaperigheid; dan slik je het medicijn toch voor het slapen gaan?

Yes, maar dat scheelt (voor mij) minimaal. Het probleem is dat het zo'n intense vermoeidheid is dat je na 12 uur slapen vrij letterlijk zo weer naar bed zou kunnen om nog eens 12 uur te slapen. Daarbij slaap ik enorm diep door die pillen dus ik word wakker met het gevoel alsof ik door 3 vrachtwagens ben overreden die nacht :P

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 19:46

oké.............. zou cetirizine dan een sterker slaapmiddel-effect hebben dan de door mij geslikte hydroxyzine?

Edit; hydroxyzine is ook enkel op streng doktersrecept te verkrijgen. wordt zowel gebruikt voor hooikoorts en allerhande allergieen, als dus ook voor (chronische) urticaria (ook wel netelroos genoemd).
Laatst bijgewerkt door JoyCiej007 op 09-12-14 19:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Alani

Re: Vermoeidheid door cetirizine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 19:54

Ik gebruik ook al vele jaren deze middelen. Van zowel cetirizine als de loratine werd ik moe. Staat overigens ook in de bijsluiter. De laatste 3 jaar gebruik ik levocetirizine. Deze geeft de vermoeidheidsklachten niet of veel minder. Is alleen verkrijgbaar op recept vd huisarts. Ik gebruik elke dag deze tabletten tegen jeuk agv hooi, stro ed. De apotheek kan je hier veel over vertellen.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 20:02

Ik heb geprobeerd te stoppen. Puur omdat ik de vermoeidheid zat was.
Ik heb het een week volgehouden, elke nacht liggen staren naar het plafond. Ik was kapot!! Daarna weer aan de pillen en ik sliep weer. Die dingen zijn verslavend.

Nu gebruik ik ze dagelijks dus van afbouwen is geen sprake, maar eng vind ik het wel.

Daarbij gebruik ik ook singulair en dat staat ook bekend om dat het je vermoeid maakt. Lekker spul hoor.

Ben daarbij ook zo vreselijk vergeetachtig. Hebben jullie dat ook toevallig??

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 20:07

JoyCiej007 schreef:
oké.............. zou cetirizine dan een sterker slaapmiddel-effect hebben dan de door mij geslikte hydroxyzine?

Edit; hydroxyzine is ook enkel op streng doktersrecept te verkrijgen. wordt zowel gebruikt voor hooikoorts en allerhande allergieen, als dus ook voor (chronische) urticaria (ook wel netelroos genoemd).

Ik denk dat het per persoon verschillend is :) Ik reageer veel heftiger op de pillen van mijn vader en mijn vader reageert heel heftig op mijn pillen terwijl die geen last heeft van die van hem.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 20:18

ja ook hier herkenbaar, en ook door dit middel een veel te traag/slecht werkende lever dus pas er mee op! -O-

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 23:12

TS de levo heeft veel minder bijwerkingen. Dit is de zgn nieuwe generatie.
En om eerlijk te zijn, voor mij is zonder geen optie. Mss als ik de paarden weg zou doen en zou stoppen met m'n stal dat ik zonder 'jeukpilletjes' zou kunnen. Maar das geen optie voor mij.

Ik gebruik ze het hele jaar door zonder problemen. Geen vermoeidheid of wat dan ook. Dat was igv van de cetirizine wel ff anders. Je kunt altijd overleggen met je apotheker wat de mogelijkheden en nadelen van welk middel zijn.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-14 09:46

Wat is levo? Kan ik dat zo krijgen bij de apotheek?
Ik heb al meerdere middelen geprobeerd, maar die hielpen mij niet. Alleen dus de cetirizine. Als er een middel is wat mij helpt tegen de allergieën en me niet meer zo doodmoe maakt, wil ik het dolgraag proberen.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 11:24

TS, Of dus evt. hydroxyzine of telfast/fexofenadine. Dat zijn middelen die je op recept van je huisarts kan krijgen. Daar zou ik eerder voor kiezen dan zo'n 'zelfzorg-middel'. Wordt vaak wel vergoed en hebben toch vaak minder bijwerkingen.

Lauraennala

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 11:50

Cetirizine is pas bij een hoge dosis sederend. (Hoeveel mg slik je?)
Er zijn ontzettend veel antihistaminica, dus zeker de moeite waard om weer even terug te gaan naar je huisarts en daar je klachten kenbaar te maken.

Ondanks dat het dus pas bij hoge dosis sederend is, staat er bij de bijwerkingen dit: Vaak (1-10%): in lichte mate en van voorbijgaande aard: slaperigheid, vermoeidheid, duizeligheid, hoofdpijn, droge mond, misselijkheid en faryngitis.

Het kan zeker helpen om de medicijnen 's avonds in te nemen, zodat je overdag wat helderder bent.

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 11:55

Ik heb een tijdje levocetrizine moeten slikken, ik werd hier niet normaal moe van. Ik kon mijn bed niet uitkomen, moest tussen de middag gaan slapen en sliep 's avonds ook ontzettend vroeg. Zo ben ik normaal helemaal niet! Ik slikte die krengen 's avonds, maar dat hielp voor geen meter.

Op dat moment dacht ik dat het eraan lag dat ik gewoon ook ziek was, maar ik kreeg weer levocetrizine van de arts vorige september: weer hetzelfde verhaal. Heb die troep weg gegooid, dat slik ik echt nooit meer vrijwillig.

Ik slikte dit overigens wegens extreme muggen allergie.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 13:15

Ik slik dat iedere dag het hele haar door....... :=

Maar het loont idd om terug te gaan naar je HA hoor!

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-14 13:20

Ik slik het ook iedere dag en stond er nooit bij stil dat mijn vermoeidheid misschien daarvan kwam.
Toen ik vorige keer een nieuw doosje tabletten ophaalde, vroeg de apotheker of ik er niet vreselijk moe van werd. Moe ben ik inderdaad bijna altijd en heb me ook vaak af gevraagd hoe dat kon, maar dat zou dus heel goed door de cetirizine kunnen komen.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 13:31

Lijkt me echt wel dat je dat voelt, de reactie van je zintuigen wordt natuurlijk de hele tijd bijgestuurd en onderdrukt, dat zal je echt wel merken aan hoe je je verder voelt..

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 14:51

TS levo = levocetirizine. Ik had het gemakshalve afgekort omdat ik in mn vorige bericht er al naar verwezen had. Dit medicijn kun je zonder recept NIET bij de apotheek ophalen. De vermoeidsheidsklachten bij gebruik van dit medicijn zijn vele malen minder. Google anders gewoon ff. Alle bijsluiters van medicijnen zijn eigenlijk wel via google op te roepen.

@fortitude; je moest het slikken maar je hebt het weggegooid? Wat is het alternatief voor jou dan?

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 15:30

Alani schreef:
@fortitude; je moest het slikken maar je hebt het weggegooid? Wat is het alternatief voor jou dan?

Eerste keer moest ik het slikken omdat ik bijna het ziekenhuis in moest dus ook braaf gedaan, want in Letland wil je niet in het ziekenhuis liggen :'). Tweede keer was preventief omdat ik naar Zuid Afrika ging. Ben toen voor de tijd begonnen met slikken op advies van dokter, maar werd dus weer ontzettend moe. Het voordeel van die levo is dat ik het dagelijks zou gebruiken en dus de beten/allergische reacties vóór zou zijn.

Nu heb ik blauwe pilletjes (weet niet hoe ze heten, kan het straks wel even opzoeken als mensen het willen weten?) die ik inneem na de beet. Werken binnen een paar minuten, dus is ook wel ok. Daarnaast heb ik een zalfje (hydrocortison). Mag ik 1x per dag smeren op de plekken.

Even voor de duidelijkheid: in Nederland kan ik af zonder cetrizine en heb ik alleen de zalf. Ben dan wel allergisch maar niet zo idioot als in Letland, denk een ander soort mug(?)

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 18:10

Ik weet zo niet welke tabletten ik slik voor de hooikoorts. Weet wel dat ik er ook erg vermoeid door werd. Staat bij mij ook in de bijwerkingen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 18:32

Fortitude: Aerius zeker?

Ik dacht dat ik ook cetirizine slik, maar het is dus levocetirizine. Ik heb totaal geen last van vermoeidheid van de levo :)

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 18:50

Aerius was bij mij ook een ramp. Ceterizine gaat eigenlijk gewoon goed. Gebruik zels eerste graads anti-histamine op het moment als slaapmiddel. Dus ken het effect idd. Heel naar en het enige wat je kunt doen is om te kijken of vergelijkbare middelen minder/geen effect hebben. Het hangt af van het middel in combinatie met de persoon.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 15:52

Aerius deed bij mij eigenlijk niets...... voor mijn chronische huidaandoening. Hielp echt 0,0.

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 16:05

Ik slik nu bijna 25 jaar Cetrizine (Zyrtec, xysal, hoe het ook heet). Slik hem altijd in de avond rond 10 uur alleen als we bijvoorbeeld uit eten gaan of ergens nog wat drinken met vrienden dan slik ik hem pas daarna.

Het moe zijn gevoel is voor mij heel herkenbaar :j .

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 16:13

Ik had er ook veel last van en werk ook nachtdiensten, toen heb ik aerius gehad van de huisarts en daar kan ik ook de nachtdiensten prima mee door.