Verschoven spiraal.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Lynn_Nikita

Re: Verschoven spiraal.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 21:59

nee, dat is bij de huisarts ook niet, maar wel als je dezelfde spiraal in het ziekenhuis in NL zou laten plaatsen

MarleenM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-14 22:00

Lynn_Nikita schreef:
Maar om terug te komen op je vraag, ik zou niet voor narcose kiezen als je het ook op een normale manier kan herplaatsen. Narcose is altijd extra risico

Dat is ook hetgene wat me een beetje tegenhoud, die narcose. Ik vind het een beetje zonde eigenlijk om nu weer heel veel geld uit te geven voor iets wat nog gewoon goed moet werken qua hormoonafgifte terwijl het misschien heel simpel te verhelpen is.

Ik snap ook niet zo goed waarom ze een oude spiraal kunnen verwijderen en een nieuwe spiraal kunnen plaatsen zonder narcose, het principe is toch hetzelfde?

MarleenM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-14 22:01

Lynn_Nikita schreef:
nee, dat is bij de huisarts ook niet, maar wel als je dezelfde spiraal in het ziekenhuis in NL zou laten plaatsen

Aah oke. Ik heb toen gebeld naar de huisarts en gevraagt hoe dat ging en ze zeiden dat zij dat gewoon konden doen, ik heb ook eigenlijk niet verder daarover doorgevraagt..

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 22:04

Nee ik ook niet, toen hij mij doorverwees dacht ik, ach ja, zal wel, alleen maar handiger.Tot ik nu ineens de rekening kreeg.

Nu is er toevallig vorige week of 2 weken geleden veel over op tv en op de radio over geweest dat artsen nu minder vergoed gaan krijgen en steeds meer artsen gaan doorverwijzen

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 23:01

Ben ik de enige die zich afvraagt waarom die verschoven spiraal er onder narcose uit moet? Zit ie echt volledig in de baarmoeder? Kunnen ze m niet meer pakken via de baarmoedermond?

MarleenM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-14 23:34

benangelique schreef:
Ben ik de enige die zich afvraagt waarom die verschoven spiraal er onder narcose uit moet? Zit ie echt volledig in de baarmoeder? Kunnen ze m niet meer pakken via de baarmoedermond?

Nee je bent niet de enige :D ..
Ik vermoed zelf omdat ze de gebruikte spiraal eruit halen, schoonmaken en weer terug plaatsen, dat hij niet dusdanig meer ''opgevouwen'' kan worden en dat zij een groter instrument moeten gebruiken om hem weer terug te plaatsen..

Maar ik bel morgen en dan vraag ik het allemaal na dus ik zal hier mijn bevindingen plaatsen..
Ik weet ook nog niet of ik het ga doen of toch voor iets anders kies of toch een nieuwe spiraal :)

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 08:15

Furrow schreef:
Ik vind sowieso raar dat een huisarts dat mag plaatsen!
Hier wordt het alleen door de gynaecoloog gedaan, een huisarts heeft toch ook geen inwendige echo?
Stom dat het zoveel eigen risico kost, het lijkt me een stuk veiliger als het door de gyn geplaatst wordt.

Hier wel, ik heb alle horrorverhalen gelezen op internet maar van het plaatsen door mijn HA helemaal NIKS gevoeld, mijn HA heeft wel degelijk een inwendige echo, de eerste controles tijdens mijn zwangerschap heb ik ook van mijn HA gehad en dus ook met 4wkn een inwendige echo, uniek maar geweldig.
Ik heb hem in het jaar van mijn bevalling laten plaatsen en was dus al ruimschoots door mijn eigen risico heen blijkbaar want ik heb er geen cent voor hoeven betalen.

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 08:25

dushi88 schreef:
Lynn_Nikita schreef:
Maar om terug te komen op je vraag, ik zou niet voor narcose kiezen als je het ook op een normale manier kan herplaatsen. Narcose is altijd extra risico

Dat is ook hetgene wat me een beetje tegenhoud, die narcose. Ik vind het een beetje zonde eigenlijk om nu weer heel veel geld uit te geven voor iets wat nog gewoon goed moet werken qua hormoonafgifte terwijl het misschien heel simpel te verhelpen is.

Ik snap ook niet zo goed waarom ze een oude spiraal kunnen verwijderen en een nieuwe spiraal kunnen plaatsen zonder narcose, het principe is toch hetzelfde?

In België is het zelfs zo, voor vrouwen die geen kinderen hebben gehad, dat het spiraaltje standaard geplaatst wordt onder volledige narcose. En dat is dan slechts het gewone plaatsen.

Dit doen ze omdat teveel jonge kinderloze meiden flauwvallen van de pijn. Nu is narcose dus verplicht als je als jonge kinderloze meid toch een spiraaltje wilt :)

Misschien zijn ze er in Duitsland dus ook voorzichtiger mee, zeker bij een ingreep die meer inhoudt dan enkel plaatsen.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 09:01

Blij om te lezen dat ik niet de aansteller van het clubje ben. 4 jaar geleden ook een Mirena laten zetten door de huisarts (kinderloos), was er ziek van, maar ook echt ziek. Kon moeilijk lopen omdat ik zo licht in mijn hoofd was (laten zetten deed ook veel pijn), heb een uur in een leeg kamertje bij de HA gelegen om vervolgens mijn vriend van zijn werk te laten komen om mij te halen. Thuis naar bed, alleen maar geslapen totdat ik wakker gemaakt werd door mijn vriend dat we naar het ziekenhuis moisten. HA had gebeld omdat het haar niet lekker zat en heeft een afspraak gemaakt om met echo te kijken of het ding wel goed zat. Bleek dat hij wel goed zat. Heb de dag erna ook nog voor pampus op bed gelegen. Nog nooit zo ziek geweest zonder echt ziek te zijn geweest. Moeilijk uit te leggen haha.
Ik hoorde 2 weken geleden van mijn HA die toch een onderzoekje moest doen dat het ding verschoven is naar verderop waardoor het eruit halen moeilijker zou gaan en in het ziekenhuis moet gebeuren. Ik zie er nu al tegen op :(
Enige voordeel van dat ding is dat ik nooit meer ongesteld ben geweest sinds het ding erin zit.

Algehele narcose klinkt mij dus als muziek in oren :) Ik hoop dat ze dat bij mij ook gaan doen.

Overigens zou ik de controle dmv echo niet gehad hebben als ik me niet zo ziek had gevoeld. Dit was enkel omdat mijn HA zich zorgen maakte.

Als ik jou was zou ik dus voor de optie in DE gaan onder gehele narcose, met als pluspunt dat het wrs vergoed wordt.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 09:06

Bij mij is de spiraal wel gecontroleerd na het plaatsen.. En de laatste keer heb ik nog even gevraagd voor de zekerheid of het ding nog goed zat, maar dat was zo. Ik heb m puur omdat ik weiger ongesteld te worden :') En dat gaat super!
Het verwisselen vind ik echt hell, maar ik hou me maar voor wat nou 5 min op 5 jaar is.. Een algehele narcose zou het mij niet waard zijn.

Hergebruik klinkt heel naar, daar zou ik geen vertrouwen in hebben :n

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 09:07

Wat overdreven. Pijn kan ik me voorstellen. Maar daar kan je vooraf en achteraf pijnstillers voor innemen. Bovenstaand verhaal isc echt een uitzondering. Heel naar, maar niet zoals het bij het gros vd vrouwen gaat.
Algehele narcose is niet zonder risico's

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 09:16

O sorry dat had ik er inderdaad even bij moeten vermelden. Ik ken namelijk ook vrouwen bij wie het een peace of cake was.

Wat overdreven? Niet leuk! Pijnstillers wist ik niet gezien iedereen er heel luchtig over deed, de meeste vrouwen voelen het niet eens en als er wat gevoeld wordt is het licht ongemak. Als dit je verteld wordt ga je natuurlijk niet volgestopt met pijnstillers naar de HA.

Uiteraard zitten er risico's aan algehele narcose, maar hebben we niet risico's bij alles?

TS je moet doen waar je je zelf het fijnste bij voelt. Als je algehele narcose teveel vind, moet je dat niet doen. Ik zou zeggen probeer het even los te zien van de kosten, maar das wel moeilijk natuurlijk.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 09:18

Vreemd dat de huisarts dat vooraf niet geadviseerd heeft. Had je vast Veel pijn gescheeld

nontie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 09:25

Ik moest 2 maanden na het zetten gewoon terugkomen voor een controle hoor, gewoon in Nederland.
Misschien omdat mijn gyneacoloog wel uit Duitsland komt, maar ik kreeg gelijk na het zetten een nieuwe afspraak voor controle. Is weliswaar in 2012 geweest maar dan nog.

Ik heb er geen 140 euro voor dat ding moeten betalen. Was puur omdat ik zwaar onregelmatig ongesteld was dat mijn welzijn achteruit ging en ik op de pil nog heftiger reageerde. :Y)

Just_Natural

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 09:31

dushi88 schreef:
Dank je voor je reactie.

Ik heb er verder helemaal geen problemen en was ook heel erg tevreden aangezien ik geen menstruatie pijn heb, bijna geen bloedingen en een stuk minder hormonen in mijn lijf dan met de pil..

Ik zit er dus wel over na te denken om toch weer een spiraal te nemen, maar ik weet niet of ik het aandurf om dit via die nieuwe methode te doen..

Heb je al eens nagedacht over een anticonceptiestaafje/ implanon?
Dit is een klein staafje (formaat lucifer) dat ze onder de huid in je bovenarm plaatsen.
Als het eng klinkt, dat is het niet.

Ik heb het al jaren en heeft dezelfde voordelen als jij hierboven beschrijft,
alleen niet het nadeel van een spiraaltje met plaatsen (doet de HA), verschuiven etc....
Zoek het maar eens op.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 09:32

benangelique schreef:
Vreemd dat de huisarts dat vooraf niet geadviseerd heeft. Had je vast Veel pijn gescheeld

Vind ik ook. Het maakt het laten zetten nou niet direct een pretje maar het haalde bij mij wel de scherpe kantjes van de pijn af.

Wel heel vervelend dat het laten zetten bij sommige dames zon akelige ingreep is geweest. Kan me voorstellen dat je dan niet meer wilt.. Implanon oid dan?

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 09:36

Waarom kijk je niet eens of een Implanon implantaat wat voor je is.
Die wordt aan de binnenkant van je bovenarm onder de huid geplaatst.
Hij blijft 3 jaar werken en wordt daarna eruit gehaald en eventueel vervangen voor een nieuw exemplaar.
Het is een klein plastic buigzaam staafje van ongeveer 5 cm lang en zo dik als een speldenkop.
Het zetten is even pijnlijk maar is zo gebeurt, het uithalen vind plaats onder een lokale verdoving.
Ik ben nu aan de derde bezig en wordt de eerste 2 jaar na het zeten bijna niet ongesteld dwz 1 tamponnetje en dan is het klaar.
Na die twee jaar komt het langzaam weer iets op gang, meestal twee dagen wat bloedverlies en thats it.
Mijn huisarts zet hem zelf en verwijderd deze ook weer. Maar als je dat wil kan de gyn het ook.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 09:37

Implanon kan ook gaan zwerven waardoor ie zijn werk niet meer kan doen en eruit halen zeer moeilijk is

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 09:38

Plien91 schreef:
benangelique schreef:

Vind ik ook. Het maakt het laten zetten nou niet direct een pretje maar het haalde bij mij wel de scherpe kantjes van de pijn af.

Wel heel vervelend dat het laten zetten bij sommige dames zon akelige ingreep is geweest. Kan me voorstellen dat je dan niet meer wilt.. Implanon oid dan?

Het hele gebeuren was nogal vreemd. Bij een afspraak maken heeft de assistente me gevraagd of ik ooit kinderen had gehad waarop ik nee heb geantwoord. Eenmaal bij de afspraak kreeg ik dezelfde vraag van de HA, waarop ik uiteraard hetzelfde antwoord gaf. De HA vond het vreemd dat de assistant dan toch een afspraak bij haar had gemaakt gezien het dan normaal in het ziekenhuis moest gebeuren. Maar de HA deed het vaker bij vrouwen zonder kinderen dus heeft ze het gewoon gedaan.
Wist ook niet zo goed wat ik ervan moest vinden. Als ik had geweten dat het zo heftig zou zijn had ik me helemaal volgepompt met pijnstillers haha.

Ik had inderdaad al gehoord van een implanon, die wil ik misschien inderdaad hierna laten zetten.

MarleenM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-14 09:47

een Implanon heb ik ook naar gekeken maar toch weer afgehaakt wegens zwerven (hoe ironisch :P )

Er zijn toch best wel wat vervelende ervaringen met het plaatsen van de spiraal. Met plaatsen heb ik geen enkel probleem gehad (heb er zelfs eigenlijk niks van gemerkt behalve die stomme eendenbek)

Schijnt trouwens ook dat als je hem tijdens je menstruatie zet je het minste last hebt omdat je baarmoedermond dan open staat, Heb je geen menstruatie is ie gewoon gesloten en moeten ze met een tang hem ''openen'' .. Dit zou ook in pijn kunnen schelen.

Ik heb net gebeld naar desbetreffende kliniek en er is eerst een vooronderzoek om te kijken waar de spiraal zich bevind. Het kan zijn dat ze het direct kunnen verhelpen en dan is algehele narcose sowieso niet nodig. Maar het kan ook zijn dat dit niet kan en dan moet er een vervolg afspraak gemaakt worden en dan word er gekeken wat er nodig is. Ze doen dus niet zomaar volledige narcose.
Kreeg net een PB van een bokker die ook volgens een nieuwe methode iets met een verschoven spiraal hadden gedaan en daar hebben ze hem verschoven onder lokale verdoving..

Dit geeft de burger weer een beetje moed, heb dus in ieder geval een afspraak gemaakt voor het 1e vooronderzoek voor 2e week in december . :)

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 10:02

Die tang vond ik inderdaad allesbehalve fijn.

Fijn dat er een vooronderzoek komt. Dan hoef je je vooralsnog dus geen zorgen te maken +:)+