Afvallen, maar ik ben lui.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 12:33

Hardlopen is ook ontzettend saai, net als de crosstrainer. Dat zijn dingen die ik ook maar een korte periode vol kan houden omdat het zo saai is.

Zoek iets wat niet saai is! In mijn geval is dat bodypump of spinning. XCO is ook goed te doen! Dan ben je zeer fanatiek aan het sporten maar wel heel afwisselend en op opzwepende muziek. Zoek dus iets anders dan dat oersaaie cardio.

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 12:34

Ik zou juist het hele idee van 'schop onder je kont' en 'lui' los proberen te laten. Het enige wat je daarmee bereikt is elke keer wanneer je een keer niet sport, je je er schuldig over gaat voelen, en dat gaat je niet helpen bij het bereiken van je doel. Maak er niet een verplichting maar een mogelijkheid, een uitdaging van. Accepteer dat je vaak gezond eet, maar dat er ook ongezonde dingen tussen zitten. Zie het als een kans in plaats van een verplichting om te gaan sporten, en denk ik kleine stapjes. Elke dag bied nieuwe kansen om nieuwe keuzes te maken.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 12:36

Procent schreef:
@Suzanne F : Dat is dus niet waar. Ik ga me alleen maar rotter voelen en me minder gemotiveerd. En tranen inhouden als ik naar de spiegel kijk vind ik toch ook best ver al...

Minder gemotiveerd voor wat?
In principe zit het grootste probleem in wat je erin stopt. Niet zozeer in het sporten. Dat is ondersteunend. Het probleem is alles wat erin gaat. Zodra je jezelf maar zat genoeg bent dan krijg je geen hap meer door je keel. En als dat nog niet werkt, dan moet je een stoel voor de spiegel zetten en voor de spiegel gaan eten. Wedden dat je minder eet?

Ga eerst je eetpatroon eens aanpassen. Minder en gezonder. Laat dat sporten eerst maar eens even.

nadina

Re: Afvallen, maar ik ben lui.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 12:49

Ik heb niet alle berichten gelezen dus misschien dubbel maar dat is dan zo ;) Ik heb een tip voor je en dat is: ga het gewoon doen! Wat helpt is je doel visualiseren: maak een poster waarop je je doel schrijft en uitbeeld bijvoorbeeld met teksten plaatjes van een lijf dat je aanspreekt met jouw hoofd erop, gezond eten, de voordelen die het je gaat opleveren en hang die poster ergens neer waar je hem vaak ziet. Plan je sportmomenten in en ga het gewoon doen, geen excuses! Als je negatieve gedachten krijgt die je tegen willen houden ga je hardop met ze in discussie. Probeer je doelen trouwens wel in het heden en positief te formuleren dus niet ik word slank maar ik ben fit, energiek en weeg ... kg. Kijk heel regelmatig meerdere keren per dag naar die poster zodat je onthoudt waar je het voor doet. Je kunt honderden excuses bedenken maar moet het echt zelf gewoon gaan doen!

Procent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-14 12:56

Dankjullie wel voor de tips!

Ik heb Evy gedownload, en ik ga NU rennen!
Misschien heeft dit topic wel invloed op me :+ haha

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 12:56

nadina schreef:
Ik heb niet alle berichten gelezen dus misschien dubbel maar dat is dan zo ;) Ik heb een tip voor je en dat is: ga het gewoon doen! Wat helpt is je doel visualiseren: maak een poster waarop je je doel schrijft en uitbeeld bijvoorbeeld met teksten plaatjes van een lijf dat je aanspreekt met jouw hoofd erop, gezond eten, de voordelen die het je gaat opleveren en hang die poster ergens neer waar je hem vaak ziet. Plan je sportmomenten in en ga het gewoon doen, geen excuses! Als je negatieve gedachten krijgt die je tegen willen houden ga je hardop met ze in discussie. Probeer je doelen trouwens wel in het heden en positief te formuleren dus niet ik word slank maar ik ben fit, energiek en weeg ... kg. Kijk heel regelmatig meerdere keren per dag naar die poster zodat je onthoudt waar je het voor doet. Je kunt honderden excuses bedenken maar moet het echt zelf gewoon gaan doen!

Inderdaad: stel je zelf een doel en verbeeld dat zodat je het kan zien. Zonder doel weet je niet waar je naartoe moet en is het moeilijker om streng te blijven. Ja afvallen, maar hoeveel is dat dan? Stel jezelf een doel en dan kan je daar naartoe werken. Maak één grote poster met daarop je doel en plak op verleidingsplekken (de chipsla of de voorraadkast) briefjes met mooi quotes die jouw stimuleren. Een mooie qoute doet meer voor me dan het doel nogmaals benoemen.

Maar je doel niet te groot, maar haalbaar en bedenk waarom je dit doe wil behalen. Verbind er tot slot iets aan wat je mag doen als het het gehaald hebt: voor € 500,- zonder schuldgevoel shoppen, een mooi reisje maken, parachute springen, name it!

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 13:01

Ja duh, hardlopen of een uur lang crosstrainen is ook gewoon belachelijk saai :')

Zoek eens de 30 day shred filmpjes op oo youtube, kort maar intensief en je hebt geen tijd om het saai te vinden :)

nadina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 13:06

@Yucca: Super onderschrift en ook zo passend hier! :D

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 13:08

De ene sport is de andere niet, zet mij aan het hardlopen en binnen een week ben ik gestopt. Zet me aan de gewichten en ik ben de sportschool niet uit te rammen.
Je hebt gewoon nog niet uitgevonden wat je wél leuk vind!

Misschien verscheidene proeflessen aanvragen? Beetje rond googelen moet toch wat opleveren. Misschien teamsporten? Zwemmen? Zelfverdediging?

Ik woog ooit 115kg en vond 'sporten' ook vreselijk. Voor m'n zwangerschap woog ik 69kg. Er zijn hier meerderen op bokt die het roer compleet hebben omgegooid. Dat betekent dat jij het ook kan!

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 13:08

afvallen en lui zijn gaat prima samen :D
Ik ben 1.69 m en was 70 kg.
ik ben puur alleen door gezond eten 14 kg afgevallen in een jaar tijd.
Nu 1.5 jaar later is het er nog steeds af hoor.
No way dat ik ga lopen zweten in een sportschool.
nou heb ik wel een vrij intensieve baan lichamelijk, maar het is dus wel mogelijk.
Zorgen dat je genoeg eet. te weinig werkt averechts! Maar wel gezond!

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 13:19

Suzanne F. schreef:
Dan vind je het toch niet erg genoeg. :)
Als je het echt heel erg vindt en je walgt van jezelf als je in de spiegel kijkt, dan krijg je vanzelf geen hap meer door je keel.

Daar ben ik het heel erg mee oneens.

Iemand je al getipt voor jillian michaels programma's?

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 13:26

Ik heb heel lang, meer dan 20 jaar, bij een vereniging hardgelopen en kon dat op een gegeven moment niet meer. Het lopen binnen een groepje was hetgeen wat ik het leukst vond. Het sociale aspect met als bij'verschijnsel' het steeds fitter worden door het lopen.
Er zijn vaak speciale beginnersgroepjes waar je nog geen conditie voor hoeft te hebben, hartstikke gezellig!

dressagelady

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 13:31

Je hebt duidelijk nog niet gevonden wat je leuk vind. Als ik alleen zou hardlopen of een andere vorm van cardio zou doen, zou ik ook binnen een week verdrietig zijn :') krachttraining is leuker, uitdagender en je boekt meer, sneller en een mooier (strakker) resultaat. Is er in je buurt geen sportschool waar je een keer mag proefdraaien?

madeliefw

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 14:33

Kan je niet op een teamsport of een sport waarvoor je een afspraak met je trainer of met je sportmaatje moet maken? Dan zeg je ook niet zomaar af. Ik tennis bijvoorbeeld en de les zeg ik echt niet zomaar af, ten eerste omdat er voor betaald is en ten tweede omdat mijn trainer en trainingsmaatjes op mij rekenen. Daarnaast spreek ik ook buiten de les met hen af om vrij te tennissen. Dat is echt een stok achter de deur.

Procent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-14 15:57

Qua sport heb ik al best veel gedaan.
Teakwondo, zwemmen, paardrijden, kickboksen, zumba, fitness, hardlopen, skaten.

Paardrijden blijf ik leuk vinden (maar geen paard meer in de buurt). En zwemmen vind ik ook heel leuk, maar er is geen fijn zwembad meer in de buurt.

Maar! Ik heb net de eerste les van Evy gedaan, en het ging heel goed!
Ik moet zeggen dat jullie reacties allemaal motiveren, en ik ook een keer naar krachttraining en die filmpje op youtube zal kijken!

Procent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-14 16:05

muntdrop schreef:
Ja duh, hardlopen of een uur lang crosstrainen is ook gewoon belachelijk saai :')

Zoek eens de 30 day shred filmpjes op oo youtube, kort maar intensief en je hebt geen tijd om het saai te vinden :)

Deze ga ik denk ik ook proberen!!

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 16:09

Ik ben 1,81 ik weeg normaal 74 kilo, helaas ben ik dit jaar door ziekte (chemotherapie) binnen een half jaar ruim 10 kilo aangekomen.

Sporten is niet mijn grootste hobby maar door conditie op te bouwen wordt het steeds leuker.
Die steken gaan echt over en hoe meer conditie hoe leuker makkelijker het wordt echt waar. Het opbouwen haat ik omdat het zwaar is zeker na 6 chemokuren 2 operaties en bestralingen (nu nog 3 te gaan). Maar kop op als ik t kan kun jij het ook!

Als je dadelijk 5 km kan hardlopen ben je 3 keer per week een half uurtje tijd kwijt aan sport das echt haast niets. En doordat je conditie krijgt is het ook minder zwaar dus kun je heerlijk in gedachten verzonken buiten van de natuur genieten.

En denk maar zo van hardlopen krijg je het warm en regen koelt juist lekker af. En verse sneeuw kraakt heerlijk onder je voeten en je hebt verbazend veel grip hoor. Pas bij ijzel of platgelopen sneeuw ga ik binnen in de sportschool lopen.

In combinatie met sonja bakker ben ik sinds mijn laatste chemo op 2 oktober al weer 5 kilo kwijt en loop ik nu 6 keer 3 minuten hard met 2 minuten wandelen tussendoor. Tis nog niet de 5 a 10 km die ik aan het begin van het jaar voor het ziek worden liep maar het begin is er.

Dus schop onder de kont! Als ik t kan kun jij het zeker! Als je motivatie er is kom je er! :)

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 16:11

O en toevoeging evy is een prima manier om op te bouwen. Heb er tot 10 km mee gelopen.

Hardlopen is echt een fijne manier van sporten. En saai tsja ik vind het juist wel ontspannend en lekker om buiten te sporten.

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 16:32

Ik ook, lekker rondkijken, en als je met een maatje of groepje bent lekker kletsen.
Ben een paar weken geleden ook weer begonnen, na een ongeluk en 2 knie-operaties en 10-15kg extra gewicht weer met 5x1 minuut gestart.
Als ik bij de fysio op de loopband sta verveel ik me kapot, maar nu ik iets verder ben (5x5 min.) ga ik ook weer buiten lopen. Moet wel met de auto naar het bos, maar ik geniet echt. Nu maar hopen dat ik het heel houd. En zo langzaam aan gaan de kilo's er ook eindelijk af.

Procent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-14 16:33

Dankjewel voor je reactie!

Ik vind het wel heel erg knap dat jij er zo tegenaan gaat! Geeft mij ook motivatie! :)
Ik merk dat ik nu al heel veel energie heb, en tijdens het douchen kon ik niet stilstaan op de van alle energie hahaha. Lekker uitgezweet, en nu voel me wel echt voldaan! Ook al is het eigenlijk peanuts wat ik heb gedaan.. Het is een begin!

Procent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-14 16:34

Emma_s_girl schreef:
Ik ook, lekker rondkijken, en als je met een maatje of groepje bent lekker kletsen.
Ben een paar weken geleden ook weer begonnen, na een ongeluk en 2 knie-operaties en 10-15kg extra gewicht weer met 5x1 minuut gestart.
Als ik bij de fysio op de loopband sta verveel ik me kapot, maar nu ik iets verder ben (5x5 min.) ga ik ook weer buiten lopen. Moet wel met de auto naar het bos, maar ik geniet echt. Nu maar hopen dat ik het heel houd. En zo langzaam aan gaan de kilo's er ook eindelijk af.

Naar het bos gaan is inderdaad ook een leuke afwisseling! Heb ik vroeger ook gedaan...

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 16:38

Ik woonde vroeger op 5 min. lopen van een loopparcours van 1500m en van het bos. Dat was zo lekker laagdrempelig ;-).

Als je dat voldane gevoel van vandaag nu gebruikt als motivatie dan kom je er wel :).

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 09:21

Procent schreef:
Dankjewel voor je reactie!

Ik vind het wel heel erg knap dat jij er zo tegenaan gaat! Geeft mij ook motivatie! :)
Ik merk dat ik nu al heel veel energie heb, en tijdens het douchen kon ik niet stilstaan op de van alle energie hahaha. Lekker uitgezweet, en nu voel me wel echt voldaan! Ook al is het eigenlijk peanuts wat ik heb gedaan.. Het is een begin!

Dat gevoel moet je ontzettend goed onthouden, want dat kun je de volgende keer gebruiken. Onthoud hoe je je voelde en probeer dat gevoel al voor het sporten op te roepen, te bedenken hoe fijn dat was. Als je dit een paar weken volhoudt krijg je een soort "verslaving" naar dit gevoel. Als je dan een dag hiet sport voelt dat ongemakkelijk...

lauwie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 09:25

http://miekekosters.nl/
Kijk eens op de site van Mieke Kosters. Ik heb er heel veel aan gehad. Afvallen met lekker eten, je mag alles eten alleen met mate, dus ook chocola of een wijntje is geen probleem.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 09:27

Geef je op voor Start To Run en ga niet zelf lopen:
https://starttorun.atletiekunie.nl/

Om echt goed en blessurevrij te lopen, en op zo'n manier dat het motiverend blijft heb je echt kader nodig.
Ik heb dit ook gedaan, en vind het zo leuk dat ik nu lid ben van de hardloopvereniging.
Er zijn meer mensen gestart die erg zwaar waren, en die zijn enorm afgevallen.

In maart beginnen ze weer!