Gegeneraliseerde angststoornis

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 15:11

Joolien schreef:
Muurp schreef:
Ik ben wel benieuwd wat jouw 'uitlaatklep' is om de spanning (in ieder geval gedeeltelijk) kwijt te raken. Vanuit daar kun je namelijk specifiek zoeken in bijvoorbeeld vormen van creatieve therapie (ik noem bijv. beeldende-, muziek- of psychomotorische therapie). :)

De manier waarop je spanning verminderd kan je helpen om een voor jou passende therapievorm te vinden.

Ik heb op mijn vorige therapie 11 maanden creatieve therapie gehad, drama, beeldend en dans. Ik heb toevallig net schildersspullen gehaald.

Hopelijk kun je hierin zelf inderdaad ook wat meer je rust pakken. :)

Ik kan je PMT ook aanbevelen. Het heeft niet zozeer met sporten te maken maar het is een hele brede vorm van creatieve therapie. Er wordt ook gebruik gemaakt van bijv. mindfulness of cognitieve gedragstherapie.

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 15:27

Misschien niet helemaal in jouw straatje, maar ik hoorde pas geleden iemand op radio 1 die net een boek uit heeft ( :o naam en titel niet onthouden), maar ze is cabaretière van beroep en op de meest rare momenten had ze paniekaanvallen van de angst. Ze gaf als voorbeeld aan thuis op de bank te zitten met een kopje thee en ineens in je ooghoeken een bus recht op je af zien komen rijden. Dat gevoel van schrik had ze elke dag een aantal keer. Misschien heeft ze in haar boek nog wat tips staan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 16:19

Muurp schreef:
Joolien schreef:

Ik heb op mijn vorige therapie 11 maanden creatieve therapie gehad, drama, beeldend en dans. Ik heb toevallig net schildersspullen gehaald.

Hopelijk kun je hierin zelf inderdaad ook wat meer je rust pakken. :)

Ik kan je PMT ook aanbevelen. Het heeft niet zozeer met sporten te maken maar het is een hele brede vorm van creatieve therapie. Er wordt ook gebruik gemaakt van bijv. mindfulness of cognitieve gedragstherapie.

Daar ga ik eens naar kijken, dat is dan meerdere dingen in een en lijkt me wel interessant. Ik heb nu ook weer zoveel spanning, ik ga even wat muziek opzetten en het eruit dansen, dat is altijd wel fijn.

Zunzuncito. Ik heb geen paniekaanvallen, al werd ik net wel een beetje kriegel in een bouwmarkt.

Muurp

Re: Gegeneraliseerde angststoornis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 16:19

Mocht je vragen hebben weet je me te vinden hè? :)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 16:21

Ik heb deze stoornis ook en medicijnen doen ook niet voldoende waardoor we met de therapie even niet verder komen. Ik ga er daarom een medicijn bij slikken, een medicijn dat anders inwerkt en je 'eigen' medicijn kan versterken. Zoiets. Misschien een idee?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 16:21

Muurp schreef:
Mocht je vragen hebben weet je me te vinden hè? :)

Yes, dank je :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 16:23

Geryon schreef:
Ik heb deze stoornis ook en medicijnen doen ook niet voldoende waardoor we met de therapie even niet verder komen. Ik ga er daarom een medicijn bij slikken, een medicijn dat anders inwerkt en je 'eigen' medicijn kan versterken. Zoiets. Misschien een idee?

Ik zit nog in een hele lage dosering dus ik ga eerst omhoog. Alleen moet dan wel de huisarts er een keer zijn want elke keer als ik bel is ie er niet :')

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 16:32

Handig :+ Wie weet scheelt een hogere dosering veel. Of eventueel een ander medicijn als dat niet helpt. Ik ben met mijne eerste medicijn ook een paar keer verhoogd tot het maximum, toen van medicijn geruild, die weer tot het maximum en toen werkte het! Dus wie weet :)

Suusenmalvin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 10:53

Psychosomatische fysiotherapie is echt de moeite waard Joolien. Mij helpt het om spanning in mijn lijf te leren herkennen en bepaalde cirkels te doorbreken en dus ook spanning af te leren voeren.
Mijn psychologe kon mij ook niet meer verder helpen met mijn Angststoornis, maar de psychiater wel. Wellicht kun je het tweedelijns opzoeken. De psychiater is wel veel klinischer, maar juist die realistische en nuchtere kijk erop vind ik ook wel weer fijn. Vind de cognitieve therapie bij de psychiater ook heel anders en veel pittiger dan bij de psychologe.

Succes iig. Hopelijk vind je datgene wat jou gaat helpen hierbij.

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 10:14

Ik heb deze stoornis ook, al 17 jaar geleden vastgesteld. Heb cognitieve gedragstherapie gehad en ben al jaren stabiel op 2 pilletjes AD per dag. Geef de medicatie de tijd.

jetm

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 11:08

Je heel erg bewust worden van je ademhaling, en de invloed die je daar zelf op uit kan oefenen, zou je ook nog kunnen helpen om de spanning in je lijf terug te dringen.

Als je sympatische (stress) systeem geactiveerd wordt is het o.a. moeilijker om nog helder na te kunnen denken. D.m.v. je ademhaling kun je je parasympatische (kalmerings) systeem weer activeren.

Als je ademhaling oefent in niet-stress situaties kun je die oefening toepassen op momenten dat je wel stress ervaart.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 12:36

Mijn medicatie is verdubbeld, heb vandaag pas t idee dat het verschilt. Ik moet geduld hebben, en dat heb ik al heeeeel veel want ik zit goed in de acceptatie, maar soms ben je er wel even klaar mee.

Jet, grappig dat je over het sympatische systeem begint, dat heb ik net allemaal op school gehad :) Ik heb mijn eerste tentamenweek daardoor ook niet optimaal kunnen doen, dat vind ik jammer want daardoor heb ik er 2 niet gehaald.

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 15:07

Fijn dat je verschil merkt met je medicatie. Kan me voorstellen dat je er op een gegeven moment klaar mee bent inderdaad. Houd jij je ook 'groot' in het bijzijn van anderen en krop je alles op? Op zo'n manier dat het af en toe gewoon teveel wordt?

Wat betreft ademhalingsoefeningen: Ik doe ze ook regelmatig en bij angst helpt het een beetje, maar bij paniek niet. Wellicht doe ik het verkeerd.
Mijn vader, met soortgelijke klachten en die sinds zijn 18e aan de AD, zegt wel baat gehad te hebben bij autogene training, waarbij ademhaling een onderdeel was. Dit heb ik vervolgens voorgelegd aan mijn psychologe maar zij is hier verder niet op ingegaan. Wel was zij ook positief over een haptonoom (zoals eerder genoemd in het topic) dus ik ga even kijken hoeveel m'n zorgverzekeraar uit de alternatieve zorgsector dekt.

Ook hier een tentamenweek niet naar wens kunnen maken overigens, echt balen is dat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 16:27

Omdat ik het constant toelaat krop ik niet echt op. Ik ben gewoon constant wat minder uitbundig. Ik praat er ook wel over.
Wel apart, nu eindelijk de medicatie inkickt, begin ik te ontspannen maar slaap ik ook al de hele middag :') ik en echt zo moe en loom. Ook weer niet handig, want ik moet huiswerk maken dus het komt niet echt uit ofzo.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 18:37

Ik meld me ook even.
Ooit zat ik bij een therapeute die vond dat ik GAS had (en dat waz niet de leukste tijd van mijn leven. )
Ik ben er uit gekomen met emdr - en later op mijn opleiding leerde ik hoe een en ander werkt.

Emdr is allang niet meer experimenteel, maar bij sommige vormen van angst de therapie van voorkeur.
Bekend is dat emdr de amygdala kan beïnvloeden.
En ik heb vele therapeuten gesproken die weinig tot niets weten over de werking van angst.
Angst is (contra wat de bedenkers van cognitieve therapie) aannamen) geen gedachte. (Uiteraard kun je jezelf met je gedachten overstuur maken, uiteraard kun je kiezen om enge films te kijken, etc.)
Angst is zoiets als je overlevingsinstinct en gaat aan je gedachten vooraf.
Visueel gesproken: er valt licht op je netvlies, die informatie gaat naar binnen, je amygdala zit vrij dicht achter je ogen, de hersenschors waarmee je ziet zit in je achterhoofd.
Dus nog voor je weet wat je ziet - en laat staan voor je er over zou hebben kunnen nadenken, is de informatie al in de amygdala.
De amygdala scant alle langskomende informatie op de vraag: "zou dit gevaarlijk kunnen zijn, ja of nee? "
Zo ja wordt je lichaam in alarm gezet.
(En okee, als je daar dan rustig en met verstandige cognities op reageert, kan het met een sisser aflopen.)
En er zijn honderd truccen, zoals ontspanningsoefeningen doen, laag en rustig ademen; die kunnen maken dat de amygdala "in geval van twijfel" rustig/ rustiger blijft.
(De simpele voorstelling van zaken is dat een zenuwknoop 'ja of nee zegt' - maar uiteraard zijn er gradaties. (Lichte zenuwen, kleine schrikjes - of idd complete paniek.)

En dat soort ongrijpbare dingen als: "zo zit je rustig op de bank, zo zit je midden in een paniek aanval" - kennelijk heeft je amygdala iets geroken, gehoord, in een ooghoek gezien - en geeft de reactie van: 'je bent in gevaar! '

En het mooie van emdr vind ik, is dat met dit soort technieken die 'al te grote ijver' van de amygdala zelf tot rust kan komen (ipv dat je je verdere leven vastzit aan dat je al je kalmeringstruccen klaar moet blijven houden).

Duplo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 19:42

Ik kan begrijpen hoe dat werkt bij specifieke situaties maar hoe werk je daar mee als je niet weet waar de angst voor is?
Bij gegeneraliseerde angststoornis ben je vaak toch continue gespannen?
Wat gebruik je dan bij emdr?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 21:35

Duplo schreef:
Ik kan begrijpen hoe dat werkt bij specifieke situaties maar hoe werk je daar mee als je niet weet waar de angst voor is?

Bij emdr gebruik je dan "gewoon" dat je op de bank zit en *hoepla, uit het niets* slaat je amygdala alarm.
....al dan niet met de negatieve gedachte over jezelf dat je er geen laars aan vindt dat dat jou dus zo maar gebeuren kan.
Of je zit op de bank, je bedenkt met je logische verstand dat je je best zou kunnen ontspannen, "maar dat mag gewoon niet", lijkt het wel. "Om uit je vel te springen....!"
Want het mooie is, dat "jij of ik", met ons gewone mensenbewustzijn dan wel niet weten hoe of wat - maar je amygdala weet het precies. En de amygdala wordt aangesproken via het links-rechts-links werk.

Duplo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 21:43

Janneke2 schreef:
Duplo schreef:

Bij emdr gebruik je dan "gewoon" dat je op de bank zit en *hoepla, uit het niets* slaat je amygdala alarm.
....al dan niet met de negatieve gedachte over jezelf dat je er geen laars aan vindt dat dat jou dus zo maar gebeuren kan.
Of je zit op de bank, je bedenkt met je logische verstand dat je je best zou kunnen ontspannen, "maar dat mag gewoon niet", lijkt het wel. "Om uit je vel te springen....!"
Want het mooie is, dat "jij of ik", met ons gewone mensenbewustzijn dan wel niet weten hoe of wat - maar je amygdala weet het precies. En de amygdala wordt aangesproken via het links-rechts-links werk.

Thx voor de uitleg :)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 21:48

Joolien schreef:
Omdat ik het constant toelaat krop ik niet echt op. Ik ben gewoon constant wat minder uitbundig. Ik praat er ook wel over.
Wel apart, nu eindelijk de medicatie inkickt, begin ik te ontspannen maar slaap ik ook al de hele middag :') ik en echt zo moe en loom. Ook weer niet handig, want ik moet huiswerk maken dus het komt niet echt uit ofzo.

Ik slaap ook bijna altijd even overdags (kon ik eerder echt noooit, nu kan ik niet meer wakker blijven of moet ik gewoon even liggen), en vroeg me al af hoe dat toch kan komen. Maar, de medicatie natuurlijk! _/-\o_

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 22:03

Janneke2 schreef:
En dat soort ongrijpbare dingen als: "zo zit je rustig op de bank, zo zit je midden in een paniek aanval" - kennelijk heeft je amygdala iets geroken, gehoord, in een ooghoek gezien - en geeft de reactie van: 'je bent in gevaar! '

Volgens mij hoeft zelfs dat niet... het kan zelfs een 'gewone' reactie zijn op het loslaten van de spanning.
Schrik roept immers een paar hormonen op die de vecht/vlucht-reactie in gang zetten (oa adrenaline), vervolgens krijg je ook hormonen die die reactie weer dempen (oa cortisol).

Bij het ontspannen bouwen beide hormonen weer af, maar zeker als je regelsysteem ontregeld is, kan dat een beetje ongelijk gaan. Als dan je cortisol weer sneller afneemt dan je adrenaline, heb je toch (blijkbaar uit het niets) dezelfde hormoonbalans als bij schrik. En je geest verzint er dan wel een verhaaltje bij. Dat lijkt dan uit het niets te komen, maar is dus niet zo.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 23:13

Ja, ook dat kan. En "wat er ook gebeurt", je geest kan er een associatie bij hebben, of idd een heel verhaal.

Maar hormonen zijn in vergelijking met het zenuwstelsel langzaam. Ik denk dat als je rustig op de bank zit en opmerkt dat je vol stresshormonen zit, dat net een klein beetje anders voelt dan een signaal uit de amygdala: "Er is iets fout, RENNEN!"
Ik vermoed dat je met alle stresshormonen meer voelt in de richting van "....ik zit niet goed, ik moet beter rennen."
....maar beiden zijn niet leuk en het verschil is subtiel.

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 00:13

Nou ik heb mezelf getrakteerd op een oxazepammetje voor deze nacht. Ik slaap beroerder dan ooit ben behoorlijk gestressed en mijn angstniveau zit ineens weer hoog. Tijden niet meer zo'n last van gehad. Nog even wachten tot het pammetje gaat werken dan heb ik in ieder geval 1 goeie nacht :').
Heldere uitleg Janneke2. Toch heeft emdr bij mij nooit echt geholpen, maar zou ook kunnen doordat ik te bang werd voor angstaanvallen erdoor dus ben afgehaakt haha.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 00:19

Joolien schreef:
Magnesium slikte ik, was ik weer mee gestopt maar ga er weer mee beginnen. Kan nooit kwaad. f.

Is niet helemaal waar. Te veel magnesium is niet gezond, en de kans dat je een tekort hebt is niet zo groot.
Ik zou alleen magnesium slikken bij vastgesteld tekort. Onnodig slikken hiervan is momenteel een raar mode verschijnsel hier in IJsland, waar artsen onlangs voor gewaarschuwd hebben.
Beterschap gewenst
.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 08:38

Cinderella schreef:
Heldere uitleg Janneke2. Toch heeft emdr bij mij nooit echt geholpen, maar zou ook kunnen doordat ik te bang werd voor angstaanvallen erdoor dus ben afgehaakt haha.

Jammer dat het 'toen' niet goed werkte - maar emdr heeft haar eigen logica. Het werkt in op de amygdala - en als je emdr begint met de angst "Oh, dadelijk komt er iets heftigs boven....!" zou dat dus ogenblikkelijk het onderwerp moeten worden. (Want dat is waar je je ongewild op richt.)
Of zouden peut en jij tegen elkaar moeten zeggen: 'vandaag nog niet, eerst verder met de stabilisatie oefeningen (al dan niet die uit emdr)'.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 08:43

Kuggur schreef:
Te veel magnesium is niet gezond, en de kans dat je een tekort hebt is niet zo groot.
Ik zou alleen magnesium slikken bij vastgesteld tekort.

Klopt.
Nou is het vaststellen van een tekort dmv bloedtest oid vrij ingewikkeld, meestal wordt het gedaan aan de hand van criteria: kramp, 'savonds stijve schouders, bloeddruk te hoog, te heftig reageren op prikkels, etc. (En een akelige, verborgen kwaal: osteoporose.)
Het kenmerk van teveel magnesium is diarree.