Gebroken bovenarm, misselijk van de pijn..

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 12:41

Wat een nare breuk zeg! Ik heb mijn sleutelbeen gebroken gehad, ook z'n rot breuk die niet gegipst word. Bij hielp een spiegel opbouwen van Ibropufen en paracetamol. Diclofenac hielp bij mij totaal niet en ik werd er enorm misselijk van.

Kwal

Re: Gebroken bovenarm, misselijk van de pijn..

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 12:42

Ibuprofen is slechter voor je hart geloof ik dan diclofenac...

En anders gewoon de whiskeyfles voor ijsthee aanzien O:)

bellehorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 12:43

Jeetje wat vreselijk zeg. Heb het zelf gelukkig nog nooit mee gemaakt maar wil je heel veel sterkte wensen. Hopelijk werkt de naproxen beter ipv de diclofenac, heb je er wel maagbeschermers bij gekregen?

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 12:46

Een pijnstiller in zetpilvorm kan ook wel prettig zijn. Dan kun je hem ook niet uitkotsen als je erg misselijk bent.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 12:46

Iedereen heeft het hier over maagbeschermers (o.a. omeprazol) bij diclofenac, maar tegenwoordig heb je ook dyclofenac met ingebouwde maagbeschermer; deze diclofenac zijn dan 'maagsap-resistent'; je mag ze dus ook niet kauwen voor je ze doorslikt.

de maagsap-resistentie zorgt er voor dat ze niet al in de maag gaan werken, daarbij biedt het dus dezelfde werking als een maagbeschermer.

als je die maagsap-resistente dyclofenac hebt, hoef je dus in principe niet zomaar een maagbeschermer er bij te hebben. Ik heb dat toen wel een tijdje gehad, maar dat kwam ook omdat ik behalve paracetamol, dyclofenac er ook nog andere pijnmedicatie en prednisolon bij kreeg.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 12:48

Ik ken het, had ooit mijn elleboog gebroken na een val uit een speeltoestel, pfff misselijk en was er goed ziek van.

De moeite met het liggen en weer opstaan etc. vreselijk.

Toch ik zou je artsen vragen om meer steun voor je gebroken arm, zodat je er minder last van hebt.

Zolang het mogelijk is dat je het hoort kraken blijft het pijn doen, want dan is het te beweeglijk.
En dat lijkt me niet de bedoeling, je moet het juist fixen zodat ze de kans krijgen om weer aan elkaar te groeien............

Brrrr moet er niet aan denken, heel veel sterkte en van harte beterschap.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 12:48

xDonja schreef:
Ibuprofen is slechter voor je hart geloof ik dan diclofenac...

En anders gewoon de whiskeyfles voor ijsthee aanzien O:)

Dat zal lekker gaan met de pijnmedicatie whaha!

Beide zijn overigens NSAID's. Het gebruik van ibuprofen wordt afgeraden wanneer je acetylsalicylzuur gebruikt omdat dit de bloedplaatjesremmende werking van acetylsalicylzuur tegenwerkt. Ik gok dat TS dit niet gebruikt..

Edit: De diclofenac met ingebouwde maagbeschermer heet Arthrotec. Dit is een combinatie van diclofenac met misoprostol.

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 12:55

balen, sterkte!
Thee van verse munt helpt tegen misselijkheid.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 12:59

Ik heb mijn rug gebroken en gebruik morfine tegen de pijn, als de tabletten niet goed op elkaar aansluiten qua tijd word ik ook misselijk van de pijn. Wat mijn heel erg helpt is Cola of Bullit. 1 glas of blikje is genoeg om de misselijkheid te onderdrukken gek genoeg.

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 12:59

oh ja Cola kan ook!

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 13:07

Ik heb ook een dergelijke breuk gehad, alleen dachten ze bij mij in eerste instantie dat m'n schouder uit de kom was.
Hier is het de gewoonte dat je eerst naar de huisarts gaat, die de schouder geprobeerd heeft te "zetten", om vervolgens toch naar het ziekenhuis te mogen omdat ze het niet helemaal voor elkaar kregen.
Bij foto bleek dat de kop van m'n bovenarm was afgebroken, waarschijnlijk ook uit de kom geweest, het zetten heeft wel geholpen want hoefde niet geopereerd te worden.

Enfin, mijn arm hebben ze wel gegipst, tot net onder mijn oksel en een kilo-gewicht onder mijn elleboog (ook mee in het gips).
Natuurlijk deed het vreselijk veel pijn, maar door het gipsen bleef mijn elleboog in ieder geval stabiel en door het gewicht trokken ze het bot iets uit elkaar waardoor het mooier zou helen.
Binnen een week zat het weer aan elkaar, maar ik was dan ook een jaar of 14 dus nog in de groei.
Ik heb enkel ibuprofen+paracetamol geslikt, inderdaad een spiegel opbouwen.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 13:09

Breuken die niet gegipst worden zijn echt verschrikkelijk, zelf ook gehad :( Het is gewoon afwachten tot het beter gaat. Bij mij is trouwens wel geopereerd, maar daarna ook veel pijn gehad, in het ziekenhuis zelfs morfine gekregen :') Dus ik weet niet of een operatie nou een veel fijnere oplossing is...

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 13:24

Karin_deB schreef:
Edit: De diclofenac met ingebouwde maagbeschermer heet Arthrotec. Dit is een combinatie van diclofenac met misoprostol.

Bij mij stond er anders gewoon op Dyclofenac - maagsap-resistent, staat volgens mij geen Arthotec op genoemd........?

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 13:30

Ik heb precies hetzelfde gehad, bovenarm net onder de schouder.. Ook door een val van een paard.. :=

Moet zeggen dat de pijn in het begin het ergste was, werd wel vrij snel minder. Maar die plek is altijd gevoelig gebleven bij mij. Ik ben niet bekend met Diclofenac, maar toen ik aan mijn rug ben geopereerd kreeg ik Tramadol, en dat werkte als een trein! :P

Sterkte!

Pandameisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 13:35

ik heb in mei me pols gebroken. en werd de eerste week ook zo ziek van de pijn.

ik weet niet hoe je breuk is maar bepaalde breuken doen meer pijn dan de andere.

in ieder geval sterkte

T3mptati0n

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 13:40

Ik heb een aantal jaar geleden m'n bovenarm ook gebroken, vlak onder m'n schouder. Ze hebben het bot "recht" op elkaar getrokken en heb een brace gekregen. Later een brace die dmv klittenbandjes zelf af te stellen was. Ik sliep met 3/4 hoofdkussens in m'n rug, half rechtop :') . Het heeft bij mij 12 weken geduurd voor er geen brace meer om hoefde.

Sterkte ermee, het is echt een nare periode!

Edit: ik was ook van een paard gedonderd :')

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 13:50

Cyn als dat ook niet helpt, vraag dan naar Tramadol. En hou het ziekenhuis heel goed in de gaten of laat je overplaatsen naar die in jou stad, deze is zéér slecht met botbreuken. Dus echt luister naar je gevoel en blijf 'zeuren' (zo noemen zij het) als jij het niet vertrouwd!
Als je misselijk blijft neem dan even geen melkproducten, en probeer iets van cola dat wil wel eens kalmeren

Cynn
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-14 14:10

Bedankt iedereen voor de berichten en tips!! Doet me goed :) Cola, thee, zetpillen.. Allemaal goede tips.

Die diclofenac heeft geen Arthotec erop staan.. Maar naproxen heb ik eerder gehad en nooit misselijk van geworden dus hoop dat dit tegen de pijn helpt..

Heb ook 4 kussens om rechtop te blijven zitten, maar ik zak iedere keer langzaam weg..

Sentina, ik zit bij t ziekenhuis in Almere, niet in Lelystad. Thanks voor je berichtje!!

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 16:11

Oke gelukkig! Hopelijk gaat dit je helpen meis, ben benieuwd wat ze donderdag zeggen

Equilibria

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 16:19

Dit klinkt echt heel zuur. Sterkte met alles :(:)

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 16:27

Ik kreeg juist erg last van verstoppingen door tramdol en diclofenac. Pff wat een rotzooi.. en idd ook snel misselijk.

Een maagbeschermer heeft mectoen ook erg geholpen.

succes en sterkte in ieder geval!

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 19:12

Waarom niet meteen opereren, lijkt me toch wel schelen met de pijn. Dit is echt erg zo veel pijn. Blijkt.straks dat een operatie als nog nodig is.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 19:13

JoyCiej007 schreef:
Iedereen heeft het hier over maagbeschermers (o.a. omeprazol) bij diclofenac, maar tegenwoordig heb je ook dyclofenac met ingebouwde maagbeschermer; deze diclofenac zijn dan 'maagsap-resistent'; je mag ze dus ook niet kauwen voor je ze doorslikt.

de maagsap-resistentie zorgt er voor dat ze niet al in de maag gaan werken, daarbij biedt het dus dezelfde werking als een maagbeschermer.

als je die maagsap-resistente dyclofenac hebt, hoef je dus in principe niet zomaar een maagbeschermer er bij te hebben. Ik heb dat toen wel een tijdje gehad, maar dat kwam ook omdat ik behalve paracetamol, dyclofenac er ook nog andere pijnmedicatie en prednisolon bij kreeg.

Alle diclofenac is msr :) dat is alleen een laagje dat er om heen zit die de tablet zelf beschermt tegen maagzuur anders kan die niet werken. Zit verder geen maagbeschermer bij in. Je hebt inderdaad ook arthothec dit is diclofenac met misoprolol heit is nog wel eens discussie over of dit wel maag beschermende werking genoeg heeft. (voor mensen die volgens protocol een maagbeschermer nodig hebben is arthotec eigen niet de goede keus.
Op bokt wordt heel vaak door iedereen een maagbeschermer aangeraden bij diclofenac maar met kortdurend gebruik en verder geen andere medicatie in gebruik is dit helemaal niet nodig. I*s een heel protocol voor wanneer er wel een indicatie voor is en wanneer niet.
Als je weet dat je sneller maagklachten krijgt is het handig om te overleggen met de huisarts om evt ene maagbeschermer te gaan gebruiken. Maar het is zeker niet standaard bij iedereen nodig. En naproxen en ibuprofen is net zo slecht/goed voor de maag zijn allemaal de wat ouderwetsere nsaid's.

Sterkte ts hopelijk is de pijn snel onder controle!

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 19:16

marleen_usar schreef:
Waarom niet meteen opereren, lijkt me toch wel schelen met de pijn. Dit is echt erg zo veel pijn. Blijkt.straks dat een operatie als nog nodig is.

Heel logisch dat ze niet meteen opereren een operatie blijft een operatie en doen ze liever niet. Ze wachten bij breuken liever ongeveer 1 week om te zien of het in de goede stand blijft staan en of het lichaam het zelf begint te herstellen. De materialen die ze er bij een operatie in brengen moeten er meestal ook weer uit.

Diaana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 19:20

Zusje van mijn vriend had haar bovenarm ook gebroken en die kreeg eerst ook alleen een sling. Vervolgens een paar dagen later toch gips en vervolgens een operatie. Hoop dat jij wat sneller weet waar je aan toe bent.
Zij had hetzelfde als wat jij noemt en hoorde en voelde het bot ook bewegen :wow:
Sterkte ermee!