Ont-sociaalprikkelen: Doei FB, Bokt en groepsgesprekken

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Patsab

Re: Ont-sociaalprikkelen: Doei FB, Bokt en groepsgesprekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 10:45

Knap van je! Kijk zelf ook meerdere keren per dag op de iPad, telefoon eigenlijk nooit.
Buiten de deur gebruik ik de telefoon voor bellen of berichtjes met noodzaak, maar bijna nooit internetten.
Waar ik mij wel dood aan erger is dat mensen op verjaardagen of visites ook bijna constant op hun telefoon zitten, een normaal gesprek is nog amper mogelijk, verschrikkelijk asociaal vind ik dat.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-14 11:46

Als je je profiel deactiveerd ben je echt weg, tijdlijn is niet meer zichtbaar voor anderen :) messenger gebruik ik niet maar denk dat dat niet meer werkt want bijv. Tinder doet het ook niet meer :)

Fijn om te weten dat ik niet de enige ben met dit kansloze probleem :')

_Chendo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 11:49

Heb zojuist wel de app van mijn telefoon gehaald. Ik ben dus in lichte mate aan het afkicken nu haha ;)

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 11:55

Ik snap eerlijk niet dat je zo verslaafd kan zijn aan je telefoon en dingen checken..
Ik heb een simpele gsm die enkel kan sms'en en bellen dus doe niet aan whatsappen, snapchat en al die andere dingen. Ik heb niets van social media zoals facebook, twitter etc.

Het enige wat ik doe is bokken :)

SaarMisty

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 11:56

Tsja, ik zit nu al voor de 2e keer dit jaar lange tijd zonder telefoon. En dan merk je toch wel hoe het leven draait om dat ding. Rust heb ik er zeker wel door gekregen. Ik praat nu ook wel liever in het echt met iemand dan dat ik me telefoon pak (die ik nu dus niet heb :') ) en met iemand ga appen.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 11:58

Mis je wel een beetje hoor! :D

Maar ik heb zo nu en dan ook zoiets van nu ff niet je komt soms niet echt aan jezelf toe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 12:00

Ja herkenbaar! Ik wil ook al een tijdje hetzelfde doen!

Ik kwam een hele tijd geleden al tot de conclusie dat ik eigenlijk heel erg mijn tijd aan het verdoen ben met het checken van facebook. Zoveel bijzonders staat er niet op; voornamelijk gekke filmpjes van mensen die rare dingen doen zoals 'twerken', berichten over het zoveelste mishandelde dier inclusief onsmakelijke foto, selfies, mensen die moeten melden dat ze zich rot voelen maar niet vertellen wat er is en berichten over mensen die even komen vertellen dat ze hun tanden gaan poetsen.

Whatsapp vind ik nog wel eens handig en bokken doe ik alleen als ik de laptop gebruik. En ja, eerlijk; zo nu en dan ban ik mezelf van bokt :+. Facebook ga ik nu van mijn telefoon verwijderen, net als de app van de NOS (ik bekijk 100 keer per dag de nieuwsberichten).

Ik denk dat mijn volgende telefoon zo'n oude Nokia gaat worden :D.

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 12:07

Heeeeeeeeeeeeeeel herkenbaar.....!!!

En afkicken is 1, maar het vervolgens 'bewust' weer gebruiken is een 2!
Meestal is het op en af met mij. Blijft toch lastig om echt de balans te vinden.

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 12:08

Ik heb de FB app van mijn telefoon verwijderd. Merkte dat ik ook vaak de neiging had het te checken.
De eerste dagen in het buitenland op vakantie heb ik echt ontwenningsverschijnselen, na een dag of twee is het wel fijn.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 12:23

Ook ik doe mee met de ontsocializen.

Whatsapp staat uit fb is gedeactiveerd .
He het nu sinds gisterochtend en ik vind het heerlijk.

Kan meer ontspannen

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 12:28

Yontheke schreef:
Ik snap eerlijk niet dat je zo verslaafd kan zijn aan je telefoon en dingen checken..
Ik heb een simpele gsm die enkel kan sms'en en bellen dus doe niet aan whatsappen, snapchat en al die andere dingen. Ik heb niets van social media zoals facebook, twitter etc.

Het enige wat ik doe is bokken :)

Dat snap je niet, omdat je er nooit aan bent begonnen.

FB ed zou ik nog wel kunnen afzetten. WhatsApp niet, dat is gewoon een TE handig messengertooltje.

Ik zie de zin er niet van in om zo'n nuttig item af te schaffen.

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 12:35

Pffff Social Media :')

Ik ben misschien niet helemaal degene om hierover een negatieve toon te spreken gezien mijn aanwezigheid op Facebook en Whatsapp en het feit dat ik zo ongeveer al die middelen analyseren en bestudeer voor m'n studie maar het heeft voor mij vooral 'zakelijke redenen'.

Mijn Facebook gebruik ik al bijna een jaar alleen nog maar voor mijn 'werk'. Ik doe veel in de fotografie wereld en SM blijft gewoon een 'groot' medium om je naam ergens te krijgen. Daarnaast worden veel oproepen, castings en dergelijke via Facebook gedaan dus is dat voor mij ook interessant. Ik heb nooit echt van elk etentje, avondje met vriendinnen etc foto's online 'moeten' zetten of elke scheet een status update gegeven, puur wat sarcastische dingen of wat ik dan persoonlijk grappig vond. Het voornaamste is echt netwerken en fotografie gerelateerde dingen. Ik doe het echter allemaal wel enkel nog via Browsers, ik werd helemaal gestoord van al die updates van de app die je elke keer meer vroegen vrij te geven en nu check ik 't ook veel minder vaak :)

WhatsApp heb ik ook, ik zit in 2 groepsapps en dat is voor mijn werk. Hier worden mededelingen op gedaan, aangegeven als er iemand ziek is en dergelijke en de andere is wat meer 'chat' vriendelijk. Daar was de eigenaar klaar mee dus is er een aparte :P Verder heb ik aparte gesprekken met iedereen maar dat is puur vanwege short updates ofzo, ik voer er eigenlijk nooit meer 'hele' gesprekken in. Beetje back to SMS waar het voor bedoeld was :)

Twitter/MySpace en al die andere meuk interesseren mij eigenlijk weinig, LinkedIn heb ik wel maar dat is dus weer puur, zakelijk :D

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 12:45

Ben hier een paar weken geleden ook mee begonnen. Zat tegen overspannenheid aan (door werk) en kon al die informatie echt niet meer verwerken.

- Bokt zat ik al heel lang niet meer actief op (toevallig nu wel omdat ik echt even niets te doen heb op mijn werk ;-), normaal is het op mijn werk echt veel te druk om ook maar even mijn telefoon te checken).

- Groepsapps heb ik op deactiveren gezet, mijn boktgroepje heb ik hierover geinformeerd.
Rest van de groepen reageer ik gewoon niet op, ik vind het sowieso irritant dat je vaak toegevoegd wordt aan een groep zonder enig overleg en dat men dan ook van je verwacht dat je actief deelneemt.

- Facebook heb ik nog wel, dat check ik gemiddeld wel 3 x per dag. Maar dat is vooral om leuke verhalen en foto's te volgen.

- Linkedin ben ik enige tijd geleden (noodgedwongen) aan begonnen, kan zijn dat mijn baan ophoudt en ik moet alvast gaan netwerken om een nieuwe baan te zoeken. Maar wat een overkill weer aan informatie!!
En als je dan 3 dagen niet reageert op een verzoek om te linken, krijg je een reminder in je inbox dat die en die uitnodiging nog op je wacht. GRRRR!
Dus Linkedin laat ik even LINKs liggen :-D

Ik vraag mij vaak af hoe sommige mensen dat toch doen: naast hun drukke baan, paarden, sociaal leven ook nog eens alle social media bijhouden.

- Aan Twitter begin ik geeneens, hoe komen mensen toch aan tijd om al die mensen te volgen en bij te houden? Dat is toch geen doen?

- En dan heb je ook nog zoiets als Instagram? Pinterest? What else??

PS ik heb wel een tip voor mensen die gestoord worden van al die meldingen en informatie overkill:
Zet alle meldingen en geluiden uit.
Heb ik ook gedaan, gewoon alle SMS/What's app/Facebook/Mail meldingen uit zetten.
Je bepaald zelf toch wel wanneer je op je telefoon kijkt? Niet jouw telefoon ;)

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 12:54

Ik heb alle meldingen al uitstaan. Ga nu de FB app van mijn telefoon verwijderen, ding neemt ook nog eens rete veel ruimte in :P

En dat snap je idd niet als je er nooit aan begonnen bent denk ik. Persoonlijk vind ik studerende mensen zonder zowel facebook als whatsapp oveirgens rete-irritant. Alle communicatie gaat tegenwoordig via een van de twee omdat je dan makkelijk en snel naar de hele groep kunt reageren en het erg overzichtelijk is. Nu 1 groepje met een jongen zonder fb én wa, en dan moeten we dus mailen. Dat is écht stukken onhandiger hoor!

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 12:59

Ik gooi nu ook de fb app er af :oo ..
Oelala!

dito

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 13:05

ik heb geen FB, twitter, instagram etc. Merk wel dat ik vaak mijn telefoon check voor me whatsapp.

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 13:10

Zo, ik heb Facebook ook gedeactiveerd! Ben benieuwd hoe het me gaat bevallen haha.

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 13:13

Ik herken het.... ik ben ook aan het Downsizen :P
Zat ook in een aantal grote groepen... daar ben ik nu ook uitgegaan heb alleen nog mijn familie app en de schoonfamilie app en wat kleine groepjes die niet vaak wat posten...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 13:32

Ja dat merk ik inderdaad ook wel imd. Ik vind het ook nog wel eens handig voor studie-, commissie- en werkgerelateerde zaken. Maar tegelijkertijd betrap ik mezelf er dan ook op dat ik vaak onzinberichten aan het bekijken ben op facebook (vooral als ik de app op mijn telefoon gebruik).
Meldingen en dergelijke heb ik gelukkig al lang uit staan :)).

_Zoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 13:51

Zelfde problemen hier, had facebook gedeactiveerd maar na 3 dagen bedacht ik me dat ik nog allemaal resultaten van fotoshoots terug moest krijgen wat via groepsgesprekken op fb gebeurde dus toen toch maar weer geactiveerd :P instagram wilde ik ook verwijderen, maar dat was weer gekoppeld aan m'n blog en omdat ik daar meer dan 2500 volgers op had kon ik dat ook weer niet :') Bokt ben ik wel een tijdje zonder geweest toen ik geen eigen paard had, maar toen ik die wel weer had kon ik het niet laten even mee te lezen, toen even te reageren en ondertussen ook weer helemaal bokt-addict :') heb het allemaal geprobeerd maar het werkt niet voor mij O:)

_Chendo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 13:53

Ik heb nu ook eigenlijk alle vrienden van fb gehaald. Alleen familie heb ik nog over. Gek hoor zo'n klein vriendenlijstje. Maar wilde fb toch nog even houden. Eerst even op deze manier dus.

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 13:54

ruitje schreef:
Als je je profiel deactiveerd ben je echt weg, tijdlijn is niet meer zichtbaar voor anderen :) messenger gebruik ik niet maar denk dat dat niet meer werkt want bijv. Tinder doet het ook niet meer :)

Fijn om te weten dat ik niet de enige ben met dit kansloze probleem :')

Messenger en Tinder werkt idd ook niet meer...

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-14 17:59

Voor mij is het ook heel erg lastig, ik gebruik Bokt ook best zakelijk( pensionstal en verkoop draver) en heb qua PR ook heel veel aan Bokt te danken.

Daarnaast gebruik ik Facebook ook veel zakelijk en is het belangrijk dat ik veel kennissen behoud voor mijn contacten.

En via de groepsgesprekken heb ik ook al meerdere fijne contacten gehad, waar ik ook echt zeker persoonlijk wat aan gehad heb.

Eigenlijk zou ik dus ook niet 'zonder' kunnen, het is ook helemaal niet zo dat ik alles permanent wil verwijderen. Meer even 'bewust' worden van wat het met mij doet, want soms had ik het idee dat ik eigenlijk niet eens bewust aan het bokken was, meer uit gewoonte wat rondhangen ofzo :')

xRaisin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 18:10

Ik herken het zoo erg, maar het klinkt waarschijnlijk heel stom, maar ik zou er echt de kracht niet voor hebben om alle social media ineens los te laten.
Dan heb ik steeds het gevoel dat ik wat mis.

Al moet ik wel zeggen dat ik laatst toen ik boos op iemand was op whatsapp een anderhalve dag expres niet online ben gekomen. En ik vond het heerlijk! Het was dat ik toen weer berichten van iemand kreeg die ik wel ff moest beantwoorden, dat ik weer online kwam.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-14 18:15

Ik heb nu geen Facebook meer, heb niet het gevoel dat ik wat gemist heb eigenlijk? De grote roddels krijg ik dan wel weer via vriendinnen die wél Facebook hebben( inclusief screenshots :') ) .

Bokt doe ik alleen nog op de laptop en vandaag voor het eerst 1 keer weer op mijn mobiel, maar wel bewust :) .

Die 'angst om wat te missen' is toch bizar eigenlijk, wat mis je dan precies?