Enorme rugpijn

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Florenc

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 08:13

mala26 schreef:
Hypermobiel kan alleen een reumatoloog vaststellen. Even een beetje kort door de bocht uitgelegd is dat je spieren niet sterk genoeg zijn en daardoor botten en wervels makkelijker kunnen verschuiven. (ben zelf hypermobiel o.a) voor mij betekent dit dat mijn schouder soms een stukje uit de kom schiet (bij abrupte bewegingen en soms ook als ik veel heb liggen draaien in mijn slaap) en zo nog wel een paar dingen.

Dat is dan wel weer TE kort door de bocht. Je kan perfect hypermobiel zijn en quasi klachtenvrij zijn omdat je spieren sterk genoeg zijn. Hypermobiliteit wil zeggen dat je gewrichten en pezen te soepel en minder steungevend zijn, waardoor je spieren het voor een stuk moeten overnemen.

Hypermobiliteit kan een gigantische range aan klachten geven. Lijkt me hier niet aan ons om het etiket op te plakken.

TS: Hop, naar de dokter.

Flowery

Re: Enorme rugpijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 08:34

Ik heb een beenlengteverschil van 1,5 cm en daardoor is mijn SI-gewricht overbelast. Is er al eens een röntgenfoto gemaakt van je rug? Bij mij kwamen ze er toen achter dat mijn rug nogal krom stond en mijn onderrug de klap van iedere beweging op moest vangen ;)

_Lisaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 08:46

Ik ben ook hypermobiel en in een extreme vorm. Herken jou klachten allemaal haha!
bij mij helpt helaas niks omdat ik het zo erg heb en ik moet er gewoon mee leren leven en sporten om mijn spieren sterker te maken, ik heb het vooral in me rug als ik me rug naar achter buig gaan mijn wervels enzo tegen elkaar omdat mijn spieren niet sterk genoeg zijn om het op te vangen..
maar wat ik je aan kan raden is een rugschool of mensendieck. De rugschool is heel fijn omdat je daar kan kraken en sporten onder begeleiding en dan echt gericht oefeningen doen voor je rug. Met mensendieck let je vooral op je houding en krijg je allemaal kleine oefeningen mee met gewichtjes en elastieken en daar maak je ook je spieren steeds een beetje sterker mee..

Vooral met werken en staan opletten op je houding, ik sta zelf altijd met overstrekte knieën en heb een holle rug, dus probeer dat te voorkomen kantel je bekken zodat je recht staat en je knieën onder je lichaam en niet er achter zoals ik doe haha.

Wat bij mij als enige helpt is gewoon sporten in de sportschool, cardio en gewicht training maar dan wel met lichte gewichten zodat je het niet overbelast.

Ook heb ik een tijdje terug een rugband aangeschaft dit helpt voor mij een beetje met het staan ter ondersteuning van me rug, zo'n soort elastiek die je heel strak om kan trekken, gaat wel erg zweten das t enige nadeel haha.

mocht je meer willen weten over hypermobiliteit kan je altijd pben helaas moet je er gewoon mee leren leven.. en dat hoeft niet altijd een reumatoloog vast te stellen hoor huisartsen kunnen dat ook aan de hand van je klachten maar dan is t alleen niet officieel bewezen!

mala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 09:42

Florenc schreef:
mala26 schreef:
Hypermobiel kan alleen een reumatoloog vaststellen. Even een beetje kort door de bocht uitgelegd is dat je spieren niet sterk genoeg zijn en daardoor botten en wervels makkelijker kunnen verschuiven. (ben zelf hypermobiel o.a) voor mij betekent dit dat mijn schouder soms een stukje uit de kom schiet (bij abrupte bewegingen en soms ook als ik veel heb liggen draaien in mijn slaap) en zo nog wel een paar dingen.

Dat is dan wel weer TE kort door de bocht. Je kan perfect hypermobiel zijn en quasi klachtenvrij zijn omdat je spieren sterk genoeg zijn. Hypermobiliteit wil zeggen dat je gewrichten en pezen te soepel en minder steungevend zijn, waardoor je spieren het voor een stuk moeten overnemen.

Hypermobiliteit kan een gigantische range aan klachten geven. Lijkt me hier niet aan ons om het etiket op te plakken.

TS: Hop, naar de dokter.

Ik plak er geen etiket op, ik zeg wat het voor mij! betekend. En geloof me als iemand weet dat het voor iedereen weer anders is dan ben ik het wel. Ik heb het in een erge vorm en erg veel klachten. Terwijl een kennis van mij het weer in een mindere vorm heeft en ook minder pijn.