Elke nacht wakker...wat kan je daaraan doen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_black_rose_

Re: Elke nacht wakker...wat kan je daaraan doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 12:09

Hypnose wil vaak ook helpen. ik had heel veel last van nachtmerries, waarvan ik wakker schrok en waarna ik niet meer durfde te gaan slapen (natuurlijk wel andere situatie maar ook dan). Ik ben 1 keer bij een hypnosecoach geweest en sindsdien heb ik alleen nog maar erge nachtmerries als ik heel veel stress heb.
Je zou ook slaapmeditatie kunnen proberen.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 12:14

Ik word ook altijd, nouja heel heel heel erg vaak, rond 4 uur wakker. Dan ben ik ook echt klaarwakker. Niet aan piekeren, ook geen gevoel van stress aanwezig. Behoorlijk vervelend. Tegenwoordig sta ik op, mediteer een half uur tot 3 kwartier en gan dan weer terug naar bed. Als ik dan toch zo wakker ben kan ik het beter zinvol besteden.

Sunneva

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 12:24

Niet echt een toepasselijke naam dan hè sleeper :')
Maar je geeft wel een goede tip daar voor slechte inslapers, voor slechte doorslapers weet ik nog zo net niet of het zoveel baat heeft. Blijven liggen is altijd een slecht idee als je niet in slaap komt. Kom je na een half uur nog niet in slaap sta dan op! Ga niks inspannend doen maar inderdaad even mediteren of een beetje rondwandelen met een boekje oid. Geen blauw licht ! ;) En daarna weer lekker je bedje in. Vaak slaap je dan vanzelf in. Je moet je bed niet gaan associëren met wakker liggen.

Wat jij omschrijft klinkt niet echt als een groot probleem, eerder als iets dat je je nu aangewend hebt. Probeer de tijd van mediteren eens langzaam terug te dringen, op de manier waarop je het nu doet maak je dat dit deel uit gaat maken van je ritme. Of beter gezegd, dat is het al. Vaak is dit heel lastig te veranderen en als je het op deze manier onder controle hebt is er niks aan de hand. Maar voor iemand die niet kan doorslapen is het beter om te proberen er geen gewoonte van te maken uit bed te gaan.
Blijf lekker liggen, schrijf desnoods op wat je op dat moment denkt en voelt en probeer dan weer te gaan slapen. Houdt het wakker worden aan kan je doen wat sleeper doet.

Maar het belangrijkste is nu dat je de tips gaat opvolgen om te voorkomen dat je überhaupt wakker wordt ;)

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 12:55

Sunneva, ken jij een huisarts die dit ooit bepaalt heeft? Ik namelijk niet.. Daarnaast heeft een lage dosering melatonine (dus van de drogist) totaal geen effect op je slaap en veranderen hogere doseringen wel degelijk meerdere fysiologische processen. Daar is geen overdadige evidentie voor, maar er zijn onderzoeken die duidelijk aangeven dat we veel voorzichtiger moeten zijn met melatonine dan de meeste artsen op dit moment zijn..

Sunneva

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 13:11

Volgens mij is dat wat ik ook zeg, alleen dan in andere woorden. En nee, maar het zou wel moeten vind ik.
Ik geef je ook gelijk.

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 13:15

Serieus, "als ik een junk wil worden, ga ik aan de wiet?" :?
Echt duidelijk een bekrompen reactie.
Ik heb een hele tijd slaapmedicatie gehad en dat werkte super. Het gaf mij het duwtje wat ik nodig had om in slaap te komen en te blijven. Inmiddels slaap ik al een hele tijd niet meer met slaappil en ik slaap prima. Weliswaar laat, maar daar kies ik ook zelf voor.
Meestal het wakker worden tijdens het slapen, wijst echt op onrust in je lichaam. Psychische aspect dus.
Naar de dokter gaan, kan helpen, maar meeste dokters weten niet zo goed wat ze ermee aan moeten en schrijven maar wat voor.
Ik zou het eerst zelf eens met ontspanningsoefeningen proberen en oefeningen om je hoofd leeg te maken.
let er ook op dat je niks drinkt met cafeïne 's avonds.
mocht het dan alsnog niet beter gaan, kun je altijd nog naar de huisarts. :)

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 13:24

een gebroken slaappatroon is (helaas) iets heel natuurlijks.

wij mensen hebben onszelf aangeleerd om de hele nacht door te slapen, echter dit is biologisch gezien niet ingebouwd (kijk maar eens naar het dierenrijk en onze kleine kinderen.. ze ontwaken na een poosje en slapen daarna weer in)..

heel vroeger (ben er een paar maanden geleden eens ingedoken omdat ik er zelf ook last van heb) was het zelfs heel normaal dat men vroeg naar bed ging en rond een uur of 1.00-3.00 wakker werd en dan een uurtje tot 2 uurtjes lichte bezigheden deed (boekje lezen, licht huishoudelijk werk, tot zelfs wat te drinken doen bij de buren) om daarna weer door te slapen tot 6.00-7.00h.

Wij hebben onszelf dat afgeleerd.. maar hoeveel worden er niet s nachts wakker en liggen dan uren te woelen, plafond te staren en schaapjes te tellen.

het wakker worden is natuurlijk, het op bed blijven liggen is aangeleerd (je mag je bed niet uitkomen!).

ik heb het uitgeprobeerd en letterlijk toegegeven aan gebroken nachten..
wat bij mij goed blijkt te werken is gebruik maken van mijn after dinner dip s avonds.
Meestal slaat deze toe ergens tussen 20.00 en 20.30.. Ik ga dan lekker even plat, gewoon zonder wekker en wordt meestal wakker ergens tussen 22.00 en 23.00.. Dan sta ik weer op en ga rond 1.00 of 1.30h weer slapen.

sindsdien voel ik mij een stuk beter en uitgeruster.. de dagen dat ik s avonds een bezigheid heb, mis ik mijn voorslapen ook niet en ben ik rond een uur of 23.00-00.00h zo moe dat ik vlot in slaap val en gewoon doorslaap tot een uur of 6/7. schrap ik het voorslapen echter in z'n geheel.. dan wordt ik s avonds weer minder snel moe, val toch weer pas laat in slaap en wordt dan alsnog ergens halverwege de nacht wakker

Het heeft biphasic sleep en treed vooral op wanneer de dagen korter worden.. Dit natuurlijke slaappatroon is feitelijk 'verstoord' nadat we kunstmatig licht zijn gaan gebruiken.. natuur laat zich echter toch niet dwingen ;)

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 13:28

Cinderella schreef:
Serieus, "als ik een junk wil worden, ga ik aan de wiet?" :?
Echt duidelijk een bekrompen reactie.
Ik heb een hele tijd slaapmedicatie gehad en dat werkte super. Het gaf mij het duwtje wat ik nodig had om in slaap te komen en te blijven. Inmiddels slaap ik al een hele tijd niet meer met slaappil en ik slaap prima. Weliswaar laat, maar daar kies ik ook zelf voor.
Meestal het wakker worden tijdens het slapen, wijst echt op onrust in je lichaam. Psychische aspect dus.
Naar de dokter gaan, kan helpen, maar meeste dokters weten niet zo goed wat ze ermee aan moeten en schrijven maar wat voor.
Ik zou het eerst zelf eens met ontspanningsoefeningen proberen en oefeningen om je hoofd leeg te maken.
let er ook op dat je niks drinkt met cafeïne 's avonds.
mocht het dan alsnog niet beter gaan, kun je altijd nog naar de huisarts. :)

Dat ging om het idee.
Ik wil niet zomaar aan de medicijnen gezet worden, zonder andere acties te ondernemen.
Naar mijn mening, een rare uitspraak, maar zeker niet zonder reden.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-14 20:40

Wauw wat een berichten.
Ik ga ze 1 voor 1 even lezen en antwoorden geven.

Bedankt voor alle reacties.
Hoop dat ik hieronder op alle vragen een antwoord heb gegeven.

Eten doe ik altijd laat. Omdat ik fulltime werk en daarna gelijk door naar de paarden rij.
meestal rond half 8.
Dit doe ik al jaren is niet nieuw.

In slaap komen daar heb ik geen problemen mee.
Ik zet mijn tv op timer en val vanzelf in slaap tijdens het tv kijken.

Stress heb ik wel maar dit is ook al sinds ik denk nu 3 jaar.
Omdat me zusje erg ziek is en steeds meer achteruit gaat.
Omdat ze in het begin niet serieus genomen is.
Zie mijn onderschrift.
Maar laatste weken zijn er geen grote veranderingen in haar situatie.

Me eet patroon is wel stabiel omdat ik gewoon pauzes heb tijdens mijn werk.
Je eet op vaste tijden en eet eigenlijk altijd dezelfde dingen.

Vanavond heb ik een keer geen thee gedronken.
Ik drink vaak groene thee savonds.
Misschien helpt het wat.
Alleen water gedronken.

Ik heb niet veel slaap nodig want in het weekend ben ik ook altijd op tijd wakker.
Vaak dezelfde tijd als doordeweeks als mijn wekker gaat voor mijn werk.

Inslapen gaat dus wel wordt alleen halverwege de nacht wakker.

Als ik wakker lig ga ik inderdaad dingen doen.
Eerst niet want wilde in slaap komen.
Maar ben klaar wakker.
Kijk even op mijn telefoon (fb en bokt enz), ga naar beneden en weer naar boven en soms inderdaad tv kijken.

Mobiel uit mijn kamer vind ik moeilijk ivm mijn zusje.
Stel ze wordt met spoed opgenomen...

Op mijn werk heb ik het goed naar mijn zin.
Leuk werk en leuke collega's dus dat is fijn.

Arabesk haha geef mij maar wat van jou slaap :P

Ik slaap inderdaad licht ik hoor ook altijd alles.
Maar kan daarna normaal wel weer zo in slaap vallen.

Ik heb geen nachtmerries.
Wel droom ik stomme dingen nu ik na een tijd weer in slaap val.
Dat ik aangereden werd met paard, me vriend verdwaald was en paard per ongeluk verkocht was en bij de slacht was en net konden redden.
Dit soort vage dingen haha.

Slaap meditatie zal ik eens googlen.
Ik heb geen ervaring met meditatie.

chinese orgaanklok klinkt ook interessant.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 21:00

Ik denk persoonlijk, dat het inderdaad komt door je situatie met je zusje.
Het zal me niets verbazen, als je vannacht iets beter slaapt, omdat je dit nu hebt uitgesproken.

Jij hebt geen last van melatonine. Jij hebt last van wakker houden.

Je kan eens in het weekend oordopjes gaan proberen, aangezien je toch wel wakker wordt van geluid.
En dan probeer je samen met je wekker. Als je vriend dit niet heel erg vind.

Ik slaap nu al 4 maanden, met succes, met oordopjes. En wil nooooooooit meer anders.
Mijn wekker, daar ben ik vaak 1 minuut of 2 minuten voor aan wakker. Dus als ik deze hoor, had ik mijn slaap heel hard nodig.

Word ik snachts wel wakker, draai ik me om, pak ik mijn vriend beet, geef hem een knuffel, en voor ik het weet ben ik weer vertrokken.