Wat aantrekken naar islamitische uitvaart?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

manie

Re: Wat aantrekken naar islamitische uitvaart?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 21:03

Aan kleur verzoeken doe ik niet, maar ga wel gewoon in nette kleding.
Maar hoeden of hoofddoeken, dat gaat me echt te ver....

Het verbaast me gewoon hoe extreem men zich naar culturen en religies aanpast.
Volgens mij gaat het om je aanwezigheid en niet om welk pakje-je-draagt.

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 21:25

Ik vind een hoed opzetten of een doek over mn hoofd doen dan weer niet zo extreem :n het is maar een paar uur, je gaat er niet dood aan en voor de familie en andere nabestaanden is het wel zo fijn om een beetje medewerking te krijgen op zo'n emotioneel beladen moment.

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 21:35

manie schreef:
Nou wanneer ze normale nette kleding niet kunnen waarderen en je verplicht volgens rare-kerk-regeltjes mag komen opdraven, dan bleef ik wel thuis!

? Want je eigen principes zijn belangrijker dan afscheid nemen van een overledene?

Bambolina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 21:37

manie schreef:

Het gaat inderdaad om je aanwezigheid. Je wordt uitgenodigd omdat de nabestaanden vinden dat ook jij afscheid moet kunnen nemen, of misschien zelfs wel omdat ze op jouw steun rekenen. Als je dan thuis blijft puur omdat je je weigert aan te passen aan hun verzoeken (die wss ook nog is gelijk zijn aan wat de overledene zou willen) zou je van mij ook echt niet meer hoeven komen.

Love_Rosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 21:43

Kun je het niet vragen aan een familielid van de overledene oid? Dan weet je het zeker.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 21:49

Als je het aan niemand kan vragen, zou ik gewoon sober gekleed gaan TS, gewoon donkere kleren. En voor de zekerheid een klein sjaaltje meenemen. Kan heel goed zijn dat je het niet nodig hebt. Ik weet niet ook niet hoe zo'n ceremonie er precies uitziet en waar jij allemaal bij zou zijn. Maar mocht het zijn dat je ergens binnen bent waar het gewoonte is om even je haren te bedekken dan heb je dat toch bij je. En als het de wens van de familie is en van de overledene was om in zo'n sereniteit met zulke gebruiken afscheid te nemen, dan is het maar een hele kleine moeite. TS zit ook niet in een positie om hier flauw te gaan doen 'jamma ikke ga mij niet aanpassen voor hullie hoor', die wil gewoon op dezelfde respectvolle manier met haar cliënten kunnen blijven omgaan en gelijk heeft ze. Er zijn andere plaatsen en momenten dan dit om je eigen statement te maken. Gecondoleerd trouwens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 21:49

manie schreef:

Sorry, als iemand zoiets had gedaan op de uitvaart van mijn moeder zou ik diegene (niet vriendelijk!) verzocht hebben te vertrekken. Als nabestaanden of de overledene zelf bepaalde wensen hebben geuit, hou je je daar aan. Het is imo respectloos om daar maling aan te hebben. Nu hadden wij geen wensen wbt kleding, maar wel qua bloemen. Het enige stuk wat daar (expres) niet aan voldeed is bijna zo de eerste de beste vuilnisbak in gegaan.

In jouw geval TS is het denk ik gewoon netjes, bedekt in een sobere kleurwel goed. Niet opvallend, juist geen hoedje. Als je je hoofd wilt kunnen bedekken, zorg dan voor een donkere sjaal.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 22:08

Het bedekken van het haar door de aanwezige vrouwen wordt vaak gewaardeerd bij een islamitische uitvaart.
Verder geen blote kleding. Maar iedere familie staat er anders in natuurlijk.

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 10:36

Anoniem schreef:
manie schreef:

Sorry, als iemand zoiets had gedaan op de uitvaart van mijn moeder zou ik diegene (niet vriendelijk!) verzocht hebben te vertrekken. Als nabestaanden of de overledene zelf bepaalde wensen hebben geuit, hou je je daar aan. Het is imo respectloos om daar maling aan te hebben. Nu hadden wij geen wensen wbt kleding, maar wel qua bloemen. Het enige stuk wat daar (expres) niet aan voldeed is bijna zo de eerste de beste vuilnisbak in gegaan.

In jouw geval TS is het denk ik gewoon netjes, bedekt in een sobere kleurwel goed. Niet opvallend, juist geen hoedje. Als je je hoofd wilt kunnen bedekken, zorg dan voor een donkere sjaal.

Daar ga ik in mee. Het getuigt van respect als je je aan de wensen van de nabestaanden/overledene houdt en doe je dat expres niet dan heb je er imo niets te zoeken.

Kipje39

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 10:48

[***] schreef:
Sababber schreef:
Mag ik vragen uit wat voor gebied je komt? Want ik kom uit een zeer streng christelijke omgeving en hier dragen de meeste mensen niet eens een hoofddeksel op een uitvaart.. zelf ben ik ook nog nooit met een hoofddeksel naar de kerk geweest.

Ts is er niemand die je het verder kent van deze geloofsgroep? Of een Wikipedia pagina :')

Ik woon in Barneveld, midden Gelderland. Ik heb twee begrafenissen mee gemaakt waar geacht werd om een hoed te dragen, bij eentje mocht je anders niet eens bij de rouwdienst komen. Ik zou daarom als ik TS was gewoon het zekere voor het onzekere nemen.

Hier net zo, Nijkerk dan.
Maar naar de begrafenis van mijn schoonvader moest ik een hoofddeksel op.
En het was stik heet, maar blote armen waren ook niet gewenst.