Griepprik... Ja of nee?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 21:38

ladyflame schreef:
Ik mag hem halen maar ik doe het niet,
Vind het onzin je word sterker als je een keer de griep hebt dan dat je die injectie haalt

Niet als je een hartpatiënt bent of astma hebt.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 21:41

Ik krijg hem ook al jaren aangeboden, maar het idee vind ik zo naar... Ik wil geen griepvirus ingespoten krijgen. Daarbij denk ik toch genoeg afweerstoffen te hebben om een griep door te komen. Ik heb die prik dus nooit gehaald.

ECM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 21:42

Ik heb m'n vriend sterk afgeraden om die griepprik te nemen, hij zit in de risico groep door z'n astma(heeft geen zware astma overigens), ik heb dit gedaan omdat een griepprik een chemische cocktail is die niet lekker is voor je lijf. En griep is een virus, een virus muteert constant. En ja ze pakken de meest voorkomende en maken daar een middel tegen. Maar stel nou net dat je besmet raakt met een ander griepvirus. Dat is nou jammer haha. :+

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 21:44

Toen ik acht jaar oud was heb ik ooit eens een pufje gehad. Nooit wat van gehoord... Tot er ineens de Mexicaanse griep was... Kreeg ik ook een oproep voor een griepprik en mexicaanse griep. Vanwege dus dat pufje in 1998...
Dus ach, het kon geen kwaad, ben gegaan... Sindsdien krijg ik elk jaar een oproep. En ik ga ook elk jaar heen... Reden? Ik ben niet bang voor naalden, hou niet van griep. En ik heb bijna nooit last van vervelende bijwerkingen zoals een grieperig gevoel.
De ergste bijwerking kreeg ik vorig jaar, dat was een bult op mijn arm die twee weken bleef zitten en een beetje jeukte :')

Of ik nog ziek word? Ach, voorheen had ik ook bijna nooit last van de griep. Ja, op een andere manier dan de griep hoort te zijn. En nu ook niet... Dus slapper ben ik er ook niet van geworden... Misschien wat minder lang ziek als ik ziek ben.

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 21:44

Je krijgt de uitnodiging ent een rede. Als ik hem toegestuurd krijg, betekend het dat het een dusdanig risico vormt als ik de griep krijg. Dus als ik de brief krijg haal ik die prik. Werk zelf bij een praktijk als invaller en ze kijken echt heel bewust wie hem wel moet krijgen en wie niet.

Mickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 21:46

Ik krijg ook al jaren een oproep maar ik heb de prik nog nooit gehaald.
Zolang de cardioloog niet vindt dat ik hartpatiënt ben, is het zeker niet nodig.
Maar omdat ik een lichte hartafwijking heb, zit ik volgens de huisarts wel in het systeem.
Dus als ik zou willen zou ik het gratis mogen halen.
Dat dacht ik dus niet, ik ga niets in mijn lijf laten spuiten omdat het gratis is en ik de noodzaak er niet van in zie. Dus bij mij verdwijnt de oproep ook telkens weer bij het oud papier.

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 21:48

Veel mensen krijgen griep net na het halen van de griepprik... Ik zit ook in de risicogroep, maar ga het er niet op wagen om de griepprik te halen en vervolgens daarvan ziek te worden.

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 21:51

Ik heb hem dit jaar ook voor het eerst gekregen en ik heb geen idee waarom.
Er is in de afgelopen jaren niets veranderd.. dus ik ga m ook niet halen denk ik.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 21:55

ladyflame schreef:
Vind het onzin je word sterker als je een keer de griep hebt dan dat je die injectie haalt
Dat klopt niet, er is niet een soort griep, elke keer kun je weer door een ander virus geveld worden.

En wat al vaker gezegd is, echte griep wordt vaak verward met een flinke verkoudheid.
Griep kan levensbedreigend zijn als je zelf al bepaalde gezondheidsproblemen hebt, met name op de luchtwegen.

LiVetime, als jij zegt dat veel mensen griep krijgen na het halen van de griepprik (ik neem aan dat je het dan ook over echt hondsziek hebt?), ben ik toch benieuwd naar de cijfers hiervan.
Ik heb zelf nog nooit klachten gehad na het halen van een griepprik, niet in mijn gezondheid en ook niet van de prikplek.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 21:56

liedjuh2 schreef:
Je krijgt de uitnodiging ent een rede. Als ik hem toegestuurd krijg, betekend het dat het een dusdanig risico vormt als ik de griep krijg. Dus als ik de brief krijg haal ik die prik. Werk zelf bij een praktijk als invaller en ze kijken echt heel bewust wie hem wel moet krijgen en wie niet.

Nou, in onze praktijk kijken ze niet zo bewust hoor... M'n zusje krijgt nog steeds elke keer een brief omdat ze ooit eens een pufje kreeg :')

proudmama

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 21:57

Ik dit jaar ook voor het eerst, waarschijnlijk omdat ik 60 jaar geworden ben.
Behalve dat ik super allergisch ben voor vulmiddelen van vaccinatie vloeistoffen, heb ik misschien 3 X in mijn leven echt griep gehad. Wel eens niet lekker eb wat verhoging maar verder niet.
Dit maakt mijn afweging....geen griepprik.
Vorig jaar hebben mijn hoogbejaarde ouders hem wel gehad, ivm hun zwakke gezondheid en zijn allebei ziek geworden van de vaccinatie. Mijn moeder heeft zelfs uitgedroogd in het ziekenhuis gelegen.....

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 21:57

Ik heb geen cijfers. Ik baseer het op ervaringen uit mijn directe omgeving ;) Familie, vrienden etc...
Dat vind ik persoonlijk meer zeggen dan cijfertjes.

Sanned

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 22:00

Ik heb astma en krijg ook elk jaar een oproep voor de griepprik. Ik ga hem ook elk jaar halen. Als ik hem niet haal krijg ik bijna elk jaar de griep, echt niet fijn. Vaak ben ik daarna ook nog een paar weken flink benauwd en als ik niet uit kijk krijg ik bronchitis of een longontsteking (wat mijn astma in de eerste plaats veroorzaakt heeft). Ik heb nooit last van bijwerkingen buiten een beetje een stijve arm en als ik de prik gehaald heb krijg ik nooit echt griep, hooguit een heftige verkoudheid.

Die website in de OP verklaart echt de grootste onzin trouwens, die zou ik echt niet geloven.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 22:02

Ooooh ja, wel een leuke bijkomstige eigenschap van de griepprik... Ondanks dat ik geen levensbedreigende ziekte heb, of serieus bij een risicogroep hoor...
Heb ik vroeger wel veel last gehad met mijn luchtwegen, waardoor ik standaard eind september/oktober verkouden werd (net als bijna heel Nederland natuurlijk) gevolgd door maanden lang vreselijk hoesten. Dat hield niet op na zes weken hoor... Dat bleef gewoon hangen tot het voorjaar...
Ik heb dat nooit zo zeer doorgehad, tot iemand die ik al jaaaren kende mij daarop attendeerde. Ze had gelijk...

Sinds ik de griepprik haal heb ik daar geen last meer van... _/-\o_

CharIsabella

Re: Griepprik... Ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 22:05

nee ook ik doe het niet

- want als je buiten bent zoals een paardengek als ik heb je weerstand
- ben inderdaad op de dood voor prikken naalden ect
- en tja iedereen die ik ken word er ziek van ... of een ander griepje erna

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 22:51

Sanned schreef:
Ik heb astma en krijg ook elk jaar een oproep voor de griepprik. Ik ga hem ook elk jaar halen. Als ik hem niet haal krijg ik bijna elk jaar de griep, echt niet fijn. Vaak ben ik daarna ook nog een paar weken flink benauwd en als ik niet uit kijk krijg ik bronchitis of een longontsteking (wat mijn astma in de eerste plaats veroorzaakt heeft). Ik heb nooit last van bijwerkingen buiten een beetje een stijve arm en als ik de prik gehaald heb krijg ik nooit echt griep, hooguit een heftige verkoudheid.

Die website in de OP verklaart echt de grootste onzin trouwens, die zou ik echt niet geloven.
Hier vergelijkbaar. Haal hem ook braaf elk jaar. Simpele verkoudheid ontaardt bij mij al snel in bronchitis, dus echte griep wil ik graag voorkomen.

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 22:56

Toevallig afgelopen week de griepprik gegeven aan m'n clienten maar ik neem hem zelf niet. Krijg elk jaar 2 oproepen: 1 van mn huisarts omdat ik astma heb en 1 van m'n werkgever (werk dus in de zorg). Maar mijn astma is niet meer zo erg als vroeger en ik sta er vrij nuchter in.. 2 jaar geleden eens griep gekregen, was een week geveld en voelde me rot maar niks wat ik niet kon handelen. Imo kan mijn lichaam het griep virus prima aan. :)

_l_amanda_l_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 23:12

Ik krijg 'm elk jaar (hele jeugd ernstig bronchitis gehad), vorig jaar opeens geen griepprik oproep en toen een partij griep gehad... := Bah..
Dus dit jaar braaf weer heen, nooit bijwerkingen o.i.d. gehad.
toen ik klein was had ik er echt een hekel aan, en zei m'n moeder altijd "vanaf je achttiende mag je 't zelf beslissen ", nu 28 en haal hem nog steeds :')

bente_sat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 23:20

Ik heb inspanningsastma en krijg ook ieder jaar de oproep maar ik ben de prik nog nooit gaan halen. We altijd een paar weken waarin in benauwd ben en niet helemaal fit maar echt griep niet gelukkig. Ben daarom ook niet van plan om hem dit jaar wel te gaan halen

_KiMbErLeY_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 23:22

Ik haal hem ook al jaren, heb astma! :j

Wordt wel elk naar ziek, maar geen echte echte griep.... Geen flauw idee of dat wel komt als ik hem niet haal... :')

Tytonidae

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 23:33

@Ladyflame,

Ga jij eens HEEL gauw even een basic lesje over het immuunsysteem volgen, want die redering kan ECHT niet ~~}>

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 23:36

Ik behoor tot een risicogroep. Ik haal ieder jaar de griepprik. Ik heb er nooit last van.

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 00:26

Ik behoor niet tot een officiële risicogroep maar ik krijg wel elk jaar een recept voor de griepprik van mijn HA. Als ik griep krijg val ik makkelijk 5 kilo af en dan zou ik wel in levensgevaar komen, vandaar. Ik doe er dan ook weer een half jaar tot een jaar over om dat gewicht er weer bij te krijgen. Verder vind ik het ook gewoon fijn om zo veel minder kans te hebben om ziek te worden, ik heb daar namelijk geen tijd voor :+
Ik heb nog nooit enige last ondervonden van de prik en ik ben die winters ook nooit ziek geworden.

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 00:31

Ik haal hem ieder jaar braaf, omdat het voor mij wel echt een levensbedreigende ziekte kan zijn. Ik weet dat hij niet tegen alle varianten van griep helpt, maar het scheelt toch wel een aantal die je Dan niet kan krijgen,en met naalden heb ik 0,0 probleem, dus ik zie er geen probleem in Om m Te Halen :) zoals ze hier in England zeggen, better safe than sorry! :j
Laatst bijgewerkt door saddledancer op 25-10-14 00:36, in het totaal 1 keer bewerkt

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 00:36

ladyflame schreef:
Ik mag hem halen maar ik doe het niet,

ik kan doodgaan aan griep, denk toch niet dat ik van doodgaan veel sterker word :')