Heel herkenbaar dit, vooral die onuitstaanbare jeuk! Hoe vaak scheer je je benen? Minder vaak scheren ( ) hielp bij mij al enorm, en ook een scheergel gebruiken voor een gevoelige huid scheelt een hoop. En iedere ochtend en avond insmeren met Vaseline voor een extreem droge huid.
Percy
Geplaatst: 16-10-14 14:56
Het is ook niet zeker dat het een relatie heeft met zonnen. Zal eens opzoeken hoe de aandoening heet.
Anoli
Geplaatst door de TopicStarter: 16-10-14 14:57
Ik scheer niet veel Vanilia, tenminste niet in de winter. In de zomer als het mooi weer is en ik blote benen heb uiteraard vaker. Maar als ik legging/broek draag kan het mij niet veel schelen dat ik stoppels of haren heb.
Anoli
Geplaatst door de TopicStarter: 16-10-14 14:58
Percy schreef:
Het is ook niet zeker dat het een relatie heeft met zonnen. Zal eens opzoeken hoe de aandoening heet.
Ik bedoelde het ook positief hoor, meer als opluchting want dan zou ik dus minder jeuk kunnen verwachten deze winter
MarChak
Geplaatst: 16-10-14 15:00
Mijn man heeft hetzelfde, brandnetelzalf werkt goed. Ik maak deze zalf altijd zelf, en een paar van zijn collega's zijn daar ook blij mee. Het is vast ook online te koop of anders bij de reformwinkel.
Percy
Geplaatst: 16-10-14 15:05
Was ook niet negatief opgevat hoor Ben even gaan zoeken maar wat ik heb komt alleen aan de armen voor en niet aan de benen. Schijnt een relatie met zonlicht te kunnen zijn maar ook nekletsel en dat laatste zal het bij mij wel veroorzaken.
Denk wel dat die créme toch zou kunnen helpen omdat je daarmee de zenuwen overprikkelt.
Bedoel je misschien psoriasis? Of: een verzamelnaam voor (al dan niet jeukende) huidklachten is urticaria (en de latijnse naam voor brandnetel = urtica dioica).
Kentaro
Geplaatst: 16-10-14 15:17
Als het hetzelfde is dan bij mij is het geen psoriasis. het is echt een te droge huid in de winter. Zie dat meer mensen baat hebben bij Vaseline Brandnetelthee drink ik wel
Jup, hier ook een winterjeuk-gevalletje. Met name onderbenen en heupen. Ik heb, omdat ik lang niet alle smeersels verdraag en in mijn gezicht sowieso een droge huid heb, van de huisarts cetamacrogolzalf. Overdag smeer ik daar dun mee, maar voor het slapen dikker en dan een dunne pyjamabroek aan en desnoods als ik wakker wordt van de jeuk nog een keer smeren.
En ik probeer toch wat minder warm te douchen. Nog wel lauwwarm, maar niet heet, dat scheelt al iets. Als de verwarming aan gaat, leg ik dara een natte handdoek op, om de luchtvochtigheid wat op te krikken.
Kachel is op mijn slaapkamer al nooit aan, en ik slaap aan de koude/vochtige kant van het huis dus qua vochtigheid zit het denk ik wel goed. Raam ook altijd open
Taucha
Geplaatst: 16-10-14 15:42
Ohhh nog eentje met jeuk aan de schenen! Ik heb afgelopen week ook weer voor de eerste keer zitten krabben. En inderdaad niet een beetje krassen met je vingers, maar echt diep krabben omdat je er niet bij kan. Ik heb ook last van jeuk op de bovenarmen. Maar als ik daar niet aan ga zitten is die jeuk enigzins te accepteren.
Ik heb een tijdje geherbalifed en dan krijg je dus veel (artificiele) eiwitten binnen en toen was het een stuk erger en merkte ik dat ik een droge huid in het algemeen kreeg. Dus ligt ook (deels) aan de voeding. Veel avocado en olijfolie eten help een beetje, maar dan ben ik in een erg droge periode toch nog soms aan het krabben.
Ik ben er dus nog niet helemaal achter wat voor mij het beste voedsel is om te eten en te vermijden. Ik hoor graag wanneer iemand hier al enige ervaring of kennis hierover heeft.
En verder lap ik nu maar een beetje door direct na het douchen jojoba olie te smeren op benen en mijn bovenarmen.
Je komt natuurlijk ook op andere plaatsen dan thuis. De overgangen warm-koud-warm-koud kunnen ook van invloed zijn. Huidolie doe ik inderdaad ook wel, net als Taucha. Amandelolie van kneipp vind ik lekker of desnoods gewoon goedkope olijfolie smeren.
Ben in ieder geval blij dat er al zoveel bokkers meedenken
Ga zeker het één en ander proberen, maar ga maar eens beginnen met koud nadouchen en insmeren met cocosvet. Als dat niet helpt kan ik altijd nog overstappen op andere dingen
Fingers crossed dus maar dat ik het deze winter onder controle krijg, want weer een winter lang zulke jeuk is geen fijn vooruitzicht.
Shadow0
Geplaatst: 16-10-14 15:55
Volgens mij kan het best wel van doorbloeding komen. Zelf heb ik het eerder in mijn bovenbenen, maar daar is het heel nadrukkelijk een gevolg van kou en niet van mijn huid. Als huismiddeltje schijnt gember te helpen qua doorbloeding. En vitamine D is ook wel een interessante - kun je ook eventueel na laten meten bij de huisarts. Dat kan veel effect hebben op hoe je omgaat met kou.
Verder zijn wintertenen bv een overreactie op kou - misschien is het nog niet echt koud, maar je lichaam neemt het zekere voor het onzekere en draait alvast de bloedtoevoer dicht. Dat kan dus al vrij snel gebeuren. En vast minder als je lichaam zich (door kortere dagen enzo) alvast aan het voorbereiden is op de winterstand. Ik zou zeker eens proberen of het helpt als je bv warmere kleding aandoet / een kruik meeneemt in bed / en inderdaad af en toe ook wat spelen met koud en warm onder de douche.
Kentaro
Geplaatst: 16-10-14 15:59
Als de cocosvet niet helpt, kun je er heerlijk mee bakken of bijvoorbeeld op een cracker doen
Vorig jaar had ik ook ineens jeuk aan mijn onderbenen. Bij mij was het echt een droge huid vanwege C.V. in huis en warmtewisselingen binnen en buiten. Wat mij nog het allerbeste hielp, is niet meer met zeep wassen. Gewoon afspoelen met water, zo vies worden je onderbenen toch niet. Dit hielp mij meer dan allerlei smeerseltjes (welke ook nog nodig zijn, maar wel minder). Zeep ontvet en verwijderd dus ook je eigen huidvet.
Voor de droge huid gebruik ik babyolie en dan het liefst na een goed hete douche als alles open staat. Niet eerst droog wrijven, maar enkel water afvegen met je handen en dan inmasseren. Voor de bloedsomloop is het advies ook wel extra vit. C slikken.
chanicha
Geplaatst: 16-10-14 17:48
Ik had er ook altijd last van tot kapot krabben aan toe, tot ik een tip van mijn schoonzus kreeg om bij de Action de groene pompfles bodylotion met Aloe Vera te halen. Kost geloof ik nog geen twee euro maar ik heb er geen last meer van. voir dat geld is het het proberen waard!
SAKKIA
Geplaatst: 16-10-14 17:50
En als je dan in het weekend in een slobberbroek ofzo loopt, heb je het dan niet? Ik heb er namelijk in de winter ook vaker last van, maar bij mij komt het echt doordat ik weer dikkere kleren aan heb. Dikke panty's zijn helemaal een hel. Maar in de winter draag ik ook sokken en vooral de randen van de sokken veroorzaken regelmatig flinke jeuk.
Daarnaast heb ik ook best wel een droge huid en smeer ik dus mijn benen ook in. Wel alleen mijn onderbenen, de rest van mijn lichaam niet. Die is verder ook niet droog en daarom vermoed ik dat die droge huid op de onderbenen vooral veroorzaakt wordt door het scheren. Epileren zou een oplossing zijn, maar ik hou dat nooit zo lang vol.
chanicha
Geplaatst: 16-10-14 17:53
Er zij veel mensen die er last van hebben in de winter, helemaal met de cv aan.
Ja wilde ik ook nog zeggen. Ik heb in de zomer een schitterend mooie gezichtshuid, helemaal niet droog e.d. Ik werk nu al een paar dagen thuis en zet dan de verwarming aan en nu heb ik al weer helemaal droge plekken in mijn gezicht.
Maar zouden van die bakjes aan de kachel dan niet helpen? De luchtvochtigheid is dan dus te laag.